חידות תורניות אשכול חידות תורניות

הפצחן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
אני כבר שנים מכור לחידות ושאלות.
פותר כאלה, כותב כאלה, קורא כאלה. אפשר למצוא כמה שלי באשכול הזה.

ראיתי פה באתר המון אשכולות של חידות. המון. אבל משום מה, להפתעתי, כמעט ולא מצאתי (מלבד אשכול אחד מפוזר ומבולגן) חידות ושאלות תורניות מעניינות ומסודרות, שזה חבל.

זה חבל כי זה מחדד שיניהם של ישיבישערס, זה חבל כי זה מענג מוחם של אברכים עמלים, זה חבל כי זה מתבל את הלימוד וזה חבל כי זה תורה, אחרי הכל. וזה חשוב לנו הרבה יותר מאזורי תפוצה של ארנב הקטפוליבמבה האימתני או לנסות לנחש מילה רנדומלית.

קיצור אמרתי לעצמי בוא נרים את הכפפה, ונפתח אשכול חביב ומסודר של חידות ושאלות תורניות.

אפשר שאלות הלכתיות מסקרנות, שאלות עניין יהודי, שאלות בפשוטו של מקרא וכו׳ וכו׳.

רק כמה כללים חשובים:
לחדי החידות: בבקשה - רק שאלות שיש לכם תשובה מוכנה עליהן. לא פתחנו שו״ת סמס, אלא אשכול נחמד של חידות בעלות תשובה.

ולעוני התשובות: בבקשה לא להשתמש במאגרי מידע מקוונים למיניהם. קצת אידישע קאָפּ, חבר׳ה.

נא לא להספים ולכתוב הודעות של שווא והבל. רק שאלות, תשובות וניסיונות לתשובה, למען הסדר ושמירה על אשכול קריא ונוח.

אני אשתדל להעלות פה שאלות מדי פעם, מי שירצה יוכל להשתדל לפתור וגם להעלות שאלות משל עצמו.

בעזרת השם נעשה ונצליח


שאלה מס׳ 1 | התחום: עניין יהודי

למה רבי טרפון קידש 300 נשים?
אם יהיה קושי בפיתרון, נוסיף גם רמז בעז״ה.
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
8. זכוכית נזכרה רק פעם אחת (איוב כח, ואגב שם הכ"ף בחולם ולא בשורוק כנהוג בינינו).
כעת בדקתי וברוב הספרים כתוב זכוכית כרגיל (בתנ"ך מהדורת קורן בסופו יש את כל השינויי גרסאות וגם זכוכית ביניהם)
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
נח, משום שנשתכר ונתגלה וכו'.
ובזוהר ובפרי צדיק הנ"ל משמע שדור המבול לא זכה שנח יוריד להם את התורה (מה שנשתכר היה אחרי דור המבול ולפי"ז יתכן שנחלקו הזוהר ובעל היוצרות מתי היה הרצון לתת את התורה, לשיטת הזוהר בדור המבול ולשיטת בעל היוצרות לדור שאחר המבול).​
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
כי ענר אשכול וממרא היו בני ארפכשד. האם מישהו יודע בני כמה הם היו ??
בספר למכסה עתיק מעיר (איני יודע אם ההערות הם מהגר"ח ז"ל בעצמו) שבספר הישר כתוב רק על ענר ואשכול שהיו בני ארפכשד ובפסוק כתוב להדיא שממרא היה אח שלהם, ומתרץ שאולי היה אחיהם רק מאם.​
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
יש אומרים שיצחק עצמו הודיע לה (ויקרא רבה פרשה כ, יא).
לשון המדרש: שחזר יצחק אצל אמו, ואמרה לו אן היית ברי? אמר לה: נטלני אבי והעלני הרים והורידני גבעות וכו'. אמרה: ווי על ברי דרוותה, אלולי המלאך כבר היית שחוט? אמר לה: אין! באותה שעה צווחה ששה קולות כנגד ששה תקיעות. אמרו: לא הספיקה את הדבר עד שמתה.​
מי סיפר לה בשעת העקידה ממש עוד לפני שיצחק חזר?
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
בהודעה הקודמת ציטטתי מהספר אגרות משה (ח"ח עמ' 15).
אלא שהציטוט נחסם בנטפרי. מצו"ב pdf של הספר.
צפה בקובץ המצורף 1490153
כעת אני רואה שהסיפור הוא על "אחד מבעלי הבתים", ולא על אחד מהרבנים, אבל מההמשך נראה שדרש ברבים בגנותן א"כ כנראה היה רב או בעל דרשן​
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
אין צורך לבאר אם אין צורך למה אתה רואה צורך לבאר? שהכוונה שג' המלאכים היו בבחינת ג' האבות, אבל כמובן לא היו הם בעצמם​
כעת אני רואה שבאמת אין צורך לבאר
למרות שהדברים ברורים, בכל זאת רצוי להוסיף ולסייג בדברים כאלו, שמדובר על דברים רוחניים. וככל דברי הזוהר שהם דברים עמוקים מאוד, ושייכים לשורשים עליונים וכו'.​
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
כעת בדקתי וברוב הספרים כתוב זכוכית כרגיל (בתנ"ך מהדורת קורן בסופו יש את כל השינויי גרסאות וגם זכוכית ביניהם)
זה מה שנקרא לשבור את תקרת הזכוכית..
צדקת ממני. ראיתי כעת שיש מחלוקת בזה.
מה שכתבתי בפשטות, הוא משום שיש לי יש תנ"ך סימנים ותנ"ך ברויאר (שניהם ע"פ כתר ארם צובה), ובשניהם מנוקד בחולם. הרב ברויאר אפילו לא מציין שינויים בזה. (למרות שהוא לא מביא רק את נוסחת הכתר - כדרך שעושה סימנים - אלא הוא מתחשב בכ"י לנינגרד ועוד).
בתנ"ך קורן אכן כתבו בשורוק, ובשינויי נוסחאות כתבו ש'בספרים אחרים' בחולם.
וראיתי מביאים שכן מנוקד [בשורוק] ברד"ק בשורשים (שורש זכך), אלא שאין לי ידיעה מי אחראי שם על הניקוד כדי להוכיח ממנו. (ואולי רבי אליהו בחור?).
נראה שיש מחלוקת בדבר.
על כן האומרים זכוכית בשורוק יאמרו כן בפה מלא, לקיים מה שנאמר ביום ההוא ישרוק ה' לזבוב וכו'. והאומרים בחולם גם הם יקיימו מאמר הכתוב והחלימני והחייני.
ואתה שלום וביתך שלום שהשכנת שלום בין הדוברים, וקיימת דברי חכמים המשיחים בשער בנקודת שורוק.
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
וראיתי מביאים שכן מנוקד [בשורוק] ברד"ק בשורשים (שורש זכך), אלא שאין לי ידיעה מי אחראי שם על הניקוד כדי להוכיח ממנו. (ואולי רבי אליהו בחור?).​
ספר השרשים המקורי אינו מנוקד כלל וכלל
והאומרים בחולם גם הם יקיימו מאמר הכתוב והחלימני והחייני.
וְתַחֲלִימֵנִי וְהַחֲיֵנִי?
או יקיימו מאמר הכתוב "היינו כחולמים"
וקיימת דברי חכמים המשיחים בשער בנקודת שורוק
מה הכוונה בשיחת חולין של ת"ח זו?
 

סבא ישראל

משתמש מקצוען
2. איך ייתכן שיהודי כשר נכנס לחדר שקוראים בו את המגילה וכתוצאה מכך כולם לא יוצאים יד"ח בקריאת המגילה
אני חושב שיש לי כיוון
הפיתרון מתבסס שהיו 9 יהודים שיכלו לקרוא מגילה בזמן שמותר ל-9 אך במנין זמנם משתנה
לכאורה כרך המוקפת חומה מימות יהושוע בן נון לחלק מהראשונים שאין בה 10 קוראים בי"ד (משנ"ב סימן תרפ"ח ס"ק ב') ובעשרה קוראים בט"ו

נכתב בספוילר כי התשובה לא נפסקה להלכה
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  106  פעמים

אתגר AI

תאומים • אתגר 145

לוח מודעות

למעלה