גן שפה\ להשאר שנה\ גננת שילוב

efrat1

משתמש סופר מקצוען
יוצרי ai
סליחה מראש.
אני לא רוצה להכליל.
אבל חברה טובה שביתה בגן שפה, סיפרה לי שהחברה של ביתה בגן השפה לא משהו.
רבות מהבנות מגיעות ממשפחות מצוקה ורווחה.

שוב, בלי הכללות. אבל יש הגיון מסוים בסטטיסטיקה הזו.
 

נחל

משתמש מקצוען
נכתב ע"י efrat1;2087918:
סליחה מראש.
אני לא רוצה להכליל.
אבל חברה טובה שביתה בגן שפה, סיפרה לי שהחברה של ביתה בגן השפה לא משהו.
רבות מהבנות מגיעות ממשפחות מצוקה ורווחה.

שוב, בלי הכללות. אבל יש הגיון מסוים בסטטיסטיקה הזו.

זה קים. תלוי איפה. צריך לברר.
 

צילומנציה

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
הבת שלי אחרי שלוש שני בגן שפה ועכשיו היא בכיתה א' רגילה, וברמה לימודית מצוינת- בין הגבוהות בכיתה.
היא נכנסה על רקע פגות- עם פער שפתי. השיגה אותו כבר בשנה השניה לגמרי אבל השארנו אותה דוקא בגלל הצד הרגשי- בטחון עצמי וכו'.
גן שפה מטפל בהכל לא רק שפה. שפה, מוטוריקה, יש טיפולים רגשיים במקרה הצורך ועוד. כל הילדות הן ילדות רגילות לגמרי ברמה זו או אחרת 3 גננות על 12 ילדות ותקציבים ללא סוף. גן עדן לילדות הייתי מציעה לך לא לחשוב פעמיים (זה הרגע האחרון כי הועדות מסתיימות) אם רק יקבלו אותך.....
אין מצב שילדה מוכשרת שתקלט בכיתה א' רגילה ישאר לה סטיגמה, תהיי רגועה.
המורה של כיתה א' אומרת לי שעד שהאמהות לא אומרות לה שהילדה שלהן היתה בגן שפתי- היא לבד לא מזהה- הן פשוט רגילות ואוצר המילים , הידע הכללי ומיומניות יותר חזקות- כי עבדו איתן כמו שצריך.
פעם היו קבוצות לפי רמות- אבל מאז שבוטלו ההסעות חינם- הקבוצות הן היטרוגוניות והן בד"כ אזוריות
 

nechamizak

משתמש סופר מקצוען
נכתב ע"י tamar123;2087899:
(ההורים גם צריכים לעבוד עם הילדה, אבל במידה--- יש לשמר את המקום הזה בבית למקום חם וכייפי ולא לחזרות ותירגולים מעצבניים...)


תרגולים לא אמורים להיות מעצבנים. תרגולים אמורים להתבצע תוך משחק חופשי או משחקים מובנים כמו לוטו, זיכרון וכו' של ההורה עם הילד, כשההורה מכוון את המשחק לפי המטרות הטיפוליות שקובע המטפל. זה יכול להיות זמן איכותי ואישי לילד, רק צריך פניות לכך...
 

צילומנציה

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
גן שפה נותן את הדגש על כל הפרטים- שלפעמים הורים מדלגים עליהם- ובתכנית הלימודים בגן הם בכלל לא נכללים.
בתחילת החופש הגדול שלפני כיתה א' שאלתי את שכנתי, מורה ותיקה לכיתה א'- מה אני יכולה לעשות כדי להכין את הילדה לכיתה א' הכי שאפשר (לא הספיקו לי 3 שנים בגן שפה :eek:
ענתה לי המורה החכמה: "שום כלום, רק דבר אחד- לדעת לקפוץ בחבל (!) כל שנה מחדש יש כמה ילדות שעדיין לא יודעות, וקשה לי לראות כמה עצוב להן. פתאם אין בובות ואין משחקים, רק חצר וחבל והן כ"כ רוצות להשתתף ולא יכולות- אז אני פשוט נשארת בהפסקה ומלמדת...
הילדות האלו בטוח היו מסוגלות אבל אף אחד לא לימד אותן כי לא הבינו כמה זה חשוב.
ילדה שעוברת גן שפה, אין מצב שלא תדע לקפוץ בחבל, זה חלק מתוכנית הלימודים שלה..
כמו גם יכולת ארגון של חפצים ועוד עשרות פרטים קטנים שהם חלק מהמכלול של התפתחות הילד- אמהות שלא בתחום- לא ממש יודעות מה צריך ומה חשוב. ואם יש לילדה קושי קל- חבל להוסיף לה עוד.
ילדה שיש לה סיבה הכי קטנה- ללמוד בגן שפה- הרווח כולו שלה בהרבה תחומים נוספים שהיא יוצאת מצ'ופרת. וזה שווה. לגמרי.
 

דוש

משתמש פעיל
עיצוב גרפי
מנסיוני... כמורת שילוב בבית ספר...
ככל שתקדימו לטפל כך פחות סטיגמא אם מזה את חוששת
ילדה בגן שפתי שהשלימה פערים אף אחד לא זוכר לה את זה כלל

מי שלא טופלה וצריכה שילוב בבית הספר חברותיה כבר זוכרות וזוכרות...
וצריך להתפלל הרבה שלא יותיר רושם של מסכנות...

אצלינו בבית הספר בסיעתא דשמיא עם הרבה עבודה השילוב הפך לשאיפה לכל ילדה
בעקבות כל ה"צומי" שהן מקבלות ....
אבל תמיד תהיה ילדה חכמה שתצחק עליה מרוב קנאה

יש לי כמה תלמידות ואחיניות שעברו גן שפתי
ואין אין אין שיעור למה שמקבלים שם
לעולם טיפול בבית של קלינאית לא יתן את מה שמקבלים שם
העצמה הן לימודית הן חברתית וכמובן שפתית...


בד"כ בגני השפה בערים החרדיות מתארגנים הורים לסגור קבוצות...
כדי שלא יכניסו להם רמה נמוכה של חינוך מיוחד
כך שהפחד מלימוד מחברה לא מתאימה לא קיים בגני השפה

הם מומלצים בכל פה!!!

ובמיוחד שתמיד תוכלי אחרי שנתיים בגן שפה
לחזור לשנה נוספת בגן חובה רגיל... כדי להשלים את פער הגיל
 

yudb

משתמש סופר מקצוען
יש לי ניסיון בתחום.
אני מטפלת פרארפואית.

קצת קשה לי לקרוא טקסט כ"כ הארוך.
אבל מה שבטוח,
ילד שצריך גן שפה, הסטיגמה של ילד עצלן שההשפעות שלזה ממש לא רצויות תגרר אחריו בהמשך אם לא ילך לגן שפה
וילד שלא צריך, גם לא כדאי.

אם תרצי,
צרי איתי קשר באישי,
אתן לך את הטלפון שלי ואשמח לראות אם אוכל לסייע לך.
המון הצלחה וסיעתא דשמיא.
 

שרי 1

משתמש פעיל
אצלינו במשפחה המורחבת יש 6 ילדות שהיו בגן שפתי
הראשונה נכנסה לפני 6 שנים ,ראינו מה עשו ממנה ורצינו גם
הבת שלי היתה גן ראשון (3) גן רגיל
גן גילאי 4 שפתי
גן חובה משולב

אין - דברים- כאלה
הלוואי שהיו נותנים לכל הילדים בעולם
הגנים מחולקים לרמות וגם בגן עצמו הקבוצות מחולקות לרמות
מפתחים אותם בכל מה שילד צריך כולל בחינה רגשית ומעשירים לו את הידע בהכל

לבת שלי היו אוצר מילים מעט דליל, חוץ מזה ילדה רגילה בהכל לחלוטין . רק ניפחתי את הבעיה ואני מאושרת בעולם מהפרח שקיבלתי
 

leahhof

משתמש רשום
נכתב ע"י יוגורט;2087276:
מתחילת שנה אני מתלבטת מה לעשות עם הבת שלי.

הבת שלי נולדה ב30.12 והרויחה את הגן של העיריה בכמה שעות. היא עלתה לגן בגיל שנתיים ושמונה חודשים כשבגן יש ילדות שכבר עברו מזמן את גיל שלש. היא עדינה קצת ואז היא כמעט ולא דיברה מילים שלמות. (היום יש לה עדיין שיבושי היגוי ובמשפטים מסובכים היא לא מובנת) חשבתי שהכל בסדר בגן ולאט לאט היא תתפתח ותלמד להתמודד ולהשתלב בחברה עד שיצאתי לחופשת לידה והתחלתי להקיף מהחלון של הסלון לחצר הגן וגיליתי שיום אחרי יום הבת שלי משחקת לבד לבד.:eek:
ואז התחלתי לחלק הוראות לגננת ולסייעת שיטפלו בזה. במקום להחליף מתכונים בחצר אפשר מדי פעם לעודד את המבודדות לשחק אחת מהשניה, ואם נוצר איזו תקרורת רגעית לבוא ולעודד(וואאו איזו עוגה יפה שרי ורבקי מכינות...) או לתת לה את הסל של המשחקים וכל הבנות יאספו לתוכו... בקיצור כל מיני רעיונות איך למרכז אותה יותר בלי שהיא תאלץ לדבר. וכן היא דווקא מסוגלת ורוצה לשתף פעולה. היא מתגברת על הבישנות שלה כשמעודדים אותה לעשות זאת ושהיא מרגישה שיש לה גיבוי.
ובאמת הגננת עשתה את זה והמצב שלה השתפר פלאים. וכל הזמן היאצריכה את העידוד העקיף של הגננת: לתת לה לחלק כרטיסים, להיות תורנית וכדו'
בנוסף בגלל השיבושי היגוי אני מרגישה שהיא חוזרת מתוסכלת מהגן. איך אני יודעת? ילדה שבוכה מכל דבר ורק חיבוק חזק וארוך מצליח להרגיע אותה. וההתנהגות הזו לא קיימת בזמנים שאין גן. כי לנו יש סבלנות להבין אותה והיא גם ילדה מדהימה שכל הדודות משוגעות עליה.
אני התלבטתי מה לעשות:
להשאיר אותה גן זה לבזבז שנה נוספת של לימודים ואולי זה יפתור את הבעיה החברתית וגם אני אפספס אפשרות להשאיר אותה גן חובה אם יהיה צורך בכך.
גן שפה: התיעצתי עם המפקחת(שכנה של אמא) שאבחנה אותה והתפעלה מהשיתוף פעולה שלה ומהיכולות שלה וטענה בכל תוקף שלא להשאיר אותה בגן שפה אלא רק גננת שילוב שתשלים לה דברים כי בכל אופן בין ילדה בת 4 לילדה בת 5 יש פער מחויב המציאות.
היא טוענת שבגן שפה תהיה לה שם חברה לא כל כך לרמה שלה, והיא תתקע שם עד כיתה א', ואחרי זה תהיה לה סטיגמא בבית הספר, ואולי לאן שאני ארצה להכניס אותה לא יסכימו לקבל בגלל שזה גן שפה?

גננת שילוב זו האפציה הכי טובה מבחינתי אבל זה לא יעזור לה עם הגננות לא ישימו לב לתפקיד שלהן ללמד אותה גם כישורים חברתיים. ובאמת אם ילמדו אותה היא תלמד, כי היא רוצה ולכן היא מתוסכלת. ויש לה נתונים טובים היא רק צריכה דחיפה.

מי שיוכל ליעץ לי אני אשמח מאד.

האם היא הייתה אצל קלינאית תקשורת ?
לאה
עוד מעט קלינאית תקשורת (סטודנטית שנה ג')
 

7880

משתמש פעיל
אני יודעת שבבני ברק יש גם גני שילוב שהם הגנים הרגילים הטובים יותר. יש שם גם בנות שצריכות שילוב והן מקבלות את המענה וגם בנות רגילות. הרישום לגנים האלו עצום, כי הגננות מומחיות, הבנות לומדות הרבה על סובלנות, עזרה לזולת וזה סוג של פתרון אם לא מתאים או שלא מקבלים בגן שפתי או רגשי.
 

leahhof

משתמש רשום
נקודות למחשבה מנסיוני כאמא:
במידה והיא אכן זקוקה לגן שפה (אחרי אבחון של קלינאית) אז אני מצטרפת לכל הממליצות, כי אין כמו גן שפה. בני היה שנתיים בגן שפה, לדעתי זו מתנה לכל החיים, הוא הדביק פערים והשתלב מצויין בחיידר. הרבי שלו כיום לא מבין למה הוא היה שם... והוא בהחלט היה זקוק לזה (טוב הוא גם היה בגן מדהים עם צוות נדיר....).
לגבי הגיל- השיקול אם להשאיר שנה לא אמרו להיות קשור לקשייה, זה יכול להועיל לה באופן כללי אבל בשום אופן לא כפתרון לקשיים. בתי נולדה 7/12 מפותחת לגילה ומלכתחילה השארתי אותה בגן פרטי (בזמנו - משרד החינוך לא התערב בזה נולדה ב 2010) היום היא הכי גדולה בגן (קדם חובה), וזה פשוט כיף חיים. היא הייתה מסתדרת גם בגן חובה אבל בגלל שהיא כל כך גבולית בגיל לא הייתה לי שאלה בכלל- בדגש על ילדה שלא היו לה קשיים !!. עכשיו, דווקא בגלל הקשיים שאת מציינת- הפתרון הוא ממש לא להשאיר שנה. הפתרון צריך להיות לפי הקושי- תחשבי על ילד שצריך משקפיים, האם היית משאירה אותו שנה בגלל זה ??? הוא צריך להרכיב משקפיים, נקודה !! בנוסף אם הוא גבולי בגיל אפשר להשאירו.
לבני לעומת זאת- היו קשיים רבים והוא היה שנתיים בגן שפה, אבל לא נשאר שנה כי מבחינת הגיל הוא לא היה גבולי (הוא אמנם כמעט הכי קטן בכיתתו- תמוז).
בקיצור.... העיקר מה שתחליטי שיהיה לטובה ושה' יכוון אותך למקום הנכון.
בהצלחה
לאה
 

דורהלה

משתמש פעיל
היי,
אני קלינאית תקשורת במקצועי ונראה שמעבר לשאלת ההשמה, הילדה שלך זקוקה לאבחון (ובמקרה הצורך לטיפול של קלת"ק).
זו אכן שאלה כבדת משקל והשיקולים אמורים להיות עיניניים ומזוית מבט הרואה אך ורק את טובת הילדה.
אבחן כזה יוכל לבודד את הקושי השפתי מול הקושי החברתי ולתת תמונה בהירה יותר.
אם מדובר בקושי שפתי אין טעם בשנה נוספת. ולהפך.
אם תרצי, תוכלי לפנות אלי בפרטי ואשמח לפרט יותר.
 

rosmarin

משתמש סופר מקצוען
צילום מקצועי
חבל שלא כל הילדים לומדים במתכונת של 'גן שפה'. :)
זה המסגרת האידאלית לילדים, מבחינה שפתית, מוטורית, שכלית ורגשית!

נכון, רוב הילדים מסתדרים בגן של 35 ילדים עם קצת מאמץ, אבל מי שמקבל את המתנה הזאת של גן שפה לילד שלו- שיקפוץ על זה בשתי ידיים.
ואין מה לדאוג, כשהילד כבר התקדם והוא לא מתאים- הוא חוזר מיד לכיתה רגילה+ כל ההטבות שקיבל בגן שפה. הוא יכנס לכיתה עם יתרון משמעותי!

בענין הסטיגמה- זה תלוי איך ההורים עצמם מסתכלים על זה. באופן אישי- אני חושבת שזה מתנה!
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קז

א הֹדוּ לַיי כִּי טוֹב כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:ב יֹאמְרוּ גְּאוּלֵי יי אֲשֶׁר גְּאָלָם מִיַּד צָר:ג וּמֵאֲרָצוֹת קִבְּצָם מִמִּזְרָח וּמִמַּעֲרָב מִצָּפוֹן וּמִיָּם:ד תָּעוּ בַמִּדְבָּר בִּישִׁימוֹן דָּרֶךְ עִיר מוֹשָׁב לֹא מָצָאוּ:ה רְעֵבִים גַּם צְמֵאִים נַפְשָׁם בָּהֶם תִּתְעַטָּף:ו וַיִּצְעֲקוּ אֶל יי בַּצַּר לָהֶם מִמְּצוּקוֹתֵיהֶם יַצִּילֵם:ז וַיַּדְרִיכֵם בְּדֶרֶךְ יְשָׁרָה לָלֶכֶת אֶל עִיר מוֹשָׁב:ח יוֹדוּ לַיי חַסְדּוֹ וְנִפְלְאוֹתָיו לִבְנֵי אָדָם:ט כִּי הִשְׂבִּיעַ נֶפֶשׁ שֹׁקֵקָה וְנֶפֶשׁ רְעֵבָה מִלֵּא טוֹב:י יֹשְׁבֵי חֹשֶׁךְ וְצַלְמָוֶת אֲסִירֵי עֳנִי וּבַרְזֶל:יא כִּי הִמְרוּ אִמְרֵי אֵל וַעֲצַת עֶלְיוֹן נָאָצוּ:יב וַיַּכְנַע בֶּעָמָל לִבָּם כָּשְׁלוּ וְאֵין עֹזֵר:יג וַיִּזְעֲקוּ אֶל יי בַּצַּר לָהֶם מִמְּצֻקוֹתֵיהֶם יוֹשִׁיעֵם:יד יוֹצִיאֵם מֵחֹשֶׁךְ וְצַלְמָוֶת וּמוֹסְרוֹתֵיהֶם יְנַתֵּק:טו יוֹדוּ לַיי חַסְדּוֹ וְנִפְלְאוֹתָיו לִבְנֵי אָדָם:טז כִּי שִׁבַּר דַּלְתוֹת נְחֹשֶׁת וּבְרִיחֵי בַרְזֶל גִּדֵּעַ:יז אֱוִלִים מִדֶּרֶךְ פִּשְׁעָם וּמֵעֲוֹנֹתֵיהֶם יִתְעַנּוּ:יח כָּל אֹכֶל תְּתַעֵב נַפְשָׁם וַיַּגִּיעוּ עַד שַׁעֲרֵי מָוֶת:יט וַיִּזְעֲקוּ אֶל יי בַּצַּר לָהֶם מִמְּצֻקוֹתֵיהֶם יוֹשִׁיעֵם:כ יִשְׁלַח דְּבָרוֹ וְיִרְפָּאֵם וִימַלֵּט מִשְּׁחִיתוֹתָם:כא יוֹדוּ לַיי חַסְדּוֹ וְנִפְלְאוֹתָיו לִבְנֵי אָדָם:כב וְיִזְבְּחוּ זִבְחֵי תוֹדָה וִיסַפְּרוּ מַעֲשָׂיו בְּרִנָּה:כג יוֹרְדֵי הַיָּם בָּאֳנִיּוֹת עֹשֵׂי מְלָאכָה בְּמַיִם רַבִּים:כד הֵמָּה רָאוּ מַעֲשֵׂי יי וְנִפְלְאוֹתָיו בִּמְצוּלָה:כה וַיֹּאמֶר וַיַּעֲמֵד רוּחַ סְעָרָה וַתְּרוֹמֵם גַּלָּיו:כו יַעֲלוּ שָׁמַיִם יֵרְדוּ תְהוֹמוֹת נַפְשָׁם בְּרָעָה תִתְמוֹגָג:כז יָחוֹגּוּ וְיָנוּעוּ כַּשִּׁכּוֹר וְכָל חָכְמָתָם תִּתְבַּלָּע:כח וַיִּצְעֲקוּ אֶל יי בַּצַּר לָהֶם וּמִמְּצוּקֹתֵיהֶם יוֹצִיאֵם:כט יָקֵם סְעָרָה לִדְמָמָה וַיֶּחֱשׁוּ גַּלֵּיהֶם:ל וַיִּשְׂמְחוּ כִי יִשְׁתֹּקוּ וַיַּנְחֵם אֶל מְחוֹז חֶפְצָם:לא יוֹדוּ לַיי חַסְדּוֹ וְנִפְלְאוֹתָיו לִבְנֵי אָדָם:לב וִירֹמְמוּהוּ בִּקְהַל עָם וּבְמוֹשַׁב זְקֵנִים יְהַלְלוּהוּ:לג יָשֵׂם נְהָרוֹת לְמִדְבָּר וּמֹצָאֵי מַיִם לְצִמָּאוֹן:לד אֶרֶץ פְּרִי לִמְלֵחָה מֵרָעַת יֹשְׁבֵי בָהּ:לה יָשֵׂם מִדְבָּר לַאֲגַם מַיִם וְאֶרֶץ צִיָּה לְמֹצָאֵי מָיִם:לו וַיּוֹשֶׁב שָׁם רְעֵבִים וַיְכוֹנְנוּ עִיר מוֹשָׁב:לז וַיִּזְרְעוּ שָׂדוֹת וַיִּטְּעוּ כְרָמִים וַיַּעֲשׂוּ פְּרִי תְבוּאָה:לח וַיְבָרֲכֵם וַיִּרְבּוּ מְאֹד וּבְהֶמְתָּם לֹא יַמְעִיט:לט וַיִּמְעֲטוּ וַיָּשֹׁחוּ מֵעֹצֶר רָעָה וְיָגוֹן:מ שֹׁפֵךְ בּוּז עַל נְדִיבִים וַיַּתְעֵם בְּתֹהוּ לֹא דָרֶךְ:מא וַיְשַׂגֵּב אֶבְיוֹן מֵעוֹנִי וַיָּשֶׂם כַּצֹּאן מִשְׁפָּחוֹת:מב יִרְאוּ יְשָׁרִים וְיִשְׂמָחוּ וְכָל עַוְלָה קָפְצָה פִּיהָ:מג מִי חָכָם וְיִשְׁמָר אֵלֶּה וְיִתְבּוֹנְנוּ חַסְדֵי יי:
נקרא  6  פעמים

אתגר AI

חשבון הנפש • אתגר 17

לוח מודעות

למעלה