שיתוף - לביקורת הבסיס לקומיקס באתגר החודשי, פרולוג.

Talya kadosh

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
עוד זוכרים את האתגר הקודם? :)
הקומיקס הנ"ל משם, מבוסס על הסיפור הזה. אני יותר מאשמח לשמוע ביקורת, טיפים לשיפור, עצות ייעול. לא אוהבת כפפות, מניחה שכבר הספקתם להבין את זה.
העיקר, תהנו. (ותעירו/תאירו. סתמתי).

פרולוג:


עמדתי בצד.

אנשים נכנסים למאפייה, עומדים במעברים, בוחרים שניים בורקס תפוח אדמה, אחד גבינה. עם הרבה שומשום.

בלעתי רוק. הרגשתי את הבטן שלי מתכווצת במחאה. לא היה לי איך להרגיע אותה. אין לי שקל, בטח לא בשביל בורקס.

הפניתי מבט אל דלתות הזכוכית המטושטשות, גשם בחוץ וקר. כאן חם, ואולי למוכר יהיה לב אחד כזה, בשבילי. יתן בחינם.

ניגשתי קדימה, לא מסתכלת לשום צד. לא לבורקסים, ולא לעוגיות נוטפות השוקולד והקינמון. אני לא מתכוונת להסתחרר מהשפע. אז מה שכבר יומיים לא אכלתי כלום. טיפות גשם לא נחשב, וזה בכלל שתייה. "סליחה", ניסיתי להסב את תשומת ליבו.

הוא עסוק, ברור.

האצבעות שלי מלבינות על הדלפק, אני מגביהה את הקול. "אדוני". מניסיון, זה עוזר. אנשים חוטפים שגעון גדלות כשהם שומעים את הכינוי הזה.

"כן?" הוא מפנה אלי מבט קצר רוח, ממהר. ממשיך לארוז מאפים ריחניים, לתקתק בקופה.

"אני יכולה לקבל עוגיות בחינם?"

"סליחה?" הגבות שלו שחורות, עבות, מתחברות לפס אחד מאיים. הוא שומט את השטר שאחד האנשים הגיש לו, מתבונן בי בעיון.

"שאלתי, אם אני יכולה לקבל עוגיות בחינם". והלך האדוני, אפילו זה כבר לא עובד. מה הם רוצים, שאקרא להם מלכת אנגליה?

"יש לי שמיעה טובה, ילדה". הוא מתכופף, סוגר אגרוף על הפרצוף המקומט של רחל המשוררת. מתרומם. כולם מביטים בי, אני רוצה לקבור את עצמי. אפילו עברה לא עשיתי כדי שהאדמה תפתח את פיה, תבלע אותי.

"לא, את לא יכולה. ותגידי תודה שאני לא צועק עלייך, מגרש מהממלכה שלי. איזה דור לא מחונך. אני, הקמתי את העסק הזה בעשר אצבעות. האלה", הוא מרים אותן מולי, מתרברב. "לא בחלתי בשום עבודה. ואת, חצופה קטנה", הוא מצמצם מולי מבט ארסי. "באה לגנוב את הפרנסה שלי?"

אני לא קטנה, בת שש עשרה. התרחקתי פסיעה לאחור, "אני לא חצופה", אני מיישרת מולו מבט מתריס. "רק מחפשת אוכל. ואם זו התגובה לילדה שלא אכלה כלום יומיים, אני לא יודעת מה לחשוב יותר. גם לסבול השפלות, וגם לא לקבל דבר. תודה, ויום טוב אדוני", התחשק לי לפלוט מלכת אנגליה.

ושעשרות העיניים ההמומות שנעוצות בי, יפערו עוד קצת את הפה. שיזהרו, יש כאן הרבה זבובים. גם כן, ממלכה.

הסתובבתי. הפניתי גב גאה ועקשן. הדלתות האוטומטיות נפתחות למולי .לפחות מישהו אחד מוכן לקבל אותי. הרחוב.

המדרגות חלקות מגשם, אני מדלגת על ארבעתן בקפיצה לא זהירה. רצה.

לא מסתכלת לאן, לא רואה לאיפה. רק חושקת שפתיים עד כאב, ובכי מבעבע לי בגרון.

בסוף, אחרי עשרים דקות חסרות נשימה אני נוחתת סמוך לגדר נוטפת מים. מושכת כובע על הפנים, שלא יראו את הדמעות. יופי, ככה אני דומה לכל ההומלסים שיושבים פה. אולי מישהו ירחם עלי, יזרוק מטבע.

אני מקפלת ברכיים, מחבקת חזק.

שיחשבו שהלכתי לישון. שיזמינו פקח, שיעיפו אותי מכאן. לא אכפת לי כלום. רק לבכות.

"היי", אצבעות רטובות מרפרפות על הגב שלי. מזניקות ערנות מאפס, למאה. אני מקשיחה עמדות. הכתפיים שלי מתיישרות, הכי למעלה שאפשר. תווי הפנים שלי מחודדים, אף אחד לא יחשוב שבכיתי. זה רק הגשם. "מה את רוצה?" הקול שלי מתריס, עיני השקד שלי מתריסות. כל איבר בי, מתריס.

"כלום", האישה מתכופפת, יושבת על הגדר. המטרייה שלה מגוננת על שתינו. עליה, ועלי, יושבת על המדרכה. "רק לתת לך את זה".

שקית מרשרשת, הלוגו של המאפייה. לרגע זיק פגוע עובר לי בעיניים, אני מעלימה אותו מהר. לא חסר לי רחמים. בושות, כבר ספגתי מספיק היום. "תודה, אבל אני לא צריכה".

"אולי את לא. אבל הגוף שלך, כן".

"הגוף שלי שרד יומיים, הוא ישרוד עוד יום אחד".

"הוא יתמוטט".

"לפחות אהיה בבית רפואה, יביאו לי אוכל".

האישה שותקת. אני רואה שהיא מופתעת, מתלבטת מה לומר.

"תשמרי את המילים לעצמך", אני מחליטה לחסוך לה את ההתלבטות. הודפת מילים ודאיות, שלא יגיעו. "אני בסדר, ואני אהיה בסדר. כמו שהסתדרתי עד עכשיו, בלעדיך. אסתדר גם הלאה".

"השם שולח אנשים בדרך. כדי שיהיו, כדי שיתנו. שיושיטו יד. את דוחה אותו, רק בגלל האגו שלך?"

אני נועצת בה מבט סלחני. "אגו, זה הדבר האחד אחרי האחרון שנמצא בגוף הזה, בנפש הזאת, שקוראים לו נועה".

"אגו, זה לאו דווקא גאווה. זה הרצון לחיות, לשרוד. אגואיזם, בלעדיו לא היית מבקשת את מה שביקשת במאפייה". היא קמה. אומרת להתראות. משאירה שקית, שלושה מאפים. ולב אחד.

אני משפילה מבט, מובסת. לא רגילה שמנצחים אותי. הגשם ממשיך לרדת, אני קמה. סוגרת אצבעות אדומות על השקית.

שהארוחה היחידה שכן יש לי, לא תירטב. שלפחות לגיהנום שעברתי היום, יהיה משהו ממשי בסוף. לא רק כפרת עוונות.

בניין, מדרגות, מרתף. אני נוחתת ליד הדלת הסגורה, רועדת מקור. פותחת שקית, אוכלת שתיים. משאירה אחד. שיהיה.

היא מביטה סביבה, מלוכלך. אין סוף אבק. אולי אלך להיות עובדת ניקיון. וזהו. עבודה לא מתגמלת. דוחה, פדנטית כמוני. אבל זו הברירה היחידה.

אוף, אני רוצה להיות ילדה רגילה.

אוף שני, אני לא יודעת מה ההגדרה של רגילה. מי אמר שרגיל, זה מה שהעולם מגדיר. מי אמר שלא.

ועד כמה ההגדרות שלי על עצמי, מגדירות אותי באמת. אפס מאופס.

חוץ מהגדרה אחת, מדממת: לוחמת.


פעם אחרונה באמת, אני רק מעדכנת שאוהבת הערות. (וסליחה על החפירות, מניחה שאתם מתמודדים איתי יפה אם הגעתם עד הלום. בסוד, התגובות למטה. מחכה למילה שמתחילה באות ה. ירדתי לבונקר).
 

נ. גל

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איזה מילה מתחילה באות ה' ??
הערות.

ולגופו של קטע:
ברגע הראשון אמרתי: טוב, מכירה כבר מהתסריט. נקרא זריז ונעבור הלאה.
אחרי 2 פסקאות, גיליתי שהעיניים שלי מוצפות דמעות, ואני לא מצליחה לדלג על אף מילה.
וזהו, זה מה שאני זוכר דוקטור. נראה לי שהקטע נגמר בסוף.
 

נ. גל

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית

CN

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
היא מביטה סביבה, מלוכלך. אין סוף אבק.

ב"ה

זה מדהים, מרגש, כואב.
האומץ של הנערה לא רגיל, וחייבים להבין מאיפה. גם האומץ במאפיה, וגם האומץ לדחות את המאפים המגרים.
טיפה לא אמין בעיניי שלא אכלה יומיים, במצב כזה מחפשים כל בדל אוכל - אם זה בלילות בשוק, או ליד פחי האשפה..
ויש דרכים נוספות חוץ מלעמוד מול בעל המאפיה ולבקש - אפילו לפנות בשקט לאחת הלקוחות (אישה) עם המילים לא אכלתי יומיים - יניב לה אוכל ביותר וודאות מאשר בעל המאפיה עצמו, שבאמת זו הפרנסה שלו..
ובכלל המעשה הזה תמוה, אם היא לא רוצה רחמים (דוחה אח"כ את האישה שהביאה לה עוגיות), למה היא פונה לבעל המאפיה? בעצם השאלה את באה לגרום לו לרחם עלייך ולאפשר לך לקחת, לא? אחרת למה שיסכים?

מה שאני יכולה להבין מהקטע, שהיא בת טובים ורק לפני יומיים ברחה מהבית.
כי מי שברחוב כבר הרבה זמן ונאלצת להתמודד - כבר סיגלה לעצמה דרכי התמודדות טובות יותר.
היא לא חושבת על עובדת ניקיון בתור 'דוחה', וגם יודעת שבהחלט יש עוד עבודות אפשריות עבורה.
וזה כשהיא רוצה לשמור על עצמה ולא להתדרדר לפשע..

בקיצור בלי שום רקע הקטע הזה קצת לא אמין בעיניי.
אבל בשביל פרולוג, כשבאמת אח"כ נשמע את הרקע הגיוני להגעה הזו למאפיה - אז אדרבא. הקטע בנוי היטב ונוגע עמוק ברגש.



והערה טכנית - במילים שציטטתי בטח התכוונת 'הבטתי סביבי' ולא 'היא הביטה', כי כל הקטע בגוף ראשון.

מחכה לסיפור המלא!
 
נערך לאחרונה ב:

Talya kadosh

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
@CN ,וואו. פשוט תודה על הביקורת. מעריכה מאוד שישבת לכתוב אותה. העירה לי כמה נקודות.
אז כן, זה בדיוק העניין, מדובר בפרולוג. היא לא נמצאת שבועות ברחוב, אלא יומיים.
ולצערה, או לשמחתה, יש לה הרבה כבוד עצמי ואגו. היא לא תפנה לסתם אישה, היא תפנה בדווקא לבעל המאפייה. הוא לא מסכים? בסדר. אבל היא גם לא תסכים לקבל מידי מישהי אחרת.

רואים את זה לאורך הסיפור המלא, יש לה קושי בשחרור מושכות. להבין שאם היא תעזוב אותם, תרד מהעץ של עצמה, העולם לא יתמוטט. מדובר באופי שלה, ובשילוב בריחה מהבית שהתבצעה רק לפני יומיים, היא לא באמת מבינה כמה אכזרי יכול להיות הרחוב.
היא שורדת, בדרך המוכרת לה.
ולכן משהו בפרולוג, אם היה מדובר בקטע בפני עצמו, יכול להראות לא אמין.

לגבי הערה הסופית, צודקת לגמרי. מדובר בטעות. תודה שהערת לי את הנקודה של הגופים, נופלת בזה די הרבה.
ושוב, מעריכה את ההשקעה.
 

סיפור8

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
אז קודם כל, הכתיבה שלך טובה מאד.

דבר שני, אני מתחברת למה ש @CN כתבה- הרגיש לי קצת מנותק מהמציאות. כמו איזה קומיקס;) כאילו הסיפור צבוע בבלוקים של צבעי מים: עצבות, גאווה, השפלה, בדידות. צבעים יפים אבל לא מדויקים ומציאותיים מספיק.
לא ממש מתארת לעצמי סצינה במאפייה שצבועה בבלוק כל כך אחיד. זה קרה בישראל? איפה, בפתח תקווה? ומה קרה במאפייה, המוכר לא נתן לילדה קרואסון למרות שהיא אמרה שהיא רעבה? אמר לה שהיא גונבת לו את הפרנסה? באמת? ומה, בכל זאת אין שם מכל הציבור שמסתכל על האירוע איזה בן אדם אחד שחושב אחרת? או שחושב משהו? ואז היא משוטטת לבדה בגשם שוטף לעבר מרתף חשוך?
אני רק אומרת שזה נראה שהסצינה הזו הייתה צריכה להיות צבועה בבלוק הצבע הזה של ההשפלה מול גאווה, טוב מול רע, רעב מול שובע, ואין שום פרטים, עולם, מציאות. למשל, תחושה של ערב ישראלי במאפייה שוקקת.
ומה עם האישה הזאת? מי זו? לאה אברג'ל שעובדת במשרד ממול? היא השאירה שם את הילדה במרתף החשוך עם שקית של שלושה קרואסונים אחרי ששמעה שהזאתי לא אכלה יומיים וזהו? לקחה אוטובוס הביתה? לא חשבה לשאול את הילדה איפה היא גרה, מה המספר של אבא, ולחשוב אולי לפנות לרווחה? זה קצת נראה כאילו הדמות הזו הגיעה ואמרה מה שאמרה ואז חזרה אל מאחורי הקלעים של הבימה, רק כדי לגרום ליותר הזדהות בקהל לילדה הלוחמת.

הסיפור כתוב טוב, אבל הוא מאד מכוונן רגשית וסיפורית. אפשר לשחרר קצת. לשים מורכבויות. המציאות שלנו מורכבת. היא מלאה בפרטים. תניחי אותם שם כדי לגרום לנו להרגיש שזה באמת קרה.

וכל זה אני באמת כותבת כי רואים שיש פה סיפור טוב. גרעין מצוין והוא גם כתוב נכון. אז רק מעלה את הנקודה הספציפית הזאת.
 
נערך לאחרונה ב:

סיפור8

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
אגב, הנושא של הסאבטקסט גם מאד קשור לעולם המציאותי והמורכב שלנו.
נסי לקחת את המשפטים בקטע ולחשוב האם הם אכן בסגנון הרגיל שבו אנשים מדברים. למשל, האם במאפייה ליד הבית שלך האופה היה מתבטא ככה:

לא, את לא יכולה. ותגידי תודה שאני לא צועק עלייך, מגרש מהממלכה שלי. איזה דור לא מחונך. אני, הקמתי את העסק הזה בעשר אצבעות. האלה", הוא מרים אותן מולי, מתרברב. "לא בחלתי בשום עבודה. ואת, חצופה קטנה", הוא מצמצם מולי מבט ארסי. "באה לגנוב את הפרנסה שלי?"
האם אדם רגיל היה מתבטא ככה? ייתכן וכך הוא היה חושב, אבל הוא היה אומר מקסימום משהו כמו: "שמעי ילדה, תחזרי לפה עם חמש שקל נדבר. אני בגיל שלך ידעתי מה זה כסף."
כי (וזאת על אף ספרי דרמה רבים שמנסים לשכנע אותנו אחרת) אנחנו מדברים קצר. ומשאירים 90 אחוז מהמחשבות והתחושות אצלנו.
וזה-
"אני לא חצופה", אני מיישרת מולו מבט מתריס. "רק מחפשת אוכל. ואם זו התגובה לילדה שלא אכלה כלום יומיים, אני לא יודעת מה לחשוב יותר. גם לסבול השפלות, וגם לא לקבל דבר. תודה, ויום טוב אדוני", התחשק לי לפלוט מלכת אנגליה
האם היא באמת אמרה דבר כזה במאפייה? את כ-ל מה שהיא חשבה? והאם לא היינו מבינים בדיוק את המסר הזה אם היא לא הייתה קופצת שפתיים, נניח, ומפנה את גבה?

זה חלק מההתאמה למציאות. אנחנו אומרים מעט. חושבים ומרגישים הרבה. והקוראים גם אוהבים את החלק הזה, זה נותן להם איזו שותפות בעלילה- כשהם דולים מידע שלא היה קיים בסיפור במפורש. זה חלק מהנאת הקריאה.
 

CN

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
ב"ה

ועוד נקודת חוסר אמינות קטנה שחשבתי עכשיו:
היא רצה 20 דקות בגשם, ואז מצאה מקום לשבת,
ואח"כ מצאה אותה האישה מהמאפיה (היא יודעת שהיתה שם ומזכירה את זה)?
לא אמין בעיניי כ"כ. גם אם האישה ההיא ממש טובת לב ורוצה לעזור לבחורה המסכנה, היא לא תרדוף אחריה זמן כ"כ ארוך בגשם. 20 דקות!
 

BEYOND

משתמש מקצוען
פרולוג מסקרן ויפה, עלילה לא שגרתית וכתיבה טובה מאד.
קטע שגם את ביססת את הקומיקס על קטע כתוב... מעניין אם היו כאן בקהל עוד כמה כאלה ;)

מסכימה עם מה שאמרו כאן לגבי חוסר אמינות - משהו בסיפור היה בעיני קצת תלוש, לא מציאותי לגמרי.
לא ברור כל כך מה הולך, משהו בבקשה שלה נוגד את האופי ומשהו במשלב לשוני ובניסוחים של הדיאלוגים לא מהודק עד הסוף כמו שכתבה @סיפור8.
האמת לקחתי את זה בתור אווירה קצת אחרת וסיפור שלא נצמד למציאות כפי שהיא בדיוק, עם אנשים מעניינים ואווירה קריפית משהו סטייל יעל רועי אבל אם את רוצה משהו אמיתי ואמין לגמרי יש מקום לכמה ליטושים.

עוד משהו - המעברים בין הזמנים. כדאי להיצמד לזמן אחד ולהישאר בו.
רוב הקטע בהווה, אבל מדי פעם יש זגזוג לעבר וזה מציק-
עמדתי בצד.
אנשים נכנסים למאפייה, עומדים במעברים,
התרחקתי פסיעה לאחור, "אני לא חצופה", אני מיישרת מולו מבט מתריס.
הסתובבתי. הפניתי גב גאה ועקשן. הדלתות האוטומטיות נפתחות למולי
סליחה", ניסיתי להסב את תשומת ליבו.
הוא עסוק, ברור.
האצבעות שלי מלבינות על הדלפק, אני מגביהה את הקול.

אם כותבים בזמן עבר לפעמים תקין להכניס הווה בתור "עבר ממושך" כזה- כמו כאן-
ניגשתי קדימה, לא מסתכלת לשום צד.

ועוד משהו פיצי-
ושעשרות העיניים ההמומות שנעוצות בי, יפערו עוד קצת את הפה.
יודעת שלא התכוונת לזה - אבל עיניים לא פוערות פה:)

עד כאן, וזו רק דעתי...
יש משהו מיוחד בקטע הזה והכתיבה שלך מעולה בסך הכל.
ואשמח מאד לקרוא המשך.
המון הצלחה.

זה חלק מההתאמה למציאות. אנחנו אומרים מעט. חושבים ומרגישים הרבה. והקוראים גם אוהבים את החלק הזה, זה נותן להם איזו שותפות בעלילה- כשהם דולים מידע שלא היה קיים בסיפור במפורש. זה חלק מהנאת הקריאה.
מדויק.
אומרים מעט. חושבים ומרגישים הרבה - רשמתי לעצמי :cool:
 

Talya kadosh

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
@סיפור8 יש משהו מאוד צודק במה שאת כותבת.
כקטע בפני עצמו, נראה כאילו מדובר במשהו תלוש, ועוד יותר מכך, מנוגד למציאות. בדיוק כל השאלות הנכונות ששאלת. איך, למה, כמה. משהו כאן מוזר.
אבל האמת היא שהפרולוג הזה, הוא בדיוק כמו השם שלו, בסך הכל פרולוג. לא קטע בפני עצמו. אחריו, יש ספר שלם שמתאר את כל ההתרחשות.

יש אין סוף אפשרויות לקבל משהו תלוש כל כך מהמציאות. כמו הצגה, קשירת קצוות על הגב של הילדה. אולי בכלל מדובר בתסריט?
אם הקטע הזה היה נפרד, הייתי מקבלת את כל מה שאמרת, הביקורת הבונה, בלי מצמוץ.

גם עכשיו אני מקבלת אותה, אבל חושבת שאם תקראי את הספר כולו תפתרי את כל השאלות שלך אחת לאחת.
ובכל זאת, מדובר בהערות סופר חשובות, אז פשוט אני אקח אותם לקטעים בודדים שאני כותבת.
תודה ענקית.
 

Talya kadosh

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
@סיפור8 לגבי התגובה השנייה, את צודקת לגמרי.
אנחנו לא אומרים כל דבר שאנחנו חושבים. אבל לכתוב שמעי ילדה תחזרי לפה עם חמש שקל ונדבר, זה קצת... לא השפה שמשתמשים בה בספרים.
וחושבת שזה אחד הקונפליקטים הגדולים של סופר, לכתוב ברמה גבוהה אבל מצד שני בשפה שבה מדברים בני אדם. איך אפשר לשלב בין השתיים?
 

Talya kadosh

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
@CN שוב, זה דומה לתגובה הקודמת שלי. אם היה מדובר בקטע אחד, יש הרבה מאוד צדק בדברים האלה. זה באמת לא הגיוני.

אבל כשמדובר בסיפור שלם, ואני יודעת שהאישה הזו, נגיד, מכירה את הילדה. המוכר, מכיר את הילדה. ויש כאן משהו מעבר, הרבה יותר עמוק, אני מבינה שלא מדובר באישה אלמונית שרצה אחריה ואפילו לא חשבה לפנות לרווחה.
מדובר במשהו שונה לגמרי. אולי, אני אעלה פרק נוסף, שתראו את הכיוון, נראה לכם?
 

Talya kadosh

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
@BEYOND על החלק הראשון של התגובה, כנל על התגובות הקודמות שלי.
בנוגע לחלק השני... אוקי, כאן כבר מדובר בנקודה שבאמת קשה לי.
אני מנסה לעבוד על גופים וזמנים אבל אני די תקועה בעניין. אם יש לך טיפים שיכולים לעזור, אני הרבה יותר מאשמח.

אוי, איזה מביך. עיניים פוערות פה. מה שנקרא, העיקר הכוונה. אני אשנה את זה כמובן, תודה!
 

נ. גל

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
@סיפור8 לגבי התגובה השנייה, את צודקת לגמרי.
אנחנו לא אומרים כל דבר שאנחנו חושבים. אבל לכתוב שמעי ילדה תחזרי לפה עם חמש שקל ונדבר, זה קצת... לא השפה שמשתמשים בה בספרים.
וחושבת שזה אחד הקונפליקטים הגדולים של סופר, לכתוב ברמה גבוהה אבל מצד שני בשפה שבה מדברים בני אדם. איך אפשר לשלב בין השתיים?
שאלת אמינות מול שדר מקצועי.
כיוון שבעיניי שניהם חשובים ביותר, אני משתדלת לשמור על שניהם ככל האפשר.
בפועל, אני מחלקת את סגנון הכתיבה ל3 רמות:
1. שפה גבוהה כחלק מהסביבה. למשל: אם אכתוב סיפור על תקופת התנ"ך, או אלגוריה. שם אני יכולה להשתמש בשפה גבוהה, והיא תהווה חלק מן האווירה.
2. שפה גבוהה כדבר הכותב וממוצעת כדבר הגיבור. כאשר הסיפור כתוב בגוף שלישי, והדובר הוא בעצם הכותב - ארשה לעצמי לעלות מעט במשלב. גם אם הגיבור שלי לא יטען שיש לירח נגוהות רכים, אני יכולה לטעון זאת מאחורי גבו.
3. שפה ממוצעת כעריכה לשפה נמוכה. בספר - אין אפשרות להשתמש בסלנג. לכן, אם עלי לכתוב דמות שמדברת בסלנג, אני לרוב אכתוב אותה כך, ובעריכה אעלה את המשלב באיטיות, כל פעם עוד מילה, כדי לשמור על סגנון ותקינות.

השלישית היא הקשה ביותר, אבל טרם מצאתי פתרון קל יותר לקונפליקט הזה.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיג

א הַלְלוּיָהּ הַלְלוּ עַבְדֵי יי הַלְלוּ אֶת שֵׁם יי:ב יְהִי שֵׁם יי מְבֹרָךְ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם:ג מִמִּזְרַח שֶׁמֶשׁ עַד מְבוֹאוֹ מְהֻלָּל שֵׁם יי:ד רָם עַל כָּל גּוֹיִם יי עַל הַשָּׁמַיִם כְּבוֹדוֹ:ה מִי כַּיהוָה אֱלֹהֵינוּ הַמַּגְבִּיהִי לָשָׁבֶת:ו הַמַּשְׁפִּילִי לִרְאוֹת בַּשָּׁמַיִם וּבָאָרֶץ:ז מְקִימִי מֵעָפָר דָּל מֵאַשְׁפֹּת יָרִים אֶבְיוֹן:ח לְהוֹשִׁיבִי עִם נְדִיבִים עִם נְדִיבֵי עַמּוֹ:ט מוֹשִׁיבִי עֲקֶרֶת הַבַּיִת אֵם הַבָּנִים שְׂמֵחָה הַלְלוּיָהּ:
נקרא  9  פעמים

לוח מודעות

למעלה