שיתוף - לביקורת בג"ץ סינטומיצין

דוכסוסטוס

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
פרק א'

כדרכם של מקומות שכוחים, גם סינטומיצין סובלת מנמנום וחלודה. וכשהכול סביב אבק ובוץ – גם האוכלוסייה הופכת חמוצה וקצרת-רוח.

בעבר הייתה סינטומיצין סמל לאיכות חיים וערבות הדדית. היה מושג כזה: חיוך סינטומיציני, אבל זה קרה רק פעם - היום היא רוויה בתיגרות רחוב ושבעה ממחלוקות והשמצות, השיח בחנויות הטשולנט בליל שישי התחלף מהלצות מעודנות לרכילות עסיסית והמרחב הציבורי המעוצב הוסתר בהרחבות בנייה מכוערות.

אני דווקא נהנה מהאווירה כאן. אפשר לעשות מה שרוצים בלי להשתבש עם חשבונות של אתיקה ובוטניקה, לא סתם הגדרתי את עצמי בפרופיל האישי 'פיליפ זירו - סינטומיציני גאה', אבל כשהציצה אלי מתיבת הדואר המודפס מעטפת התראה עם הסלוגן של תכנית השורש 'להפוך את סינטומיצין לטובה שוב' – משהו בחומת הגאווה נסדק.

מזרח אירופה וגם מערבה התברכו בלא מעט עיירות שכוחות, סינטומיצין שונה – היא עיר, אפילו אֶם, אבל שכוחה. האפשרות לשכוח שטחי מגורים מסייעת למושלי משלים לגוון מעט את הסחורה שבאמתחתם, אלא שהללו השתמשו באפשרות הזו חזור וחבוט, עד שצרכני המשלים מעדיפים לשכוח מכל איזור גיאוגרפי שכוח.

המהלכים השרירותיים שמקדם ראש העיר העריץ לאחרונה כבר הגיעו לאוזני, הוא חנך אגף טיפול שורש למיגור הפשיעה בעיר - מה שקורה כשתושב שמתבייש בסינטומיציניות שלו, נקלע לכס ראש העיר – הייתה לי תחושה שאני מחוסן, התבדיתי.

הצוותות של תכנית השורש בוחנים תיעודים ממצלמות שמרשתות את העיר אף שאלה הותקנו לצרכים רכילותיים בלבד, הם מתאמים אותם עם דיווחי המלשינון וקונסים את התושבים על כל התנהלות פסולה לטעמם, והטעם שלהם זוועתי.

דייגו מהמכולת הבחין מיד בפני הזועמות "חח, גם אתה קיבלת התראה? תראה מה אני מוכר" הוא שלף מתחת הקופה מלבן אל-בד בגווני תכלת "מחיר בדיחה: 50 ויטרינה".
לא הייתה לי סבלנות לדייגו ושגיונותיו "50 ויטרינה? על זה? השתגעת? מה יש לי לעשות עם הגרוטאה הזו? אל תעצבן אותי – שאני לא ידפוק לך מטוש בראש".
"ויטרינה אחת לא פחות! הקנס של העירייה יכול להגיע גם ל-2000 ויטרינה, מעצר בית, גלות או כלא, שלא לדבר על האיום של השורש להשתמש בפתרונות יצירתיים. המסכה הזאת היא אוניברסלית ומתאימה כמעט לכל תיבת דואר מודפס מודרנית, אם עוטפים נכון את פתח התיבה היא מונעת כניסה של עד 95 אחוזים מהדיוורים. זה הפיתרון היחיד שיציל אותך, בגלל שאתה לקוח קבוע עשיתי לך מחיר".

עכשיו הוא הצליח להרתיח "דייגו!!! העקומה שלך השתטחה סופית! מאיפה נדבקת בכזה חוש הומור מזעזע?

בחיוך של מנצחים שלף דייגו את הטלפון "תקשיב להקלטה של ראש העיר בעצמו ברדיו מציע לשים מסכות הגנה על התיבות, מיד כששמעתי את זה רצתי לבית מרקחת וקניתי את כל המלאי של המסכות, עכשיו אני בלעדי". ככל שזה מעורר תדהמה ראש העיר שנוא נפשי אכן נשמע ממליץ בקולו לחסום את תיבות הדואר מקבלת דברי דואר.

הרגשתי מטומטם כשגיהצתי לו את האשראי אבל השיטה עבדה, לא הגיעו עוד התראות, כנראה שההקלטה לא מזויפת.

היה שלב שהשכנים לעגו לי אבל בהמשך הרעיון צבר תאוצה ומסכות כיסו כמעט את כל תיבות הדואר בעיר, גם מחירן צנח. הטרנד היווה כר פורה ליצירתיות שיווקית, ממסכות תכולות כמו שלי ושקפים חדשניים ועד מפות קריסטל שיצרו מעין קפסולה סביב תיבות הדואר שבקבוצת סיכון.

הנזק של השיטה היה בשאר מוצרי הדואר שלא חדרו לתיבה והמחלק אסף אותם אל שק החזרות אבל עדיף להפסיד כמה חתונות ואירועים ארוכים ולהגן על עצמי מאימת תכנית השורש. שיגידו שזה חלמאות, מה אכפת לי אם זה מה שנותן לי להמשיך להיות סינטומיציני גאה.
 

דוכסוסטוס

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
פרק ב'


כשזיהיתי תסמין חשוד בולט תחת המסכה, לא מיהרתי להיבהל, אני פעלתי לפי ההוראות ומיגנתי את התיבה באופן מושלם, אין סיכוי שנפלתי אל חמשת האחוזים האומללים שמוחרגים בסטטיסטיקה. הסרתי את המסכה בזהירות, הלוגו הלא מוכר פיתה אותי לרגע שזה מארגון צדקה חולף. טעות קשה. תכנית השורש הספיקו להחליף לוגו ובתוך המעטפה המתין זימון לבית משפט. דייגו הפיל אותי בתרגיל הונאה, הצטיידתי במבוטה בדרך אליו.

ההיגיון של דייגו עובד אחרת "כמה זמן המסכה שלך כבר בשימוש?

"ארבעה חודשים נדמה לי".

חיוכים עלולים לגרום למוות, כשהם מתוחים בין זיפי זקנו של דייגו "להכניס מעטפה לתיבה לוקח הכי הרבה 7 שניות. מול ארבעה חודשים של הגנה, 7 שניות הן אפילו לא מאית אחוז. תגיד תודה! מכרתי לך מסכה מעל הסטנדרט".



ספסלי בית המשפט נותרו נוקשים כשהיו, שכבת הטחב שכיסתה אותם לא ריככה אותם במאום, רק העידה עדות אילמת כמה זמן איכות שבת היכל הצדק. שמרתי על ארשת רגועה, יש לי מספיק טיעונים מכריעים כדי לצאת מנצח גדול מהסיפור. אולי תביעה נגדית תשתיק אחת ולתמיד את כנופיית שיכורי הכוח מתכנית השורש.

השופט עשה רושם של בחור סבלן ומבין עניין אך האזין בקשב לנציג הקטגוריה שהקריא מדי באיטיות לטעמי את עילות התביעה כשעל המסך שלצידו מוקרנים כל העת תיעודים ומסמכים. נדמה שעשו עבודת שטח מקיפה.

"צולף באופן סדרתי שקיות אשפה מהחלון לכיוון הפח, צופר שעות מתחת לבניינים כדי לקרוא למישהו למטה, משהק בציבור, מפעיל מוזיקה רועשת בשעות שינה, עוקף תורים, מושך חשמל מעמודי תאורה, המזגן שלו מטפטף בדיוק על שביל הכניסה, עוקף אמבולנסים, משפריץ מי גשמים על הולכי רגל, משתמש בשפה פוגענית..."

הפסקתי להקשיב לרשימה מעוררת הפיהוקים והתמקדתי בתכנון הצגת האליבי המרכזי שלי, זה שינפץ את צרורות הטענות אחת לאחת בקול רעש.

עשה רושם ששלב ההקראה הסתיים. קמתי על עומדי "חברים! יש לכם הרבה טענות שאפשר להתווכח עליהם אבל לא קיבלתי שום התראה ולכן כל המשפט הזה פשוט לא רלוונטי".

השופט נעשה משועשע "חח, נראית לי טיפוס ריאלי, גם אתה שמת מסיכה? ידעת שאתה מועמד לתביעה ועצמת עיניים?

במקום לענות ביקשתי אישור בהינד ראש ושיתפתי בהקלטה את מציג הניו-מדיה, הגברתי את הווליום למקסימום – קולו של ראש העיר או העירייה נשמע צלול מתמיד קוטע את המראיין "מבחינתי – תחסמו את התיבות דואר ותקבלו פסק-זמן מההתראות שלנו". עצרתי את ההקלטה וחייכתי אל השופט במבט של 'נו..., מה תגיד עכשיו?'.

הזחיחות ששידר השופט בישרה רעות "מסיכות לא פותרות בעיות ולא פוטרות מענישה, ההמלצה הזו רק העניקה תקופת ניסיון עבור מי שביקש להוכיח רצינות, שינוי ערכים ושיפור התנהלות. אבל לאלו שעוצמים עיניים חזק וממשיכים בחייהם כסדרם, מערכת אכיפת החוק תדע לחדור את כל מערכות ההתמגנות שלהם ולהביא אותם כאן לספסל שעליו אתה יושב כעת".
 

Natan Galant

כתיבה שדגה לך לקוחות, ובכמויות!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עיצוב ואדריכלות פנים

RACHELIZ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
יפה!
תענוג לקרוא משהו אחר...

וקונסים את התושבים על כל התנהלות פסולה לטעמם, והטעם שלהם זוועתי.
אהבתי!
וגם את זה:
חיוכים עלולים לגרום למוות, כשהם מתוחים בין זיפי זקנו של דייגו


המהלכים השרירותיים שמקדם ראש העיר העריץ לאחרונה כבר הגיעו לאוזני
הייתי מזיזה את 'לאחרונה' אחרי 'שמקדם'
ובכלל הייתי שמה נקודה אחרי 'לאוזני'.
הוא חנך אגף טיפול שורש למיגור הפשיעה בעיר - מה שקורה כשתושב שמתבייש בסינטומיציניות שלו, נקלע לכס ראש העיר – הייתה לי תחושה שאני מחוסן, התבדיתי.
וכאן גם הייתי שמה נקודה אחרי 'לכס ראש העיר' כי ההמשך עם המקף קצת מבלבל.

ההיגיון של דייגו עובד אחרת "כמה זמן המסכה שלך כבר בשימוש?
"דייגו!!! העקומה שלך השתטחה סופית! מאיפה נדבקת בכזה חוש הומור מזעזע?

צריך לסגור מרכאות. חושבת שהיה בעוד מקום אבל לא בטוחה.

השופט עשה רושם של בחור סבלן ומבין עניין אך האזין בקשב לנציג הקטגוריה שהקריא מדי
ה'אך' סותרת.

טענות שאפשר להתווכח עליהם
עליהן.

הצטיידתי במבוטה
מה זה?
 

דוכסוסטוס

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
תודה על הביקורת, היא הדבר החשוב.
הייתי מזיזה את 'לאחרונה' אחרי 'שמקדם'
ובכלל הייתי שמה נקודה אחרי 'לאוזני'.
אכן, נזקי משפט ששוכתב ועבר ממקום למקום.
וכאן גם הייתי שמה נקודה אחרי 'לכס ראש העיר' כי ההמשך עם המקף קצת מבלבל.
זה הצעד שהיה נצרך. מטרת המקף הייתה לתחום הרהור קצר בתוך התיאור הטכני, נקודה הייתה עושה את אותה עבודה בחצי מחיר.
צריך לסגור מרכאות. חושבת שהיה בעוד מקום אבל לא בטוחה.
רק שתי אלה, כל פעם אני שוגה בהחלטות לגבי דרכי הפיסוק בסוף ציטוט, כנראה היה צריך להוסיף מרכאות אבל להשאיר בלי נקודה.
ה'אך' סותרת.
הציפייה הייתה שישמור על סבלנות רק לצד הנכון.
כינוי עממי לאלה קוצנית.
 

RACHELIZ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
כל פעם אני שוגה בהחלטות לגבי דרכי הפיסוק בסוף ציטוט, כנראה היה צריך להוסיף מרכאות אבל להשאיר בלי נקודה.
זכור לי שכתבו כאן, נדמה לי שזו הייתה @מ. י. פרצמן (לא מצליחה לתייג אותה), שאין שלושה סימני פיסוק ברצף.
ברפרוף מצאתי דוגמא (פעמיים) :
'נו..., מה תגיד עכשיו?'.

ומצאתי את המשפט הנוסף:
"חח, נראית לי טיפוס ריאלי, גם אתה שמת מסיכה? ידעת שאתה מועמד לתביעה ועצמת עיניים?
פשוט יש לי אובססיה שיהיה מתוקן שמא זה יתפרסם ככה באנשהו, וחבל לא לעדכן אם כבר היה זכור לי משהו...
 

מ. י. פרצמן

סופרת ועורכת, מנהלת קהילת כתיבה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
זכור לי שכתבו כאן, נדמה לי שזו הייתה @מ. י. פרצמן (לא מצליחה לתייג אותה), שאין שלושה סימני פיסוק ברצף.
לא זוכרת כזה דבר, אבל הרעיון עצמו נכון: כששמים סימן פיסוק אחד, אין צורך בסימן פיסוק נוסף.
לכן, אם יש לנו סימן שאלה או סימן קריאה בסוף המשפט - אין צורך להציב נקודה או פסיק נוספים (אלא אם הם באים לשרת מטרה אחרת).
לעומת זאת, מרכאות או גרשיים אינם סימן פיסוק לעניין הזה (הם לא באים להפסיק בין שום דבר, הם שם בשביל המשפט עצמו), ולכן הם לא קשורים לנקודות או לפסיקים.


זאת אומרת שבמשפט הזה:
"דייגו!!! העקומה שלך השתטחה סופית! מאיפה נדבקת בכזה חוש הומור מזעזע?
ודאי שיש צורך להציב מרכאות בסופו, כי כל מרכאות פותחות זקוקות למרכאות סוגרות, אבל אין צורך להוסיף נקודה, מכיוון שסימן השאלה כאן מהווה סימן פיסוק.
לעומת זאת, אם לא היה לנו שום סימן פיסוק, והמשפט היה נגמר ב"חוש הומור מזעזע" בלבד, נוסיף נקודה לאחר המרכאות כדי שנוכל להפסיק אחרי המשפט.

(לא יודעת כמה ההסבר העילג שלי יזכה לפרס האקדמיה לניסוח, אבל מקווה שהרעיון מובן.)
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיד

א בְּצֵאת יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם בֵּית יַעֲקֹב מֵעַם לֹעֵז:ב הָיְתָה יְהוּדָה לְקָדְשׁוֹ יִשְׂרָאֵל מַמְשְׁלוֹתָיו:ג הַיָּם רָאָה וַיָּנֹס הַיַּרְדֵּן יִסֹּב לְאָחוֹר:ד הֶהָרִים רָקְדוּ כְאֵילִים גְּבָעוֹת כִּבְנֵי צֹאן:ה מַה לְּךָ הַיָּם כִּי תָנוּס הַיַּרְדֵּן תִּסֹּב לְאָחוֹר:ו הֶהָרִים תִּרְקְדוּ כְאֵילִים גְּבָעוֹת כִּבְנֵי צֹאן:ז מִלִּפְנֵי אָדוֹן חוּלִי אָרֶץ מִלִּפְנֵי אֱלוֹהַּ יַעֲקֹב:ח הַהֹפְכִי הַצּוּר אֲגַם מָיִם חַלָּמִישׁ לְמַעְיְנוֹ מָיִם:
נקרא  8  פעמים

אתגר AI

חלון ראווה • אתגר 123

לוח מודעות

למעלה