הבנות שגויות בביאור פסוקים

ערך רב

משתמש צעיר
עריכה תורנית
נכתב ע"י אורי ש;1725646:
.

שמעתי כמה פעמים שאומרים בעלינו 'כי לך תכרע כל ברך' עם תי''ו רפויה. זה נגד כללי הדקדוק, וגם בסידור התי''ו מודגשת...

למה זה נוגד את כללי הדקדוק? תיבה המסתיימת בכ"ף קמוצה שהיא הברה פתוחה, דינה כאילו הסתיימה בכ"ף קמוצה ואחריה ה"א, ולא יבא דגש בבגד כפת אחרי אותיות אהו"י. ולא חסר דוגמאות כאלה: כגון "וּבְלֶכְתְּךָ בַדֶּרֶךְ", "אוֹדְךָ בַגּוֹיִם ה'" (תהלים יח, נ), "וְהִצַּלְתִּיךָ בַיּוֹם הַהוּא" (ירמיה לט, יז), וכהנה רבות.
 

גלבוע

משתמש סופר מקצוען
נכתב ע"י אחד פלוס;1725418:
לבי לבי על חלליהם, מעי מעי על חלליהם, כי אתה ה' באש הצתה ובאש אתה עתיד לבנותה,
אותו עקרון. על כאילו מילים עושים בכלל שיר.

נו, גם על 'אלי ציון' יש שיר.
השאלה מה זה שיר. לפעמים זו צורה של בכי.
 

רוצה טוב

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
צריך לומר להניח תפילין עם שווא נע וכן שמע ישראל עם שווא נע.
ומרבית האנשים אומרים את זה עם שווא נח.
 

ערך רב

משתמש צעיר
עריכה תורנית
"וְאָמַרְתָּ אֵלָיו הִשָּׁמֵר וְהַשְׁקֵט אַל תִּירָא" (ישעיה ז, ד, הפטרת יתרו).
אם לא תירא מדוע תישמר? וכיצד מתאים "השמר" עם "השקט"?
על כן פירשו הרבה מפרשים (רש"י, אבן עזרא, רד"ק ועוד), ש"השמר" כאן משמעו תנוח במקום כיין השוקט על שמריו.
[אמנם בתרגום מתרגם בלשון שמירה ויש הנוקטים כך, ונמצא שאיננה טעות גמורה.]
 

ערך רב

משתמש צעיר
עריכה תורנית
נכתב ע"י רוצה טוב;1725822:
צריך לומר להניח תפילין עם שווא נע וכן שמע ישראל עם שווא נע.
ומרבית האנשים אומרים את זה עם שווא נח.

נא לשים לב.
אשכול זה לא נפתח להצביע על טעויות בדקדוק, אלא על טעויות בהבנת הפסוקים.
 

למען דעת

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
נכתב ע"י ערך רב;1725817:
למה זה נוגד את כללי הדקדוק? תיבה המסתיימת בכ"ף קמוצה שהיא הברה פתוחה, דינה כאילו הסתיימה בכ"ף קמוצה ואחריה ה"א, ולא יבא דגש בבגד כפת אחרי אותיות אהו"י. ולא חסר דוגמאות כאלה: כגון "וּבְלֶכְתְּךָ בַדֶּרֶךְ", "אוֹדְךָ בַגּוֹיִם ה'" (תהלים יח, נ), "וְהִצַּלְתִּיךָ בַיּוֹם הַהוּא" (ירמיה לט, יז), וכהנה רבות.

לו היו כאן טעמים, היה טעם מפסיק במילה 'לך', וממילא אחריה יבוא דגש

כיוצא בדבר: "ומלכותו בְּרצון קבלו עליהם", ולא "בְרצון"
 

בתנופה

משתמש פעיל
עיצוב גרפי
אני עכשיו נזכר, ששנה אחת בחנוכה אני שומע ת'שכן מפזם:
"אומר לה' מחסי עליון, שמת מעונך.."
במקום; אומר לה' מחסי, עליון שמת מעונך.."
 

ערך רב

משתמש צעיר
עריכה תורנית
נכתב ע"י למען דעת;1725841:
לו היו כאן טעמים, היה טעם מפסיק במילה 'לך', וממילא אחריה יבוא דגש

כיוצא בדבר: "ומלכותו בְּרצון קבלו עליהם", ולא "בְרצון"

אתה צודק, ואביא סימוכין לדבריך:
הפיסקא "כי לך תכרע כל ברך" מבוססת על הפסוק בישעיה מה, כג: "כִּי־לִי֙ תִּכְרַ֣ע כָּל־בֶּ֔רֶךְ תִּשָּׁבַ֖ע כָּל־לָשֽׁוֹן".
 

כוכב מאיר

משתמש פעיל
נכתב ע"י צצפ;1725653:
הרבי מטשורטקוב זי"ע אמר פעם שאילולא המנגינה
לא היה לנשים זכות לחיות.
וביאר: הגמרא אומרת בתמיה (לעניין מזוזה): "גברי בעי חיי נשי לא בעי חיי?"
ואילולא המנגינה (סימן השאלה) היה אפשר לקרוא בפשיטות "גברי בעי חיי נשי לא בעי חיי!"
ללמדך כוחו של ניגון!
שמעתי ווארט זה בשם האדמו"ר מבעלז (היום ההילולא שלו) והוא הסביר שלכן נשים אוהבות נגינה כי עיקר חיותם בזכות כח הנגינה ...
 

כוכב מאיר

משתמש פעיל
נכתב ע"י קו מחשבה;1723305:
לא פסוק, אבל...
הביטוי 'איכשר דרא', מובא בגמרא פעמיים ושתיהן בלשון תמיהה. "האם ייתכן שאיכשר דרא, ודורינו טוב יותר מדורות קודמים?! ברור שלא!"

נו, זה לא טעות בהבנת הנקרא ! הגמרא משתמשת עם זה בלשון תמיהה, וכל אחד יכול להשתמש עם זה כרצונו !
 

גיטי 123

משתמש סופר מקצוען
נכתב ע"י אחד פלוס;1725418:
לבי לבי על חלליהם, מעי מעי על חלליהם, כי אתה ה' באש הצתה ובאש אתה עתיד לבנותה,
אותו עקרון. על כאילו מילים עושים בכלל שיר.

זה שיר נוגה. מה הבעיה?
יש הרבה שירים במנגינה עצובה על דברים עצובים.
 

תלמידים

מהמשתמשים המובילים!
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עיצוב פונטים
עימוד ספרים
טעות בדקדוק:
תהלים צד
"הֲנֹטַע אֹזֶן הֲלֹא יִשְׁמָע אִם יֹצֵר עַיִן הֲלֹא יַבִּיט"
יש כאלה קוראים "הנׂוטֶעַ" (לא כך מנקדים, אבל בערך..).
 

בראש מילה

משתמש סופר מקצוען
שגיאות בפיסוק של פסוקים וחלקים בתפילה שומעים המון, ובאמת העניין נובע ברוב המקרים ממנגינה שמעוותת את הפיסוק.
לדוג':
ימלוך ה' לעולם אלוקיך ציון, לדור ודור הללוי-ה...
אז בקול, רעש גדול, אדיר וחזר משמיעים קול... (מיהם אדיר וחזק הללו? :rolleyes:)
 

קו מחשבה

משתמש פעיל
אחד מהראשונים מבאר שמדובר בשני מלאכים שנקראים אדיר וחזק.

היו שרצו לטעון שזאת טעות, היה כתוב או"ח = אופנים וחיות, ופתחו בטעות את ראשי התיבות או"ח = אדיר וחזק. אבל יש הרבה ראיות נגד הטענה הזאת.
 

הגיג

משתמש סופר מקצוען
הפקות ואירועים
נכתב ע"י פינטל;1724053:
אצל שאול ואגג כתוב: וילך אגג "מעדנוֹת" (לא זוכר את הלשון המדוייק)
והפירוש של מעדנות הוא "מקושר/מאוזק".
ולא כמו בשימוש הנפוץ בביטוי הזה שהוא צעד נינוח ורגוע.

גם זה וגם 'עיקרו של בית' כמדומני מופיע כפירוש!
מעדנות - מעודן ומפונק מופיע יש על זה מערכה מוסרית שלמה.

זה אשכול קצת מסוכן כי באמת כל טעות צריך לבדוק אם אין אף מפרש שאומר דווקא כך.
היתה לנו מורה שהוכיחה לנו דרך הפסוק 'בצע אמרתו' באיכה שזה לא מה שחושבים אלא 'ביזע פורפורין שלו' - קרע את בגדו.
אז נכון שזה היה נכון, אבל גם הפירוש של 'קיים מאמרו' קיים! ולדעתי היא פשוט לא ידעה את זה...
 
נכתב ע"י ערך רב;1725817:
למה זה נוגד את כללי הדקדוק? תיבה המסתיימת בכ"ף קמוצה שהיא הברה פתוחה, דינה כאילו הסתיימה בכ"ף קמוצה ואחריה ה"א, ולא יבא דגש בבגד כפת אחרי אותיות אהו"י. ולא חסר דוגמאות כאלה: כגון "וּבְלֶכְתְּךָ בַדֶּרֶךְ", "אוֹדְךָ בַגּוֹיִם ה'" (תהלים יח, נ), "וְהִצַּלְתִּיךָ בַיּוֹם הַהוּא" (ירמיה לט, יז), וכהנה רבות.

יישר כח.
א"כ צריך להגיה הסידורים מחדש.
---
ראיתי את התגובה של 'למען דעת' מאוחר יותר, והיא הצילה את הסידורים מהגהה מחודשת.
תודה!
 

קו מחשבה

משתמש פעיל
נכתב ע"י כוכב מאיר;1726360:
נו, זה לא טעות בהבנת הנקרא ! הגמרא משתמשת עם זה בלשון תמיהה, וכל אחד יכול להשתמש עם זה כרצונו !
נו, ובמה זה שונה מ"כי האדם עץ השדה"?
 

עדיאל

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
נכתב ע"י צצפ;1725848:
אני עכשיו נזכר, ששנה אחת בחנוכה אני שומע ת'שכן מפזם:
"אומר לה' מחסי עליון, שמת מעונך.."
במקום; אומר לה' מחסי, עליון שמת מעונך.."

כנראה הכוונה ל:
אומר לה', מחסי ומצודתי, אלקי, אבטח בו,

או:
כי אתה ה' מחסי, עליון שמת מעונך
 

עדיאל

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
הַלְלוּהוּ בְצִלְצְלֵי שָׁמַע, הַלְלוּהוּ בְּצִלְצְלֵי תְרוּעָה.

מישהו יודע להסביר לי למה ה"בצלצלי" הראשון עם ב' רפויה והשניה דגושה?
 

כוכב מאיר

משתמש פעיל
נכתב ע"י כוכב מאיר;1726360:
נו, זה לא טעות בהבנת הנקרא ! הגמרא משתמשת עם זה בלשון תמיהה, וכל אחד יכול להשתמש עם זה כרצונו !

נכתב ע"י קו מחשבה;1727459:
נו, ובמה זה שונה מ"כי האדם עץ השדה"?

בהערה על כי האדם עץ השדה - בלשון בתמיהה, זאת אומרת שאדם לא נמשל לעץ השדה, ועל זה שואלים וכי האדם נמשל לעץ השדה ?
בדוגמא של 'איכשר דרא' הכוונה המילולית של זה = 'הדור כשר' הגמרא שואלת האם איכשר דרא ? ואפשר להשתמש עם זה גם בצורה הפוכה, אכן איכשר דרא בפרט זה וזה.
בתקווה שהובנתי
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קמז

א הַלְלוּיָהּ כִּי טוֹב זַמְּרָה אֱלֹהֵינוּ כִּי נָעִים נָאוָה תְהִלָּה:ב בּוֹנֵה יְרוּשָׁלִַם יְהוָה נִדְחֵי יִשְׂרָאֵל יְכַנֵּס:ג הָרֹפֵא לִשְׁבוּרֵי לֵב וּמְחַבֵּשׁ לְעַצְּבוֹתָם:ד מוֹנֶה מִסְפָּר לַכּוֹכָבִים לְכֻלָּם שֵׁמוֹת יִקְרָא:ה גָּדוֹל אֲדוֹנֵינוּ וְרַב כֹּחַ לִתְבוּנָתוֹ אֵין מִסְפָּר:ו מְעוֹדֵד עֲנָוִים יְהוָה מַשְׁפִּיל רְשָׁעִים עֲדֵי אָרֶץ:ז עֱנוּ לַיהוָה בְּתוֹדָה זַמְּרוּ לֵאלֹהֵינוּ בְכִנּוֹר:ח הַמְכַסֶּה שָׁמַיִם בְּעָבִים הַמֵּכִין לָאָרֶץ מָטָר הַמַּצְמִיחַ הָרִים חָצִיר:ט נוֹתֵן לִבְהֵמָה לַחְמָהּ לִבְנֵי עֹרֵב אֲשֶׁר יִקְרָאוּ:י לֹא בִגְבוּרַת הַסּוּס יֶחְפָּץ לֹא בְשׁוֹקֵי הָאִישׁ יִרְצֶה:יא רוֹצֶה יְהוָה אֶת יְרֵאָיו אֶת הַמְיַחֲלִים לְחַסְדּוֹ:יב שַׁבְּחִי יְרוּשָׁלִַם אֶת יְהוָה הַלְלִי אֱלֹהַיִךְ צִיּוֹן:יג כִּי חִזַּק בְּרִיחֵי שְׁעָרָיִךְ בֵּרַךְ בָּנַיִךְ בְּקִרְבֵּךְ:יד הַשָּׂם גְּבוּלֵךְ שָׁלוֹם חֵלֶב חִטִּים יַשְׂבִּיעֵךְ:טו הַשֹּׁלֵחַ אִמְרָתוֹ אָרֶץ עַד מְהֵרָה יָרוּץ דְּבָרוֹ:טז הַנֹּתֵן שֶׁלֶג כַּצָּמֶר כְּפוֹר כָּאֵפֶר יְפַזֵּר:יז מַשְׁלִיךְ קַרְחוֹ כְפִתִּים לִפְנֵי קָרָתוֹ מִי יַעֲמֹד:יח יִשְׁלַח דְּבָרוֹ וְיַמְסֵם יַשֵּׁב רוּחוֹ יִזְּלוּ מָיִם:יט מַגִּיד (דברו) דְּבָרָיו לְיַעֲקֹב חֻקָּיו וּמִשְׁפָּטָיו לְיִשְׂרָאֵל:כ לֹא עָשָׂה כֵן לְכָל גּוֹי וּמִשְׁפָּטִים בַּל יְדָעוּם הַלְלוּיָהּ:
נקרא  19  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה