השלישי - והוא הנוגע לעניינינו - הוא סיפורי התנ"ך שחז"ל לא פירשו אותם אחרת מפשוטם. עד הדור האחרון כל הראשונים והאחרונים הבינו אותם כפשוטם, ומלבד ספרי דרושים מוצהרים כ'פרשת דרכים' וכדומה, אף אחד לא ניסה להוציא את הפסוקים מפשוטם ולטעון ש'אין לנו מושג מה הם עשו'. אלו חידושים של הדור האחרון.
לא זו הסוגיה.
נכון, מה שהם עשו טכנית - זה מה שכתוב בפסוקים ובמדרשים.
הנושא הוא, שאם נדון ונבחן למשל את מעשה עקידת יצחק בראיה סובייקטיבית של 'איפה בדיוק עמד אברהם אע"ה ואיפה הלך לקושש את העצים ומה היה המסלול שעשו מב"ש להר המוריה וכו'' - זה אולי נכון, אבל פספסנו את כל העניין.
כי לא
זה מה שקרה בעקידה!
יש את העולם עד לעקידה ויש את העולם שאחרי העקידה.
עיסוק בפנים הארציים והחיצוניים (אפילו בלי שנכנס לתחושות ורגשות וכדו') מנמיך ומרדד את המבט לרזולוציה לא נכונה.
בעקידת יצחק מובן לכל שזה פספוס לא לעסוק במהות.
אמונתנו, שגם סיפורים בתנ"ך שנראים יותר 'ארציים' (חלילה) תוכנם גבוה מעל גבוה.
ולכן ההסתכלות הנ"ל שייכת גם בהם.
מאידך, בשונה מעקידת יצחק שכל אחד מחובר אליה, לסיפורים הנ"ל אין חיבור עם מרבית הציבור (חוץ מלומדי הנ"ך כסדר), מין רתיעה והסתייגות, וכפי שכתבו כאן בהודעות קודמות, וסליחה על חוסר הדיוק - 'דברים שהמוסר בימינו לא מסוגל להכיל'.
וגם אם לא נקצין עד כדי כך, קיימת תחושה שקדושי הנ"ך היו סוג של 'לאומיים', יותר 'מזרוחניקים' מאשר חרדים (ביטוי בלבד, אין כוונה לזלזל באף אחד).
והקשר שכן מוצע ומונגש הוא מאד מעוות ופסול.
וזו הסוגיא - האם לספק ספורת חרדית שתציג ותנגיש את הדברים לקישקע של היהודי החרדי בן ימינו או להשאיר את הראש מונף למעלה, מכוון למקום הנכון אבל לא ממש רואה משהו...