חידות תורניות אשכול חידות תורניות

הפצחן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
אני כבר שנים מכור לחידות ושאלות.
פותר כאלה, כותב כאלה, קורא כאלה. אפשר למצוא כמה שלי באשכול הזה.

ראיתי פה באתר המון אשכולות של חידות. המון. אבל משום מה, להפתעתי, כמעט ולא מצאתי (מלבד אשכול אחד מפוזר ומבולגן) חידות ושאלות תורניות מעניינות ומסודרות, שזה חבל.

זה חבל כי זה מחדד שיניהם של ישיבישערס, זה חבל כי זה מענג מוחם של אברכים עמלים, זה חבל כי זה מתבל את הלימוד וזה חבל כי זה תורה, אחרי הכל. וזה חשוב לנו הרבה יותר מאזורי תפוצה של ארנב הקטפוליבמבה האימתני או לנסות לנחש מילה רנדומלית.

קיצור אמרתי לעצמי בוא נרים את הכפפה, ונפתח אשכול חביב ומסודר של חידות ושאלות תורניות.

אפשר שאלות הלכתיות מסקרנות, שאלות עניין יהודי, שאלות בפשוטו של מקרא וכו׳ וכו׳.

רק כמה כללים חשובים:
לחדי החידות: בבקשה - רק שאלות שיש לכם תשובה מוכנה עליהן. לא פתחנו שו״ת סמס, אלא אשכול נחמד של חידות בעלות תשובה.

ולעוני התשובות: בבקשה לא להשתמש במאגרי מידע מקוונים למיניהם. קצת אידישע קאָפּ, חבר׳ה.

נא לא להספים ולכתוב הודעות של שווא והבל. רק שאלות, תשובות וניסיונות לתשובה, למען הסדר ושמירה על אשכול קריא ונוח.

אני אשתדל להעלות פה שאלות מדי פעם, מי שירצה יוכל להשתדל לפתור וגם להעלות שאלות משל עצמו.

בעזרת השם נעשה ונצליח


שאלה מס׳ 1 | התחום: עניין יהודי

למה רבי טרפון קידש 300 נשים?
אם יהיה קושי בפיתרון, נוסיף גם רמז בעז״ה.
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
מכל מקום נתחדש לנו מן לשון ש'כל המהולים ט"ו', שלדעת בעל המדרש הזה אין זולתם.
פשפשתי עוד ומצאתי מחלוקת בדבר הזה:

בילקוט שמעוני ירמיהו רמז רסא, מונה י"ג:
נמצאת אומר אדם הראשון נולד מהול שנאמר ויברא אלהים את האדם בצלמו, אף שת נולד מהול שנאמר ויולד בדמותו כצלמו, אף נח נולד מהול שנאמר נח איש צדיק תמים היה, אף שם נולד מהול שנאמר ומלכי צדק מלך שלם, אף יעקב נולד מהול שנאמר ויעקב איש תם, אף יוסף נולד מהול שנאמר אלה תולדות יעקב יוסף, אף איוב נולד מהול שנאמר איש תם וישר, אף משה נולד מהול שנאמר ותרא אותו כי טוב הוא, אף בלעם נולד מהול שנאמר נאם שומע אמרי אל, שמואל נולד מהול שנאמר והנער שמואל הולך וטוב, ודוד נולד מהול שנאמר מכתם לדוד, וירמיה נולד מהול שנאמר בטרם אצרך בבטן ידעתיך, זרובבל נולד מהול והיה ביום ההוא אקחך, זרובבל וגו'.

בתנחומא פרשת נח סי' ה:
תמים זה אחד משבעה מהולים שנולדו בעולם אדה"ר =אדם הראשון= נברא מהול ושת בנו נולד מהול דכתיב (שם /בראשית/ ה) ויולד בדמותו כצלמו, נח נולד מהול דכתיב תמים היה בדורותיו, יעקב נולד מהול דכתיב (שם /בראשית/ כה) ויעקב איש תם, ויוסף נולד מהול דכתיב (שם /בראשית/ לז) אלה תולדות יעקב יוסף, שהיה דומה לאביו, משה נולד מהול שנאמר (שמות ב) ותרא אותו כי טוב הוא, ואיוב נולד מהול דכתיב (איוב א) איש תם וישר.

מדרש שוחר טוב (בובר) מזמור ט:
זה אחד מי"ג שנולדו מהולים, ואלו הן. אדם הראשון שת חנוך נח שם תרח יעקב יוסף משה שמואל דוד ישעיה ירמיה. אדם תחלת בריאתו של הקדוש ברוך הוא, שת שנאמר ויולד בדמותו כצלמו (בראשית ה ג), חנוך שנאמר ויתהלך חנוך (שם שם כד), ונאמר התהלך נח (שם ו ט), לגזירה שוה, נח שנאמר צדיק תמים (שם שם), שם שנאמר אלה תולדות שם שם (שם יא י), שכל מי שנכפל שמו, נולד מהול, שם שם, נח נח, תרח תרח, יעקב שנאמר ויעקב איש תם (שם כה כז), ואומר יעקב יעקב (שם מו ב), יוסף שנאמר אלה תולדות יעקב יוסף (שם לז ב), מלמד שנולד מהול כמוהו, משה שנאמר משה משה (שמות ג ד), ונאמר ותרא אותו כי טוב הוא (שם ב ב), שנולד מהול, שמואל שנאמר שמואל שמואל (ש"א ג י), ישעיה שנאמר ה' מבטן קראני ממעי אמי הזכיר שמי (ישעיה מט א), ירמיה שנאמר בטרם אצרך בבטן ידעתיך ובטרם תצא מרחם הקדשתיך (ירמיה א ה), דוד שנאמר מכתם לדוד (תהלים טז א), מך תם].

ואם באנו לחבר סברת כולם, נעלה בידינו שבעה עשר לעת עתה: חמשה עשר הקודמים, תרח וישעיה.
על כן יאמרו המושלים: ותרא אותו כי טו"ב הוא = מי הם שבעה עשר שנולדו מהולים? ולזה נדרשת שיטה מקובצת..

אלא שבזוהר הקדוש נוסף עוד מישהו שנולד מהול..
תיקוני הזוהר תיקון שבעים (התיקון האחרון):
בראשית ברא שית ודא מטטרו"ן אות בצבא דיליה ובגיניה אתמר וישם י"י לקין אות לאגנא עליה ומה דהוה אזיל נע ונד בגלגולא אתעביד נוד מיד וישב בארץ נוד קדמת עדן ודא אות דברית מילה דקנייה עליה באחוה בגין דנולד מהול.
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
ובפרטן אי אתה מוצא אלא י"ד. מי כהחכם ומי יודע פשר דבר?
ובס' אבות הראש תמה על בעל שלשלת הקבלה שמונה באבות דר"נ את 'שם' ואת 'מלכי צדק' לב' אנשים, ואם באמת כך היא הגירסא הנכונה באבות דר"נ, א"כ יתורץ מ"ש כל המהולים ט"ו. עוד מביא שם בס' אבות הראש בשם לקט שמואל שכל השבטים היו מהולים, ותמה עליו מנין לו תגלית זה?, ובספר חסד לאברהם (מעין השני נהר ס"א) מגלה לנו הסימנים שמסר יעקב לרחל ושעי"ז אפשר לזכות לבן נולד מהול, א"כ לפי"ז יתכן שזה מקורו של בעל לקט שמואל שכל השבטים נולדו מהולים, ומה שנצטיין גד שנולד מהול, אולי יש דרגות ברמת המילה.​
 
נערך לאחרונה ב:

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
יוצרי ai

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
יוצרי ai
פשפשתי עוד ומצאתי מחלוקת בדבר הזה:

בילקוט שמעוני ירמיהו רמז רסא, מונה י"ג:
נמצאת אומר אדם הראשון נולד מהול שנאמר ויברא אלהים את האדם בצלמו, אף שת נולד מהול שנאמר ויולד בדמותו כצלמו, אף נח נולד מהול שנאמר נח איש צדיק תמים היה, אף שם נולד מהול שנאמר ומלכי צדק מלך שלם, אף יעקב נולד מהול שנאמר ויעקב איש תם, אף יוסף נולד מהול שנאמר אלה תולדות יעקב יוסף, אף איוב נולד מהול שנאמר איש תם וישר, אף משה נולד מהול שנאמר ותרא אותו כי טוב הוא, אף בלעם נולד מהול שנאמר נאם שומע אמרי אל, שמואל נולד מהול שנאמר והנער שמואל הולך וטוב, ודוד נולד מהול שנאמר מכתם לדוד, וירמיה נולד מהול שנאמר בטרם אצרך בבטן ידעתיך, זרובבל נולד מהול והיה ביום ההוא אקחך, זרובבל וגו'.

בתנחומא פרשת נח סי' ה:
תמים זה אחד משבעה מהולים שנולדו בעולם אדה"ר =אדם הראשון= נברא מהול ושת בנו נולד מהול דכתיב (שם /בראשית/ ה) ויולד בדמותו כצלמו, נח נולד מהול דכתיב תמים היה בדורותיו, יעקב נולד מהול דכתיב (שם /בראשית/ כה) ויעקב איש תם, ויוסף נולד מהול דכתיב (שם /בראשית/ לז) אלה תולדות יעקב יוסף, שהיה דומה לאביו, משה נולד מהול שנאמר (שמות ב) ותרא אותו כי טוב הוא, ואיוב נולד מהול דכתיב (איוב א) איש תם וישר.

מדרש שוחר טוב (בובר) מזמור ט:
זה אחד מי"ג שנולדו מהולים, ואלו הן. אדם הראשון שת חנוך נח שם תרח יעקב יוסף משה שמואל דוד ישעיה ירמיה. אדם תחלת בריאתו של הקדוש ברוך הוא, שת שנאמר ויולד בדמותו כצלמו (בראשית ה ג), חנוך שנאמר ויתהלך חנוך (שם שם כד), ונאמר התהלך נח (שם ו ט), לגזירה שוה, נח שנאמר צדיק תמים (שם שם), שם שנאמר אלה תולדות שם שם (שם יא י), שכל מי שנכפל שמו, נולד מהול, שם שם, נח נח, תרח תרח, יעקב שנאמר ויעקב איש תם (שם כה כז), ואומר יעקב יעקב (שם מו ב), יוסף שנאמר אלה תולדות יעקב יוסף (שם לז ב), מלמד שנולד מהול כמוהו, משה שנאמר משה משה (שמות ג ד), ונאמר ותרא אותו כי טוב הוא (שם ב ב), שנולד מהול, שמואל שנאמר שמואל שמואל (ש"א ג י), ישעיה שנאמר ה' מבטן קראני ממעי אמי הזכיר שמי (ישעיה מט א), ירמיה שנאמר בטרם אצרך בבטן ידעתיך ובטרם תצא מרחם הקדשתיך (ירמיה א ה), דוד שנאמר מכתם לדוד (תהלים טז א), מך תם].

ואם באנו לחבר סברת כולם, נעלה בידינו שבעה עשר לעת עתה: חמשה עשר הקודמים, תרח וישעיה.
על כן יאמרו המושלים: ותרא אותו כי טו"ב הוא = מי הם שבעה עשר שנולדו מהולים? ולזה נדרשת שיטה מקובצת..

אלא שבזוהר הקדוש נוסף עוד מישהו שנולד מהול..
תיקוני הזוהר תיקון שבעים (התיקון האחרון):
בראשית ברא שית ודא מטטרו"ן אות בצבא דיליה ובגיניה אתמר וישם י"י לקין אות לאגנא עליה ומה דהוה אזיל נע ונד בגלגולא אתעביד נוד מיד וישב בארץ נוד קדמת עדן ודא אות דברית מילה דקנייה עליה באחוה בגין דנולד מהול.
יפה מאוד !!
באבות דרבי נתן הוספות פרק ב' מוסיף: 'אף כלאב בן דוד יצא מהול שנ' חכם בני ושמח לבי ואשיבה חורפי דבר'.
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
יפה מאוד !!
באבות דרבי נתן הוספות פרק ב' מוסיף: 'אף כלאב בן דוד יצא מהול שנ' חכם בני ושמח לבי ואשיבה חורפי דבר'.
וראה זה פלא!
אף שאין לי עסק בנסתרות, מכל מקום כבר הופיעה רוח הקודש בבית מדרשי, וכה היו דברי, ברוח אשר פיעמה בי:
אף כלאב בן דוד יצא מהול שנ' חכם בני ושמח לבי ואשיבה חורפי דבר.

וקורא אני עלי מקרא זה עצמו..;)
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
נכד לא נין, צדיק בעל מעמד גבוה, שמוזכר בנ"ך, כנראה זה דעת יחידאי, אך ראיתי שתורת שלמה מצטט אותו !
האמת שיותר נראה 'נין' מאשר 'נכד'..
המדובר הוא על איוב.
המקור לכך שהיה נכדו, כתוב בספר למכסה עתיק בשם 'ילקוט ראובני פרשת וילך', וכתב על זה הגר"ח קנייבסקי שכנראה זו ט"ס. אמנם ציין לאבן עזרא.
וז"ל ראב"ע בתחילת איוב: היה מבני בניו של נחור אחי אברהם. והקרוב אלי שהיה מבני עשו, והעניין מוכיח בארץ עוץ כמו שישי ושמחי בת אדום יושבת בארץ עוץ.
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
חידות על הפרשה
כך לפחות אפשר לדעת מה היא מכילה...
משל הייתי לאיתן, והזכירני איש תם, אלא שהוציא ממני כל קרביי, ולא הותיר בי אלא ראשי ורגליי.
כיון שרמז נרמזתי משתיקה היפה לבעלי החכמה, כי נדרשת רמיזה תמה, אבהיר כי אין המבוקש 'מי' אלא 'מה', ואוסיף עוד משפט לפתרון התעלומה:
אצל איתן נזכרתי באישור ובשפה ברורה, אך אצל איש תם נעדר האושר ונעלמה השפה.

ואני מתחילה כתבתי חידה זו בחפזי, מאשר ראתה עיני בפחזי, במקרא ובדברי פרשן-דתא עוזי ומעוזי, וזה לכם עוד חלק מרמזי.
 

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
יוצרי ai
האמת שיותר נראה 'נין' מאשר 'נכד'..
המדובר הוא על איוב.
המקור לכך שהיה נכדו, כתוב בספר למכסה עתיק בשם 'ילקוט ראובני פרשת וילך', וכתב על זה הגר"ח קנייבסקי שכנראה זו ט"ס. אמנם ציין לאבן עזרא.
וז"ל ראב"ע בתחילת איוב: היה מבני בניו של נחור אחי אברהם. והקרוב אלי שהיה מבני עשו, והעניין מוכיח בארץ עוץ כמו שישי ושמחי בת אדום יושבת בארץ עוץ.
יפה מאוד, אך אני התכוונתי למישהו אחר, שמוזכר בשמואל, צדיק גדול לכל הדעות, בעל מעמד מאוד מיוחד !
 

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
יוצרי ai
זה החידה:
רצועה הייתי לבני מלכים, אך לא כבין קרניה. קרא וויי העבירנו כתמורה לסוכה, וזאת לתעודה.
פרוסה חבלי לרהב, אך אחוז אני בחבלי צבי. אני ראשון לאיתן, ולסולת המדקדק גם חלף לקרשקש.
ביקש חכם הסגן מנוח לתם, לקרוביו העלה העברת האות, וכאחו הציעני למי שבראש, שבסוף בי לא יתקע השמש התחנן. בראש לבשמים ולמעמדות אני כתובה, והוא מעוללי הטורף.
בסחור סחור היה צרפו, שלערך יהיה אות למנחם, ועל זאת הלביא יקדמם.

והתשובה:
חלק מכובד של הפתרון כתוב בספר שפתי כהן על התורה !!
האישיים שסביבם סובב החידה הם:
יהודה (*2) אברהם, יוסף, שרה, יעקב (*2) הרד"ק, משיח, בעל השפתי כהן, ופרעה (*2)
 
נערך לאחרונה ב:

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
יוצרי ai
מי האיש שדודו (וי"א שהיה סבו) ואחיינו, רדפו אותו ביחד ?
שלושתם מהתנ"ך !!
שלוש אנשים נפרדים. ההגדרה רדפו אותו הוא לא כפשוטו רדפו אחריו, אלא הכוונה להזיקו.
שנים מתוכם מוזכרים בסדר שמות/במדבר, והשלישי מוזכר גם בוירא.
ממי הוא אחיין זה אמור להיות ידוע לחברי אשכול זה, אבל ממי הוא דוד, נ"ל שעד כה לא עלה פה.
רמז על אחד מהם: הוא היה מלך מצאצאי יתרו... תזכרו רק שליתרו היו כמה שמות
 
נערך לאחרונה ב:

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
יוצרי ai
כיון שרמז נרמזתי משתיקה היפה לבעלי החכמה, כי נדרשת רמיזה תמה, אבהיר כי אין המבוקש 'מי' אלא 'מה', ואוסיף עוד משפט לפתרון התעלומה:
אצל איתן נזכרתי באישור ובשפה ברורה, אך אצל איש תם נעדר האושר ונעלמה השפה.

ואני מתחילה כתבתי חידה זו בחפזי, מאשר ראתה עיני בפחזי, במקרא ובדברי פרשן-דתא עוזי ומעוזי, וזה לכם עוד חלק מרמזי.
היות שלאחרונה הרבה חידות מצפות לפתרונן, אני מציע בדרך הלצה אולי לשנות את המטרה.
במקום שכל אחד יכתוב חידה ויצפה לפתרון הנכון, בעל החידה יכתוב רעיון מושג וכו' שזה בעצם הפתרון,
והמטרה יהיה לנחש איך חד החידה ניסח את החידה :):):) !!
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
הרבה חידות מצפות לפתרונן
באמת אמרו, אין אדם נותן עינו בכוס אלא אם כן יש בו כח לסיימו. ועוד אמרו: אין אדם נתפס על צערו.
אלא שהם אמרו והם אמרו: בשעת המכנסים פזר, ובמקום שאין אנשים - להיות איש השתדל, אף בחלק דל, עוללת מכרם דל, אל תאמר חדל, ואל תהי ממקשי קדל, אשר בכוחך עשה אף כי יידל, אולי יתעוררו המשיבים להטות אוזן או בדל.
רצועה הייתי לבני מלכים, אך לא כבין קרניה - רצועת חבל ארץ, היא ארץ גושן, שהיתה 'מושב בני מלכים'. אך אין זו 'רצועה' הניתנת בראשם, כזו הניתנת 'בין קרניה' של פרה, כי אם רצועת חבל ארץ. (לשון אחר: לא בין 'קרני' ארץ ישראל, אלא בארץ מצרים).
קרא וויי העבירנו כתמורה לסוכה, וזאת לתעודה. קרא ווי - זה פרעה בשעה שהכהו המלאך (ואף אני אקרא על המחדד וויי.. 'קרא וויי' זה פרעה.. איך היינו עולים על זה לבד, איך?). סוכה - זו יסכה שהכל סוכין ביופיה. ובגין מעשה לקיחתה 'העבירנו כתמורה לסוכה' = נתן לשרה שטר מתנה שארץ גושן שלה היא. (ושטר זה מתחילתו שטר כתובה היה, אלא שגם לאחר שהוכרח לשלחה השאיר לה מתנה זו). וזאת לתעודה - שנעשתה מקום הוראה, כמ"ש 'ואת יהודה שלח לפניו להורות לפניו גושנה'.
פרוסה חבלי לרהב, אך אחוז אני בחבלי צבי - נכתב ע"פ חידושו של השפתי כהן, על יסוד דברי הרד"ק ביהושע יא, שיש 'ארץ גושן' בארץ ישראל, ופירש השפתי כהן, שזו 'רצועה מארץ ישראל' שנשתלחה למצרים. (ומחלק שם בין 'גושן' שהיא במצרים לבין 'גושנה' או 'ארץ הגושן' שהיא בארץ ישראל). ולדבריו יעקב אבינו היה ברצועה ההיא שנשתלחה למצרים. ואותו מקום קטן לא היה מכיל אלא את יעקב לבדו, אבל בניו ומשפחתו היו ב'ארץ גושן' של מצרים. (ולגודל החידוש נראה בעיני שלא נאמר אלא על דרך מארי דרזין, טמירין וגניזין).
אני ראשון לאיתן, ולסולת המדקדק גם חלף לקרשקש - ראשון לאיתן האזרחי, זה אברהם שירד שם בראשונה. ולפי 'סולת המדקדק' כלומר רבי דוד קמחי, גם 'חלף לקרשקש'. = חזרתי על כל המקרא ועדיין לא זכיתי להבין מה טיבו של קרשקש לכאן.
ביקש חכם הסגן מנוח לתם, לקרוביו העלה העברת האות = חכם זה יוסף, וכן הוא אומר 'צפנת פענח' 'אין איש נבון וחכם כמוך'. והיה סגן לפרעה כמה דאת אמר 'רק הכסא אגדל ממך'. והוא ביקש מנוח לאביו שהיה איש 'תם' יושב אהלים. ולקרוביו - הם אחיו - העלה העברת האות. לכאורה העלה עמהם את האות של 'עגלה ערופה' שהיה עוסק בה בצאתו מאביו.
וכאחו הציעני למי שבראש = הציע שישבו בארץ גושן. השמש זה יעקב, וכן הוא אומר 'והנה השמש והירח', ופתרונו 'הבוא נבוא אני ואמך' וגו'. והוא התחנן ליוסף להוציאו מארץ גושן, כדי שלא יהיה 'תקוע' שם. (כאן נקט המחדד לשון תקיעה, על פי מה שאמרו רבותינו שאין תקיעה אלא לשון שבר, שכן אתה מוצא אצל יעקב 'ותקע כף רגל יעקב').
עד כאן לעת עתה.

והכל מוזמנים להמשיך!
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
היות שלאחרונה הרבה חידות מצפות לפתרונן
אני התייאשתי מראש לפתור את סוגי החידות שהוחדדו כאן לאחרונה חדשים מקרוב באו חידה בתוך חידה בצירוף לבוד גוד אחית ואסיק ומיגו... (y)(n)
אולי נחזור [גם] לחידות הפשוטות והנורמליות? ;)
 

sl disign

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
אני התייאשתי מראש לפתור את סוגי החידות שהוחדדו כאן לאחרונה חדשים מקרוב באו חידה בתוך חידה בצירוף לבוד גוד אחית ואסיק ומיגו... (y)(n)
אולי נחזור [גם] לחידות הפשוטות והנורמליות? ;)
אכן.
לפעמים קשה לרדת לעומקן של מילות החידה עצמן.
 

ירושלמי987

משתמש מקצוען
אני התייאשתי מראש לפתור את סוגי החידות שהוחדדו כאן לאחרונה חדשים מקרוב באו חידה בתוך חידה בצירוף לבוד גוד אחית ואסיק ומיגו... (y)(n)
אולי נחזור [גם] לחידות הפשוטות והנורמליות? ;)
אני גם @מתגעגע לחידות האלו
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  108  פעמים

אתגר AI

תאומים • אתגר 145

לוח מודעות

למעלה