ביאור/באור

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
ראיתי כותרת בקהילת עריכה תורנית - מפאת חוסר הרשאה שם @ישיר אענה כאן:
לפי החלטות האקדמיה - ביאור (כמובן, בלי ניקוד). מה מנהג אנ"ש? איש איש כהרגלו...
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
יש כלל שאומר שכשלא מנקדים רושמים כתיב מלא?
לא באופן גורף. יש כלל די חדש של האקדמיה, שכאשר לא מנקדים ויש במלה צירה שהוא תשלום דגש של חירק, כי אז צריך להוסיף יו"ד. בֵּאוּר הוא על משקל סִפּוּר, כלומר הצירה של הבי"ת של באור הוא תשלום על הדגש שהיה צריך לבוא באל"ף, ובמקרה כזה החליטה האקדמיה שצריך לרשום י לפני האל"ף. (בנושא הכתיב חסר הניקוד יש ה-מ-ו-ן כללים, ומי שלמד את כללי האקדמיה לפני עשר שנים כדאי שילמד שוב, לא מפני השכחה אלא מפני השינויים.)
 

שני זאת אני :)

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
לא באופן גורף. יש כלל די חדש של האקדמיה, שכאשר לא מנקדים ויש במלה צירה שהוא תשלום דגש של חירק, כי אז צריך להוסיף יו"ד. בֵּאוּר הוא על משקל סִפּוּר, כלומר הצירה של הבי"ת של באור הוא תשלום על הדגש שהיה צריך לבוא באל"ף, ובמקרה כזה החליטה האקדמיה שצריך לרשום י לפני האל"ף. (בנושא הכתיב חסר הניקוד יש ה-מ-ו-ן כללים, ומי שלמד את כללי האקדמיה לפני עשר שנים כדאי שילמד שוב, לא מפני השכחה אלא מפני השינויים.)
תודה!
מענין לדעת, כי כמה פעמים העירו לי על חיסור אותיות, כמו במילה אבוא למשל, אם נכתבת בלי ו'
אז בעצם יש הרבה כללים מתי כן מתי לא?
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
תודה!
מענין לדעת, כי כמה פעמים העירו לי על חיסור אותיות, כמו במילה אבוא למשל, אם נכתבת בלי ו'
אז בעצם יש הרבה כללים מתי כן מתי לא?
אכן, יש כללים רבים. ב'אבוא', למשל, חייבים לכתוב וי"ו גם כשמנקדים, כי הוי"ו היא שרשית (השורש הוא בוא). אמנם במקרא מופיעים הפעלים משורש זה פעמים רבות בצורה חסרה (המפורסמת מכולם היא פרשת 'בא'), אבל כשאין מצטטים פסוקים צ"ל מלא.
כללי האקדמיה לגבי הכתיב חסר הניקוד הם רבים ומסובכים למי שאינו בקי בדקדוק.
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
למי שהאקדמיה אינה חוק עבורו, הכלל בכתיב חסר ניקוד הוא שמילה שעלולים להתבלבל בינה לבין מילה אחרת - מוסיפים לה אות, ומילה שאין בה חשש בלבול - משאירים אותה כשהיתה.
 

מ"ם

משתמש סופר
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
למי שהאקדמיה אינה חוק עבורו, הכלל בכתיב חסר ניקוד הוא שמילה שעלולים להתבלבל בינה לבין מילה אחרת - מוסיפים לה אות, ומילה שאין בה חשש בלבול - משאירים אותה כשהיתה.

נכון במיוחד.

ובעניין האקדמיה כן-או-לא, הנה אשכול מעניין שפיצלתי מתוך אשכול אחר, ומתאים לפורום המתחדש כאן.

https://www.prog.co.il/threads/מחויבות-לכללי-האקדמיה-בעד-או-נגד.462047/
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
למי שהאקדמיה אינה חוק עבורו, הכלל בכתיב חסר ניקוד הוא שמילה שעלולים להתבלבל בינה לבין מילה אחרת - מוסיפים לה אות, ומילה שאין בה חשש בלבול - משאירים אותה כשהיתה.
זו בדיוק הגישה שלי, אבל כשמבצעים עבודות למי שהאקדמיה חשובה בשבילו - חשוב לדעת את כלליה.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קלז

א עַל נַהֲרוֹת בָּבֶל שָׁם יָשַׁבְנוּ גַּם בָּכִינוּ בְּזָכְרֵנוּ אֶת צִיּוֹן:ב עַל עֲרָבִים בְּתוֹכָהּ תָּלִינוּ כִּנֹּרוֹתֵינוּ:ג כִּי שָׁם שְׁאֵלוּנוּ שׁוֹבֵינוּ דִּבְרֵי שִׁיר וְתוֹלָלֵינוּ שִׂמְחָה שִׁירוּ לָנוּ מִשִּׁיר צִיּוֹן:ד אֵיךְ נָשִׁיר אֶת שִׁיר יְהוָה עַל אַדְמַת נֵכָר:ה אִם אֶשְׁכָּחֵךְ יְרוּשָׁלִָם תִּשְׁכַּח יְמִינִי:ו תִּדְבַּק לְשׁוֹנִי לְחִכִּי אִם לֹא אֶזְכְּרֵכִי אִם לֹא אַעֲלֶה אֶת יְרוּשָׁלִַם עַל רֹאשׁ שִׂמְחָתִי:ז זְכֹר יְהוָה לִבְנֵי אֱדוֹם אֵת יוֹם יְרוּשָׁלִָם הָאֹמְרִים עָרוּ עָרוּ עַד הַיְסוֹד בָּהּ:ח בַּת בָּבֶל הַשְּׁדוּדָה אַשְׁרֵי שֶׁיְשַׁלֶּם לָךְ אֶת גְּמוּלֵךְ שֶׁגָּמַלְתְּ לָנוּ:ט אַשְׁרֵי שֶׁיֹּאחֵז וְנִפֵּץ אֶת עֹלָלַיִךְ אֶל הַסָּלַע:
נקרא  30  פעמים

לוח מודעות

למעלה