המשאיות תעצורנה או המשאיות ייעצרו?

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
ובזה הוכיחה האקדמיה את חוסר עקיבותה/עקביותה - שכן היא בעצמה משתמשת במלה 'תקני', ואין ש"ע כזה - 'תִּקֵּן'... למעשה, יש כאן טעות בהסבר של האקדמיה. 'תקני' מלשון תֶּקֶן (כמו 'ספרי' מן 'ספר', 'טבעי' מן 'טבע', 'יצרי' מן 'יצר' וכל כיו"ב), וגם 'עקבי' יכול לבוא מלשון 'עֵקֶב', אבל במקרה כזה תהיה משמעותו 'סיבתי' (נגזרת מ'עֵקֶב' במשמעות 'סיבה') ולא במשמעות שציינה @ליאורהA שמקורה ב'עָקֵב'.
האם יש להחלטתם סימוכין משפת לשון הקודש?
המלים 'עקבי' ו'עקיב' הן מחודשות ולא מלשה"ק, כך שאין שום נפ"מ מבחינת כללי לשה"ק איך תהגו אותן, אבל ההגיון תומך ב'עקיב'.
אבל לתשומת לב כל עורכי הלשון - ציטוט 'מפי האתון' ממש (אתר האקדמיה) - ההדגשות שלי:
ועדת הדקדוק של האקדמיה המליצה על הצורה עקיב (וגם עקיבות) במשקל קָטיל. עִקְבִי אפשר לגזור רק מעִקֵב, שם עצם שאינו קיים בעברית. יש עורכים שממירים בדייקנות ובעקיבות כל "עקבי" ל"עקיב" וכל "עקביות" ל"עקיבות". אחרים מסרבים לשינוי, אולי משום שעקבי ועקביות כל כך שגורות, ואולי משום שהשינוי קשה להם. האם קביעת האקדמיה ללשון מחייבת את העורך? האם אין מחויבותו ללקוחות כוללת הפיכת לשון הטקסט לטובה ולתקנית, כלומר הולמת את המלצות האקדמיה ללשון? מצד אחד, העורך אכן מחויב בכך, מצד שני – לשון טובה אינה חייבת תמיד לעלות בקנה אחד עם הלשון המומלצת על ידי האקדמיה.
כמדומני, כל עורך מקצועי שיש לו דעות (מקצועיות, לא תחושות בטן) שונות מקביעות האקדמיה, צריך לתלות משפט זה מעל שולחן עבודתו תחת הכותרת: 'חירות העורך'...
 
נערך לאחרונה ב:

ליאורהA

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
D I G I T A L

ליאורהA

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
נדמה לי שאנחנו מתקרבים לשלב של הגרדת.
תלוי. ברור שבדיבור או כתיבה יומיומיים לא צריך לחשוב על כל הכללים האלו, וזה באמת מלאה, אבל אם מדובר בטקסט שאמור לראות אור (שעל זה בעצם נפתח האשכול) - חובה להקפיד על הכללים ולכבד את הקוראים שרוצים כתיבה מקצועית ותקנית.
 

סבתא חביבה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
תלוי. ברור שבדיבור או כתיבה יומיומיים לא צריך לחשוב על כל הכללים האלו, וזה באמת מלאה, אבל אם מדובר בטקסט שאמור לראות אור (שעל זה בעצם נפתח האשכול) - חובה להקפיד על הכללים ולכבד את הקוראים שרוצים כתיבה מקצועית ותקנית.
אני מסכימה איתך. התכוונתי רק למה שכתבת לגבי הניסוח של המשפט אודות המלצות האקדמיה ללשון.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
גם הניסוח הזה לא עולה בקנה אחד עם הלשון שהאקדמיה ממליצה עליה.

נדמה לי שאנחנו מתקרבים לשלב של הגרדת.
מה שביקשה @ליאורהA להוכיח בציטוט שלה (שהוא ציטוט מדוברי האקדמיה עצמם... זה חלק מתוך הציטוט שהבאתי לעיל - בגופן המוטה - מאתר האקדמיה, אם לא שמתם לב), שאפילו האקדמיה בפרסום רשמי שלה אינה מדקדקת בקיום קביעותיה שלה...
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק לא

א לַמְנַצֵּחַ מִזְמוֹר לְדָוִד:ב בְּךָ יְהוָה חָסִיתִי אַל אֵבוֹשָׁה לְעוֹלָם בְּצִדְקָתְךָ פַלְּטֵנִי:ג הַטֵּה אֵלַי אָזְנְךָ מְהֵרָה הַצִּילֵנִי הֱיֵה לִי לְצוּר מָעוֹז לְבֵית מְצוּדוֹת לְהוֹשִׁיעֵנִי:ד כִּי סַלְעִי וּמְצוּדָתִי אָתָּה וּלְמַעַן שִׁמְךָ תַּנְחֵנִי וּתְנַהֲלֵנִי:ה תּוֹצִיאֵנִי מֵרֶשֶׁת זוּ טָמְנוּ לִי כִּי אַתָּה מָעוּזִּי:ו בְּיָדְךָ אַפְקִיד רוּחִי פָּדִיתָה אוֹתִי יְהוָה אֵל אֱמֶת:ז שָׂנֵאתִי הַשֹּׁמְרִים הַבְלֵי שָׁוְא וַאֲנִי אֶל יְהוָה בָּטָחְתִּי:ח אָגִילָה וְאֶשְׂמְחָה בְּחַסְדֶּךָ אֲשֶׁר רָאִיתָ אֶת עָנְיִי יָדַעְתָּ בְּצָרוֹת נַפְשִׁי:ט וְלֹא הִסְגַּרְתַּנִי בְּיַד אוֹיֵב הֶעֱמַדְתָּ בַמֶּרְחָב רַגְלָי:י חָנֵּנִי יְהוָה כִּי צַר לִי עָשְׁשָׁה בְכַעַס עֵינִי נַפְשִׁי וּבִטְנִי:יא כִּי כָלוּ בְיָגוֹן חַיַּי וּשְׁנוֹתַי בַּאֲנָחָה כָּשַׁל בַּעֲוֹנִי כֹחִי וַעֲצָמַי עָשֵׁשׁוּ:יב מִכָּל צֹרְרַי הָיִיתִי חֶרְפָּה וְלִשֲׁכֵנַי מְאֹד וּפַחַד לִמְיֻדָּעָי רֹאַי בַּחוּץ נָדְדוּ מִמֶּנִּי:יג נִשְׁכַּחְתִּי כְּמֵת מִלֵּב הָיִיתִי כִּכְלִי אֹבֵד:יד כִּי שָׁמַעְתִּי דִּבַּת רַבִּים מָגוֹר מִסָּבִיב בְּהִוָּסְדָם יַחַד עָלַי לָקַחַת נַפְשִׁי זָמָמוּ:טו וַאֲנִי עָלֶיךָ בָטַחְתִּי יְהוָה אָמַרְתִּי אֱלֹהַי אָתָּה:טז בְּיָדְךָ עִתֹּתָי הַצִּילֵנִי מִיַּד אוֹיְבַי וּמֵרֹדְפָי:יז הָאִירָה פָנֶיךָ עַל עַבְדֶּךָ הוֹשִׁיעֵנִי בְחַסְדֶּךָ:יח יְהוָה אַל אֵבוֹשָׁה כִּי קְרָאתִיךָ יֵבֹשׁוּ רְשָׁעִים יִדְּמוּ לִשְׁאוֹל:יט תֵּאָלַמְנָה שִׂפְתֵי שָׁקֶר הַדֹּבְרוֹת עַל צַדִּיק עָתָק בְּגַאֲוָה וָבוּז:כ מָה רַב טוּבְךָ אֲשֶׁר צָפַנְתָּ לִּירֵאֶיךָ פָּעַלְתָּ לַחֹסִים בָּךְ נֶגֶד בְּנֵי אָדָם:כא תַּסְתִּירֵם בְּסֵתֶר פָּנֶיךָ מֵרֻכְסֵי אִישׁ תִּצְפְּנֵם בְּסֻכָּה מֵרִיב לְשֹׁנוֹת:כב בָּרוּךְ יְהוָה כִּי הִפְלִיא חַסְדּוֹ לִי בְּעִיר מָצוֹר:כג וַאֲנִי אָמַרְתִּי בְחָפְזִי נִגְרַזְתִּי מִנֶּגֶד עֵינֶיךָ אָכֵן שָׁמַעְתָּ קוֹל תַּחֲנוּנַי בְּשַׁוְּעִי אֵלֶיךָ:כד אֶהֱבוּ אֶת יְהוָה כָּל חֲסִידָיו אֱמוּנִים נֹצֵר יְהוָה וּמְשַׁלֵּם עַל יֶתֶר עֹשֵׂה גַאֲוָה:כה חִזְקוּ וְיַאֲמֵץ לְבַבְכֶם כָּל הַמְיַחֲלִים לַיהוָה:
נקרא  5  פעמים

אתגר AI

הבעות פנים • אתגר 57

לוח מודעות

למעלה