ביטול כלי מהיכנו

agav

משתמש פעיל
נכתב ע"י עדיאל;1282291:
הנלענ"ד שהשורש של הכנה הוא כַּן, כלומר בסיס, כמו הכיור וכנו. הבסיס של הכיור, כאומר: משהו עומד מוכן לקבלת הכלי שאמור להתמצב עליו.

האמור הוא, כאשר יש כלי מיוחד שכל תכליתו היא ההכנה האמורה. אם הכלי הוא כלי, ורק אחת הפונקציות שלו היא מוכנותו למטרה מסוימת, הרי שכלי זה הינו כלי מוכן.
ולכן, בעברית מדוברת היינו אומרים: ביטול כלי ממוכנותו.
הלשון העברית הקדומה תיארה פעולה זו, במקום מוּכָנוּת - הֵיכָנוּת. ולכן יש כנראה לומר: מֵהֵיכָנוֹ.
אם השורש כו"ן, מהיכן היוד ב'מהיכנו'?
כמו"כ לא הצלחתי להבין באיזו תבנית (כלומר של איזה בנין) נוצק ש"פ זה.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
נכתב ע"י עדיאל;1282291:
הנלענ"ד שהשורש של הכנה הוא כַּן, כלומר בסיס, כמו הכיור וכנו. הבסיס של הכיור, כאומר: משהו עומד מוכן לקבלת הכלי שאמור להתמצב עליו.

האמור הוא, כאשר יש כלי מיוחד שכל תכליתו היא ההכנה האמורה. אם הכלי הוא כלי, ורק אחת הפונקציות שלו היא מוכנותו למטרה מסוימת, הרי שכלי זה הינו כלי מוכן.
ולכן, בעברית מדוברת היינו אומרים: ביטול כלי ממוכנותו.
הלשון העברית הקדומה תיארה פעולה זו, במקום מוּכָנוּת - הֵיכָנוּת. ולכן יש כנראה לומר: מֵהֵיכָנוֹ.

אגב, בעניינא דיומא: "והיה נכון לבוקר".
היום היו אומרים: והיה מוכן לבוקר.
הנהנתי על דבריך (בפעמון) להוציא החלק שסימנתי. לענ"ד זה צ"ל הִכּוֹנוּת- ע"ד הנפעל, כפי שהסברת בטוב טעם - מן "נכון", ומי יודע, אולי "מהיכנו" הוא סירוס של "מֵהִכּוֹנוֹ".
ותודה לאגב. חסכת לי את הצורך לנסח מה שביקשתי להביע...
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיג

א הַלְלוּיָהּ הַלְלוּ עַבְדֵי יי הַלְלוּ אֶת שֵׁם יי:ב יְהִי שֵׁם יי מְבֹרָךְ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם:ג מִמִּזְרַח שֶׁמֶשׁ עַד מְבוֹאוֹ מְהֻלָּל שֵׁם יי:ד רָם עַל כָּל גּוֹיִם יי עַל הַשָּׁמַיִם כְּבוֹדוֹ:ה מִי כַּיהוָה אֱלֹהֵינוּ הַמַּגְבִּיהִי לָשָׁבֶת:ו הַמַּשְׁפִּילִי לִרְאוֹת בַּשָּׁמַיִם וּבָאָרֶץ:ז מְקִימִי מֵעָפָר דָּל מֵאַשְׁפֹּת יָרִים אֶבְיוֹן:ח לְהוֹשִׁיבִי עִם נְדִיבִים עִם נְדִיבֵי עַמּוֹ:ט מוֹשִׁיבִי עֲקֶרֶת הַבַּיִת אֵם הַבָּנִים שְׂמֵחָה הַלְלוּיָהּ:
נקרא  6  פעמים

לוח מודעות

למעלה