'וַיִּשְׁלַח וַיְבִיאֵהוּ וְהוּא אַדְמוֹנִי עִם יְפֵה עֵינַיִם וְטוֹב רֹאִי וַיֹּאמֶר ה' קוּם מְשָׁחֵהוּ כִּי זֶה הוּא'.איפה כתוב אחרת שהוא היה ג'ינג'י?
'וַיִּשְׁלַח וַיְבִיאֵהוּ וְהוּא אַדְמוֹנִי עִם יְפֵה עֵינַיִם וְטוֹב רֹאִי וַיֹּאמֶר ה' קוּם מְשָׁחֵהוּ כִּי זֶה הוּא'.איפה כתוב אחרת שהוא היה ג'ינג'י?
נו באמת, זו כבר סתם קנטרנות.'וַיִּשְׁלַח וַיְבִיאֵהוּ וְהוּא אַדְמוֹנִי עִם יְפֵה עֵינַיִם וְטוֹב רֹאִי וַיֹּאמֶר ה' קוּם מְשָׁחֵהוּ כִּי זֶה הוּא'.
מה שכן כתוב זה אצל עשו שהיה 'אדמוני' וחששו שלא נבלעו בו דמיו ולכן לא מלו אותו. אז שם זה ודאי (לפחות) על צבע העור.
במדרש המכירי שבו מסופר על הנידוי של דוד בידי אחיו, משמע שהאדמומיות היתה בעורו ולא בשערו. ודו"ק שם.
אני יודעת את שם הסופרת.תוכלו לנסות להיזכר בשם הספר?
אגב, למקרה שלא הייתי מספיק ברורה - זה היה סרקזם.איזה יופי, אמרתם הכל.
בס"ד
לא חשבתי לעומק על כלל הנושא בשביל להביע דעה ברורה,
אבל עולה בי מחשבה מסוימת, שברצוני להציע אותה ליושבי הפורום הנכבדים,
הרי ידוע הנידון שהיה בדורות קודמים בין גדולי ישראל האם ללמוד נ"ך או לא,
ולמה לא?
זה הרי חלק מהתורה הקדושה?
היה את הנושא של "למעלה מהשגתנו" ו"ראשונים כמלאכים"
ואת הדיונים -הנמשכים עד היום - על "פשוטו של מקרא" .
אבל בלי להיכנס לדיון ההשקפתי הזה, אני חושב שיש דבר אחד שכולנו נסכים איתו
"שינוי עצום בתרבות ואופי החיים" בין אז להיום.
ולכן יתכן שאולי בכלל לא כדאי לכתוב על דמויות מהתנ"ך, בשום צורה שהיא.
כל צורת החיים, הגישה לחיים, המוסר האנושי, השתנה כל כך, בין זמן הנ"ך להיום, שבאמת אין לנו את הכלים, להבין לפי המושגים וצורת החשיבה שלנו היום, את מה שהיה אז.
וזה בכל תחום שהוא,
אם זה היחס למלך, לשבטיות, לעבדים, לנשים, לעמים אחרים, למולדת, ללאום, למוות, לרצח, לגניבה,
אפשר להביא על זה המון דוגמאות, אבל כל מה שקצת למד נ"ך או היסטוריה, יודע במה דברים אמורים.
זה בכלל בלי להיכנס לנושא של "ירידת הדורות" או "איכשר דרא"
בלי להיכנס לטוב או לא טוב,
אין ספק שהמושגים השתנו. לחלוטין.
ניקח דוגמא קטנה, נניח שהכותב המוכשר יכתוב על אחת הסיפורים בנ"ך של "מורד במלכות"
אחד האזרחים לא נשמע להוראת המלך, או זלזל במלך, אז המלך הרגו בחרב.
איך זה ישמע לנו היום -להבדיל אא"ה- אם עיתונאי הביע זלזול בראש הממשלה נתניהו, נשלחה פלוגת שוטרים, וערפה את ראשו.
בלי להיכנס לנושא ההלכתי של "מורד במלכות", המושג הוא כזה ש"מוסרית" הדור לא יוכל להבין היום.
(לא את המושג מלך, לא את המושג שהוא חסין ביקורת ציבורית, לא את המושג הריגה, ולא את המושג עריפת ראש בחרב).
וזה דוגמא קלה יחסית,
איך נספר את "טבח נוב עיר הכהנים" או את "אוריה החיתי ובת שבע"?
ולכן יתכן שגם לדעת גדולי הדורות שכן צידדו בלימוד הנ"ך, למרות החששות על אי הבנה, וזלזול בדמויותיה.
הנידון היה "לימוד" ולא "סיפור",
בלימוד, אתה נכנס מתוך ראש של "דרך ארץ" של "קדושת התורה" של "אמונה פשוטה",
אבל בסיפור, אתה נכנס להווי, אתה רוצה להבין מה באמת היה שם, למה הם ככה התנהגו?
מה הם הרגישו? מה הם חשבו?
ואולי הסיכון יכול להיות גדול.
נ.ב. העליתי רק צד מסווים, בהחלט יתכן שיש עוד צדדים למטבע, בפרט לאור מה שקורה בתקופה האחרונה בה חלק גדול מעם ישראל נחשף באופן שיטתי מידי שבוע להצגה של כל דמויות התנ"ך באור נלעג להחריד.
לוז הנושא.הנידון היה "לימוד" ולא "סיפור",
וכמובן שברגע שאסור להעלות טיעונים מסוימים, הם לא קיימים. באמת יופי.אגב, למקרה שלא הייתי מספיק ברורה - זה היה סרקזם.
כלומר, הסיבה שבגללה אי אפשר להעלות טיעונים מסוג מסוים בפורום שומר תורה ומצוות היא מן הסתם משום שהטיעונים האלה די רחוקים מהשקפת התורה, כפי שההיא מועברת על ידי גדולי התורה - בצבור החרדי.
ראה סוגריים -לא כל כך ברור לי ההקשר לויכוח על פשוטו של מקרא וכדומה. את אותה השאלה אפשר להציב על כל סיפור שמתאר דמויות מהעבר ובלי קשר לשאלה באיזו צורה אנו קוראים ולומדים את הדברים.
האם לכתוב ספורים שנוגעים/מתארים את קדושי התנ"ך (וכן התנאים והאמוראים, הראשונים והאחרונים) או שזה רק גורע?
טעות.לדידך המעשה בדוד ואחיו היה מעשה שהחוט החורז שלו היתה דאגת אח בכור לאחיו הצעיר.
כנ"ל נסחפת. זה כמו שאספר את גודלה ומשקלה של החנית כפי שכתוב בפס', ואז אוסיף לתאר את פיתוחיה. נכון, זה לא כתוב, אבל לא זה הסיפור. ולהתיחס לזה כאל פרשנות לפרשה כולה, ועוד חתרנית ורדיקלית... נעלבתי (לא באמת , אבל אני טיפוס מאד שמרן השקפתית, כך שתארים כאלו די הביכו אותי).אבל זו פרשנות, ופרשנות חתרנית ורדיקלית.
לא הצהרתי כך מעולם. להיפך, באתי במוצהר להנגיש.כאשר במוצהר המטרה אינה להנגיש אלא לפרש זה משהו שצורך הרבה מטען מאחורה.
גם דגל הזאב והקשת, אז מה?!כמה פרטים.
הליכת האחים לשאול בשביל למנוע מדוד להלחם עם גלית. זה כבר קריאה חדשה לחלוטין, עם תוספות.
זה משפט שלקוח מהעולם הצבאי (לא שיש לי מושג, אבל תיאורטית זה נראה לי הגיוני).'צבא מנצח בציות'. מי אמר שכך הם חשבו? אולי הם חשבו שצבא מנצח באומץ, או באמונה, או בכל דבר אחר.
שני ציטוטים מהמצודות:'המקל הושלך הצידה'. מהיכן דנתוני?
לא ראיתי את הסדר עולם, אבל שוב ציטוט מהמצודות:'ילדון'. זה ויכוח עם 'סדר עולם' שלפיו דוד בהחלט לא היה ילדון.
כאמור לעיל, בסיפור עצמו לא נגעתי מסיבה זו ממש.הנושא כאן הוא לא רק פרט כזה או אחר, אלא שכיוון שהסיפור שלך אינו עוסק בהנגשה ובתרגום מלשון המקרא ללשון עברית בת ימינו בלבד, הרי שהסיפור שלך הוא פירוש לכל דבר
כאן נתת חוות דעת עניינית. גוד פוינט.האם היית כותב את ה- - - הזה, מפיץ אותו, ועומד מאחוריו עם ראיות וביאורים?
זוהי הבדיקה הראשונית שהייתי עושה לפני כתיבת סיפור מסוג זה.
בשתי מילים - השם ירחם.כל צורת החיים, הגישה לחיים, המוסר האנושי, השתנה כל כך, בין זמן הנ"ך להיום, שבאמת אין לנו את הכלים, להבין לפי המושגים וצורת החשיבה שלנו היום, את מה שהיה אז.
וזה בכל תחום שהוא,
אם זה היחס למלך, לשבטיות, לעבדים, לנשים, לעמים אחרים, למולדת, ללאום, למוות, לרצח, לגניבה,
אפשר להביא על זה המון דוגמאות, אבל כל מה שקצת למד נ"ך או היסטוריה, יודע במה דברים אמורים.
כתבת את הצד של 'עת לעשות לה''נ.ב. העליתי רק צד מסווים, בהחלט יתכן שיש עוד צדדים למטבע, בפרט לאור מה שקורה בתקופה האחרונה בה חלק גדול מעם ישראל נחשף באופן שיטתי מידי שבוע להצגה של כל דמויות התנ"ך באור נלעג להחריד.
יש הרבה דברים לכתוב בסוגיה זו, אך כמדומני שאין פורום חרדי שניתן יהיה לכתוב בו באמת את הצדדים...
אגב, למקרה שלא הייתי מספיק ברורה - זה היה סרקזם.
כלומר, הסיבה שבגללה אי אפשר להעלות טיעונים מסוג מסוים בפורום שומר תורה ומצוות היא מן הסתם משום שהטיעונים האלה די רחוקים מהשקפת התורה, כפי שההיא מועברת על ידי גדולי התורה - בצבור החרדי.
אמנם יש את החלק במסגרות הקהילה החרדית שקורא לעודד את פשטנות המקרא וכו', מה שמכונה 'אנשי פשש"מ' שהם באמת קבוצה זניחה שאין גדול בישראל העומד מאחוריה. ואין כאן המקום לדון בהם ובמשנתם.
אז הנה - סוף סוף הגיע האשכול למטרתו הסופית, אליה הוא הוביל מלכתחילה.בשתי מילים - השם ירחם.
המוסר האנושי של היום לא יכול להכיל את מאורעות התנ"ך אז גונזים אותו? -
כמדומני ש @יעקב1245 הראה בצורה יפהפייה את האופן שבו חוגים מסוימים נלחמים באנשי 'פשוטו של מקרא', ובכלל בכל מי שלא מוצא חן בעיניהם.כנ"ל נסחפת. זה כמו שאספר את גודלה ומשקלה של החנית כפי שכתוב בפס', ואז אוסיף לתאר את פיתוחיה. נכון, זה לא כתוב, אבל לא זה הסיפור. ולהתיחס לזה כאל פרשנות לפרשה כולה, ועוד חתרנית ורדיקלית... נעלבתי (לא באמת , אבל אני טיפוס מאד שמרן השקפתית, כך שתארים כאלו די הביכו אותי).
@דיונוןתוכלו לנסות להיזכר בשם הספר?
הייתי רוצה לקרוא אותו.
זה לא 'פחות מוצלח' - זאת בדיוק הבעיה.לעומתה יש את הסופרת יוכי ברנדס עם כמה ספרים המתארים את תקופת הקדמונים בהם היא חופשי מתערבת ומשנה דברים וזה פחות מוצלח
אני אישית די אהבתי את הפרדס של עקיבא... המתאר את כניסתם לפרדס של ארבעת התנאים
בסיפור עצמו יש יותר התערבות גסה שפחות אהבתי אבל הפתרון היצירתי שהיא מצאה לתיאור הפרדס אליפות
לא אכנס לפרטים כי אין בכך צורך וטעם.ראה סוגריים -
טעות.
אם תשים לב (וכפי שיבואר לקמן על שאר השגותיך) במעשה עצמו לא נגעתי, ואת לשון דוד לא שיניתי. בלשונו של גלית הוספתי מעט על הכתוב בפסוק, וגם זאת על פי הפס' "ויקלל הפלשתי את דוד באלוהיו" ולא נתפרש מה קללו, ובמצודות כתב: "באלהיו" - באמרו אלהי פלשתים יהרגך וכדומה.
החלק שהוספתי לסיפור הוא שולי וזניח ולא נוגע בליבת הסיפור בכלל.
מעשה דוד וגלית עצמו נשאר כפי שהיה. אלא אם כן מציק לך שעיט חג מעליהם, לי לא. הגם שיתכן והיה זה נשר.
חיפשתי לספר את הסיפור בצורה חדשה ומרעננת.
לא העזתי לספר מנקודת הראיה של דוד בעצמו.
מטבע הדברים כיון שהפוקוס במעשה דוד וגלית לא מתמקד באליאב, היה לי נח להיעמד מנקודת תצפית זו. לאחר מעשה אני חושב שהיה ראוי להניח לדמותו הקדושה וכפי שכתבתי בנספח (וכן תיקנתי בסיפור כמה שורות באדיבות נשיא מועצת המנהלים המסור והנחמד שאפילו לא השאיר חותמת מים של 'נערך ע"י מנהל'. שאפו).
מ"מ, אליאב מוזכר בכתובים בפעם האחרונה לפני המלחמה כשהוא גוער בדוד (אם איני טועה, הפעם הבאה שנפגשים בו היא בנישואי נכדתו לרחבעם נכד דוד).
זהו. אין יותר אזכור מה הלאה איתו.
ולכן אני לא מוצא את הבעייתיות של השראת דאגת יהודה-בנימין ראובן-יוסף גם במקרה זה.
אבל שוב אני חוזר - לא נח לי שהשתמשתי בו כדמות שעליה נסוב הסיפור. שוין דער נאך.
[גילוי נאות - בהתחלה הצטייר לי בראש סיומת של אחרי המלחמה, אליאב ודוד נפגשים, ואליאב אומר לו - שלא תחשוב שהנצחון משנה את דעתי לגביך... ואז חשבתי - בשביל מה? למה לא לספר סיפור יפה ונעים?!]
כנ"ל נסחפת. זה כמו שאספר את גודלה ומשקלה של החנית כפי שכתוב בפס', ואז אוסיף לתאר את פיתוחיה. נכון, זה לא כתוב, אבל לא זה הסיפור. ולהתיחס לזה כאל פרשנות לפרשה כולה, ועוד חתרנית ורדיקלית... נעלבתי (לא באמת , אבל אני טיפוס מאד שמרן השקפתית, כך שתארים כאלו די הביכו אותי).
לא הצהרתי כך מעולם. להיפך, באתי במוצהר להנגיש.
דבריך סתומים לי.
גם דגל הזאב והקשת, אז מה?!
כחלק מהקו שהתויתי מדמיוני הפורה כמבואר לעיל, גם רצו האחים להניא את שאול מלתת לדוד להילחם.
תוסיף לכך שאי אפשר היה לנצח את גלית בדרך הטבע, רק באמונה ובבטחון מלאים בהקב"ה. וכפי שאכן דוד הלך להילחם בשם ה', וכמו שמבארים המפרשים על איזכור הארי והדב.
עכשיו תאר לך את הסיטואציה - לו שאול היה קורא לאליאב להתיעץ איתו האם דוד אכן צדיק וישר ורציני כפי שהציג את עצמו, מה היה עונה - XYZ.
זה משפט שלקוח מהעולם הצבאי (לא שיש לי מושג, אבל תיאורטית זה נראה לי הגיוני).
באומץ מנצח היחיד, באמונה מנצח הצדיק היחידי.
צבא במהותו הוא גוף גדול הכולל הרבה פרטים, וכדי שהוא יעבוד היטב ולא יהיה אוסף של לוחמים יחידאיים משובחים ככל שיהיו, הוא זקוק להיררכיית פיקוד ולצייתנות.
לי הציק עניין אחר במשפט הזה והוא הצגת אליאב כ'חייל', כאילו זה האפיון שלו, וכבר מסרתי מודעה על כך בנספח.
שני ציטוטים מהמצודות:
"ויקח מקלו" - להטעות את הפלשתי לחשוב שיגש אליו להכותו עם המקל ולא יהיה נשמר מן הקלע.
"ויחזק" - נתגבר על הפלשתי המזוין ולא היה בידו כי אם הקלע והאבן.
לאן נעלם המקל???
לא ראיתי את הסדר עולם, אבל שוב ציטוט מהמצודות:
"כי היה נער וגו'" - המורה אשר לא נסה במלחמה לפי מעט השנים ומהתענג.
כאמור לעיל, בסיפור עצמו לא נגעתי מסיבה זו ממש.
זה נכתב כ'סיפור על רקע היסטורי'.
קרוב מאד לסיפור המקורי, אבל רק לידו.
כאן נתת חוות דעת עניינית. גוד פוינט.
וחונקת כל דיון. כמו המילים: הכל משמים וזהו.
ובכל אופן - אנחנו נמצאים כאן בפורום כתיבה מקצועית...
חבל, זה דברים חמורים ולכן בבקשה כן תכנס לפרטים, נסה לדייק מה מציק לך.לא אכנס לפרטים כי אין בכך צורך וטעם.
הנקודה לדידי היא, שעצם הסיפור ולא משנה מאיזו זוית תספר אותו, מהווה פירוש. שים לב שלא כתבתי בשום שלב שצריך לא לעשות זאת, ממש לא, אם יש לך סיבה טובה לחשוב שהפירוש שלך לאירועים נכון, אדרבא תכתוב סיפור שינגיש את הפירוש שלך.
כן הדגמתי את העובדה שהסיפור כפי שאתה סיפרת אותו נותן משמעות חדשה למעשים שנעשו בנביא.
אם זה לא פירוש - אינני יודע פירוש מהו.
לספר סיפור נלווה, זה בדיוק הדרך הנוחה והפשוטה ביותר לעצב את הסיפור המקורי בדרך אחרת.כפי שכתבתי כבר קודם - בסיפור עצמו לא נגעתי.
כמובן, שה'חתרנית ורדיקלית' לא התיחסו להפלת המקל אלא למערכת היחסים של דוד ואחיו.כנ"ל נסחפת. זה כמו שאספר את גודלה ומשקלה של החנית כפי שכתוב בפס', ואז אוסיף לתאר את פיתוחיה. נכון, זה לא כתוב, אבל לא זה הסיפור. ולהתיחס לזה כאל פרשנות לפרשה כולה, ועוד חתרנית ורדיקלית... נעלבתי (לא באמת , אבל אני טיפוס מאד שמרן השקפתית, כך שתארים כאלו די הביכו אותי).
קשה לי לשמוע כאלה דבריםלעומתה יש את הסופרת יוכי ברנדס עם כמה ספרים המתארים את תקופת הקדמונים בהם היא חופשי מתערבת ומשנה דברים וזה פחות מוצלח
אני אישית די אהבתי את הפרדס של עקיבא... המתאר את כניסתם לפרדס של ארבעת התנאים
בסיפור עצמו יש יותר התערבות גסה שפחות אהבתי אבל הפתרון היצירתי שהיא מצאה לתיאור הפרדס אליפות
בשתי מילים - השם ירחם.
המוסר האנושי של היום לא יכול להכיל את מאורעות התנ"ך אז גונזים אותו?
אדרבה, המוסר האנושי היחיד שלמדו אותי להתיחס אליו כבעל ערך ולא כגחמות עונתיות של 'מובילי דעת קהל' נהנתנים כאריסטו הוא המוסר התורני. מכאן כל כוחנו, כל מה שיש לנו זה מכאן.
נכון שלפתוח נביא, לקרוא פסוק וללכת לשרוף מטע זיתים זו לא הדרך. אבל מה שכתבת זה להחביא את סבא כי הוא עושה בושות...
חלילה.
שהמוסר האנושי יתבייש.
המגושם נשלט בידי שועלים גדולים מחבלים כרמים ה"י.
הצורה המונגשת במדיות השונות היא ברמת הציורים של דורה, ולכן קמה זעקתי.
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:
4.06
כ"ז אייר
סילבוס חדש ל-2024!
קורס פיתוח ובניית אתרים
קריירה מתקדמת, ביקוש עצום, וממוצע משכורות גבוה במיוחד!
מלגות גבוהות ומשתלמות!
2.06
כ"ה אייר
פתיחת מסלול
קורס עריכת וידאו
מלגות והנחות משמעותיות!
4.06
כ"ז אייר
#רקבפרוג
הרצאה מרתקת:
הכירו את טווינמושן
עם גל אקסלרוד
עולם מטורף משל הדמיות! ממשק חדשני שמאפשר לבצע הדמיה כמעט כמו משחק מחשב
לתלמידים ובוגרים בלבד!
27.06
כ"א סיוון
פתיחת מסלול
עיצוב ואדריכלות פנים
מלגות גבוהות!
27.06
כ"א סיוון
השקה חגיגית!
עיצוב גרפי ודיגיטל - בסילבוס חדש ומטורף!
מלגות גבוהות!
תהילים פרק קמט
א הַלְלוּיָהּ שִׁירוּ לַיהוָה שִׁיר חָדָשׁ תְּהִלָּתוֹ בִּקְהַל חֲסִידִים:ב יִשְׂמַח יִשְׂרָאֵל בְּעֹשָׂיו בְּנֵי צִיּוֹן יָגִילוּ בְמַלְכָּם:ג יְהַלְלוּ שְׁמוֹ בְמָחוֹל בְּתֹף וְכִנּוֹר יְזַמְּרוּ לוֹ:ד כִּי רוֹצֶה יְהוָה בְּעַמּוֹ יְפָאֵר עֲנָוִים בִּישׁוּעָה:ה יַעְלְזוּ חֲסִידִים בְּכָבוֹד יְרַנְּנוּ עַל מִשְׁכְּבוֹתָם:ו רוֹמְמוֹת אֵל בִּגְרוֹנָם וְחֶרֶב פִּיפִיּוֹת בְּיָדָם:ז לַעֲשׂוֹת נְקָמָה בַּגּוֹיִם תּוֹכֵחֹת בַּלְאֻמִּים:ח לֶאְסֹר מַלְכֵיהֶם בְּזִקִּים וְנִכְבְּדֵיהֶם בְּכַבְלֵי בַרְזֶל:ט לַעֲשׂוֹת בָּהֶם מִשְׁפָּט כָּתוּב הָדָר הוּא לְכָל חֲסִידָיו הַלְלוּיָהּ: