באמת ששאלת גורמת לי לחשוב שוב על הדברים ואין לי תשובה ברורה,
אני חושבת אולי שיש אנשים שהם יראי שמים מאד ועדין חשופים לעולם ולמה שקורה בו לעומת אחרים שפחות חשופים.
יכול ליהות שאם הם היו יותר שמורים הם היו ברמה גבוהה יותר אבל לא בטוח, ויכולים לראות סרטים ועם יראת שמים חזקה מאד בלי קשר לבעיתיותת בעצם הצפיה בסרטים.
זו השערה שלי, יש פה באמת מקום לניתוח.
אצטט שוב מה שכתבתי:
אם אחרי ההיחשפות יראת השמים לא התקררה, אז דווקא יש יראת שמים חזקה ויציבה יותר ממי שלא נחשף בכלל.
לכאורה מי ששמור יותר ומעולם לא נחשף לעולם הרחב, אולי הוא נמצא בדרגת
קדושה גבוהה יותר, אבל א"א לומר ש
יראת השמים שלו חזקה יותר. להיפך.
אבל האמת היא שגם לענין מדרגת הקדושה, א"א לומר באופן גורף שאדם שנחשף לעולם הרחב - עומד במדרגה פחותה. זה תלוי לאיזה עולם רחב הוא נחשף. כמובן שמי שנחשף לעולם של שטויות (וקל וחומר לעולם של תועבות) מסכן את מדרגת הקדושה (ויראת השמים ועוד) שהוא אוחז בה, (וקל וחומר מי שנחשף לעולם של תועבות, אוטומטית נמצא בדרגת קדושה פחותה (עד שיתקן את זה)), אבל לא כל העולם טמא...
ואביא דוגמה פשוטה: יש אנשים גדולים שמטבעם ספונים כל ימיהם בין כתלי בית המדרש / חדר הלימוד, ובקושי מכירים את הרחוב של הבית שלהם (ר' חיים קנייבסקי / הרב אלישיב ועוד). ולעומתם יש אנשים גדולים שמכירים מאוד את העולם הרחב ומעורים בו מאוד (ר' שלמה זלמן אויערבאך / ר' משה פיינשטיין ועוד). הסיבה העיקרית לכך היא פשוט מצד הנטייה הטבעית של נפשם. ניתן לראות את הדבר בין פוסקי הלכה שונים, שיש שמאוד מתחשבים במציאות על מנת לפסוק את ההלכה, ויש שפחות מתחשבים בזה. בדר"כ אלו שמתחשבים במציאות, מטבעם הם יותר מעורים בעולם הרחב.
וחזור לענייננו: לא ניתן לומר באופן גורף שכל בחור שנחשף 'לעולם הרחב' ירד בדרגה וכעת הוא בחור פחות טוב, כשם שלא ניתן לומר שבחור שמעודו לא נחשף 'לעולם הרחב' נמצא בדרגה גבוהה יותר. צריך פשוט לבדוק לאיזה 'עולם רחב' הוא נחשף, ואיך אותו 'עולם' חרט את רישומו על נפשו והנהגתו.
בשידוכים צריך באמת לברר היטב את הנושא הזה, בדיוק כמו שצריך לברר היטב על בחור שמעולם לא יצא ואולי כל יראת השמים שלו אינה יציבה (מה שיכול לגרום לנפילה חזקה ברגע שהוא נחשף למשהו שלא היו חשוף אליו עד עכשיו, ולצערנו כבר היו דברים מעולם).
אני יודע שזה נשמע נאיבי, אבל לדעתי הכוונה של 'שמור' הוא אדם שנשמר מעבירות, שומר את המצוות = ירא שמים. (כמו מצה שמורה... ושמרתם את המצות, אל תקרי מצות אלא מצוות). כל הסבר אחר נכנס לקטגוריה של 'צמצום' ולא של יראת שמים.
בנוגע לדוגמת הצפייה בסרטים:
אני כמובן לא בא לחלק ציונים, ולא אומר שמי שרואה סרטים בעייתיים אינו ירא שמים כלל. בהחלט יתכן שיש לו ניסיון גדול בתחום הזה ספציפית, כמו שלכולנו יש - כל אחד בתחומו הוא, ובאופן כללי הוא ירא שמים.
אבל אני חושב שמי שרואה סרטים בעייתיים, א"א לומר שיש לו יראת שמים 'חזקה מאוד' (כלשונך).
הרי זה בדיוק המבחן שלו: בשמים (הקב"ה) אומרים לא לראות את אותם הסרטים הבעייתיים, והוא הולך ורואה בכל זאת פעם אחר פעם, מה שאומר שהוא לא ירא ממה שאומרים בשמים. לא כך?