נשמעת מתוקה במיוחד!
גבולות בגיל קטן וגדול השנקל שלי:
1. לצמצם זירות, או לבחור אותן מחדש. במקרר מומלץ שיהיה רק אוכל לא מרתק, ומשחת עיניים לשים גבוה.
קל יותר להתחיל את התהליך בגיל שנה - שנה וחצי לפני שיש להם נגישות לכל הבית, אבל גם שנתיים וחצי זה עדיין קל.
2. לבחור נקודה אחת שעליה מתחילים ללמוד משמעת. משמעת זה הדבר הכי יקר והכי בריא לחיים שאת יכולה לתת לה.
אם עושים את זה נכון זה נותן יציבות, ביטחון, רוגע, ועוגן בטוח בחיים. בכללי היא רוצה להרגיש שאמא שלה חזקה, מכילה ולא נבהלת.
תבחרי מקום יומיומי שאת רוצה להתחיל איתו. למשל - ארון מסוים שאליו לא מתקרבים כי יש בו כלי זכוכית (זה יכול להיות גם המקרר , אם הוא לא מרתק מידי וזה לא מאבק קשה)
3. את הארון את לא נועלת. לכל הארונות האחרים את מרשה להתקרב ולגעת. אבל בארון הספציפי - לא.
כשרותי מתקרבת לארון את אומרת "לא" , היא מסתכלת עלייך ואת אומרת שוב בבטחון "לא , רותי לא נוגעת בארון"
בלי הסברים , תירוצים וכו', "למה אמא לא מרשה?" כי ככה אמרתי. זה חשוב מאד גם כשיש סיבה אמיתית שהילד יכול להבין לא להכנס להסברים.
4. רותי מסתכלת עלייך וניגשת בכל זאת. את מרימה אותה בעדינות , ומזיזה מהארון וחוזרת שוב :רותי לא נוגעת בארון.
הארון נשאר פתוח ונגיש, רותי מנסה שוב , ושוב, אבל זה גבול - כמו קיר שאפשר להתקע בו עם הבימבה אלף פעמים והוא לא זז- אמא מרימה, ומזיזה את רותי ברוגע ובביטחון.
אחרי X פעמים (תלוי באופי של העקשנ/ית) רותי מפסיקה לנסות . למחרת היא אולי תנסה שוב Y פעמים.
אבל בסוף היא תלמד שיש גבולות בבית והם יציבים. אין מה לנסות אותם ,הם לא זזים. וואו איזה ביטחון שזה נותן.
[אם אמא מתעצבנת / מאבדת סבלנות המשחק הופך מרתק , ורותי תנסה לעשות "דווקא" פה המסר הוא שהיא חזקה יותר. אמא חייבת להשאר שלווה, אוהבת , מכילה וחזקה]
5. הטכניקה של להרים / להזיז מהאיזור מתאימה למקרים מסוימים , בין השאר למקרים של סכין חדה ביד של הקטנצי'ק או משיכה חדה בשערות שצריך להפסיק מיד.
אבל חשוב גם לתרגל טכניקה נוספת שאיתה ממשיכים לגילאים גדולים יותר, הרי לא נרצה להזיז את בן ה7 שלנו ביד, וכן למקרים פחות דחופים , או לתרגול משמעת חיובית (תשים עכשיו בפח את העטיפה!)
טכניקת מבט:
רותי פתחה את הארון ולקחה משחת שיניים והיא מורחת אותה על המיטה של אמא.
אין פה סכנה או צורך לעצור מידית את הסיטואציה , רק לימוד לטווח ארוך .
ולכן אמא מגיעה בשקט, בלי לחייך (למרות שזה קשה.. ) מסתכלת על רותי ומחכה לתפוס את המבט שלה.
אמא קוראת :רותי!
רותי מסתכלת וצוחקת
אמא קוראת שוב, עד לנקודה בה רותי מסתכלת על אמא בקשר עין,
ואמא אומרת : אני לא מרשה למרוח משחה! וממשיכה להביט ברותי.
המבט לא צריך להיות כועס , פשוט מבט ממוקד, רגוע, ממתין .
אחרי דקה רותי תתחיל להרגיש לא נעים, אולי היא תפסיק ואולי לא, אבל היא למדה שהיא לא בסדר.
זה מדהים איך לטווח הארוך הם לומדים . כשמסתכלים פעם ביום / יומיים במקרים של ילד שלא ציית ומצפים מהילד להתנהגות נאותה זה עובד פלאים!
ניסיתי לאחרונה על בן השנה וחצי, אחרי דקה הוא הפסיק לקפוץ על הלוח מתכת בלי רשות ועבר למשחק אחר.
בגיל כזה אני לא מצפה שהוא יתנצל
אבל התחלה של הפנמת משמעת זה גם המון.
6. בגדול משמעת זה דבר נרכש. אל תצפי לקשב מיידי. אבל לאורך זמן, ילד מפנים את המסר מי קובע בבית, מי בטוח בעצמו , ומי מחליט. בתנאי שההורה רגוע, עיקבי ומשדר ביטחון.
אם תתעצבני, תהני , או לא תדעי איך להגיב - זה המסר שהיא תלמד. ולהפך.
זה לא קל ללמד משמעת. אבל לא בגלל הילד אלא בגללינו. קשה להגיע רגועים לסיטואציה, להיות עקביים שוב ושוב , סבלניים וממתינים למשמעת . אבל בטוח שלטווח הארוך יותר קל
בנוי על פי הרב יעקובזון (טכניקה 1 ) והרב גלינסקי (טכניקה 2)