ביקורת ספרים | לראות בטוב / ליבי קליין

Ruty Kepler

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
הביקורת הזו נהרסה.

נהרסה עד היסוד.

לאורך כל הספר, נראה היה שהסופרת עומדת לחתן בחזרה את פייגא (גרושה 20 שנה, אמא לארבעה נשואים), עם מוטי (בעלה לשעבר, שאיבד את בריאות נפשו ופרק עול והקים משפחה חדשה בקנדה).
זה היה כמו הוקוס פוקוס: נעשה שתמי, האשה השניה, לא תהיה מרוצה מההתקרבות לדת של מוטי בעלה. נגרש אותם. נחתן אותו בחזרה עם פייגא.

והקוראת אומרת לעצמה: אוי, איזו ביקורת ספרותית שאני אכניס בה על זה. אוי, איך אתאר את הקיטש הדביק, כמו כוס מיץ ענבים שנשפכה על הרצפה וכל הילדים בחשו בה. נכון הולכים אחר כך על השחור ונדבקים? ככה.

והקוראת מדמיינת לעצמה איך תסביר את ההתנגדות לקיטש הזה, ואיך תבהיר שאין טעם לרַצות את הקוראים בהפי אנד ילדותי.

מגיעה הקוראת לסוף, וכל ביקורתה המתוכננת - מתנפצת בפניה. כדי לא לעשות ספוילר גדול מדי, נעצור כאן.


הז'אנר:

כקודמיו, גם הספר 'לראות בטוב', הוא פרוזה למבוגרים בגוף שלישי. הוא המשך של 'אל תסתר' ו'לולא האמנתי', אך ניתן לקרוא אותו גם בלי להכיר אותם.

כמו בספריה האחרים של קליין, גם ב'לראות בטוב' יש זרימה בלתי מוסברת. למה 'בלתי מוסברת'? כי למראית עין, אין כאן טכניקות חדשות, או משלב ייחודי, או עולם דימויים שונה מהרגיל. על פניו, הספר כתוב בשפה דבורה, בקצב ספונטני. ובכל זאת, מצאתי את עצמי עוברת בלי הפסקה מעמוד לעמוד לעמוד. עד הסוף (הטוב ברמה סבירה, ועל כך – בהמשך).

הגיבורים שלנו מוכָּרים, ברובם, מהספר הקודם, אבל זירות ההתמודדות שלהם חדשות ומאתגרות:



אסתי ולייבי: התמודדות של מחלימי סרטן

הזוג, שבספר הראשון התמודד עם גליובלסטומה קטלנית במוחו של לייבי, וניצל ממנה בנס בספר השני – עובר עכשיו את התהליך המשמעותי מכל. ההתמודדות עם ההחלמה, ועם מה שאבד לנצח.

כבר לא חולה אנוש שימיו ספורים, כבר לא אומלל שכולם עוזרים לו. לכאורה לייבי יצא מכלל סכנה, אבל נותר פגוע. חסר. נכה. כסא הגלגלים מתאזרח בבית. וככה זה יהיה וככה יישאר. ואולי לא יהיו עוד ילדים, מעבר לשניים שנולדו. (העניין מתואר ברגישות ובעדינות, עד שקוראים מתחת לגיל 20 אפילו לא ישימו לב אליו...)

ושניהם יחד, וכל אחד לחוד, צומחים עם המציאות הזו.



רחלי ומה-שמו: התמכרות של קרבן לאדונו

רחלי טישלר היא הנערה הבודדה, הזרוקה, שמישהו אחד בעולם התלהב ממנה, אמר לה כמה היא מוצלחת. והיא הלכה שבי אחריו. בחלק הזה אהבתי את האותנטיות. את המורכבות. לחיות עם בעל ערבי זה לא רק מכות ולא רק איומים. יש גם וילה יפה. יש חיים. יש והיו רגעים של יחד. מתנות. זכרונות טובים מהימים הראשונים, בהם הוא היה היחיד ששם לב אליה.

והכל מתערבב כששוב שואלים אותה 'מה קרה', והיא ממציאה 'החלקתי במדרגות'.

כששוב שואלים אותה 'מה שמך', והיא אומרת 'מונירה ח'טיב'.

הכלא שלה חלקלק. לא ברור. גבולותיו לא מוגדרים. מרחק שתי תחנות רכבת בינה ובין החופש. אבל היא לעצמה סוהרת, שופט ותליין. ונשארת שם.

במקביל, יש מערכת יחסים מורכבת של גיטי, החברה לשעבר, מול רחלי. רחלי עכשיו נזקקת. זה ברור. אבל האם מותר לעזור לה בכל מחיר? גם אם יודעים שיישאבו שוב לידידות המסוכנת, ההרסנית?



הניה ויואל: התמודדות עם רוע-בשם-הדת

ליבי קליין מחבבת את גיבוריה. היא מזריקה לאישיותם מעלות נדירות, שותלת בהם כוחות לאינסוף לעשות את הטוב, ומפנקת אותם בקרבת אלוקים שאפשר רק לקנא בה. אבל את הנבלים מביניהם, היא שונאת. לעומק.

וכשגם הקוראים מתחילים לתעב אותם, זה כמעט מבהיל.

מילא הימח-שמויניק ההוא שהרביץ לרחלי, לא אכפת לי שחייכתי כשהוא נפגע. אבל הגיבור השנוא הנוסף שבספר, הוא בכל זאת יהודי כשר. ולא פיר שכשעצמותיו התפצפצו (איזו נקמה מתוקה), חייכתי לי בשמחה. מגיע לו.

המסר, בחלק הזה של הסיפור, חשוב ונכון וצובט. הוא אומר :התורה תורת חיים. אסור ומעוות להתעלל בבני הבית בשם הדת. זו לא דת. אלו רק מידות רעות. ולמידות רעות חייבים לשים גבול.

אבל יש כאן חסר, לדעתי, באיפיון הדמויות. יואל, הנבל-בשם-הדת, הוא איש ההלכה הכמעט יחיד בספר. הוא דיין, תלמיד חכם, מקפיד על כל קוץ ותג. ולהפוך אותו לרע ונבל, יוצר תחושה לא מדוייקת. הרי במציאות יש סביבנו מאות ואלפי אנשי הלכה תלמידי חכמים, שבניגוד ליואל – הם עדיני נפש ורגישי מידות.

לא נכון שהת"ח המשמעותי המתואר בספר, יהיה רע לב. היה כדאי לשתול לפחות עוד ת"ח אחד או שניים, שמקפידים היטב על הלכות, והם אנשים רגישים, עדינים וטובים.

(תגובת הסופרת: יש עוד תלמידי חכמים!

תגובת הביקורת: לא מספיק שמנו לב אליהם...)



ברוך וריקי: רוצה למות בעושר. נאלץ לחיות בעוני

הזירה הזו מוקדשת לחובבי המתח והדם, ואלו שנהנים לצעוק באמצע הסרט: "לא! לא! אל תלך לשם!"

ברוך ילך לשם, אלא מה. הוא יעדיף למות עשיר, מלחיות עני. אבל יבחרו בשבילו סוף אחר. על כרחו יחיה, על כרחו יהיה עני. ואת דרכם של ילדיו, אלו שנולדו אחרי שנים רבות מאד, לא יוכל לרפד כמו שרצה.


***

חסרונות בספר: לדעתי, ולדעתי בלבד, ההטפות קצת-קצת גלויות מדי. מצד שני, קהל היעד של הספרים קורא, אוהב ונהנה, מתחזק ומתעורר. אז לא נורא שאנחנו, המיעוט, נאלצנו לדלג פה ושם על דברי מוסר רצופים מדי.


מבנה הסיום:

הסיפורים של ליבי קליין אף פעם לא נגמרים. זה רק הספר שהולך ותופח ונהיה שמן כל כך, עד שחייבים לעצור אותו בנקודה כלשהי. לשבחה ייאמר שבספר הנוכחי, 'לראות בטוב', אין הפי-אנדים מודגשים מדי. (רק קצת, בקטנה, אבל זה כלום מול הקיטש שניצלנו ממנו, כנ"ל בספויילר).

יש שם פשוט אנשים, שבאיזה שהוא שלב בחיים, אנחנו נפרדים מהם לשלום, והולכים הלאה.

היה כיף לקרוא.
 
נערך לאחרונה ע"י מנהל:

Ruty Kepler

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
הערה חשובה, בעקבות הודעה בפרטי:

זה לא 'כל הספר'!
זה אפילו לא חצי מהספר, ולא רבע!

כלומר, גם אם אחרי קריאת הביקורת מרגישים ש'אנחנו יודעים מה יש בספר, אין טעם לקרוא אותו' - אז יש ויש. עוד המון הפתעות והתרחשויות וסיטואציות שלא נכללו כאן ואפילו לא נרמזו...
 

rachelevanon

משתמש סופר מקצוען
ביקורת מרתקת.
לא מכירה בכלל את הספרים של קליין, אבל לפי הביקורת כאן, רוצה לשאול את ליבי, אם כאן זו הבמה, מה המטרה שבפתיחת כל כך הרבה נושאים רגישים מאד, בספר אחד? למה את לא בוחרת לפתוח נושא אחד ולפרק אותו בצורה בהירה אלא להתפזר לעומס כזה של נושאים שכל אחד מהם הוא כמו זירה בפני עצמו? מה התרומה הספרותית שיש למאסה הזאת?
 

שני זאת אני :)

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
ביקורת מרתקת.
לא מכירה בכלל את הספרים של קליין, אבל לפי הביקורת כאן, רוצה לשאול את ליבי, אם כאן זו הבמה, מה המטרה שבפתיחת כל כך הרבה נושאים רגישים מאד, בספר אחד? למה את לא בוחרת לפתוח נושא אחד ולפרק אותו בצורה בהירה אלא להתפזר לעומס כזה של נושאים שכל אחד מהם הוא כמו זירה בפני עצמו? מה התרומה הספרותית שיש למאסה הזאת?
בכל ספר חייבת להיות תרומה ספרותית? העובדה ההיא שאנשים קוראים, נהנים, הספר נמכר ועל הדרך בטוח נקלט בהם מסר או שניים.
 

אשר שרבר

משתמש סופר מקצוען
טוב, קראתי.
אין לי הרבה ביקורת מקצועית להוסיף. חוץ מזה שאני אוהב את הסגנון את הירידה לדקויות את הרגש.
להבנתי אין צורך מאוד גדול לדחוף את כל הדמויות מהספרים הקודמים. למרות שזה חלק מהעניין כאן. החשבון וההתחשבנות עם כל דמות. שאולי למשל מיותר יחסית. אם הוא היה המשגיח של המלון במונטרגו ניחא. אבל רק בשביל לשלב אנשים עם מוגבלויות בחברה לא מצדיק.

הערה (בלי להביע עמדה) כל פרה היתה על המזבח למעט דירדור לסמים או גרוע מכך.

"הערה נוספת: שמעתי, אבל זו רק שמועה. שיש בבני ברק ליטוואק תלמיד חכם עם גנרטור, שמקפיד על זמן תפילה ולא אוכל תולעים בבצל. מכיל ואימפתי. שוב זו רק שמועה. והרכילות אומרת שכשהוא היה תינוק שמו לו חת"ת בעריסה. אז אולי זה משם. אבל אלו שמועות לא מבוססות. "]
 
נערך לאחרונה ב:

rachelevanon

משתמש סופר מקצוען
בכל ספר חייבת להיות תרומה ספרותית? העובדה ההיא שאנשים קוראים, נהנים, הספר נמכר ועל הדרך בטוח נקלט בהם מסר או שניים.
בעייני כן. לכל דמות בספר חייבת להיות תרומה ספרותית לסצנה. לכל התרחשות חייבת להיות תרומה ספרותית לעלילה.

השבת קראתי ספר שהסופרת טרחה לשלב בו עשרות קטעים צהובים, רכילותיים, דמויות קיטשיות והתרחשויות לא מציאותיות. הרגשתי מאד רע כשקלטתי שהמון מהדמויות בספר בכלל לא משרתות את העלילה ואת המסר אלא נמצאות שם רק כדי להעניק צבע.

צבע בפני עצמו הוא לא מטרה, הרפתקה בפני עצמה היא לא מטרה. הרבה פעמים, כשלסופרת אין מספיק אומץ למכור את התוכן שלה בפני עצמו היא משלבת המון המון צבע בשביל למשוך את הקריאה ולהבטיח את השארות הקוראים איתה. אבל אם לצבע הזה אין שום שירות לעלילה, זה מוריד את רמת הספר בכמה וכמה דרגות.

(לא כותבת בקשר לספרים של קליין בכלל, בטח לא בקשר לספר הנוכחי שלא קראתי)
 

א יודעלע

משתמש מקצוען
איור וציור מקצועי
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
לאורך כל הספר, נראה היה שהסופרת עומדת לחתן בחזרה את פייגא (גרושה 20 שנה, אמא לארבעה נשואים), עם מוטי (בעלה לשעבר, שאיבד את בריאות נפשו ופרק עול והקים משפחה חדשה בקנדה).
זה היה כמו הוקוס פוקוס: נעשה שתמי, האשה השניה, לא תהיה מרוצה מההתקרבות לדת של מוטי בעלה. נגרש אותם. נחתן אותו בחזרה עם פייגא.
זה בלתי אפשרי להתחתן שוב עם גרושתו לאחר שכבר התחתנה עם אחר.
 

שני זאת אני :)

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
בעייני כן. לכל דמות בספר חייבת להיות תרומה ספרותית לסצנה. לכל התרחשות חייבת להיות תרומה ספרותית לעלילה.

השבת קראתי ספר שהסופרת טרחה לשלב בו עשרות קטעים צהובים, רכילותיים, דמויות קיטשיות והתרחשויות לא מציאותיות. הרגשתי מאד רע כשקלטתי שהמון מהדמויות בספר בכלל לא משרתות את העלילה ואת המסר אלא נמצאות שם רק כדי להעניק צבע.

צבע בפני עצמו הוא לא מטרה, הרפתקה בפני עצמה היא לא מטרה. הרבה פעמים, כשלסופרת אין מספיק אומץ למכור את התוכן שלה בפני עצמו היא משלבת המון המון צבע בשביל למשוך את הקריאה ולהבטיח את השארות הקוראים איתה. אבל אם לצבע הזה אין שום שירות לעלילה, זה מוריד את רמת הספר בכמה וכמה דרגות.

(לא כותבת בקשר לספרים של קליין בכלל, בטח לא בקשר לספר הנוכחי שלא קראתי)

זה נכון. מצד אחד
מצד שני אם המטרה היא לגרום הנאה לקוראים, ולמכור את הספר, כל עוד העומס לא מבריח אלא אהוב ע"י קהל היעד, אז היא לא חטאה כי השיגה את מטרתה.
 

shira bira

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
הביקורת הזו נהרסה.

נהרסה עד היסוד.

לאורך כל הספר, נראה היה שהסופרת עומדת לחתן בחזרה את פייגא (גרושה 20 שנה, אמא לארבעה נשואים), עם מוטי (בעלה לשעבר, שאיבד את בריאות נפשו ופרק עול והקים משפחה חדשה בקנדה).
זה היה כמו הוקוס פוקוס: נעשה שתמי, האשה השניה, לא תהיה מרוצה מההתקרבות לדת של מוטי בעלה. נגרש אותם. נחתן אותו בחזרה עם פייגא.

והקוראת אומרת לעצמה: אוי, איזו ביקורת ספרותית שאני אכניס בה על זה. אוי, איך אתאר את הקיטש הדביק, כמו כוס מיץ ענבים שנשפכה על הרצפה וכל הילדים בחשו בה. נכון הולכים אחר כך על השחור ונדבקים? ככה.

והקוראת מדמיינת לעצמה איך תסביר את ההתנגדות לקיטש הזה, ואיך תבהיר שאין טעם לרַצות את הקוראים בהפי אנד ילדותי.

מגיעה הקוראת לסוף, וכל ביקורתה המתוכננת - מתנפצת בפניה. כדי לא לעשות ספוילר גדול מדי, נעצור כאן.


הז'אנר:

כקודמיו, גם הספר 'לראות בטוב', הוא פרוזה למבוגרים בגוף שלישי. הוא המשך של 'אל תסתר' ו'לולא האמנתי', אך ניתן לקרוא אותו גם בלי להכיר אותם.

כמו בספריה האחרים של קליין, גם ב'לראות בטוב' יש זרימה בלתי מוסברת. למה 'בלתי מוסברת'? כי למראית עין, אין כאן טכניקות חדשות, או משלב ייחודי, או עולם דימויים שונה מהרגיל. על פניו, הספר כתוב בשפה דבורה, בקצב ספונטני. ובכל זאת, מצאתי את עצמי עוברת בלי הפסקה מעמוד לעמוד לעמוד. עד הסוף (הטוב ברמה סבירה, ועל כך – בהמשך).

הגיבורים שלנו מוכָּרים, ברובם, מהספר הקודם, אבל זירות ההתמודדות שלהם חדשות ומאתגרות:



אסתי ולייבי: התמודדות של מחלימי סרטן

הזוג, שבספר הראשון התמודד עם גליובלסטומה קטלנית במוחו של לייבי, וניצל ממנה בנס בספר השני – עובר עכשיו את התהליך המשמעותי מכל. ההתמודדות עם ההחלמה, ועם מה שאבד לנצח.

כבר לא חולה אנוש שימיו ספורים, כבר לא אומלל שכולם עוזרים לו. לכאורה לייבי יצא מכלל סכנה, אבל נותר פגוע. חסר. נכה. כסא הגלגלים מתאזרח בבית. וככה זה יהיה וככה יישאר. ואולי לא יהיו עוד ילדים, מעבר לשניים שנולדו. (העניין מתואר ברגישות ובעדינות, עד שקוראים מתחת לגיל 20 אפילו לא ישימו לב אליו...)

ושניהם יחד, וכל אחד לחוד, צומחים עם המציאות הזו.



רחלי ומה-שמו: התמכרות של קרבן לאדונו

רחלי טישלר היא הנערה הבודדה, הזרוקה, שמישהו אחד בעולם התלהב ממנה, אמר לה כמה היא מוצלחת. והיא הלכה שבי אחריו. בחלק הזה אהבתי את האותנטיות. את המורכבות. לחיות עם בעל ערבי זה לא רק מכות ולא רק איומים. יש גם וילה יפה. יש חיים. יש והיו רגעים של יחד. מתנות. זכרונות טובים מהימים הראשונים, בהם הוא היה היחיד ששם לב אליה.

והכל מתערבב כששוב שואלים אותה 'מה קרה', והיא ממציאה 'החלקתי במדרגות'.

כששוב שואלים אותה 'מה שמך', והיא אומרת 'מונירה ח'טיב'.

הכלא שלה חלקלק. לא ברור. גבולותיו לא מוגדרים. מרחק שתי תחנות רכבת בינה ובין החופש. אבל היא לעצמה סוהרת, שופט ותליין. ונשארת שם.

במקביל, יש מערכת יחסים מורכבת של גיטי, החברה לשעבר, מול רחלי. רחלי עכשיו נזקקת. זה ברור. אבל האם מותר לעזור לה בכל מחיר? גם אם יודעים שיישאבו שוב לידידות המסוכנת, ההרסנית?



הניה ויואל: התמודדות עם רוע-בשם-הדת

ליבי קליין מחבבת את גיבוריה. היא מזריקה לאישיותם מעלות נדירות, שותלת בהם כוחות לאינסוף לעשות את הטוב, ומפנקת אותם בקרבת אלוקים שאפשר רק לקנא בה. אבל את הנבלים מביניהם, היא שונאת. לעומק.

וכשגם הקוראים מתחילים לתעב אותם, זה כמעט מבהיל.

מילא הימח-שמויניק ההוא שהרביץ לרחלי, לא אכפת לי שחייכתי כשהוא נפגע. אבל הגיבור השנוא הנוסף שבספר, הוא בכל זאת יהודי כשר. ולא פיר שכשעצמותיו התפצפצו (איזו נקמה מתוקה), חייכתי לי בשמחה. מגיע לו.

המסר, בחלק הזה של הסיפור, חשוב ונכון וצובט. הוא אומר :התורה תורת חיים. אסור ומעוות להתעלל בבני הבית בשם הדת. זו לא דת. אלו רק מידות רעות. ולמידות רעות חייבים לשים גבול.

אבל יש כאן חסר, לדעתי, באיפיון הדמויות. יואל, הנבל-בשם-הדת, הוא איש ההלכה הכמעט יחיד בספר. הוא דיין, תלמיד חכם, מקפיד על כל קוץ ותג. ולהפוך אותו לרע ונבל, יוצר תחושה לא מדוייקת. הרי במציאות יש סביבנו מאות ואלפי אנשי הלכה תלמידי חכמים, שבניגוד ליואל – הם עדיני נפש ורגישי מידות.

לא נכון שהת"ח המשמעותי המתואר בספר, יהיה רע לב. היה כדאי לשתול לפחות עוד ת"ח אחד או שניים, שמקפידים היטב על הלכות, והם אנשים רגישים, עדינים וטובים.

(תגובת הסופרת: יש עוד תלמידי חכמים!

תגובת הביקורת: לא מספיק שמנו לב אליהם...)



ברוך וריקי: רוצה למות בעושר. נאלץ לחיות בעוני

הזירה הזו מוקדשת לחובבי המתח והדם, ואלו שנהנים לצעוק באמצע הסרט: "לא! לא! אל תלך לשם!"

ברוך ילך לשם, אלא מה. הוא יעדיף למות עשיר, מלחיות עני. אבל יבחרו בשבילו סוף אחר. על כרחו יחיה, על כרחו יהיה עני. ואת דרכם של ילדיו, אלו שנולדו אחרי שנים רבות מאד, לא יוכל לרפד כמו שרצה.


***

חסרונות בספר: לדעתי, ולדעתי בלבד, ההטפות קצת-קצת גלויות מדי. מצד שני, קהל היעד של הספרים קורא, אוהב ונהנה, מתחזק ומתעורר. אז לא נורא שאנחנו, המיעוט, נאלצנו לדלג פה ושם על דברי מוסר רצופים מדי.


מבנה הסיום:

הסיפורים של ליבי קליין אף פעם לא נגמרים. זה רק הספר שהולך ותופח ונהיה שמן כל כך, עד שחייבים לעצור אותו בנקודה כלשהי. לשבחה ייאמר שבספר הנוכחי, 'לראות בטוב', אין הפי-אנדים מודגשים מדי. (רק קצת, בקטנה, אבל זה כלום מול הקיטש שניצלנו ממנו, כנ"ל בספויילר).

יש שם פשוט אנשים, שבאיזה שהוא שלב בחיים, אנחנו נפרדים מהם לשלום, והולכים הלאה.

היה כיף לקרוא.
ביקורת מקסימה.
והכי מקסים: חוש ההומור העצמי והמשובח בספוילר (רק לי ספוילרים לא מפריעים?!).
תודה לך על רגע של צחוק בימים טרופים אלו.
ואני מקווה שנמצא עוד סיפור משובח פרי עטך במוסף של פסח.
זה של שנה שעברה היה מצוין.
 
נערך לאחרונה ב:

rachelevanon

משתמש סופר מקצוען
ולמכור את הספר,

אכן יש סופרים שהמטרה העיקרית שלהם היא למכור ספרים והם מצליחים בכך.

להגיד שהספרים הללו הם "יצירה ספרותית?" להגיד שהם ספרות טובה ואיכותית?
לא.
הם נמכרים, משום שיש בהם מתח, דרמה או מציצנות. למרות שהם לא עומדים במדד איכות מינימלי. יש סדרות שלמות של ספרי מתח וספרי ילדים בציבור שלנו שהסיבה היחידה למכירה שלהם היא סיפוק יצרים אפלים בנפש או מתח זול וירוד. כלום לא מעבר לזה.
 

כנפיים

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
יש סדרות שלמות של ספרי מתח וספרי ילדים בציבור שלנו שהסיבה היחידה למכירה שלהם היא סיפוק יצרים אפלים בנפש או מתח זול וירוד. כלום לא מעבר לזה.
כל מילה פנינה!
 

אולי מעניין אותך גם...

אשכולות דומים

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק א

א אַשְׁרֵי הָאִישׁ אֲשֶׁר לֹא הָלַךְ בַּעֲצַת רְשָׁעִים וּבְדֶרֶךְ חַטָּאִים לֹא עָמָד וּבְמוֹשַׁב לֵצִים לֹא יָשָׁב:ב כִּי אִם בְּתוֹרַת יְהוָה חֶפְצוֹ וּבְתוֹרָתוֹ יֶהְגֶּה יוֹמָם וָלָיְלָה:ג וְהָיָה כְּעֵץ שָׁתוּל עַל פַּלְגֵי מָיִם אֲשֶׁר פִּרְיוֹ יִתֵּן בְּעִתּוֹ וְעָלֵהוּ לֹא יִבּוֹל וְכֹל אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה יַצְלִיחַ:ד לֹא כֵן הָרְשָׁעִים כִּי אִם כַּמֹּץ אֲשֶׁר תִּדְּפֶנּוּ רוּחַ:ה עַל כֵּן לֹא יָקֻמוּ רְשָׁעִים בַּמִּשְׁפָּט וְחַטָּאִים בַּעֲדַת צַדִּיקִים:ו כִּי יוֹדֵעַ יְהוָה דֶּרֶךְ צַדִּיקִים וְדֶרֶךְ רְשָׁעִים תֹּאבֵד:
נקרא  21  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה