רוב הספרים שיוצאים לאור אמורים לעבור עיניים בוחנות נוספות, אם לא כולם.
הבעיה שקצת קשה למצוא את העיניים הנוספות הללו – ועריכה לא תמיד מתאימה לכל הכותבים, לפחות לא בשלב הראשון של הכתיבה. (קוראי בטא קוראים את הטקסט ממש בשלב לפני ההוצאה לאור, כך שזה רק ברעיון של קוראי בטא)
האם נראה לכם מתאים לפתוח פורום בו יעלו אך ורק חומרים שאמורים לצאת לאור? (הספר הצעה לסדר 2 נראה שפחות יתאים לכזה פורום כי העריכה שלו מאתגרת, אבל יש לי ספר חדש שהתחלתי לכתוב שהוא פנטזיה או יותר נכון בדיוני ואשמח לקבל עליו חוות דעת בכזו פלטפורמה)
חיפשתי קצת חומר על קוראי בטא וזה מה שמצאתי:
קוראי בטא – אנשים חובבי קריאה.
הם יכולים להיות מורים ונהגי אוטובוס – הדבר היחידי שמשותף להם זאת אהבה לקריאה. קוראי בטא, בהיותם חובבי קריאה, יכולים להיות בעלי הבנה גדולה מאוד בספרות. יכולה להיות להם עין חדה והערות מדויקות יותר מאשר לעורכים.
הם קוראים את כתב היד מתוך עניין, מתוך רצון, מתוך כך שהנושא מעניין אותם ובסוף אומרים את דעתם. דעתם יכולה להיות שני משפטים כמו: "אהבתי ממש." (ואז ננסה לחלץ מהם עוד כמה משפטים) והיא יכולה להיות מקיפה ומרתקת ולשלוח את הכותב למסע שלם של חיפוש עצמי והשראה.
ברמה הטכנית, חשוב לי לציין –
גם עם עורכים וגם עם קוראי בטא נוכל לדבר לאחר הקריאה. בעוד שאת הקוראים נצטרך הרבה פעמים לדובב ולשאול יותר שאלות מכוונות, עורך לרוב כבר יגיע עם המידע מעובד וימסור אותו באופן קוהרנטי וברור.
יש כתבי יד שעדיין לא בשלים – לקוראי בטא יש הרבה פחות סבלנות לקרוא אותם. באופן כללי, קוראי בטא לא מחויבים ואחת ה"תלונות" היא שהם מתפזרים ולא קוראים. עורך מתוקף ההסכם קורא בטווח זמן סביר (סביב חודש).
קוראי בטא קוראים מתוך תשוקה ועורכים קוראים כי ביקשו מהם.
קוראי בטא קוראים במטרה ליהנות ועורכים מחפשים את התקלות על מנת שיוכלו לספר עליהם.
️ככל שיש יותר קוראי בטא, יש יותר דיעות סותרות. כל קורא אוהב דברים אחרים. מצד שני, כשכל הקוראים אומרים אותו דבר, אפשר להבין שיש כאן בעיה.
אין ציפייה מקוראי בטא וחוות דעת שיערכו את הטקסט וייתנו הערות קונקרטיות ונקודתיות. קוראי בטא הרבה פעמים עושים את זה, והרבה פעמים עוזרים לנו על ידי תיקונים של אי-דיוקים בטקסט.
(גל אלגר)
הבעיה שקצת קשה למצוא את העיניים הנוספות הללו – ועריכה לא תמיד מתאימה לכל הכותבים, לפחות לא בשלב הראשון של הכתיבה. (קוראי בטא קוראים את הטקסט ממש בשלב לפני ההוצאה לאור, כך שזה רק ברעיון של קוראי בטא)
האם נראה לכם מתאים לפתוח פורום בו יעלו אך ורק חומרים שאמורים לצאת לאור? (הספר הצעה לסדר 2 נראה שפחות יתאים לכזה פורום כי העריכה שלו מאתגרת, אבל יש לי ספר חדש שהתחלתי לכתוב שהוא פנטזיה או יותר נכון בדיוני ואשמח לקבל עליו חוות דעת בכזו פלטפורמה)
- מה ההבדל בין הפורום החדש לבין הפורום הזה, אתם שואלים?
חיפשתי קצת חומר על קוראי בטא וזה מה שמצאתי:
קוראי בטא – אנשים חובבי קריאה.
הם יכולים להיות מורים ונהגי אוטובוס – הדבר היחידי שמשותף להם זאת אהבה לקריאה. קוראי בטא, בהיותם חובבי קריאה, יכולים להיות בעלי הבנה גדולה מאוד בספרות. יכולה להיות להם עין חדה והערות מדויקות יותר מאשר לעורכים.
הם קוראים את כתב היד מתוך עניין, מתוך רצון, מתוך כך שהנושא מעניין אותם ובסוף אומרים את דעתם. דעתם יכולה להיות שני משפטים כמו: "אהבתי ממש." (ואז ננסה לחלץ מהם עוד כמה משפטים) והיא יכולה להיות מקיפה ומרתקת ולשלוח את הכותב למסע שלם של חיפוש עצמי והשראה.
ברמה הטכנית, חשוב לי לציין –
גם עם עורכים וגם עם קוראי בטא נוכל לדבר לאחר הקריאה. בעוד שאת הקוראים נצטרך הרבה פעמים לדובב ולשאול יותר שאלות מכוונות, עורך לרוב כבר יגיע עם המידע מעובד וימסור אותו באופן קוהרנטי וברור.
יש כתבי יד שעדיין לא בשלים – לקוראי בטא יש הרבה פחות סבלנות לקרוא אותם. באופן כללי, קוראי בטא לא מחויבים ואחת ה"תלונות" היא שהם מתפזרים ולא קוראים. עורך מתוקף ההסכם קורא בטווח זמן סביר (סביב חודש).
קוראי בטא קוראים מתוך תשוקה ועורכים קוראים כי ביקשו מהם.
קוראי בטא קוראים במטרה ליהנות ועורכים מחפשים את התקלות על מנת שיוכלו לספר עליהם.
️ככל שיש יותר קוראי בטא, יש יותר דיעות סותרות. כל קורא אוהב דברים אחרים. מצד שני, כשכל הקוראים אומרים אותו דבר, אפשר להבין שיש כאן בעיה.
אין ציפייה מקוראי בטא וחוות דעת שיערכו את הטקסט וייתנו הערות קונקרטיות ונקודתיות. קוראי בטא הרבה פעמים עושים את זה, והרבה פעמים עוזרים לנו על ידי תיקונים של אי-דיוקים בטקסט.
(גל אלגר)