גם אני פעם לא ידעתי מה זה חינה, אבל בזכות שלמדתי עם מרוקאיות בכיתה אני יודעת מה זה, וגם ספינג ורוגגה
שאת חושבת שמצווה טאנץ או חינה אלו הבדלי "השקפה", את בדיוק ממחישה איך הלימודים הנפרדים מחדדים ומגביהים חומות שממש אין מצווה לשמר.
מילא חסידות גור בענייני קדושת הבית או המשיחיסטים יש להם שיטה נפרדת, מבינה את הרצון להתבדל אבל ספרדים וליטאים למען השם למה הבנות לא יכולות לשבת על ספסל אחד,
כמדומה לי שהסיבה האמיתית שיש הבדלים
היא בגלל האופי הליטאי שהוא חשדן מאוד
רק נזכיר כבר בעבר את הגאון מווילנא שלא רצה לקבל את החסידות
והגדר של "חדש אסור מהתורה" הוא דבר שנכון בציבור הליטאי כמעט לכל דבר
הציבור הליטאי הוא ציבור קר מאוד חותר למצליחנות ומאוד מאוד שמרן
ולכן מפחד מכל שינוי
ומנסה לשמר עד כמה שניתן את המערכת כפי שהיא
מה גם שהציבור הספרדי הוא ציבור הרבה יותר פתוח בסגנון באופן כללי
המשפחות שם בדרך כלל מעורבות לפחות עם עשר או עשרים מעגלים של בעלי תשובה חילונים מסורתיים
(וזה בעיניים היהודיות לשבח!!! אך בעיינים הליטאויות השמרניות זה קצת פחות ואפשר להבין אותם לדעתי בעניין הזה)
הם לא מנסים ללכת דווקא לחיוורי העור (והראיה שהמוסדות החסידיים לא מבוקשים בכלל), אלא לדרך החיים המכונה: ליטאית (גם רוב המוכנים ליטאים מוצאם כלל אינו מליטא), שעיקרה דגש על לימוד תורה, יחס פרגמטי למדינה ועוד כמה עניינים ידועים שאין כאן המקום להאריך.
יש ספרדים שיש להם דרך שונה מעט בעבודת השם והם אכן לא מנסים להתערבב והולכים בגאון למוסדות שלהם.
אבל ספרדים 'רגילים' לא רואים עצמם שונים והם צודקים, באמת אין שום סיבה לדחות אותם.
גם במראה הציבור הספרדי לא יכול ללכת לציבור החסידי
ובפרט שבציבור החסידי הוא ציבור הרבה יותר הומוגני מהציבור הליטאי
ואם יש חסידות צאנז שכולם מצייתים לאדמו"ר
קשה לי לראות איזה ילד ספרדי שמציית לרב עובדייה חודר לשם
הציבור הליטאי זה הציבור היחיד שהציבור הספרדי יכול עוד לחדור אליו מחמת שההבדלים החיצוניים והלבוש
לא רחוקים מאוד ממנו
ועדיין כמו שרשמתי בתגובה הקודמת
וגם אם זה מקומם (ואין זו כוונתי חלילה)
זה האמת
אפשר לאהוב את זה ואפשר שלא ---זה המציאות