הקרון שהפך לקטר (בלי חרוזים)

טחינה גולמית

משתמש מקצוען
@קדיתא לגבי ליגוע- תיקנתי. אבל האם אתה יכול להסביר בתמצית מתי הנ' מופיעה ומתי נופלת [למה "לנטוע שמים וליסוד ארץ"], והאם יש הבדל בזה בין לשון חז"ל ללשון המקרא [כי זכור לי הרבה "ליגע", "ליטע" אם כי נראה שע' הפועל שם פתוחה בפתח ואינו חלומה בחולם]?
 

קדיתא

משתמש פעיל
@קדיתא לגבי ליגוע- תיקנתי. אבל האם אתה יכול להסביר בתמצית מתי הנ' מופיעה ומתי נופלת, [למה "לנטוע שמים וליסוד ארץ"], והאם יש הבדל בזה בין לשון חז"ל ללשון המקרא [כי זכור לי הרבה "ליגע" "ליטע", אם כי נראה שע' הפועל שם פתוחה בפתח ואינו חלומה בחולם]?

אני לא מומחה גדול לעברית, אבל הנה מהאקדמיה:

לנסוע או ליסוע?
רבים מתלבטים בשאלה איך להגות ולכתוב את שם הפועל של נָסַע – בקיום הנו"ן או בהבלעתה? והתשובה: אף על פי שהנו"ן נבלעת בצורת העתיד – יִסַּע, בשם הפועל הנו"ן מתקיימת: לִנְסֹעַ. בדומה לצורה 'לנסֹע' אנו מוצאים בתורה: "ויהי בִּנְסֹעַ הארון" (במדבר י,לה).

דוגמאות נוספות: לִנְבֹּל, לִנְזֹל, לִנְגֹּעַ (וגם לָגַעַת), לִנְטֹעַ (וגם לָטַעַת). כל אלה על דרך לשון המקרא.

בשלושה מקרים לצד הצורות בנו"ן מותרות הצורות בהבלעת הנו"ן: לִפֹּל בצד לִנְפֹּל,לִטֹּל בצד לִנְטֹל, לִדֹּר בצד לִנְדֹּר. הצורות בהבלעת הנו"ן נוצרו בלשון חכמים בהיקש מצורות העתיד: יִפֹּל, יִטֹּל, יִדֹּר.

בדומה לכך על פי צורות העתיד יִסַּע, יִגַּע נוצרו בלשון חכמים צורות שם הפועל לִסַּע,לִגַּע (ולא ליסוֹע, ליגוע). צורות אלו משמשות בימינו רק במשלב ספרותי גבוה.
 

טחינה גולמית

משתמש מקצוען
אני לא מומחה גדול לעברית, אבל הנה מהאקדמיה:


בשלושה מקרים לצד הצורות בנו"ן מותרות הצורות בהבלעת הנו"ן: לִפֹּל בצד לִנְפֹּל,לִטֹּל בצד לִנְטֹל, לִדֹּר בצד לִנְדֹּר. הצורות בהבלעת הנו"ן נוצרו בלשון חכמים בהיקש מצורות העתיד: יִפֹּל, יִטֹּל, יִדֹּר.

בדומה לכך על פי צורות העתיד יִסַּע, יִגַּע נוצרו בלשון חכמים צורות שם הפועל לִסַּע,לִגַּע (ולא ליסוֹע, ליגוע). צורות אלו משמשות בימינו רק במשלב ספרותי גבוה.
את "ליסוד ארץ" הם פספסו. אמנם נראה לי שבלאו הכי משתמשים כמעט תמיד בפיעל- לייסד [שו"ר דכל זה ליתא, כמו שהגיב @אפכא מסתברא בהמשך].
 
נערך לאחרונה ב:

פרוגיוזרית

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
הנדסת תוכנה
@פרוגיוזרית
לגבי נקרע- תיקנתי, כמובן. סתם חוסר שימת לב.
לגבי שאחטה- יש לך מקור? זה הרי בערבית.
@קדיתא
תעשה טובה, כשאתה כותב על תיקוני לשון- תפרט!
@אפכא מסתברא
המסקנא העולה מן הקריאה היא לא לדון את זה שהתמכר אלא דוקא "להרוג אותם כשהם קטנים". מי שלא מתחיל- לעולם לא יתמכר.
וזה הסוד הקטן [האמיתי] שלי- מעולם לא נגעתי בסיגריה...
גם בתרגום מערבית יש מקובל ולא מקובל. חפש בגוגל שאחטה, והוא מייד יתקן אותך לשאכטה.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
ואגב גם אני צדקתי במשהו- בדברי חז"ל יש גם "הבהמה אינה מועדת לא ליגח ולא ליגוף ולא לשוך..." (ב"ק טו:)
לא ירדתי לסוף דעתך - הרי גם 'ליגוף' וגם 'לישוך' הן מחסרי פ"נ (שרש נגף, נשך), ואין הם יוצאים מן הכלל לגבי לשון חז"ל. מה שציטטו מן האקדמיה לעיל מדבר על כיום, שנשארו רק 3 שרשים שנוטים ע"ד לשון חכמים. אבל אם יודעי ספר אנ"ש יכתבו 'ליגוף' ו'לישוך' איש לא יבוא בטענות כלפיהם, ואין זה דומה ל'ליסוע' - כי כאשר לה"פ ע לא תמצא בל' חז"ל בחול"ם אלא בפת"ח בסמ"ך.
 

פרוגיוזרית

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
הנדסת תוכנה

טחינה גולמית

משתמש מקצוען
זה שטעות נפוצה לא הופך אותה לנכונה.
עיין ערך:
http://context.reverso.net/תרגום/עברית-אנגלית/אני+אאדכן+אתכם
בינתיים את הבאת מקור רק מגוגל והשבתי בדיוק מאותו מקום. התיקון אינו מעיד על שגיאה אלא על צורה נוספת שמקובל לכתוב את המילה. גוגל ישאל אותך "התכונת" גם אם זה לא שיבוש. את המילה טורקיה, למשל, אפשר לכתוב בט' וק' אבל בהחלט אין זה שיבוש לכתוב בת' וכ' כמו שבעבר היה מאוד מקובל.
אם תוכיחי לי ממישהו שמבין בערבית שיותר נכון "שאכטה" אקבל את דבריך לגמרי.
 

פרוגיוזרית

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
הנדסת תוכנה
בינתיים את הבאת מקור רק מגוגל והשבתי בדיוק מאותו מקום. התיקון אינו מעיד על שגיאה אלא על צורה נוספת שמקובל לכתוב את המילה. גוגל ישאל אותך "התכונת" גם אם זה לא שיבוש. את המילה טורקיה, למשל, אפשר לכתוב בט' וק' אבל בהחלט אין זה שיבוש לכתוב בת' וכ' כמו שבעבר היה מאוד מקובל.
אם תוכיחי לי ממישהו שמבין בערבית שיותר נכון "שאכטה" אקבל את דבריך לגמרי.

ובכן, לי זה הפריע מאד בעיניים בקריאה.

ההבדל בין כמעט 70000 תוצאות חיפוש ל2000 הוא לא הבדל של 2 צורות כתיבה מקובלות, אלא הבדל של טעות או לא. ואם כבר, אני מציעה שתחליף לשאחתה, בשביל הכיף, לזה יש 300 תוצאות חיפוש, עוד יותר מקורי.

בכל מקרה, מיציתי את הדיון. רק רציתי לעזור.
 

צדיק סופית

משתמש פעיל
הפעם, משהו מסוג אחר.
בקשה: מי שתחושת החיקוי הפריעה לו שיענה לי: האם העקיצה שבאמצע חפתה על החיקוי?
על מה בדיוק צריך לחפות?
מה החיקוי כאן?
כלום פרצת למחשבו של חיים ולדר וגנבת משם ביטויים/משפטים/רעיונות?
הכתיבה מעולה, המסר גם כן, והכל טוב ויפה.
השתמשת בסגנון דומה לו? נו, אז מה?
אם זה מבוצע טוב - וזה מבוצע טוב - אינני רואה שום בעיה.
גם ולדר עצמו לא המציא את סגנונו.
(יש מצב שפתחתי פה עכשיו תיבת פנדורה?)
בכיף.
'לוייה' ['הלוויה'].
'לוויה' גם היא מילה תקנית.
עיין במילונים, וכן בחז"ל: "ולווית המת".
 

טחינה גולמית

משתמש מקצוען
ובכן, לי זה הפריע מאד בעיניים בקריאה.

ההבדל בין כמעט 70000 תוצאות חיפוש ל2000 הוא לא הבדל של 2 צורות כתיבה מקובלות, אלא הבדל של טעות או לא. ואם כבר, אני מציעה שתחליף לשאחתה, בשביל הכיף, לזה יש 300 תוצאות חיפוש, עוד יותר מקורי.

בכל מקרה, מיציתי את הדיון. רק רציתי לעזור.
תודה, באמת עזרת. ואני פשוט ניסיתי להבין עד הסוף. עכשיו סוף סוף דברת במספרים. ותיקנתי!
בכל אופן אני מכבד אותך להגיד את המילה ה...
 
נערך לאחרונה ב:

קדיתא

משתמש פעיל

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיד

א בְּצֵאת יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם בֵּית יַעֲקֹב מֵעַם לֹעֵז:ב הָיְתָה יְהוּדָה לְקָדְשׁוֹ יִשְׂרָאֵל מַמְשְׁלוֹתָיו:ג הַיָּם רָאָה וַיָּנֹס הַיַּרְדֵּן יִסֹּב לְאָחוֹר:ד הֶהָרִים רָקְדוּ כְאֵילִים גְּבָעוֹת כִּבְנֵי צֹאן:ה מַה לְּךָ הַיָּם כִּי תָנוּס הַיַּרְדֵּן תִּסֹּב לְאָחוֹר:ו הֶהָרִים תִּרְקְדוּ כְאֵילִים גְּבָעוֹת כִּבְנֵי צֹאן:ז מִלִּפְנֵי אָדוֹן חוּלִי אָרֶץ מִלִּפְנֵי אֱלוֹהַּ יַעֲקֹב:ח הַהֹפְכִי הַצּוּר אֲגַם מָיִם חַלָּמִישׁ לְמַעְיְנוֹ מָיִם:
נקרא  9  פעמים

אתגר AI

חלון ראווה • אתגר 123

לוח מודעות

למעלה