התנאה לפניו במצוות ---(ווקשה, ביקורות)

אשר שרבר

משתמש סופר מקצוען
התנאה לפניו במצוות/זיכרון ומחשבה לסוכות
ריח טהרה עמד באוויר העולם, בחצר הבית כבר עמדה דופן ראשונה של סוכה ובשמיים ענני כבשים המלחשים כי כיפר אמש אלוקי ישראל לעמו ורוח נכון חידש בקרבו.

אבי כבר עסוק היה בטרדתו של יום כששאלני אם חפץ אני לבוא עמו לרכוש את ארבעת המינים ברחובה של עיר ואני שששתי אל ריחם של הימים הושטתי את ידי ותחבתיה בכפו הגדולה, יחד צעדנו אל רחוב מאה שערים בחלקו הרחב יחסית בואכה חבקוק הנביא.

המולת הרחוב שזה עתה התעורר הכה בי, אני מביט משתומם איך כולם עברו באחת מטהרו של יום אל המולת השוק, לבושי חליפות וקפוטות, מגבעות וכיפות לבנות, ירמולקות וסרוגות כולם נקבצו אל הרחוב ששבת מתנועה. משני צדי הרחוב שולחנות סדורים חלקם מסוככים ואחרים לחום השמש, פרוסים עליהם אלפי לולבים ירוקים שחודם לכיוון המוכר למען לא תיפגם תומתם.

עיני לא שבעה מלראות את עושר הצבעים הגדול על הדוכנים ואת אושר האנשים שלולבם בידם וארשת סיפוק על פניהם.

אבא ניגש אל אחד הדוכנים כנראה מאלו המוכרים לו משנים עברו, הביט אל הסחורה ושאל מתי אתם פותחים לול חדש והלה כמו ציפה לשאלה ויענה עליה כל היום בלא שום קשר למעשהו בפועל, הרגע פתחנו סחורה חדשה יפיפייה הוא אומר. מרחובות הגיע היהודי, מבני תימן. גם אתרוגים הביא עימו מהחצר אשר בביתו מגדל כמה פירות הדר ועצי דקל, בעשרת ימי התשובה צורר אותם על שכמו ויוצא אל ירושלים העיר הגדולה להציע מרכולתו בפני המהדרין ומחזרים אחר מצוות.

משמאל פתח את דוכנו מיכאל בן חורין מנוב אשר ברמה הכבושה לא מכבר. ומציע את הדסיו המשולשים בדליים דליים סדורים על השולחן ומתחתיו, מחירם שונה ומעלתם בהתאם. רבים מבני עליה צובאים אל דוכנו ומעיינים בזווית עינם בשילושם של אלו, דנים ביניהם מה דינו של דילוג אחד והאם מחשבים את שיעור הענף מעצו או מקניו.

אבא מחיש את צעדיו לקול הקורא "הדסים משולשים - חבילה חדשה עכשיו נפתחה" וקבוצת אנשים מצטרפת אליו לראות אם עדיין לא משמשו בהם בני אדם

בפינת הרחוב פרס לפתע לוי מהמצות בד גדול ובו לולבים יקרים שלדעתו מחירם בהתאם למעלה מכל דוכני השוק, ברורים המה ומיוחדים עברו עליהם לפני שהבאתי אותם לכאן. ובעלי כובעים אפורים שרצינות מוגזמת אופפת אותם כמו חיכו לו ומיהרו לעברו. אבא אומר לי יקרה סחורתו של לוי, נכדיו של הרב מבריסק הם או דומים להם, מחפשים דברים מיוחדים אבל המתן דקות מעטות ולך לך אחר אחד מהם אותו הלולב שיאונה לידו ומן הסתם יניחהו חזרה קחנו, חזקה עליו שיפה הוא ומהודר, תיומתו סגורה ומראהו נאה. ולמה לא יקחנו? שאלתי את אבא, אוהו, הפטיר, עד שימצא זה את שאוותה נפשו, סגי לנו בהווה אמינא שלו.

בכל בוקר של ימות החג הקדמתי את השחר, לולבי בידי, אתרוגי ארוז בשובל ארוך של צמר פשתן בקופסת קרטון לבנה ואני ממתין לאבא שיקחני עמו אל בית הכנסת, לעצור את הטללים הרעים מלבוא. מכל עבר מצטרפים אנשים המביטים בחיבה למעלה אל חודו של כפת התמר לראות השלום לו אם לא נקטם לדעת הייטב חינם בעיני האלוקים ובעינם של חבריהם, כאילו בפעם הראשונה מביטים הם בו.

בבית הכנסת כבר קודם ההלל הוציאו כל העם את אתרוגיהם ונענעו בלולביהם, חלקם אף יצאו אל הסוכה להיות מסובבים במצוות, אחר הקיפו את בימת ההיכל וריח ירוק מילא את החלל, יופי לך מזבח יופי לך מזבח.

וביום הרביעי מחולו של מועד שנתי נמשכה וקרני השמש הציצו בין חרכי הסכך, לא חפצתי להשכים אל בית התפילה, אבי הקימני ושאל, איה חדוותך, היכן חשקך, מדוע רגליך המשתעשעות לדבר מצוה כבדו לפתע, מדוע אתה מתעצל מלהעיר השחר. אימא ניסתה אף היא בארוחת הבוקר תחת ענפי התמרים וקישוטי הכוכבים עם פרוסת גבינה מלוחה ותה של שחרית לבחון האם אולי בבית הכנסת הציק לי מישהו חלילה, אולי פגע, שמא צפוף לי וקשה עלי ההליכה.

אך אני מילאתי פי בתה וחריצת עיזים מתובלת במי זיתים שחורים, לא רציתי לומר לה שהתאכזבתי לראות את אלו אשר ברטט של קדושה חיפשו את יופי מצוותם, הוטרדו לנאות מלכם. ואילו כעת מהללים בערבה חבוטה שטעם וריח גם כך אין לה ועכשיו לא הוד ולא הדר, יבשה היא ושמוטה. בליבי תהיתי אך אל פי לא מיללתי, למי התנאו אלו שבהתרגשות אגדו מיניהם ודאגו שיעמוד זה למעלה מזה, מדוע רשמו את שמו של כל ילד על קופסת האתרוג שלו למה היה חשוב להם שאתרוגם שלהם, כן זה היפה ובנוי לתלפיות לא יוחלף חלילה. וכי ראו כל חבריהם את יופי מצוותם. או שהתנאו לבוראם, אם כך מדוע חדל לבלובם.

 
נערך לאחרונה ב:

אשר שרבר

משתמש סופר מקצוען
האמת שאני מתבייש בהשוואה אבל כתבתי זאת בהשראת זה:
 

קבצים מצורפים

  • ימים נוראים - עגנון, שמואל יוסף - HebrewBooks.org ID# 41176 page 5.pdf
    KB 30.5 · צפיות: 48
  • ימים נוראים - עגנון, שמואל יוסף - HebrewBooks.org ID# 41176 page 6.pdf
    KB 24.4 · צפיות: 31

האגריד -בוצי פוליקמן

מהמשתמשים המובילים!
עריכה והפקת סרטים
בשורות הראשונות חשבתי שאתה עוד איזה אחד שגר בבני ברק וכותב על ירושלים,
אבל כשהגעתי למיכאל בן חורין מנוב - הבנתי שכנראה היית שם.
לא שאני יודע שקוראים לו מיכאל בן חורין,
אבל כשאני הייתי שם וראיתי את השתי מטר ועשרה הזה מרמת הגולן,
הבנתי שלא יכול להיות שם שיותר מתלבש עליו מאשר מיכאל בן חורין.
 

שיילה

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
אדיר.
נושא כאוב.
אגב, עצה אישית- היות והערבות נקטפות ממולדתם שלושים יום קודם החג, נחנקות בוואקום ונקברות בקירור, צמאות הן למים וגרונן ניחר. הפתרון הוא לקנות ערבות יום קודם החג, לקצוץ את עוקצן באלכסון מירבי (כך הן יונקות ביתר קלות) להטביע אותן במים עד מעל לבלובן למשך לילה שלם, ובבוקר בעודן רוויות ורעננות להכניסן לקירור עד לצירופן לאגוד (שאת כולו גם מומלץ לשמור בקירור לכל הפחות מנטילת היום עד נטילת המחר).
אם תעשו כך מובטח לכם ערבה זקופה ותמירה ירוקה אשר תביט בחמלה על רעותיה הקמלות בזרועות לולבן.
 
נערך לאחרונה ב:

אשר שרבר

משתמש סופר מקצוען
תדעכו לכם/ן שאני מאוכזב עד כדי אכזבה מאוכזבת
מה ביקש יהודי יומיים אחרי יום כיפור, קצת צומי?
תכתבו שזה לא מוצלח תעירו על חי"ת ועי"ן על שתיים ושניים על השראה דפוקה ועל שכתוב דבילי על פאנץ' דלוח ועל העדר ביעה טובעת, משהו.
אתם יודעים מה, אני אתפשר אפילו על לייקים.
יש כאן מישהו בבית בכלל?
 

יוסף שחק

משתמש סופר מקצוען
אשר, עד היום יש לי צמרמורת קלה כשאני נזכר בטור שהעלית על שכונת בית ישראל - בוכרים מכורתי.
עזוב השראות ועניינים, אתה מרגש הרבה יותר בלי אלו.
לא שהקטע הזה לא מעולה בפני עצמו, רק שאני עדיין תקוע בטור ההוא.
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
ביקשת כל כך יפה ביקורת, איך אפשר לא לעשות טובה ליהודי.
הסיפור כתוב יפה בסגנון מעט משנאי, מזכיר סגנון עגנוני. הייתי ממליץ לך להוסיף מרכאות לדו-שיח פה ושם, זה קוטע את הרצף שיכול לשעמם מעט.
המולת הרחוב שזה עתה התעורר הכה בי,
הכתה בי.
מטהרו של יום אל המולת השוק
המובן הפשוט של 'מטהרו של יום' הוא מצהרי היום וכדומה, שהיום ברור בו, ולא מיום הכיפורים.
ואחרים לחום השמש
חשופים לאור השמש.
ואת אושר האנשים שלולבם בידם וארשת סיפוק על פניהם.
כמה אנשים מרוצים אתה רואה בשוק? אלו שמסתפקים במועט, לא רואים אושר כל כך גדול בלולב טוב, ואלו שעיניהם גדולות, תמיד מחפשים משהו יותר טוב...
ושאל מתי אתם פותחים לול חדש והלה כמו ציפה לשאלה ויענה עליה כל היום בלא שום קשר למעשהו בפועל
מומלץ להוסיף כאן פיסוק ומרכאות, ובכלל, המשפט צריך ניסוח מחדש.
גם אתרוגים הביא עימו מהחצר אשר בביתו מגדל כמה פירות הדר ועצי דקל
גם כאן פיסוק יבהיר האם 'מהחצר אשר בביתו' קאי אלמעלה או אלמטה, ומיהו ה'מגדל'.
בעשרת ימי התשובה צורר אותם על שכמו ויוצא אל ירושלים העיר הגדולה להציע מרכולתו בפני המהדרין ומחזרים אחר מצוות.
הסיפור מתרחש אחרי יום כיפור, לא? אם כן צריך לכתוב את המשפט הזה בלשון עבר.
רבים מבני עליה צובאים אל דוכנו ומעיינים בזווית עינם בשילושם של אלו,
להבנתי 'בזווית העין' הוא מושג שבא לתאר דבר שרואים רק בדרך אגב, ואין מקומו כאן.
בכל בוקר של ימות החג הקדמתי את השחר, לולבי בידי, אתרוגי ארוז בשובל ארוך של צמר פשתן בקופסת קרטון לבנה ואני ממתין לאבא שיקחני עמו אל בית הכנסת, לעצור את הטללים הרעים מלבוא. מכל עבר מצטרפים אנשים המביטים בחיבה למעלה אל חודו של כפת התמר לראות השלום לו אם לא נקטם לדעת הייטב חינם בעיני האלוקים ובעינם של חבריהם, כאילו בפעם הראשונה מביטים הם בו.
האם לפני ארבעים שנה היה מקובל לתת ארבעה מינים לילד רך?
בבית הכנסת כבר קודם ההלל הוציאו כל העם את אתרוגיהם ונענעו בלולביהם,
מהו 'כבר קודם ההלל'? קודם ההלל הוא הזמן המיועד.
אבי הקימני ושאל, איה חדוותך, היכן חשקך, מדוע רגליך המשתעשעות לדבר מצוה כבדו לפתע, מדוע אתה מתעצל מלהעיר השחר.
ניכרת השפעת פיוטי הסליחות...
אך אני מילאתי פי בתה וחריצת עיזים מתובלת במי זיתים שחורים, לא רציתי לומר לה שהתאכזבתי לראות את אלו אשר ברטט של קדושה חיפשו את יופי מצוותם, הוטרדו לנאות מלכם. ואילו כעת מהללים בערבה חבוטה שטעם וריח גם כך אין לה ועכשיו לא הוד ולא הדר, יבשה היא ושמוטה.
רגע, ומה עם הערבות שלך עצמך? החלפת אותם?
 

הני ר.

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
הפקות ואירועים
ביקשת כל כך יפה ביקורת, איך אפשר לא לעשות טובה ליהודי.
הסיפור כתוב יפה בסגנון מעט משנאי, מזכיר סגנון עגנוני. הייתי ממליץ לך להוסיף מרכאות לדו-שיח פה ושם, זה קוטע את הרצף שיכול לשעמם מעט.

הכתה בי.

המובן הפשוט של 'מטהרו של יום' הוא מצהרי היום וכדומה, שהיום ברור בו, ולא מיום הכיפורים.

חשופים לאור השמש.

כמה אנשים מרוצים אתה רואה בשוק? אלו שמסתפקים במועט, לא רואים אושר כל כך גדול בלולב טוב, ואלו שעיניהם גדולות, תמיד מחפשים משהו יותר טוב...

מומלץ להוסיף כאן פיסוק ומרכאות, ובכלל, המשפט צריך ניסוח מחדש.

גם כאן פיסוק יבהיר האם 'מהחצר אשר בביתו' קאי אלמעלה או אלמטה, ומיהו ה'מגדל'.

הסיפור מתרחש אחרי יום כיפור, לא? אם כן צריך לכתוב את המשפט הזה בלשון עבר.

להבנתי 'בזווית העין' הוא מושג שבא לתאר דבר שרואים רק בדרך אגב, ואין מקומו כאן.

האם לפני ארבעים שנה היה מקובל לתת ארבעה מינים לילד רך?

מהו 'כבר קודם ההלל'? קודם ההלל הוא הזמן המיועד.

ניכרת השפעת פיוטי הסליחות...

רגע, ומה עם הערבות שלך עצמך? החלפת אותם?
כנראה שלזה התכוון המשורר..
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קטו

א לֹא לָנוּ יי לֹא לָנוּ כִּי לְשִׁמְךָ תֵּן כָּבוֹד עַל חַסְדְּךָ עַל אֲמִתֶּךָ:ב לָמָּה יֹאמְרוּ הַגּוֹיִם אַיֵּה נָא אֱלֹהֵיהֶם:ג וֵאלֹהֵינוּ בַשָּׁמָיִם כֹּל אֲשֶׁר חָפֵץ עָשָׂה:ד עֲצַבֵּיהֶם כֶּסֶף וְזָהָב מַעֲשֵׂה יְדֵי אָדָם:ה פֶּה לָהֶם וְלֹא יְדַבֵּרוּ עֵינַיִם לָהֶם וְלֹא יִרְאוּ:ו אָזְנַיִם לָהֶם וְלֹא יִשְׁמָעוּ אַף לָהֶם וְלֹא יְרִיחוּן:ז יְדֵיהֶם וְלֹא יְמִישׁוּן רַגְלֵיהֶם וְלֹא יְהַלֵּכוּ לֹא יֶהְגּוּ בִּגְרוֹנָם:ח כְּמוֹהֶם יִהְיוּ עֹשֵׂיהֶם כֹּל אֲשֶׁר בֹּטֵחַ בָּהֶם:ט יִשְׂרָאֵל בְּטַח בַּיהוָה עֶזְרָם וּמָגִנָּם הוּא:י בֵּית אַהֲרֹן בִּטְחוּ בַיהוָה עֶזְרָם וּמָגִנָּם הוּא:יא יִרְאֵי יי בִּטְחוּ בַיהוָה עֶזְרָם וּמָגִנָּם הוּא:יב יי זְכָרָנוּ יְבָרֵךְ יְבָרֵךְ אֶת בֵּית יִשְׂרָאֵל יְבָרֵךְ אֶת בֵּית אַהֲרֹן:יג יְבָרֵךְ יִרְאֵי יי הַקְּטַנִּים עִם הַגְּדֹלִים:יד יֹסֵף יי עֲלֵיכֶם עֲלֵיכֶם וְעַל בְּנֵיכֶם:טו בְּרוּכִים אַתֶּם לַיי עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:טז הַשָּׁמַיִם שָׁמַיִם לַיי וְהָאָרֶץ נָתַן לִבְנֵי אָדָם:יז לֹא הַמֵּתִים יְהַלְלוּ יָהּ וְלֹא כָּל יֹרְדֵי דוּמָה:יח וַאֲנַחְנוּ נְבָרֵךְ יָהּ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם הַלְלוּיָהּ:
נקרא  6  פעמים

אתגר AI

חלון ראווה • אתגר 123

לוח מודעות

למעלה