זה העיקר!כִּי אַתָּה סוֹבֵב כָּל עָלְמִין, וְאַתָּה מָלֵא כָּל עָלְמִין,
אֵין לִי אֱלוֹ-הַּ מִבִּלְעָדֶיךָ וְלֵית אֲתָר פָּנוּי מִמֵּךְ.."
בבית אחד הוא מניח את יושבי על מדין שחלקם עוקרים הרים, חלקם מקצצים בנטיעות ופליטת סופריהם מדברים סרק.
בבית אחר הוא מניח את המסכסכים והמגדפים.
אז כנראה שהוא לא בא למנות דרכים בעבודת ה'
יותר בכיוון של "תאמינו לי תחליטו שאתם באים לחסות בצל האלוקים, לא צריך יותר"
הוא כותב: "תלמיד חכם, עוקר הרים".לא לחינם הוא בחר דווקא בדימוי התלמודי של עוקר הרים (ועוד קרא את כל השיר בשמו!).
עם "סיני" אין לו בעיה, במהלך השיר הזה. גם לא עם צדיקים או עובדי ה' כמים.
לביטוי עוקר הרים - למרות מקורו הטהור לגמרי - כבר היו במהלך השנים קונוטציות, גם בציבור החרדי והתורני.
(עד שאפשר למצוא כאלו גם בספרות השו"ת)
הפלפול לשם פלפול, לא למען ידיעת ההלכה, לא למען הוראה ואפילו לא למען עבודת ה'.
ההתנשאות שבהברקות הלימודיות. ההגבהה (גם במקור - זה הרים מול סיני, היישר לריב ההרים הידוע).
את ההבדל הזה הוא מבקש לחדד כאן.
בזכות.
וודאי שזה מעביר רושם ברור של 'לשים באותה משוואה' את שניהם.הוא לא שם באותה משוואה, אלא רק מסביר שבעוד שאנשים חריפים ומוכשרים נוטים להיות אחד מהטיפוסים האחרים, הוא יהודי פשוט שבא לעבוד את ה' בפשטות.
הדרך ארוכה מאד ממה שהוא כתב, עד ההגדרה שכתבת עליו 'שהוא שם באותה משוואה את שתי ההגדרות הללו. חלילה. הוא לא כתב כך...
לא צריך להגזים. שולי רנד, השחקן והיוצר, הוא לא דמות כזו נעלית שאפשר לנפנף בדקדוקים מדבריה.ר' שולי לעומתו, מחליט עבור עצמו בשביל מה הוא בא לעולם.
(והרי זה לא רק בשביל עצמו, על מסר כזה יקפצו קונים רבים, שעוד ינפנפו בדברי המשורר אהוב הקהל)
הוא כותב: "תלמיד חכם, עוקר הרים".
א. הבדל קטן בין שיר עם מסר, לקטע סאטירי.יוצרים נוטים להקצין בביטוי כדי לחדד מסר.
תזכירו לי מי כתב ממש כאן בפורום בשבוע האחרון: "מי צריך את הכיפה בכלל, היא סתם מפריעה לי".
אגב, למה שליחת WOW לא נספרת בתודות? יש לי לפחות 100 כאלו!
אהרן רזאל בסופו של מסר מכוון גבוה, לדבר הנעלה ביותר - יושבי בית המדרש.האם הוא מזלזל ביהדות אלסקה, קהילות קרליבך, חזנים בחו"ל וחיבת הארץ? (אולי כן, אבל נניח לרגע שלא)
רק אומר שעבורו בית המדרש זה המקום הכי מתאים ושם קבע את מושבו.
גם שולי רנד במילותיו אומר:
אני כבר לא אהיה תלמיד חכם עצום מחד, אך גם לא אהיה כופר ומקצץ בנטיעות מאידך.
בחרתי להיות איש טוב תמים ופשוט החוסה בצל הקל.
קבעתי את מושבי.
מצאתי עטרה מונחת בקרן זוית, אבוא ואטלנה -נ.ב. הדרך ארוכה מאוד ממה שכתבתי, עד ההגדרה שהבאת בשמי עליו - 'משורר שאינו חרדי'. חלילה. לא כתבתי כן. כשהזהירו אותנו משבוע של ספינים התכוונו לעלילות כאלו
אני חסיד והוא לא הרגיז אותי עם צדיק.פעם הוא מרגיז את החסידים עם 'צדיק'
אני ליטאי והוא לא הרגיז אותי עם עוקר הרים.ופעם אחרת את הליטאים עם 'עוקר הרים'
כל התורה כולה על רגל אחת.לא צריך להגזים. שולי רנד, השחקן והיוצר, הוא לא דמות כזו נעלית שאפשר לנפנף בדקדוקים מדבריה.
.take it easy
שולי רנד לעומתו מכוון לבינוניות ומטה
שמא יבאר לנו מר ביאור הכתוב כפי הבנתו, ואז נבין הקשרו לכאן.חידה בעיניי איך מסר מופלא כזה הוא בעיניך קריאה לבינוניות.
הנה שיר קדום ואהוב עם מסר דומה:
ה׳!
לֹא גָבַהּ לִבִּי,
וְלֹא רָמוּ עֵינַי.
וְלֹא הִלַּכְתִּי בִּגְדֹלוֹת וּבְנִפְלָאוֹת מִמֶּנִּי -
אִם לֹא שִׁוִּיתִי
וְדוֹמַמְתִּי נַפְשִׁי
כְּגָמֻל עֲלֵי אִמּוֹ. כַּגָּמֻל עָלַי נַפְשִׁי…
כנות מעוררת הערצה...קודם נשאל, איך קורה שאומן, בגלל הכישרון האומנותי שלו! בלבד!!! הופך לדמות מעוררת הערצה עד כדי פילפול בכל מילה היוצאת מפיו.
וכבר כתבתי למעלה, שאני לא דן על עצם השאלה האם זו מטרת בואנו לעולם או לא,בעז"ה
מזכיר לי שראיתי מודעה על כך ש"חלומה של כל אם הוא שבנה יהיה גדול בישראל" (וכמובן הפנייה לתרומה במקום פלוני על מנת שזה יתגשם...)
מצחיק איך משפט אחד הוא כל כך פשוט אצל חלק אחד מהציבור, וכל כך מופרך אצל חלק אחר...
מעולם לא חונכתי לחלום שבני יהיה גדול בישראל. גדול בתורה, כן, עובד השם. אבל גדול בישראל?
נראה שהמשפט של המשורר הנ"ל נכנס להגדרה של המשפטים האלו, שדעת חלק מהציבור אינה סובלתן ודעתם של האחרים נוחה איתם.
ולעצם העניין- המטרה בחיינו היא אכן לא לעקור הרים. לא על זה מברכים בברכת התורה ולא זה מה שה' מבקש מאיתנו. זה דבר טוב וחיובי, אבל לא מטרה בפני עצמה.
וזו כנראה כוונת המשורר, שבמשך כל השיר הוא מנסה לדייק את מטרת בואו לעולם על ידי שלילת נקודות אחרות- שלא למטרה זו הוא הגיע לעולם.
וכבר כתבתי למעלה, שאני לא דן על עצם השאלה האם זו מטרת בואנו לעולם או לא,
אלא על ההשוואה.
'עוקר הרים וטוחנן' הוא ביטוי הערכה המובא בגמרא על ריש לקיש.
ולא יתכן (כן כן) להשתמש בביטוי הזה לומר ש'לא באתי לעולם' בשביל זה.
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:
19.11
י"ח חשוון
פתיחת
קורס בינה מלאכותית - חדשנות ב AI
קורס מקוצר
25.11
כ"ד
פתיחת
קורס פרסום קופי+
מלגות גבוהות!
26.11
כ"ה חשוון
אירוע שיתופים ייחודי
בוטים מספרים על עצמם
בואו לשמוע בוגרים מובילים שלנו משתפים אתהסיפור מאחורי הבוטים הייחודיים שהם פיתחו.הצצה מרתקת לעולמות האוטומציה, החדשנות והפתרונות החכמים,עם הזדמנות ללמוד איך גם אתם יכולים לקחת חלק במהפכה הטכנולוגית.
הכניסה חופשית!
27.11
כ"ו חשוון
נפתחה ההרשמה!
קורס צילום חוץ, אירועים וסטודיו - עם בינה מלאכותית!
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
פתיחת
קורס פיתוח בוטים ואוטומציות עסקיות
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
פתיחת
קורס עיצוב גרפי ודיגיטל - בסילבוס חדש ומטורף!
מלגות גבוהות!
תהילים פרק קכו
א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו: