אתגר מהיר: מה תענו לו?!

משויטט

משתמש מקצוען
ברשותכם, אני זורק כאן כפפה קטנה, תזרמו איתי בעניין :)

פגשתי היום ידיד טוב. הוא לא היה נראה כתמול שלשום ולא כמו שראיתי אותו מעולם. עיניו העולצות בדרך כלל היו נפולות, ומהחרכים הצרים שנותרו לפליטה – נשקפו כל היגון והייאוש שבעולם.

מפני חובת השעה וקריטיותו, דילגתי על השורות השגרתיות של 'מה נשמע, מה קורה ומה בכל זאת' וניגשתי היישר אל השאלה המתבקשת: "קרה משהו?"

"לא... לא... שום דבר..." הוא מלמל בקול חלוש, מעורר רחמים כמו הפרצוף שלו, ורווי חמלה עצמית עד כאב. רק על סמך קולו המהוסס והגווע אל תוך עצמו – הייתי מוכן לחתום כי קרה דבר נורא.

אלא שידעתי את טבעו של ידידי המופנם, הוא לא יתנדב מרצונו לשפוך את ליבו הטעון מבלי שאכריח אותו. החלטתי לעשות את מה שרצה יותר מכל: הכרחתי אותו. בשיטה שהמצאתי במיוחד עבורו.

"אז אם הכל בסדר, הכל בסדר... לא?" אמרתי בהשלמה מחויכת ותכף עברתי לנושא הבוער הבא, "תגיד, שמעת על המכירה הגדולה של עודפי גרביים מהפירמה היוקרתית של 'גאליציה' שמתקיימת ממש עכשיו באולם של ויז'ניץ? זול שם, הא?"

זה עבד. הוא פער את חרכי עיניו מעט יותר ומיד מצמץ בתסכול. "זה רק... שאני אה... טוב.. נו.. לא משנה..."

"מה עובר עליך?" שאלתי בדאגה אמתית.

"אתה יודע מה?" הוא תלה בי עיניים שלא הצלחתי לתרגם את פשר מבען, "אספר לך מה עובר עלי".

"הגיוני", אמרתי, מכין את ליבי החלוש לבשורה הקשה.

"האמת היא שהימים הנוראים שבפתח, הם אלו שמעיקים עלי".

"הימים הנוראים??" שאלתי מופתע, כשבד בבד אני מתאמץ להחניק את אנחת הרווחה שבעבעה בי בהקלה. "מה הם כל כך מעיקים עליך?"

"אין לי כח אליהם!" הוא ירה במרירות.

נרגעתי סופית. לא קרה שום דבר, סתם טמטום חולף. מצב רוח עראי.

"מה? למה? אלול, שנה חדשה, סליחה, מחילה, דף חדש... מה, לא מדבר אליך? למה להיות מצוברח בגלל מתנות טובות שכאלה.."

הוא שוב הביט בי, והפעם מבטו אמר: אין לך מושג מהחיים. אתה צעיר. תמים. נאיבי. הדיוט.

"אתה יודע בן כמה אני?" הוא שאל ולא המתין לתשובה. "עוד מעט אני נכנס לעשור החמישי שלי. ואתה יודע מה זה אומר? זה אומר שעברתי כבר כמעט ארבעים ראשי שנים, ימי כיפורים, כמעט ארבע מאות ימי תשובה!

"ותבין, מאז שהתחלתי להכיר את נפש בהמתי, אני לומד מוסר, שומע שיחות חיזוק, דרשות התעוררות, קורא מאמרי התעלות. אני יודע שלקראת יום הדין אני צריך לתפוס את עצמי בידיים, לחזור בתשובה, להשתנות, לעשות מהפך אמיתי בחיי, וכל שנה אני עומד בסליחות, מתחנן למחילה ובתמורה מבטיח להשתנות ולהתהפך לטובה.

"ואיכשהו, אני מוצא את עצמי שנה אחרי שנה, באותו מקום עלוב, מסואב, עם אותם חטאים ואותן ניסיונות, בלי ששום דבר מכל המילים היפות וההבטחות הגדולות, החיזוקים והקבלות הטובות - נותר בידי לפליטה. אני נשאר אותו אדם, באותו מקום, באותו מצב.

"אתה מבין? עכשיו עומד להתחיל כל התהליך המייגע הזה מהתחלה: אקום מוקדם, אשמע שופר, אמלמל אין ספור פיוטי סליחות, אקרא המון פעמים ה' ה', אשלח ואקבל ים של מכתבי שנה טובה, אטביע תפוח בדבש וצנון במרק, תפילות ארוכות, חזן ששואג ב"ומלאכים יחפזון...", אסובב כפרות, אתן כופר נפש יד לאחים, אבקש סליחה מאנשים עד לזרא, אלבש קיטל, אברך את הבנים, אוכל סעודה המפסקת, אזמזם 'כל נדרי' עם החזן, אתרגש בהפטרה של אלקנה וחנה העקרה, אשאג ב"כי פנה יום" ואאחל לרעיי 'פתקא טבא' בעיניים מצועפות...

"א-י-ן ל-י כ-ו-ח-!" ידידי נהם בקול מתרסק. "אין לי כוח! אתה מבין? בשביל מה? מה יהיה לי מכל הסיבוב הזה אם אני יודע מראש שאפגש עם הראש של דג בשנה הבאה כשאני והוא באותו מצב כמו אשתקד. בשביל מה? למה? מדוע? תן לי סיבה אחת למה להתחיל שוב פעם לגלגל את הגלגל חסר התוחלת הזה? - - - "


טוב, השאלה היא, והאתגר הוא, מה עונים לו?

הוא מחפש תשובה לא ארוכה מדי, אבל משהו שיתן לו תקווה. מחשבה חדשה שתעודד אותו להתחיל שוב את רצף הימים על מנהגיו ודרישותיו, רעיון מנוסח היטב שיפיח בו רצון ומשמעות להשקיע.

(גילוי נאות: אני מתכווין להשתמש ברעיונות הנבחרים שיוצעו כאן, אם יוצעו, בשביל מאמר נרחב ומקיף אותו אני אמור לכתוב לקראת ראש השנה.)

תודה.
 

גלבוע

משתמש סופר מקצוען
אם הוא באמת לא שינה כלום בחיים שלו מגיל שלוש עשרה ועד היום,
אין אפס - הוא בבעיה.

אנשים שעובדים על עצמם כן משתנים. אולי הם לא מספיק שמים לב לשינויים שעברו.
 

קו מחשבה

משתמש פעיל
זה לשון החינוך במצוה קפ"ה:
מחסדי האל על בריותיו לקבוע להן יום אחד בשנה לכפרה על החטאים עם התשובה שישובו, שאילו יתקבצו עוונות הבריות שנה שנה תתמלא סאתם לסוף שנתיים או שלוש או יותר ויתחייב העולם כליה, על כן ראה בחכמתו ברוך הוא, לקיום העולם, לקבוע יום אחד בשנה לכפרת חטאים לשבים. ומתחילת בריאת העולם יעדו וקדשו לכך. עכ"ל.
מוכח מדבריו הקדושים, שגם אם האדם חוזר ומתלכלך לאחר ימי התשובה, ההפסקה מהעבירות והניקיון של ימים אלו מועיל מאוד לא לשקוע בעומק החטא. וזה כוונת הקב"ה מתחילת הבריאה. ודו"ק.
 

cv

משתמש סופר מקצוען
הדמיות בתלת מימד
עיצוב ואדריכלות פנים
נכתב ע"י קו מחשבה;2216304:
זה לשון החינוך במצוה קפ"ה:
מחסדי האל על בריותיו לקבוע להן יום אחד בשנה לכפרה על החטאים עם התשובה שישובו, שאילו יתקבצו עוונות הבריות שנה שנה תתמלא סאתם לסוף שנתיים או שלוש או יותר ויתחייב העולם כליה, על כן ראה בחכמתו ברוך הוא, לקיום העולם, לקבוע יום אחד בשנה לכפרת חטאים לשבים. ומתחילת בריאת העולם יעדו וקדשו לכך. עכ"ל.
מוכח מדבריו הקדושים, שגם אם האדם חוזר ומתלכלך לאחר ימי התשובה, ההפסקה מהעבירות והניקיון של ימים אלו מועיל מאוד לא לשקוע בעומק החטא. וזה כוונת הקב"ה מתחילת הבריאה. ודו"ק.

כן, סוג של תחזוקה שוטפת.
 

קופיריטרית

משתמש מקצוען
כתוב יפה!
מרתק לקרוא את המאמר השלם... איפה?
פעם תלמידה אמרה לי ששוה להיפטר מיד אחרי יום כיפור... נכנסים ישר לג"ע
והאמת, היה רובד נוסף בשאלתה- האם זה אמיתי? האם באמת מתנקים נמחקים
נמחלים ונסלחים לחלוטין...?
הרמב"ם אומר היום משוקץ מתועב... ולמחר אהוב... רצוי... [לשון מיוחדת ומרגשת!]
ז"א ששוה ההשקעה...
כן, כל שנה מחדש!
נכון?
אגב, בכל בוקר אנו אומרים מודה אני... רבה אמונתך- האמון והאמונה שלך בנו שהיום נהיה ראויים
גם אם אתמול לא היינו כאלה...
זה לא דוקא שיך לימים הנוראים...

תודה, על הדקה לחשוב על כך...
אפשר אולי להשתמש בקטע הנ"ל לשעור ספרות?
זה יעזור לי.
 

dLive

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
למה הוא חושב שהוא חי בשביל עצמו?
הוא צריך להרגיש זכאי?
אני חושב שמכיון שנבראתי עבור בוראי ("ברוך אלוקינו שבראנו לכבודו"), רק על זה אני צריך לחשוב.
אני טוען שצריך להוציא את הרגשות מפרופורציה. אנשים מפחיתים בערך של מצוות ועבירות. אמנם כל עבירה גורמת לצער בשמיים, אבל כל מצווה גורמת לשמחה עצומה! לאין ערוך! ולשם כך נבראתי! בשביל אותם זמנים!
מדבריו של אותו אחד נשמע שהוא מרגיש חסר משמעות. מה משנה... ממילא בסוף אני נכשל.
אז בוא נגיד שכשברא אותנו הרבש"ע הוא לקח את זה בחשבון. הוא לא ברא אותנו מושלמים, אלא עם פוטנציאל להיות מושלמים. מה שמשנה זה אותם רגעים של התעוררות שיש לו - ולא רוב הזמן שבו הוא נפול. (למרות שאם הוא יעבוד על הקטע ההשקפתי הוא ילמד להיות שמח בזכויות שנופלות לו כל הזמן - יש שמפרשים את "איזהו עשיר השמח בחלקו" על רוחניות. בלי שמחה לא נהיה עשירים.)
אם זה סיפור אמיתי (לא הבנתי אם זה רק לצורך עלון או שבאמת היה), אז מומלץ לאותו אחד לעשות לו רב, ובמקרה שיש לו - לפנות אליו גם לדברים קטנונים כמו משמעות חייו.
על הדרך נגיד שרב (רב של ממש - לא תלמיד חכם, שלמרות שזכה ללמוד הרבה עוד לא קיבל את ההשפעה הרוחנית שמקבל מנהיג - היכולת לתת לכל אחד פתרון מתאים לו ברוחניות) יוכל לעזור לו ליהנות מהחיים (לכאורה זה כל מה שחסר לאותו בר-נש).

ווארט קטן מספריו של הרב עזריאל טאובר שליט"א (שספריו מומלצים לכל אחד):
"האדם לא נברא אלא להתענג על ה' ולהנות מזיו שכינתו."
מוכר? משמעות המשפט היא: הסיבה שבשבילה ברא הבורא את האדם היא כדי שיוכל הבורא להַנות את האדם מזיו שכינתו. אך מה נעשה שזהו לחם חסד, ולחם חסד הוא לא הנאה גמורה?
"רצה הקדוש ברוך הוא לזכות את ישראל, לפיכך הרבה להם תורה ומצוות."
רצה הקב"ה לזכות את ישראל - לתת להם הנאה גמורה שאינה לחם חסד, ולפיכך הרבה להם תורה ומצוות - שיהיו ראויים לשכר. ועל דרך זה מתפרש "שכר מצוה - מצוה", שכר המצוה הוא עיקר המצוה.

אם אותו אחד רוצה להתחזק, שיעבוד על התפילות של כל השנה - כל השנה, זה משהו שיעלה אותו קצת יותר מלהתרגש חד שנתית. שיקדיש רגע לפני שנעמד לשמו"ע, יעצום את עיניו ויבקש בקשה קטנה מבורא העולם, שיעזור לו לכוון בתפילתו. "ה' שפתי תפתח, ופי יגיד תהילתך". שיקרא את ההקדמות שבסידור לפני תפילת העמידה ויכוון שהוא עומד לפני קודש הקודשים, והוא שליח ציבור של כל עם ישראל (סוג של הגדרה להמחיש את העובדה שכולנו ערבים זה לזה. לא מתפללים לעצמנו). שיתחיל לכוון ב"מודים" - לאף אחד לא חסר על מה להודות לבורא עולם. שיכוון ב"רצה" - הוא לא רוצה שיקום כבר בית המקדש? שיכוון ב"שמע קולנו", כדי שתפילתו תתקבל ברצון. שיתפלל על הרבנים ותלמידי החכמים ב"על הצדיקים" - אבל בסופו של פסוק - אחרי כולם שיוסיף גם את עצמו ("ועל גרי הצדק - ועלינו").
שיכניס משמעות במה שהוא אומר. שיכניס משמעות במה שהוא עושה. שיבין שהוא לא מבין עד כמה שהוא גדול! שיעריך את מה שהוא עושה גם כשהוא לא מצליח לעשות!!!
וכשהוא ילמד לעשות את זה, גם אם הוא יהיה באותו מצב בדיוק הוא ירגיש טוב יותר, למרות שכנראה הוא יהיה יותר טוב. (גם אם הוא באותו מצב, דיינו בזה שהוא לא עצוב. זה מטרה בפני עצמה ולא רק דרך להתקדם הלאה.)

הספר "חובת התלמידים" מדבר לגילאים צעירים, אבל הוא מבוסס על העובדה שכל אחד יכול להיות גדול בישראל. כל אחד!! ללא יוצא מן הכלל!!! אין שום דרך להשתמט מהיכולת הזו, כי כל אחד יכול. השאלה היא איך עושים את זה.

לסיכום:
אותה הרגשה שהוא סובל ממנה היא תוצאה של חוסר בהדרכה כנראה. הוא לא יודע איך מתקדמים. הוא צריך למצוא לעצמו רב, להפוך את הרגשה האיומה של "אין לי סיכוי" להרגשת התחדשות "מצאתי לי מישהו בעל רמה רוחנית גבוהה שיוכל להדריך אותי, וכל עוד אעשה מה שיאמר לי אתעלה".
כמובן שאז לא יהיה אותו פחד שגוי מהימים הנוראים.
(אם זה רק חומר לעלון התגובה שלי קצת חסרת תועלת - לא?)
 

החסיד

משתמש צעיר
תן לו לקרוא את הספר 'באר האמונה' של רבי אלימלך בידרמן.

הוא יתחיל לקרוא ולא יפסיק עד שיסיים את הספר,

ויתחיל לחיות מחדש!!!
 

משויטט

משתמש מקצוען
נכתב ע"י גלבוע;2216296:
אם הוא באמת לא שינה כלום בחיים שלו מגיל שלוש עשרה ועד היום,
אין אפס - הוא בבעיה.

אנשים שעובדים על עצמם כן משתנים. אולי הם לא מספיק שמים לב לשינויים שעברו.

הוא אכן בבעיה, ולכן הוא נואש לפתרון...
אנשים אכן משתנים, אבל לא שינוי משמעותי כזה שהוא פרופורציונלי לשאיפות שלהם מעצמם. אני, אולי בניגוד אליך, לא מכיר הרבה אנשים שמגיעים לראש השנה כל שנה בתחושה שהם במדרגה גבוהה יותר. וזו בדיוק השאלה, מה יעשה בשביל לקבל מוטיבציה להתחיל את המעגל הזה פעם נוספת, כאשר הניסיון הוכיח להם שוב ושוב שבסוף ימצאו עצמם באותו מקום, ללא תקווה לשינוי מבורך.
 

משויטט

משתמש מקצוען
נכתב ע"י קו מחשבה;2216304:
זה לשון החינוך במצוה קפ"ה:
מחסדי האל על בריותיו לקבוע להן יום אחד בשנה לכפרה על החטאים עם התשובה שישובו, שאילו יתקבצו עוונות הבריות שנה שנה תתמלא סאתם לסוף שנתיים או שלוש או יותר ויתחייב העולם כליה, על כן ראה בחכמתו ברוך הוא, לקיום העולם, לקבוע יום אחד בשנה לכפרת חטאים לשבים. ומתחילת בריאת העולם יעדו וקדשו לכך. עכ"ל.
מוכח מדבריו הקדושים, שגם אם האדם חוזר ומתלכלך לאחר ימי התשובה, ההפסקה מהעבירות והניקיון של ימים אלו מועיל מאוד לא לשקוע בעומק החטא. וזה כוונת הקב"ה מתחילת הבריאה. ודו"ק.

ייש"כ, זה אכן כנראה הכיוון: שגם המצב הסטאטי הוא מעלה, כאשר נעמיק לחשוב מה היה קורה אילולי המעצור הזה של הימים הנוראים.

נכתב ע"י קופיריטרית:
תודה, על הדקה לחשוב על כך...
אפשר אולי להשתמש בקטע הנ"ל לשעור ספרות?
זה יעזור לי.
בשמחה.

נכתב ע"י blive:
לסיכום:
אותה הרגשה שהוא סובל ממנה היא תוצאה של חוסר בהדרכה כנראה. הוא לא יודע איך מתקדמים. הוא צריך למצוא לעצמו רב, להפוך את הרגשה האיומה של "אין לי סיכוי" להרגשת התחדשות "מצאתי לי מישהו בעל רמה רוחנית גבוהה שיוכל להדריך אותי, וכל עוד אעשה מה שיאמר לי אתעלה".
כמובן שאז לא יהיה אותו פחד שגוי מהימים הנוראים.
(אם זה רק חומר לעלון התגובה שלי קצת חסרת תועלת - לא?)

החומר מצוין, תודה על ההשקעה.
לרבים התוהים המודאגים: הסיפור לא באמת היה, הוא נוצר לצורך העניין והמאמר, ולדעתי הוא משקף איזושהי תחושה כללית שמונעת מהרבה אנשים להתמסר ברצינות אל סגולות הימים.
 

גלבוע

משתמש סופר מקצוען
נכתב ע"י משויטט;2216449:
הוא אכן בבעיה, ולכן הוא נואש לפתרון...
אנשים אכן משתנים, אבל לא שינוי משמעותי כזה שהוא פרופורציונלי לשאיפות שלהם מעצמם. אני, אולי בניגוד אליך, לא מכיר הרבה אנשים שמגיעים לראש השנה כל שנה בתחושה שהם במדרגה גבוהה יותר. וזו בדיוק השאלה, מה יעשה בשביל לקבל מוטיבציה להתחיל את המעגל הזה פעם נוספת, כאשר הניסיון הוכיח להם שוב ושוב שבסוף ימצאו עצמם באותו מקום, ללא תקווה לשינוי מבורך.
זה לא שאנשים מרגישים ממש במדרגה גבוהה יותר,כי שינויים אמיתיים נעשים דווקא בצעדים קטנים.
וזה אחד מתפקידיו של חשבון נפש - לבדוק מה עשינו ואיך והאם התקדמנו.
להגיד 'אין טעם לעשות כלום, מילא אף פעם אני לא מצליח' זה עצת היצר, במסווה של ענווה הוא מונע מאיתנו להתקדם.
 

dLive

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
זו לא ענווה, זה יאוש.
זו באמת עצת היצר, אבל לא צריך להתקדם בשביל להרגיש טוב.
צריך תמיד לשמוח במה שכן הצלחנו לעשות, גם אם לא התקדמנו.
איך נדע שהתקדמנו? הרי נשארנו אותו אדם, עם אותה סביבה, עם אותה חברה.
לא צריך להרגיש את ההתקדמות. צריך לשמוח במה שיש ולהתרכז בו.

הזכרתי את זה בתוך ההודעה שלי. לא צריך להתקדם, צריך להתנהג כרגיל ופשוט להכניס שם משמעות.
 

מלפפון

משתמש סופר מקצוען
אם הוא היה מאמין שברגע שהוא חזר בתשובה העברות נמחקו לו, הוא היה שש לקראת אלול.

מבחינתי אלול הוא כמו ערב פסח.
משך 5 שנים לא עשינו פסח בבית, וצברנו וצברנו..
מאז שהתחלנו לעשות, הבית עובר ניקוי כללי, אוברול, ובערב פסח הבא כבר קל לי יותר כי הבית לא עמוס ב5 שנים.
כך גם אלול. לא קל. להיתקל בכל מה שדורש תיקון..
אבל ברגע שאנחנו מאמינים שהקב"ה מוחל לנו על כל העוונות לאחר תשובה אמיתית- אין יותר כיף מזה.
כל העוונות שעשיתי (והיו כמה:)) משך השנה נמחקים לי, וכשאעלה בע"ה למעלה, לא אצטרך לעמוד מולן..
זה חסד ה' עצום שהוא נותן לנו את ההזדמנות הזו לחזור בתשובה ולהתנקות לחלוטין.
 

גוגלית

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
פרסום וקופי
אבינו - מלכנו

כל התסכול המתואר במעשה-שלא-היה , (ושקורה בהחלט)
מגיע כשאנחנו נמצאים במצב 'מלכנו'.
אנחנו יודעים שאנו עומדים לדין בפני מלך מלכי המלכים ואז-
מרגישים קטנים במעשים, מתביישים בחוסר העקביות שלנו,
וחוששים להבטיח דברים- שמן הסתם שוב לא יהיה להם כיסוי...
הרי א"א לעשות צחוק מהמלך!

ברגעים האלו כדאי לזכור שלפני שהוא מלכנו - הוא אבינו.
על אבא אנו סומכים שהוא מבין את החולשות שלנו, ומכיר
אותם ברמה כזו שגם כשאנחנו מבטיחים משהו, הוא יודע
תוך-כדי-הבטחה אם נקיים או לא... ובכ"ז לא בועט אותנו
מלפניו! הוא אבא.
הכוונות שלנו רצויות לפניו גם כשהן ממשיכות להשאר כוונות,
וממשיכות...
האהבה הטבעית שלו אלינו- מכסה על פשעים.

אז ברגעים שעומדים לפני המלך, ומצטערים שאין כאן לא
'פנים חדשות' , ולא פנים חדש, לא להתייאש .
רק לזכור שהמלך הזה, הוא גם אבא, ולהתנחם.
 

משויטט

משתמש מקצוען
אין ספק שהגישה הרגשית של אהבת ה' והקרבה אל 'טאטע' (אין למילה הזו תרגום...), היא יכולה להיות התשובה המנצחת. ודווקא כאשר האדם יעשה את חשבון נפשו וימצא את עצמו עני ורש וחסר שום צד זכות, או אז לא תהיה לו ברירה אלא לרוץ אל זרועותיו הפשוטות של אבאל'ה.
בכוונה לקחתי בסיפור דוגמא של אדם שנכנס לעשור החמישי, לפי שהוא כבר מכיר היטב את הריטואל הזה שחוזר על עצמו מדי שנה, המון שנים בזה אחר זה, ויש לו ניסיון מר איך מכל התרוממות הרוח ושלל הקבלות הטובות נותר שובל של אבק פורח. רק נכנסים קצת אל תוך החורף, והכל מתפוגג. כעת הוא עומד שוב לפני יום הדין והוא מרגיש שכל התהליך שהוא עומד על פתחו - הוא איזשהו משחק מכור ומוכר, והוא מחפש כעת משמעות לעצם העבודה הקשה שלפניו. הוא רוצה לא להרגיש שקרן בפני אבא בשמיים, הוא לא רוצה להתפלל ולבכות, להתחרט ולשוב בתשובה שלימה - אבל בפנים לדעת שבין כה לא יקרה שום דבר איתו. (לא קשור לענווה, לתשומת לב גלבוע).
נכון שיש התקדמויות, והאדם עולה קצת וקונה קניינים לנשמתו מדי שנה. אבל בימים הגדולים הללו, כאשר מדברים על החזרה בתשובה ברמה של "יעיד עליו יודע תעלומות שלא ישוב לזה החטא לעולם", גם אם אמנם הוא התקדם בזה שהשנה דיבר פחות לשון הרע, עדיין המצב האידיאלי הוא רחוק ממנו יותר מדי, וזה עלול לגרום לייאוש רב.
עלינו להסביר לו (ולעצמנו) שיש עניין ומשמעות ומעלה גדולה שאין לשער, בעצם העצירה החד שנתית הזו (כדברי החינוך לעיל), וכי גם לו יהי וכל ההתחזקות אינה אלא לימים אחדים, עדיין הרוויח כאן רווח בל יתואר.
 

גוגלית

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
פרסום וקופי
הגישה הרגשית עשויה להועיל ולעורר,
אם קהל היעד הוא נשי/חסידי .
אם הוא מגוון יותר, הייתי פונה גם אל השכל
וההיגיון הקר.

בסיפור- אדם שנכנס לעשור החמישי
אם הקוראים שלך הם בערך בגילו ,
יתכן והם ירגישו יותר יאוש מאשר הזדמנות.
מטה מגילו-
מצוין. הנה להם הגיעה ההזדמנות להתעורר
מוקדם יותר מאשר לגיבור הסיפור, ונתוני הפתיחה
האלו - מעודדים.

(אולי תלך על גיבור בגיל 90, כולם יתעודדו....)
 

מריומה~

מהמשתמשים המובילים!
אנו בדור של הסתר פנים והאמונה/אמון משחקים כאן תפקיד ניכר. אין לנו כלים שדרכם הקב"ה עונה לנו במידית (למרות שגם בדורינו מי שרוצה למצוא תשובות וקשר ישיר מוצא אותם, ואני אישית חויתי כמה פעמים)
בזמן בית המקדש כשהלשון הזהורית היתה מתחלפת מאדום ללבן זה היה ניכר מידית.
עמ"י ידע האם הקב"ה סלח או לא.
כיום זה אחרת.
לכן נשארה לנו בראשית הידיעה - אם האדם מצטער על העבירות שעשה למרות שיודע שיכול להיות שיחזור עליהן. כרגע הוא מצטער ומתחרט?- מצוין כך צריך לעשות.
ויום הכיפורים מכפר בעצם היום גם למי שלא מתחרט. וקל וחומר אם התחרט.
ואחרי זה מגיעה האמונה - חז"ל אומרים לנו שהקב"ה סולח אז צריך להאמין ולא להיות בנערווים שאולי לא.
 

שיילה

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
השאלה טובה
וזה גדולת רחמיו של הקב"ה שהוא מוחל וסולח למרות הישנות המעשים.
זו סיבה לשמוח לא להכנס לדכאון.
 

dLive

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
נכתב ע"י גוגלית;2218880:
הגישה הרגשית עשויה להועיל ולעורר,
אם קהל היעד הוא נשי/חסידי .
אם הוא מגוון יותר, הייתי פונה גם אל השכל
וההיגיון הקר.

הבעיה של אותו אדם היא אך ורק רגשית.
אף אחד לא באמת מצפה ממנו להיות סגפן, ואם הוא לא עשה אי אילו עבירות יוצאות דופן (האמת - גם אם כן) הוא אמור להרגיש טוב עם עצמו.
זה הדבר הראשון. או שמפרידים בין הרגשות למעשים, או שמחליטים איך להרגיש. זה נקרא "מוח שליט על הלב", ובלעדי זה אין התקדמויות.
 

חוה קוה

משתמש פעיל
לרבים התוהים המודאגים: הסיפור לא באמת היה, הוא נוצר לצורך העניין והמאמר, ולדעתי הוא משקף איזושהי תחושה כללית שמונעת מהרבה אנשים להתמסר ברצינות אל סגולות הימים.[/QUOTE]

עכשיו כולנו צריכים לדאוג, כי הסיפור לא באמת היה!!! כמה שמחנו שיש עדיין מי שמתהלך מודאג מאי התקדמותו, כמה האיש הזה דיבר אלינו, היו לנו כה הרבה מה לומר לו, לנחם אותו, לעודד אותו, היו לנו כמה וכמה הוכחות להוכיח לו מדוע הוא לא צריך להיות כה שבור ומיואש.

חלמא טבא חזינו...
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיד

א בְּצֵאת יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם בֵּית יַעֲקֹב מֵעַם לֹעֵז:ב הָיְתָה יְהוּדָה לְקָדְשׁוֹ יִשְׂרָאֵל מַמְשְׁלוֹתָיו:ג הַיָּם רָאָה וַיָּנֹס הַיַּרְדֵּן יִסֹּב לְאָחוֹר:ד הֶהָרִים רָקְדוּ כְאֵילִים גְּבָעוֹת כִּבְנֵי צֹאן:ה מַה לְּךָ הַיָּם כִּי תָנוּס הַיַּרְדֵּן תִּסֹּב לְאָחוֹר:ו הֶהָרִים תִּרְקְדוּ כְאֵילִים גְּבָעוֹת כִּבְנֵי צֹאן:ז מִלִּפְנֵי אָדוֹן חוּלִי אָרֶץ מִלִּפְנֵי אֱלוֹהַּ יַעֲקֹב:ח הַהֹפְכִי הַצּוּר אֲגַם מָיִם חַלָּמִישׁ לְמַעְיְנוֹ מָיִם:
נקרא  3  פעמים

לוח מודעות

למעלה