בלדה (2) קרטטה ובטטה

טחינה גולמית

משתמש מקצוען
דוקא לקחת דוגמא קצת בעייתית. כי רש"י שם מפרש אחרת, שלקחת הוא ולמיסב, (TO TAKE) נראה שמכנים את זה "שם הפועל" או "שם הפעולה", אני כבר לא זוכר.
אמנם הרד"ק שם מפרש כדבריך. ויש שתי גירסאות שם בתרגום.
אמנם בהנחה שאין הבדל בזה בין לה"פ ח' ללה"פ ע' יש להביא ראיה מ"וְאֵרַשְׂתִּיךְ לִי בֶּאֱמוּנָה וְיָדַעַתְּ אֶת ד' "
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
דוקא לקחת דוגמא קצת בעייתית. כי רש"י שם מפרש אחרת, שלקחת הוא ולמיסב, (TO TAKE) נראה שמכנים את זה "שם הפועל" או "שם הפעולה", אני כבר לא זוכר.
אמנם הרד"ק שם מפרש כדבריך. ויש שתי גירסאות שם בתרגום.
אמנם בהנחה שאין הבדל בזה בין לה"פ ח' ללה"פ ע' יש להביא ראיה מ"וְאֵרַשְׂתִּיךְ לִי בֶּאֱמוּנָה וְיָדַעַתְּ אֶת ד' "
כמדומני שכל הדיון היה האם לשים שוא ודגש בת"ו האחרונה או לא. היו לי פה דיונים ארוכים בה"פ בנושא, וכמו שאמרת בתרגום התימני אומרים "וְתִסְּבִין", ועוד לאלוק מלין, אני חייב לזוז עכשיו.
[המשך]
כך כתבתי לו:
א. אם פירוש רש"י היה הפשט הפשוט, היה צריך לכתוב "המעט קחתך את אישי וקחתך גם את דודאי בני".
ב. "בתמיה ולעשות עוד זאת" - יוצא לפי זה ששתי פעולות אלו ביחד הן בעינייך מעט - לקיחת האיש ולקיחת הדודאים. אם כן מה לאה אומרת לה בעצם? מעט בהשוואה למה? מעט ולכן מה? המשפט חסר תחבירית. אבל אם מסבירים "ולקחת" כפועל זה מובן - לקיחת האיש היא מעט בעינייך ולכן את לוקחת גם את הדודאים. בכך את טועה: לקיחת אישי היא לא מעט, ולכן לא תקחי גם את הדודאים. זו התשובה לבקשת רחל.

בתגובה הוא הביא גם את דברי הרמב"ן והאוהחה"ק, אבל לענ"ד גם מהם משמע כמו ההסבר הנ"ל.
 
נערך לאחרונה ב:

אלישקף

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
D I G I T A L
@חגי פאהן ו-@טחינה גולמית,
הבנתי שיש מפרשים שזהו פועל: ל.ק.ח. - נוכחת - עבר, ויש מפרשים שזה שה"פ. הבנתי נכון?
בכל אופן, לא טענתי שלא צריך שם (בניצחת) שווא ודגש, רק שכחתי את אותם שווא ודגש.
אין לי אלא מה שאני זוכרת מהסמינר ותו לא.
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים

ציפה דריפה

משתמש פעיל
חזק! הרעיונות שלך זה משהו שלא נגמר, הא? שלא יגמר. לעולם.
חריזה יפה מאד, קצר וקליט.
שאפו על משחקי המילים!
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכא

א שִׁיר לַמַּעֲלוֹת אֶשָּׂא עֵינַי אֶל הֶהָרִים מֵאַיִן יָבֹא עֶזְרִי:ב עֶזְרִי מֵעִם יְהוָה עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:ג אַל יִתֵּן לַמּוֹט רַגְלֶךָ אַל יָנוּם שֹׁמְרֶךָ:ד הִנֵּה לֹא יָנוּם וְלֹא יִישָׁן שׁוֹמֵר יִשְׂרָאֵל:ה יְהוָה שֹׁמְרֶךָ יְהוָה צִלְּךָ עַל יַד יְמִינֶךָ:ו יוֹמָם הַשֶּׁמֶשׁ לֹא יַכֶּכָּה וְיָרֵחַ בַּלָּיְלָה:ז יְהוָה יִשְׁמָרְךָ מִכָּל רָע יִשְׁמֹר אֶת נַפְשֶׁךָ:ח יְהוָה יִשְׁמָר צֵאתְךָ וּבוֹאֶךָ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם:
נקרא  21  פעמים

לוח מודעות

למעלה