שיתוף - לביקורת השמש שתזרח

עטרה ד

משתמש מקצוען
השמש עוד לא זרחה, אבל הוא כבר ער.

מביט לשמיים הכחולים כשעמוד השחר מתחיל לאותת בהם. עוד יום שיבוא ויחלוף ויבוא למחרת אחר, עוד יום שלא מביא איתו אף בשורה מדשנת עצם. סתם יום.

הוא נושם נשימה עמוקה, סופג לתוכו את האויר שעוד רגע ויהפוך לדחוס, ובזריזות ממשיך בהכנותיו לקראת עוד יום עבודה, מחשבה מהירה ואמיצה עוברת לו בראש 'איפה הימים שהיית קם בשעות האלה בשביל להתפלל בנץ? בקושי את מילות ההתפילה אתה ממלמל תוך כדי עבודה, איפה אתה? חיים?' הוא הודף את המחשבה במהירות, רק זה מה שחסר לו להתחיל ברגל שמאל יום את היום השמאלני הזה.

ריצה קלה וזריזה מביאה אותו לפתח המאפייה בדיוק כשאיתיי, מסיים לפתוח את המנעולים הרבים, הוא מנופף בידו לשלום חביב לאיתי, ופונה לעמדת הסינרים.

שוב פעם השאירו לו את הסינר המלוכלך, הוא לא אוהב לעבוד ככה, בפרט כשהוא צריך להתפלל עכשיו. אין זה ראוי לעמוד ככה לפני המלך. 'אה' קול לגלגני בתוכו צוחק 'פשוט מאוד ראוי לעמוד ולהתפלל כשידיך מלאות בצק ופרצופך מדושן בקמח' אנחה מתגלגלת מתוכו,

"חיים צריך עזרה שם עם הסינר? אתה יודע לקשור לעצמך, או שצריך שאני יבוא יעשה לך פפיון?" אבי, נהנה מההברקה, הביט בו במבט סבתאי "קרה משהו חיימ'ל? שתית שוקו הבוקר?"

"שתוק כבר אבי, לפני שאנפה גם אותך" חיים הלביש על פרצופו את החיוך המבודח הקבוע. ופנה ללוש את הבצק. זו העבודה השנואה על כולם ואהובה רק על חיים. טוען הוא בכל אחת משיחות הרעים תוך כדי עבודה, שאפשר ללמוד ממה שקורה עם הקמח והחומרים, כמה שמרביצים להם הם יוצאים מאוחדים, חזקים, ובנויים.

השירים האלה, מפריעים לו לחשוב, "נחמן, עשה טובה, סגור את השירים האלה, אני לא יכול ככה על הבוקר" נחמן מרים מבט מזוגג מהפלאפון "נו בחיאת, אחי, זרום, רק זה מה שמעיר אותי"

אבי פרץ בצחוק קולני והתיז בציניות "למה זה מעיר אותך? לשבת ולקלוץ? אתה יודע שאני יש לי פה.... אני יכול ברגע לקרוא לאיתי, אה אני לא צריך לקרוא לך, הנה אתה פה, ברוך הבא לחדרון הבצק, הקמח והפלאפון"

איתי גיחך בקול, וכשמבט מיואש זרוק על פניו, אמר "נחמן, אולי תואיל בטובך לכבות את הפלאפון כשאתה בא לעבודה, גם ככה הלקוחות לא אוהבים לראות בשכונה הזו לא אותך, ולא פלאפון שכזה, יאלה קום בחור עצל"

השירים כובו, ורק זמזומי הסרק של אבי, התנגנו באוויר. חיים מעיף מבט לכיוונו של נחמן, הוא נראה לא טוב, עובר עליו משהו, "נחמן, מה איתך? מה אתה עייף?"

"חה, מה אני עייף, לילה לבן, אח שלי, נסעתי עם חבר לטיול" עוד ערימת בצק ללחמניות מוכנה להתפחה.

"על מה אתה שורף את הלילות? מתי תישן נורמלי? הגוף והנפש שלך דורשים את זה"

הוא הרים מבט עייף ונוגה מהלחמניות המגולגלות ואמר בלא קול "כי אין לי איפה לישון. אולי הוד מעלתך ירים את הכפפה ויזמין אותי לשנת לילה רצופה תחת קורת גגו?"

שקט חתך את האויר, אפילו פזמוניו של אבי חדלו מלהישמע. אווירה של התכתשות החלה מרחפת, זה ויכוח שחוזר על עצמו ברוטינה כזו או אחרת, מי מסכן יותר.

" תקשיב לי טוב נחמן, גם אותי ההורים זרקו מהבית, ואני מבין אותם. גם לי אין כסף, ומשום מה בדיוק כמוך אני מתפרנס מהמאפיה המלוכלכת הזו. אולי תתפוס את עצמך ובמקום לכלכך את הכסף שלך על סיגריות ואלכוהול תתחיל לעשות עם עצמך משהו?"

החומרים כבר התקשו לבצק, אך חיים המשיך בלהט, לא שם לב למעשיו "יכולתי להיות כמוך, הומלס, זרוק, ישן אצל חברים, מבזבז את הכסף על בשרי כל יום. אבל-"

נחמן הרים את ידו, מנסה לעצור את המילים שידע שיבואו, בלע את הרוק ואמר בנחרצות

"אבל אתה, אתה נולדת בבית חרדי, למה עזבת? אתה אומר שאני יכול בלה בלה בלה....אבל אתה יכולת- יכולת להיות גדול הדור, אמרת שהיית בישיבת 'דרך תמימה', אתה יודע איך בחורים יוצאים משם? מה שבטוח, שלא כמוך! ואתה מעז לבוא ולהטיף לי על מה שאני?"

האמירה הזו הכתה בו, זה חרג כבר מכל הויכוחים הנושנים, והיה קצת יותר מידי. חיים שתק, בולע את האמת שבדברים.

נכון, הוא יכל לצאת הרבה מעבר למה שהוא היום, יש לו ראש חריף, ונפש רגישה, רגישה מידי. הוא לא אשם ששמו בו נפש רגישה כל כך, שלא עמדה במעמסה החברתית הסוחפת, שלא עמדה בלחצים הלימודיים, הוא לא אשם בכלום, הוא רק זרם עם החיים, והם הובילו אותו לפה.

השמש שקעה כבר מזמן, והם עדיין ערים.

אבי עזב בשניה שיכל, טען שיש לו חתונה של חבר.

"אולי תבוא איתי לכותל, נעשה ערבית בציבור?" נחמן תולה בו עיניים שואלות.

" עזוב, נחמן אני מחוסל, התפילות שלי ביחיד טובות יותר"

"נו, תבוא?"

"נו, נבוא, אף אחד לא מחכה לי"

הדרך לכותל יפה כמו תמיד, החומות מטילות צללים רכים על המדרכה החלקה, צלילים מרוחקים מחוצות היוצר חוצים את דממת העיר העתיקה.

קרקוש קופת המתכת של זקן חסר שיניים מעירות את השניים מן השתיקה,

"אז חצי שעה וגמרנו?!"

"חצי שעה."

שעת חצות. נצנוצי כוכבים, וירח חצוי מאיר.

אברכים מזוקנים כבר יושבים על רצפה, נעליהם מונחות בצידם. נהמה בוכיה ממעמקי תיקון חצות עולה מאחד מהם.

וחיים עודנו עומד ודומע, ותפילה שהחלה בציבור ונגמרת לבדה עולה לאיטה לרקיע השחור.

מילותיו של רבי שלמה איבן גבירול צפות בו, וגופו רוטט:

ירדתי לתחתיות ואבד נצחי

סרה צפירת תפארתי וציצת מצחי

פקו מורי פליליה ועיבטו אחרי

בחלתי נאום סלעי, ונאסף בחטאי ירחי....

כבת קול, הדי קולות האברכים המבכים את הגלות על הרצפה לצידו, מגיעים לתוך נפשו, כמים קרים, כאש להבה; 'קומי, רוני בלילה לראש אשמורות, שפכי כמים ליבך נוכח פני ה''

הוא פנה לאחוריו, שוב לא מסב גב אל הכותל, מוצא את נחמן ישן, וסידור שמוט בין ידיו.
 
נערך לאחרונה ב:

anotherית

משתמש סופר מקצוען
איזה יופי!
כתיבה עדינה, מאוד. נוגעת.
אהבתי וקראתי ברתק.

רק מה, קצת התבלבלתי. אולי היית צריכה רווחים בין הקטעים ועוד שתיים שלוש מילים.
כי גם ככה אני לא בטוחה שהבנתי את אותה ההבנה שרצית שאבין.

והוסיף לבלבול הציטוטים שלא היה ברור לגמרי מי אמר אותם.
כמו זו לדוגמא:
נחמן הרים את ידו, מנסה לעצור את המילים שידע שיבואו, בלע את הרוק ואמר בנחרצות

"אבל אתה, אתה נולדת בבית חרדי, למה עזבת? אתה אומר שאני יכול בלה בלה בלה....אבל אתה יכולת- יכולת להיות גדול הדור, אמרת שהיית בישיבת 'דרך תמימה', אתה יודע איך בחורים יוצאים משם? מה שבטוח, שלא כמוך! ואתה מעז לבוא ולהטיף לי על מה שאני?"
לקח לי זמן להבין מי בדיוק אמר את זה נחמן או חיים.
יכול להיות כי התחלת את הציטוט שורה אחר כך.
וגם, כי היאור, מתאים למישהו שאומרים לו משהו והוא מנסה לעצור ולא שהוא מנסה לעצור את עצמו.

היה כמה כאלו, אולי אם היית כותבת יותר מי אמר מה זה היה עוזר.

המון תיאורים ותיאורי פעולה. נידון כאן בפורום כמה וכמה פעמים. כנראה עניין של טעם(:

אבל היה מספיק יפה שקראתי בפעם השניה ורציתי להבין, לא קורה לי בדרך כלל, היפראקטיבית שכמוני.
ועוכשיו אני חוזרת לקרוא עוד פעם (:
 

מוריופ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
יפהפה!
נהניתי ממש!
רק כמה שאלות דקדוקיות: כתבת 'שתק' (שתק חתך את האוויר) בכוונה?
ולמה 'איתיי'? עד כמה שידוע לי 'איתי' נכתב בי' אחת.
עוד שאלונת לדיוק -שפכי כמים ליבך ולא במים, נכון?
ואחרון חביב - אני אבוא. (מצטערת, אני מדקדקת כרונית)
חוץ מזה - מוגע ללב, זורם ומוגש נהדר!
 

עטרה ד

משתמש מקצוען
תודה! איזה כייף!

והוסיף לבלבול הציטוטים שלא היה ברור לגמרי מי אמר אותם.
בהחלט התלבטתי קשות על העניין, להוסיף, להוריד מי אומר מה, אבל בסוף החלטתי שזה יוריד מהקו של כל הסיפור, שהוא פחות ישיר כמו הרבה סיפורים,
ויש הנאה בלקרוא פעם ראשונה ושניה, ואפילו שלישית :p

רק כמה שאלות דקדוקיות: כתבת 'שתק' (שתק חתך את האוויר) בכוונה?
ולמה 'איתיי'? עד כמה שידוע לי 'איתי' נכתב בי' אחת.
עוד שאלונת לדיוק -שפכי כמים ליבך ולא במים, נכון?
ו
תוקן, תוקן, תודה רבה! אף אחד מהם לא היה בכוונה...
חוץ מ...
ואחרון חביב - אני אבוא.
ה'נבוא' זה בכוונה.
 

רינתיה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
סאונד והפקות אולפן
פרסום וקופי
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
יפה מאד!
מיוחד!!!
 

מוריופ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
אני חייבת לציין ש'שתק' יכול להתפתח למילה מעניינת ביותר ;)
 

+shira

משתמש סופר מקצוען
וואו. הזכרת לי את חיים סבתו בפיוט הזה, שהשתלב כל כך יפה עם הכתיבה.
אהבתי במיוחד את זה:
הוא פנה לאחוריו, שוב לא מסב גב אל הכותל, מוצא את נחמן ישן, וסידור שמוט בין ידיו.
סוף שלם, אבל בלי לומר את זה במילים מפורשות. נתת לנו לנשום גם את מה שבינהן.
 

7שבע7

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
סיפור יפה ונוגע. בהחלט יש עוד מה להעמיק בו...
אהבתי את המשפטים המודגשים, שנותנים מעין כותרת שחוזרת על עצמה לכל חלק.
את הסוף לא מספיק הבנתי. אולי אני צריכה לקרוא שוב.

העירו פה על כמה מילים, אז אנו אוסיף רק עוד אחת:
אומרים או "שוב" או "עוד פעם".
 

עטרה ד

משתמש מקצוען
אומרים או "שוב" או "עוד פעם".
לו יכולתי לערוך....

ו---
אישים טובים, אתם נורא מפרגנים לי..... אבל בשביל לגדול מוכרחים לקבל קצת ביקורת.

אז אם אתם לא עושים את זה- ארים אני את הכפפה: (כשקמים בבוקר אחרי הכתיבה, תמיד יש ביקורת, גם על שכתבת בעצמך...)
'איפה הימים שהיית קם בשעות האלה בשביל להתפלל בנץ? בקושי את מילות ההתפילה אתה ממלמל תוך כדי עבודה, איפה אתה? חיים?'
הנחיתה למחשבות הקשות, עם תחילת הסיפור היא קשה מידי, הייתי צריכה לתת יותר פוס בשביל שהקוראים יכנסו לאווירה.
חיים הלביש על פרצופו את החיוך המבודח הקבוע
אז מה יש פה כפל דמויות?
האם הוא טיפוס הגותי, חושב, ורגשן, או שמא: אחד עם חיוך עם מבודח על פניו באורח קבע?
'קומי, רוני בלילה לראש אשמורות, שפכי כמים ליבך נוכח פני ה''
קיטשי לסיים ככה בשתי ציטטות...
ואולי לא מספיק מובן כמו שאמרה:
את הסוף לא מספיק הבנתי. אולי אני צריכה לקרוא שוב.

בקיצור, תמשיכו אותי, כי אחרי הכל אני נגועה.
 

+shira

משתמש סופר מקצוען
לו יכולתי לערוך....

ו---
אישים טובים, אתם נורא מפרגנים לי..... אבל בשביל לגדול מוכרחים לקבל קצת ביקורת.

אז אם אתם לא עושים את זה- ארים אני את הכפפה: (כשקמים בבוקר אחרי הכתיבה, תמיד יש ביקורת, גם על שכתבת בעצמך...)

הנחיתה למחשבות הקשות, עם תחילת הסיפור היא קשה מידי, הייתי צריכה לתת יותר פוס בשביל שהקוראים יכנסו לאווירה.

אז מה יש פה כפל דמויות?
האם הוא טיפוס הגותי, חושב, ורגשן, או שמא: אחד עם חיוך עם מבודח על פניו באורח קבע?

קיטשי לסיים ככה בשתי ציטטות...
ואולי לא מספיק מובן כמו שאמרה:


בקיצור, תמשיכו אותי, כי אחרי הכל אני נגועה.
באמת מצטערת על הדווקאיות, אבל אם כבר - אז יש לי ביקורת לביקורת...
הנחיתה למחשבות הקשות, עם תחילת הסיפור היא קשה מידי, הייתי צריכה לתת יותר פוס בשביל שהקוראים יכנסו לאווירה.
לא בהכרח. לפעמים "כניסה" איטית מדי לעלילה או לקונפליקט המרכזי של הסיפור יגרום לרבים מן הקוראים לנשור מחוסר עניין.
אז מה יש פה כפל דמויות?
האם הוא טיפוס הגותי, חושב, ורגשן, או שמא: אחד עם חיוך עם מבודח על פניו באורח קבע?
למה שלא יהיה טיפוס הגותי, חושב, רגשן עם הרבה כאב וחיוך מבודח שמכסה על הכל? ככה אני הבנתי אותו.
קיטשי לסיים ככה בשתי ציטטות...
עם זה אני נוטה להסכים. הקיטש מתבטא פחות בכפל הציטטות ויותר בתוכן הציטטה האחרונה:שפכי כמים ליבך" כבר הפך שחוק משהו.
ואולי לא מספיק מובן כמו שאמרה:
וזה, כמובן, החלק שהכי אהבתי... טיפ טיפה מקום לתהיה. כמה קצוות לא קשורים. כמו בחיים עצמם.
ואחרי הכל - כל זה בגדר דעתי וטעמי האישי בלבד, ואת מוזמנת לשוב ולבקר את עצמך בחדווה:)
 

עטרה ד

משתמש מקצוען
באמת מצטערת על הדווקאיות, אבל אם כבר - אז יש לי ביקורת לביקורת...
אדרבה... זה גורם לשנות כיוון חשיבה, שמה שחשבתי שטעות, אולי הוא דווקא נכון :rolleyes:
לא בהכרח. לפעמים "כניסה" איטית מדי לעלילה או לקונפליקט המרכזי של הסיפור יגרום לרבים מן הקוראים לנשור מחוסר עניין.
צודקת, אחרי חשיבה על העניין, בגלל שזה סיפור קצר, וכתוב על נייר וירטואלי (שלאנשים יש פחות סבלנות לקרוא).
וזה, כמובן, החלק שהכי אהבתי... טיפ טיפה מקום לתהיה. כמה קצוות לא קשורים. כמו בחיים עצמם.
וודאי, הכי כייף לסיים לקרוא סיפור, כשאתה חושב עליו עוד רגע אחרי שסגרת את הספר.
אך כוונתי הייתה לא למשפט הסופי עצמו, אלא לאסיפת הציטטות, שלא הבינו מה קרה שם, הוא נזכר בקינה? הוא אמר אותה? ומה קרה שם עם האברכים? בקיצור, העירו לי כמה שלא הבינו, ואני יכולה להבין את זה.

תודה!
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיד

א בְּצֵאת יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם בֵּית יַעֲקֹב מֵעַם לֹעֵז:ב הָיְתָה יְהוּדָה לְקָדְשׁוֹ יִשְׂרָאֵל מַמְשְׁלוֹתָיו:ג הַיָּם רָאָה וַיָּנֹס הַיַּרְדֵּן יִסֹּב לְאָחוֹר:ד הֶהָרִים רָקְדוּ כְאֵילִים גְּבָעוֹת כִּבְנֵי צֹאן:ה מַה לְּךָ הַיָּם כִּי תָנוּס הַיַּרְדֵּן תִּסֹּב לְאָחוֹר:ו הֶהָרִים תִּרְקְדוּ כְאֵילִים גְּבָעוֹת כִּבְנֵי צֹאן:ז מִלִּפְנֵי אָדוֹן חוּלִי אָרֶץ מִלִּפְנֵי אֱלוֹהַּ יַעֲקֹב:ח הַהֹפְכִי הַצּוּר אֲגַם מָיִם חַלָּמִישׁ לְמַעְיְנוֹ מָיִם:
נקרא  10  פעמים

אתגר AI

חלון ראווה • אתגר 123

לוח מודעות

למעלה