השיפוט – אתגר 74:
שנת טיפוגרפיה טובה!
אני רוצה לפתוח בהצדעה.
הכמות שממש לא אכזבה, האיכות הנהדרת של הביצועים שהעליתם, והעובדה שהיו כמה שהתנסו בסגנון הזה לראשונה – הם שמכריחים אותי להצדיע לכולכם בהתפעלות.
יחד (תרשו לי להכליל גם את עצמי, כן? הרי בכל זאת יצרתי דוגמא לאתגר...) הוכחנו שעולם העיצוב – וביתר מיקוד, עולם הטיפוגרפיה – הוא כה רחב וכה עמוק, עד שמשתים־שלש מילים קצרות אפשר ליצור פסיפס מרהיב של טיפוגרפיה בשלל סגנונות.
וככל שהאתגר עמד באוויר, עם יום ועוד יום שחולף ועם יצירה ועוד יצירה שעולה, מצאתי את עצמי כוסס ציפורניים, נושך שפתיים, ועושה עוד כמה דברים מהתחום הזה, בקצב הולך וגובר... הכרחתם אותי להכריע בין עוד ועוד יצירות מעולות, ואני – אנה אני בא?
ומילא אם היה מדובר בסתם שיפוט. אבל השיפוט שלפנינו אמור לבחור את הזוכים ב
פונט החדש, ומשכך, אחריות כבדה מוטלת על כתפי.
אך התאריך הגורלי הגיע, ולא נותר לי מנוס מלהתיישב מול המקלדת, לגייס את כל כובד הראש שנותר בי (אחרי גיוס החרום שלו להשתתפות באווירת הימים), ו –
כן,
לבחור.
אז התחלתי בסינון ראשוני של עשרת הטובים.
כמות הזיעה שניגרה ממצחי במהלך הסינון הזה, ראשוני ככל שהיה, פִרנסה בקלות חבילת טישו שלמה. היה, היה מזגן, אם שאלתם.
קצת הגזמתי עכשיו, אבל באמת, גם זה היה קשה.
תכל'ס, הנה עשרת הטובים שעלו לגמר:
ומכאן, פניתי לבחירת שלשת המקומות הראשונים, מתפלל שכל השאר יבינו את המצוקה שלי...
ראשית, הזכרתי לעצמי את מקדמי הזכיה שקבעתי בפתיחת האתגר:
טיפוגרפיה נכונה.
עיצוב מקצועי.
עיצוב המביע את המסר.
כל עשרת הטובים (ולא רק הם) מקבלים ציון עובר בטיפוגרפיה נכונה. כולם קריאים, נעימים לעין ובנויים נכון.
גם בתחום העיצוב כולם מצוינים, בעיני.
וכאן הגעתי למבוי סתום... איזו פינצטה תוכל לבחור מתוכם רק שלש?
ההחלטה שלי באה אחרי כמה דקות־מצח־קמוט, והיא כזו:
כולם אהובים, כולם ברורים וכולם גיבורים. בהחלט. אבל מביניהם, יבָחרו מי שהוסיפו ועמדו בפרמטרים מקצועיים שלא נכללו בכללי האתגר. אלו שאִתגרו את עצמם בחדשנות, בהצמדות לגבולות של קריאות, או בתחכום טיפוגרפי יוצא דופן.
שבפעם הראשונה שהתנסתה בטיפוגרפיה העפילה לזכיה באתגר טיפוגרפי (מחיאות כפיים)!
בטיפוגרפיה שיצרה
@ריבה אדומה היא אתגרה את עצמה גם בהצמדות לגבולות הקריאות – שימו לב לסימני הניקוד, שמהווים חלק בלתי נפרד מהאותיות עצמן, ובד בבד ברור מאד שמדובר בניקוד. ויש בזה גם תחכום טיפוגרפי מיוחד!
המקום השני ניתן לה על טיפוגרפיה מקצועית.
הטיפוגרפיה שלה יוצרת מבנה סימטרי. יש בה הרבה מתיחת גבולות קריאות – שימו לב ל־ה', לצפיפות הכללית של האותיות – ובכל־זאת הקריאות שלה מושלמת (קצת בניגוד, למשל, ליצירה הנוספת שלה – לדעתי). ויש בה עיצוב חדשני, בן ימינו, שמשתמש בפונט ישן – שלא רבים חשבו לטפגרף בו...
על יצירה
מושלמת.
את הזכיה הזאת לא צריך להסביר, אבל אני אסביר.
@אוריה ; ) אמנם השתמשה בפונט שכבר מצד עצמו מותח את גבולות הקריאות למרחקים אדירים ובאופן מדהים נשאר מאד קריא, אבל היא הוסיפה ומתחה את הגבולות ברוח העיצוב של הפונט עוד ועוד. אז יש כאן מתיחת גבולות, תחכום טיפוגרפי נהדר, וגם חדשנות. (ומה שכל־כך יפה ביצירה שלה הוא, שכשאת/ה רואה אותה את/ה מיד אומר/ת: "נו, ברור, זה שנה טובה", ואז את/ה מסתכל/ת עוד שתי שניות ואומר/ת: "מ... מה... וואו!")
זהו, עשיתי את זה.
@אוריה ; ), השרביט בידים שלך.
זוכים – אצור אתכם קשר בפרטי לגבי הפונט.
ולכל המשתתפים, הצופים וכל בית ישראל – שנה טובה ומתוקה!