נכתב ע"י frtamma;2035583:אני חושבת שעיקר הבעיה היא שהפסיכולוגיה מסתכלת על הדת כ'אופיום להמונים', בעיני הפסיכולוג הדת נותנת לאדם משהו לחיות בעבורו, להאמין, חיי קהילה וכו', הפסיכולוג עלול להסתכל על המאמין כאילו הוא שבוי בפנטזיה שעליו להתנתק ממנה וכו'. הוא עלול למשל לייעץ לבחור שמתקשה לשבת וללמוד- ללכת לעבוד ולממש את עצמו ח"ו בלא דעת תורה וכו'.
בתור אדם חילוני קשה לפסיכולוג להכיל את האדם החרדי שהדת היא בעבורו הכל, האמונה היא לפני הכל ואחרי הכל. אני חושבת שחשוב שבטיפול של חרדי ע"י חילוני תהיה מעורבת גם דמות רוחנית- רב/ משגיח וכו' שילווה את התהליך. אולי לכזה מכון שמטפל בחרדים רבים צריך להכניס דמות מייעצת שכזאת.
נכתב ע"י בפונטציאל;2035564:אם יש בעיתיות עם ההורים ההלכה לא מחייבת לכבד,
הורים שתלטניים, נרקסיסטים הם בעייתים והקביעה הזו שלא לערער סמכויות היא קצת יומרנית,
גם בציבור החילוני למרות הפתיחות ושבירת המחיצות יש סמכות ויש חינוך לכיבוד הורים.
אכן.נכתב ע"י סמינר דוד;2035562:נוי היקרה, אדם דתי, גם אם הוא לא חרדי, הוא מכיר את המושג, מוקצה". ההבדל בין דתי לחרדי לא מתבטא בהכרת המצוות.
נכתב ע"י ציפור הנפש;2035486:במרכז טיפולי מסויים, בו עובדים עם פונים מהמגזר החרדי,
אנשי טיפול (פסיכולוגים, מטפלים באמנות, עוסי"ם וכו') שאינם משתייכים למגזר החרדי ומכירים אותו בצורה שטחית מידי.
בקשו ממני להרצות בפניהם מחר על המגזר החרדי, אותו הם מבקשים להכיר יותר לעומק.
במהלך העבודה, מתעוררים קונפליקטים,שהם אינם יודעים תמיד לזהות, האם המקור הוא העניין המגזרי-אידיאולוגי-ערכי, או קושי אחר שקשור בטיפול.
אשמח אם תכתבו לי
1. מה דעתכם על מטפל שאינו חרדי (בעל זיקה דתית כלשהי) בטיפול באדם חרדי? האם בטיפול בילדים זה שונה? בנוער?
2. איך אפשר להכיר להם את ההבדלים בתוך המגזר עצמו- ליטאים/חסידים/בעלי תשובה/חבדניקים/אשכנזים/ספרדים
תנו דוגמאות פיקנטיות לניואנסים ולהבדלים התת מגזריים ולטעויות של מי שאינו מכיר ועושה טעויות / הכללות וכו'
3. מה הייתם מציעים למטפלים/ות שעובדים עם המגזר ורוצים להיות רגישים אליו?
עשה ואל תעשה.
מתוך עבודתי מכירה היטב ועמוק את הנושא,
יש הרבה מה להגיב ולדון, אבל אין לי את הפנאי לכך.
אבל אולי אאתגר אתכם ב2 שאלות...
1. מה זה בכלל טיפול?
2. מה דעתכם על מצב שמטפל חרדי בחילוני?
נכתב ע"י רותי12;2035680:מהכרות עם הנושא (שני אחים פסיכולוגיים חרדיים מאד )
אין בעיה למבוגר) !) ללכת לפסי חילוני מקצועי! ונאמר לי שעדיף ללכת לפסי מקצועי חילןני מאשר חרדי לא מספיק מקצועי
מטפל מקצועי לא אמור לגעת בנושאי דת. רק בנושא נפש. ואם מטפל מתערב בנושא הדת זה כבר סימן שאינו מקצועי.
מטפלים חרדיים לא מקצועים יכולים הרבה יותר להזיק לנפש מאשר מטפל חילוני מקצועי
מה שכן צריך להזהר שאשה תלך למטפלת אשה וגבר ילך לגבר! זה כן יכול להוות בעיה מצד המטופל שמרגיש חיבור תלות במטפל ..
נכתב ע"י ציפור הנפש;2035677:ההרצאה מחר!
התשובות המגוונות פה בפורום, מאנשים שונים, כולם מהמגזר החרדי,
ישמשו אותי היטב.
בהזדמנות אחרת אשמח לדון על השאלות הנל מנסיוני כמטפלת (גם ב'לא חרדים')
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:
26.09
כ"ג אלול
פתיחת
קורס מאסטר בשיווק דיגיטלי
מלגות גבוהות!
19.11
י"ח חשוון
פתיחת
קורס בינה מלאכותית - חדשנות ב AI
קורס מקוצר
25.11
כ"ד
פתיחת
קורס פרסום קופי+
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
פתיחת
קורס פיתוח בוטים ואוטומציות עסקיות
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
פתיחת
קורס עיצוב גרפי ודיגיטל - בסילבוס חדש ומטורף!
מלגות גבוהות!
תהילים פרק קז
א הֹדוּ לַיי כִּי טוֹב כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:ב יֹאמְרוּ גְּאוּלֵי יי אֲשֶׁר גְּאָלָם מִיַּד צָר:ג וּמֵאֲרָצוֹת קִבְּצָם מִמִּזְרָח וּמִמַּעֲרָב מִצָּפוֹן וּמִיָּם:ד תָּעוּ בַמִּדְבָּר בִּישִׁימוֹן דָּרֶךְ עִיר מוֹשָׁב לֹא מָצָאוּ:ה רְעֵבִים גַּם צְמֵאִים נַפְשָׁם בָּהֶם תִּתְעַטָּף:ו וַיִּצְעֲקוּ אֶל יי בַּצַּר לָהֶם מִמְּצוּקוֹתֵיהֶם יַצִּילֵם:ז וַיַּדְרִיכֵם בְּדֶרֶךְ יְשָׁרָה לָלֶכֶת אֶל עִיר מוֹשָׁב:ח יוֹדוּ לַיי חַסְדּוֹ וְנִפְלְאוֹתָיו לִבְנֵי אָדָם:ט כִּי הִשְׂבִּיעַ נֶפֶשׁ שֹׁקֵקָה וְנֶפֶשׁ רְעֵבָה מִלֵּא טוֹב:י יֹשְׁבֵי חֹשֶׁךְ וְצַלְמָוֶת אֲסִירֵי עֳנִי וּבַרְזֶל:יא כִּי הִמְרוּ אִמְרֵי אֵל וַעֲצַת עֶלְיוֹן נָאָצוּ:יב וַיַּכְנַע בֶּעָמָל לִבָּם כָּשְׁלוּ וְאֵין עֹזֵר:יג וַיִּזְעֲקוּ אֶל יי בַּצַּר לָהֶם מִמְּצֻקוֹתֵיהֶם יוֹשִׁיעֵם:יד יוֹצִיאֵם מֵחֹשֶׁךְ וְצַלְמָוֶת וּמוֹסְרוֹתֵיהֶם יְנַתֵּק:טו יוֹדוּ לַיי חַסְדּוֹ וְנִפְלְאוֹתָיו לִבְנֵי אָדָם:טז כִּי שִׁבַּר דַּלְתוֹת נְחֹשֶׁת וּבְרִיחֵי בַרְזֶל גִּדֵּעַ:יז אֱוִלִים מִדֶּרֶךְ פִּשְׁעָם וּמֵעֲוֹנֹתֵיהֶם יִתְעַנּוּ:יח כָּל אֹכֶל תְּתַעֵב נַפְשָׁם וַיַּגִּיעוּ עַד שַׁעֲרֵי מָוֶת:יט וַיִּזְעֲקוּ אֶל יי בַּצַּר לָהֶם מִמְּצֻקוֹתֵיהֶם יוֹשִׁיעֵם:כ יִשְׁלַח דְּבָרוֹ וְיִרְפָּאֵם וִימַלֵּט מִשְּׁחִיתוֹתָם:כא יוֹדוּ לַיי חַסְדּוֹ וְנִפְלְאוֹתָיו לִבְנֵי אָדָם:כב וְיִזְבְּחוּ זִבְחֵי תוֹדָה וִיסַפְּרוּ מַעֲשָׂיו בְּרִנָּה:כג יוֹרְדֵי הַיָּם בָּאֳנִיּוֹת עֹשֵׂי מְלָאכָה בְּמַיִם רַבִּים:כד הֵמָּה רָאוּ מַעֲשֵׂי יי וְנִפְלְאוֹתָיו בִּמְצוּלָה:כה וַיֹּאמֶר וַיַּעֲמֵד רוּחַ סְעָרָה וַתְּרוֹמֵם גַּלָּיו:כו יַעֲלוּ שָׁמַיִם יֵרְדוּ תְהוֹמוֹת נַפְשָׁם בְּרָעָה תִתְמוֹגָג:כז יָחוֹגּוּ וְיָנוּעוּ כַּשִּׁכּוֹר וְכָל חָכְמָתָם תִּתְבַּלָּע:כח וַיִּצְעֲקוּ אֶל יי בַּצַּר לָהֶם וּמִמְּצוּקֹתֵיהֶם יוֹצִיאֵם:כט יָקֵם סְעָרָה לִדְמָמָה וַיֶּחֱשׁוּ גַּלֵּיהֶם:ל וַיִּשְׂמְחוּ כִי יִשְׁתֹּקוּ וַיַּנְחֵם אֶל מְחוֹז חֶפְצָם:לא יוֹדוּ לַיי חַסְדּוֹ וְנִפְלְאוֹתָיו לִבְנֵי אָדָם:לב וִירֹמְמוּהוּ בִּקְהַל עָם וּבְמוֹשַׁב זְקֵנִים יְהַלְלוּהוּ:לג יָשֵׂם נְהָרוֹת לְמִדְבָּר וּמֹצָאֵי מַיִם לְצִמָּאוֹן:לד אֶרֶץ פְּרִי לִמְלֵחָה מֵרָעַת יֹשְׁבֵי בָהּ:לה יָשֵׂם מִדְבָּר לַאֲגַם מַיִם וְאֶרֶץ צִיָּה לְמֹצָאֵי מָיִם:לו וַיּוֹשֶׁב שָׁם רְעֵבִים וַיְכוֹנְנוּ עִיר מוֹשָׁב:לז וַיִּזְרְעוּ שָׂדוֹת וַיִּטְּעוּ כְרָמִים וַיַּעֲשׂוּ פְּרִי תְבוּאָה:לח וַיְבָרֲכֵם וַיִּרְבּוּ מְאֹד וּבְהֶמְתָּם לֹא יַמְעִיט:לט וַיִּמְעֲטוּ וַיָּשֹׁחוּ מֵעֹצֶר רָעָה וְיָגוֹן:מ שֹׁפֵךְ בּוּז עַל נְדִיבִים וַיַּתְעֵם בְּתֹהוּ לֹא דָרֶךְ:מא וַיְשַׂגֵּב אֶבְיוֹן מֵעוֹנִי וַיָּשֶׂם כַּצֹּאן מִשְׁפָּחוֹת:מב יִרְאוּ יְשָׁרִים וְיִשְׂמָחוּ וְכָל עַוְלָה קָפְצָה פִּיהָ:מג מִי חָכָם וְיִשְׁמָר אֵלֶּה וְיִתְבּוֹנְנוּ חַסְדֵי יי: