כללי בעקבות האשכול "מי מפחד מאליהו פריד"

  • פותח הנושא אליהו פריד
  • פורסם בתאריך
א

אליהו פריד

אורח
http://www.prog.co.il/showthread.php?t=116553

ולאור התגובות בנושא אני רואה לנכון להגיב חלק הדברים.
א. לגבי אלו שנתאכזו מקטלוג פונביט 2012 (הן מבינת החידוש והבשורה והם מכמות הגופנים שהונבו השנה.
ב. לאלו שרואים בצעדיהם של פונטביט חיקוי של פונטייפ
ועוד אילו נקודות שראיתי שהועלו במהלך אשכול זה.
ראשית אני רוצה להעמיד דברים על דיוקם.
החברה של פונטביט הם אנשים חכמים בעלי נסיון בתחום.
הם אינם מזלזלים בשום מתחרה, אם זה פונטייפ, אאא, או אפילו מעצב פונטים מתחיל.
ההרגשה שלנו בפונטייפ היא שפונטביט עוקבים אחר התפתחותינו ושיטת פעולתינו בשטח הן בקרב הציבור ממנו יצאנו (הווי אומר החרדים) והן בקרב הציבור הכללי.
וברור לעין שהן מווסתים את עצמם למצבים החדשים שנוצרים בשוק.
האם הפעולות של פונטביט נובעות מפחד פונטייפ, התשובה היא שלילית.
האם השינויים בפונטביט מתרחשות בגלל פונטייפ יתכן מאוד שכן, אל לא ממקום של פחד אלא אדרבה ממקום מושכל כמו שכל מונופול משנה פוליסות מסויימיות בהתאם למצב חדש שנוצר במקרה זה פונטייפ.
יש שאומרים שהטיפוגרפיה של פונטייפ היא ברמה גבוהה מאוד ועדיפה מזו של פונטביט ואילו ישנם אחרים שאוחזים בדעה הפוכה שהפונטים של פונטביט הם המקצועיים ביותר

בין נדב וביני שוררת הערכה עמוקה והדדית אחד לגבי פועלו של השני, וכן מכירים במיוחדתו של השני בגישתו הייחודים בתחום הטיפוגרפה ויישומו בעיצוב. בסופו של יום, ערכה הדדית זו נובעת מההכרה המשותפת שכל אחד מעצב גופנים מתוך עצמותו ומתוך כבוד לעובדה שתרומת הגופנים שנדב מעצב אני לעולם לא אוכל לעצב וכן להפך.
לא לעיתים קרובות אני זוכה לדבר עם נדב עזרה, אולם תחושתי שבכל שיחה איתו אנו מדברים כשווים.
וזה לא משנה עם "רמת" עיצוב הטיפוגרפי שלו עולה משלי ואם לאו. מתוך הבנה הדדית שלא רק רמת העצוב והליטוש הוא הקובע, אלא רמת המקוריות והיכולת להוליד בשורה ושפה חדשה לעולם היא זו שבעצם קובעת.
אמנם ככל אדם, לא על כל דבר מסכימים, אבל על כמה דברים יש הסכמה ב95%.
והיא, מעצב פונטים מעצב על פי נטיות נפשו, מצב רוחו ולמען עצמו בעת עיצוב הגופנים.
עיצוב גופנים מאפשרים למעצב האותיות להביע ולבטא את מה שעובר עליו באותו רגע.
נניח שבקטלוג 2013 נתנה התייחסות חלקית לצורת הקטלוג של פונטייפ, אין זה אומר שהם "גנבו" רעיון, אלא סביר להניח שחלק מהגישה שיישמנו בקטלוג מצא חן בעיני צוות פונטים והחליטו אף הם לנכס חלק מרעיונות אלו, בסופו של יום כולנו עושים זאת.

בנוסף, מעצב אותיות אינו מסוגל בשום פנים ואופן להציב מכסת כמות של גופנים שאליהו הוא צריך להגיע בשנה.
אמנם כל מעצב לעצמו מטרת מכסה שאליו הוא שואף להגיע אבל מסי מסיבות אילו ואחרת לא תמיד הוא מצליח להגיע אליהם
קטלוג קטן (כמות פונטים קטנה יותר מהמקובל) אינו אינדיקציה לכשלון או אינדיקציה לכך שהמעצב הגיעו למיצוי שבוא כמע ואין לו מה לחדש. לעיתים פונטים שנדמים כביכול אחד למשנהו עלולים לתוצאות מרחיקות לכת שונות, ולעיתין נוכל לעמוד על כך רק בזמן מאוחר יותר ולאחר שימוש בו בפועל. אותיות אינן נבחנות בתפקודת תוך כדי סקירת ה'א-ב' בלבד.
אם לכל בן אדם מגיע צ'אנס נוסף, הרי לפונטים חדשים מגיע לפחות צ'אנס ראשון

במסגרת זו, הייתי מאוד רוצה לשמוע למה לדעתכם הגופנים של פונטביט עדיפים משל פונטייפ וזאת ע"מ לדעת, ללמוד להשכיל ולהשתפר
בברכה רבה
אליהו פריד​
 

eliezer

מהנדס בינה מלאכותית
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
הנדסת תוכנה
D I G I T A L
תודה על התגובה היפה.
לעצם העניין, יש איזה ליטוש עיצובי בפונטביט שאין אצל אחרים. למשל אצלכם חלק נןכר מהפונטים נותנים עבודה טובה,ומתאימים לעבודה רחבה ולא ספציפית.
(ולכן גם שימושיים יותר,אצלי) אך לעיצוב ולא עימוד, או ללוגו, יותר מתאים פונט מלוטש עיצובית לרוב.


מסטרפונט למשל גם הם נותנים יותר פונטי עבודה.
ואילו אאא או הבוטיקים הנוספים דומים יותר לפונטביט.


זו דעתי האישית. וכמובן בהכללה גסה.

ואחזור על מה שכתבתי פעמים רבות, שלדעתי כל מעמד ומעצב חייב פונטים מכל החברות. רק כך הוא יקיף סקלה עשירה דיה.
 

chanichen

משתמש רשום
אינני מבינה בפונטים, אך נדמה כי האישיות זוהרת בין המילים, ללא אותיות...
 

ונתנו10

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי DIP
D I G I T A L
לא אתייחס לכל האשכול, אבל כן אכתוב כמה נקודות שבהם כדאי שפונטייפ ישתכללו:

1) מספור שיהיה באותה שפה של כל הגופן. אקח כדוגמה את הפונט סקופ. אין שום קשר בין המספור (המוזר, אם מותר להגיד) לפונט העוצמתי והמעניין הזה.
2) קרנינג של סימני פיסוק. לדעתי אתם הולכים על כיוון חדש שלא ממש מתאים. לדוגמה: נקודתיים נמוכים ב20% ויותר מכל תו אחר. (הגם שיש כאלו שמנמיכים, אבל לא ברמה כזו). גרשיים, עולים גבוה מאוד ביחס לתו. ועוד.
3) מרווח בין מילים. בברירת מחדל של (כמעט) כל הגופנים של פונטייפ, הרווח בין מילים הוא פחות מX3 מאשר הרווח בין האותיות. כשאר בפונטביט הרווח הוא יותר מX4. ההבדל משמעותי מאוד.

לסיכום: אני מסתכל על פונט נא - לפני שהתחלתי לעצב בו. בגופני פונטביט אין לי צורך לגעת בשום דבר. הפונט יפהפה כמו שהוא מבחינת הגימור הסופי. בפונטייפ עפ"י רוב אני צריך ולשנות את ההגדרות הקיימות עד שמשיגים את התוצאה הסופית, שתהיה מעולה, כי הפונטים יפים מאוד.
 

milk

משתמש צעיר
עיצוב גרפי
באמת לדעתי צריך לשפר את המרווחים בין המילים

כי פעמים רבות כשהשתמשתי בפונטים של פונטייפ, רמת הקריאות היתה נמוכה, אני כותבת את זה לתועלת, כי לדעתי זה דבר שאפשר לשפר בקלות - מכיון שהפונט בפני עצמו הוא יפה, אך כשהגשתי ללקוח הוא ביקש לעשות רווח נוסף בין מילה למילה

בהצלחה
 

חיטובים

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
גם לי יש כמה הצעות לשיפור:
1) גובה הניקוד. הניקוד של פונטייפ יושב צמוד מדי לאותיות וצריך להנמיך אותו. לעומת זאת גודל הניקוד הוא מצויין ולא כמו פונטביט שם הניקוד קטן מדי.
2) תקן. הפונטים של פונטייפ אמנם משוכללים מאוד, אבל לא תקניים. לפונטים יש תקן ששומר על אחידות, כך שכשמחליפים פונט של חברה מסויימת לפונט של חברה אחרת לא יהיו שיבושים - מה שכן קורה כשמחליפים פונט של פונטביט לפונטייפ. בנוסף, כשאני רוצה למשל להכניס אות מורחבת דרך חלון הגליפים של אינדיזיין, חלק מהגליפים פשוט לא נכנסים, וגם זה אומר שהפונט לא תקני.

אני צריך לרוץ. מקווה שהמשך יבוא..
 

yosher2005

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
עוד ענין שאפשר לשפר, הוא גודל הניקוד לעומת האות.
לדוג' בפונט וילנא - שמשתמשים בו רבות באופן מנוקד, והניקוד גדול ביחס לאותיות באופן שלפעמים סימני הניקוד נוגעים זה בזה בצורה לא אסתטית.
 

גרף הול

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
לעומקו של עניין, במילה אחת:
לשתי החברות ישנם פונטיפ איכותיים
לשניהם יש שירות מעולה
לשניהם יש מבחר רחב

ההבדל הוא כך:
לפונטביט יש את הפונטים היפים והמלוטשים, ולפונטייפ את הפונטים העמוקים והמדברים [- עם משמעות עמוקה לכל קוץ וקץ]
 

פרופיליזם

משתמש חדש

משמעות עמוקה לכל קוץ וקוץ? עד כדי כך שרבי עקיבא היה יכול לדרוש עליהם תילי תילים של הלכות?
 

גרף הול

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
נכתב ע"י פרופיליזם;887708:
משמעות עמוקה לכל קוץ וקוץ? עד כדי כך שרבי עקיבא היה יכול לדרוש עליהם תילי תילים של הלכות?

כן כן, בדיוק ככה.
למיודענו ר' אליהו יש גישה מיוחדת לגבי תורת עיצוב הפונטים, שבפונט ישנה מלבד העיצוב המרשים גם משמעות עמוקה ומדברת בעד עצמה.
מה שאינו גורע מהייחודיות של פונטביט שיש להם פונטים יפים ומלוטשים הייטב.

קחו לדוגמא: פנינה, שמפניה, בייגלה, וכוליי

אם לא הסברתי מספיק, אז אני יתן את הכבוד לר' אליהו להסביר בהמשך;););)
 

תקשורת

משתמש פעיל
עיצוב גרפי
ונתנו ניסח לי את המילים הכי טוב שאפשר,
כשאני לוקחת פונט של פונטביט, אני (כמעט) ולא צריכה לגעת בטקסט, רמת הקריאות שלו בסופו של פסקה היא הכי ברורה.
בפונטים של אליהו אני יושבת ומשחקת, מצרה, מקטינה משנה ריווחים וכו', דווקא בגדול עם הריווחים הם בסדר, יש פונטים של חברות אחרות שאני ממש צריכה להקטים רווח אחרי כל פעם שיש אות מסוימת וכאלו (לדוג', כשיש מילה "יונתן" יוצא לעין שהיוד והוו צמודות מדי לעומת הנון והת', ואפילו לעומת הוו והנון)
קניתי חבילה אצל פונטייפ, ועדיין אני מקווה שפונטביט יוציאו משהו ברמה של נרקיס תם, אין להם אפילו משהו שמתקרב, הפונטים שלהם מאוד "עם דוגמא" לא מוצאת את המילה הנכונה
לעומת זאת, צורת האות של "נפש" , אופיס, פגסוס וגם קלווה אני מאוד אוהבת, אבל הם עוד צריכים עבודה כדי להגיע לליטוש הסופי של פונטביט, (היה צריך לשלב ביניהם..)
 

שלמה

משתמש מקצוען
יש לפונטביט פונטים טובים. רק שבחלק מהם, בזמן ייצוא לPDF ה"אופן טייפ" משתבש בכל מיני צורות מזעזעות.

אצל "פונטייפ" לא נתקלתי בבעיה זו.
 

גרף הול

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
נכתב ע"י שלמה;888185:
יש לפונטביט פונטים טובים. רק שבחלק מהם, בזמן ייצוא לPDF ה"אופן טייפ" משתבש בכל מיני צורות מזעזעות.

אצל "פונטייפ" לא נתקלתי בבעיה זו.

דוקא נתקלתי בעבר, ביקשתי תמיכה משירות הלקוחות של פונטייפ, ונושעתי...
 

2OR

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
א. יישר כח על התגובה!

לעניין ההבדל בין החברות, קשה לי להוריד זאת למילים, אך ניסו זאת קודמיי.
בפונטביט אני מרגיש פונט 'מוגמר' (ואני דווקא מדבר מבחינה צורנית, ולא רווחים וכו'...)
בפונטים של פונטייפ, אני מרגיש שחסר ליטוש לצורניות של הפונט.
 

שיין

משתמש מקצוען
ל קטיעה

כשסוגרים את הפי די אף
אז אם שינו את הזנב העליון
של הל' שישכב בפנינה
הוא פשוט נעלם ולא רואים אותו בקובץ
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קח

א שִׁיר מִזְמוֹר לְדָוִד:ב נָכוֹן לִבִּי אֱלֹהִים אָשִׁירָה וַאֲזַמְּרָה אַף כְּבוֹדִי:ג עוּרָה הַנֵּבֶל וְכִנּוֹר אָעִירָה שָּׁחַר:ד אוֹדְךָ בָעַמִּים יי וַאֲזַמֶּרְךָ בַּלְאֻמִּים:ה כִּי גָדוֹל מֵעַל שָׁמַיִם חַסְדֶּךָ וְעַד שְׁחָקִים אֲמִתֶּךָ:ו רוּמָה עַל שָׁמַיִם אֱלֹהִים וְעַל כָּל הָאָרֶץ כְּבוֹדֶךָ:ז לְמַעַן יֵחָלְצוּן יְדִידֶיךָ הוֹשִׁיעָה יְמִינְךָ וַעֲנֵנִי:ח אֱלֹהִים דִּבֶּר בְּקָדְשׁוֹ אֶעְלֹזָה אֲחַלְּקָה שְׁכֶם וְעֵמֶק סֻכּוֹת אֲמַדֵּד:ט לִי גִלְעָד לִי מְנַשֶּׁה וְאֶפְרַיִם מָעוֹז רֹאשִׁי יְהוּדָה מְחֹקְקִי:י מוֹאָב סִיר רַחְצִי עַל אֱדוֹם אַשְׁלִיךְ נַעֲלִי עֲלֵי פְלֶשֶׁת אֶתְרוֹעָע:יא מִי יֹבִלֵנִי עִיר מִבְצָר מִי נָחַנִי עַד אֱדוֹם:יב הֲלֹא אֱלֹהִים זְנַחְתָּנוּ וְלֹא תֵצֵא אֱלֹהִים בְּצִבְאֹתֵינוּ:יג הָבָה לָּנוּ עֶזְרָת מִצָּר וְשָׁוְא תְּשׁוּעַת אָדָם:יד בֵּאלֹהִים נַעֲשֶׂה חָיִל וְהוּא יָבוּס צָרֵינוּ:
נקרא  10  פעמים

אתגר AI

מלכות ה' • אתגר 119

לוח מודעות

למעלה