חידות תורניות אשכול חידות תורניות

הפצחן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
אני כבר שנים מכור לחידות ושאלות.
פותר כאלה, כותב כאלה, קורא כאלה. אפשר למצוא כמה שלי באשכול הזה.

ראיתי פה באתר המון אשכולות של חידות. המון. אבל משום מה, להפתעתי, כמעט ולא מצאתי (מלבד אשכול אחד מפוזר ומבולגן) חידות ושאלות תורניות מעניינות ומסודרות, שזה חבל.

זה חבל כי זה מחדד שיניהם של ישיבישערס, זה חבל כי זה מענג מוחם של אברכים עמלים, זה חבל כי זה מתבל את הלימוד וזה חבל כי זה תורה, אחרי הכל. וזה חשוב לנו הרבה יותר מאזורי תפוצה של ארנב הקטפוליבמבה האימתני או לנסות לנחש מילה רנדומלית.

קיצור אמרתי לעצמי בוא נרים את הכפפה, ונפתח אשכול חביב ומסודר של חידות ושאלות תורניות.

אפשר שאלות הלכתיות מסקרנות, שאלות עניין יהודי, שאלות בפשוטו של מקרא וכו׳ וכו׳.

רק כמה כללים חשובים:
לחדי החידות: בבקשה - רק שאלות שיש לכם תשובה מוכנה עליהן. לא פתחנו שו״ת סמס, אלא אשכול נחמד של חידות בעלות תשובה.

ולעוני התשובות: בבקשה לא להשתמש במאגרי מידע מקוונים למיניהם. קצת אידישע קאָפּ, חבר׳ה.

נא לא להספים ולכתוב הודעות של שווא והבל. רק שאלות, תשובות וניסיונות לתשובה, למען הסדר ושמירה על אשכול קריא ונוח.

אני אשתדל להעלות פה שאלות מדי פעם, מי שירצה יוכל להשתדל לפתור וגם להעלות שאלות משל עצמו.

בעזרת השם נעשה ונצליח


שאלה מס׳ 1 | התחום: עניין יהודי

למה רבי טרפון קידש 300 נשים?
אם יהיה קושי בפיתרון, נוסיף גם רמז בעז״ה.
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
מה אמרו בנות לוט לאחד הרבנים בחלום?
בהודעה הקודמת ציטטתי מהספר אגרות משה (ח"ח עמ' 15).
אלא שהציטוט נחסם בנטפרי. מצו"ב pdf של הספר.
1699140629294.png
 

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
יוצרי ai
בער ( בלעם בן בער) ברע רבע (ככה זכורים לי השמות)
יפה מאוד, בשם רבע זה לא באותו סדר, אבל יכלת להוסיף גם עבר (שם ועבר)!

אני התכוונתי לשם בת 5 אותיות מהגמרא!
אחד מהם מוזכר בסוף של הסוף
 
נערך לאחרונה ב:

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
יוצרי ai
עבדי אברהם (פי' הרא"ש והדר זקנים)
ענר אשכול וממרא (חזקוני ועוד)
יפה מאוד!!
לכאורה זה גם עונה לשאלה:
1. מי מל את עצמו בגיל הכי מבוגר?
כי ענר אשכול וממרא היו בני ארפכשד. האם מישהו יודע בני כמה הם היו ??

בעצם זה נושא לבירור, מעבר לעבדיו, ענר אשכול ממרא, האם עוד מישהו מהשושלת למעלה שלו נימול?
 
נערך לאחרונה ב:

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
יוצרי ai
שלשה אנשים נצבים עליו?
חזק ביותר!
הזוהר אומר שה3 מלאכים היו 3 האבות !!!

ובעירין קדישין מביא מהרה"ק מרוזין, שזה הפירוש 'למועד אשוב אליך',
כי המלאך שאמר לו את זה היה יצחק, והוא חזר אליו כשנולד אצלו !!!
 
נערך לאחרונה ב:

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
ר' משה בעצמו מספר המעשה או כותבי קורותיו?
לפי מה שקראתי (גם בספרים אחרים שהביאו סיפור זה), נראה שר' משה עצמו סיפר.
חזק ביותר!
הזוהר אומר שה3 מלאכים היו 3 האבות !!!

ובעירין קדישין מביא מהרה"ק מרוזין, שזה הפירוש 'למועד אשוב אליך',
כי המלאך שאמר לו את זה היה יצחק, והוא חזר אליו כשנולד אצלו !!!
למרות שהדברים ברורים, בכל זאת רצוי להוסיף ולסייג בדברים כאלו, שמדובר על דברים רוחניים. וככל דברי הזוהר שהם דברים עמוקים מאוד, ושייכים לשורשים עליונים וכו'.
 
1. היכן מצינו קרבן בהמה שחייב להיות דווקא נבלה
אם כוונתך ברית בין הבתרים לא נראה לי שזה היה קרבן אלא ברית, ואולי כוונתך לעגלה ערופה שגם לה אין דין קרבן למרות שבאה לכפרה,
 

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
יוצרי ai
במדרש רבה (פרשה נ סי' ט): וידבר אל חתניו וגו', ארבע בנות היו לו שתים ארוסות ושתים נשואות לקוחי בנותיו אין כתיב כאן אלא לוקחי בנותיו.
לא מצאתי את המחלוקת.
1. אתה בעצמך כתבת שהיה לו בת פלוטית (ריבה אחת) שאנשי סדום הרגו אותה.
2. עיין בא"ע נראה שהיו לו עוד 2 בנות, (לא כ"כ נראה שהכוונה ל2 הנשואות) לומד זה מהמילה 'הנמצאות'.
 

חסדיאל שופק

משתמש סופר מקצוען
הדמיות בתלת מימד
עיצוב ואדריכלות פנים

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
2. עיין בא"ע נראה שהיו לו עוד 2 בנות, (לא כ"כ נראה שהכוונה ל2 הנשואות) לומד זה מהמילה 'הנמצאות'.
את ראב"ע ראיתי. לי זה נראה כמו המשך של המדרש ולא משהו חדש:
לשון ראב"ע: (יד) לוקחי בנותיו. ב' בנות אחרות היו לו ומתו בסדום, והעד - הנמצאות:
הוא מסביר שהדיבור אל חתניו 'לוקחי בנותיו' הכוונה לוקחי בנות אחרות שלא נזכרו עד עכשיו בפסוק (כי השתים שהיו אצלו בבית כתוב עליהן שלא ידעו איש), ומוסיף עוד ראיה לכך [שלא נפרש שהכוונה שהם רק היו ארוסות לאותם חתנים קלוקלים] שהמלאכים אמרו 'ואת שתי בנותיך הנמצאות', ומשמע שהיו עוד בנות שאינן מצויות אצלו.

בקיצור: לפי המדרש 'חתניו לוקחי בנותיו' הם ארבעה אנשים, שנים 'חתניו' ממש, ושנים 'לוקחי בנותיו'. ואותן שהיו בביתו היו מאורסות אלא שעוד לא נישאו ולא ידעו איש.
לפי ראב"ע: 'חתניו לוקחי בנותיו' הם שני אנשים, והם הבעלים של שתי הבנות שנישאו. אין לו מקור בכתוב ל'מאורסות'.
1. אתה בעצמך כתבת שהיה לו בת פלוטית (ריבה אחת) שאנשי סדום הרגו אותה.
באמת אמרו, בשעה שהרעים עליו אותו הקול, היה מרתת ואומר אוי לי כי נדמיתי, כי נשיתי אמרי פי, ועליו אמר הכתוב 'גם אלה תשכחנה'.

(ובסופו מה הוא אומר 'ואנכי לא אשכחך', את אשר חדת לנו ברוב עוזך, ועוד חזון למועד, כי הרהורי דברים יש לי בה, ולפי שאין אדם רואה נגעי עצמו, כמעט משכתי ידי הימנה, אפשר אשר חכם אחר משאר בני החבורה יפנה לעיין בה ולפרשה כיאות, ולבי אומר לי כי גם @שרלוט בפתרונה לא נתכוונה לאשר כתבה, כי לאחר השטרודל אשר שטדרלה נתכוונה לשם אחר, אלא שפלט קולמוסה דבר הדומה, ונשארה החידה כעניה מרודה).

נצחתני גם נצחתני.
לפי זה היו לו חמש בנות.

אגב, הסיפור הזה מופיע בשלש גירסאות חלוקות (אם הביאה פת לעני, וכיצד הרגוה) במדרשים, ורק באחד מהם כתוב שזו בתו של לוט הנ"ל. ואולי היו שלשה מעשים. (האחד נדרש מ'כצעקתה', והאחר נדרש מ'רבה' אותיות 'ריבה').
 

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
יוצרי ai
יש כמה שכתובים במפורש:
אדם הראשון (ב"ר כד, ה).
עזרא (סנהדרין כא, ב).
יעקב (דרשות ר"י אבן שועיב ויחי, בשם מדרש).

נח:
זוה"ק פ' פינחס רטז:
ונהפך להם מי התורה למבול (פרי צדיק לר"ח מרחשון ד"ה איתא מהרה"ק; נח אות ג)
מסכת מנחות כט:
אמר רב יהודה אמר רב בשעה שעלה משה למרום מצאו להקב''ה שיושב וקושר כתרים לאותיות אמר לפניו רבש''ע מי מעכב על ידך אמר לו אדם אחד יש שעתיד להיות בסוף כמה דורות ועקיבא בן יוסף שמו שעתיד לדרוש על כל קוץ וקוץ תילין תילין של הלכות אמר לפניו רבש''ע הראהו לי אמר לו חזור לאחורך הלך וישב בסוף שמונה שורות ולא היה יודע מה הן אומרים תשש כחו כיון שהגיע לדבר אחד אמרו לו תלמידיו רבי מנין לך אמר להן הלכה למשה מסיני נתיישבה דעתו חזר ובא לפני הקב''ה אמר לפניו רבונו של עולם יש לך אדם כזה ואתה נותן תורה ע''י אמר לו שתוק כך עלה במחשבה לפני.

כעת ראיתי שכל האבות היו ראויים שתינתן התורה על ידם,
עיין פרקי משה פ"א מ"א שמביא מרז"ל, מעניין מה המקור שלו!

ולמה באמת לא נתן על ידיהם:

אדם, משום חטא עץ הדעת.
נח, משום שנשתכר ונתגלה וכו'.
אברהם, משום שאמר במה אדע.
יצחק, משום "שאתו עוכר בעוכרים".
יעקב, מפני רוב טרדותיו.
עזרא, שקידמו משה רבינו.
ר"ע, הרבש"ע אמר כך עלתה לפני.

(האבות אי' בשהש"ר א, ד. וביוצרות לשבועות שחרית יום ב' באריכות אומרים הסיבה גם על האבות וגם על נח ואדם)
 

דבי מ.

משתמש מקצוען
2. איך ייתכן שיהודי כשר נכנס לחדר שקוראים בו את המגילה וכתוצאה מכך כולם לא יוצאים יד"ח בקריאת המגילה
אולי בשעה שנכנס לחדר הוא הרעיש בטעות והם פספסו כמה מילים
 

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
יוצרי ai
אין פותר ??

אני כבר לא יכול לחכות להארות שאקבל מהמדקדקים !!

זה שלוש מילים!
אין לי דרך לחלק את זה לשלוש, אבל אחלק את זה בכדי להקל!


שמו דייקן למטרה, וחורפיה בצד.
כרה בשורש, והוא אגר, רעיונו נעלה אך פגע בשביעי, ונחלקו שלוש על סופו.
בין הנשארים לא מצא נוחל, סדרם התחלפו כפי המעמד, ומהם לקח את האחרונה, ושם מקומו.

הקדים לאחרון את האחד שלפני האחרונה, והוא ישן שלא כסדר, ועל גבו הסימן שכפוף לשלפניו.

בתווך נמצא מי שמוצאו משלם והוא בראשו, וקודם לו השלימות, ואז נמצא אותו בלתי מוגדר.

ובכללותו נוח להיכפף, נבון ומכלכל בחוכמה אמריו חידותיו וחרזיו, שנה כמעט אין לפניו!!


מבטל רצונו מפני רצונך - אחד מהחבורה
 
נערך לאחרונה ב:

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
יוצרי ai
את ראב"ע ראיתי. לי זה נראה כמו המשך של המדרש ולא משהו חדש:
לשון ראב"ע: (יד) לוקחי בנותיו. ב' בנות אחרות היו לו ומתו בסדום, והעד - הנמצאות:
הוא מסביר שהדיבור אל חתניו 'לוקחי בנותיו' הכוונה לוקחי בנות אחרות שלא נזכרו עד עכשיו בפסוק (כי השתים שהיו אצלו בבית כתוב עליהן שלא ידעו איש), ומוסיף עוד ראיה לכך [שלא נפרש שהכוונה שהם רק היו ארוסות לאותם חתנים קלוקלים] שהמלאכים אמרו 'ואת שתי בנותיך הנמצאות', ומשמע שהיו עוד בנות שאינן מצויות אצלו.

בקיצור: לפי המדרש 'חתניו לוקחי בנותיו' הם ארבעה אנשים, שנים 'חתניו' ממש, ושנים 'לוקחי בנותיו'. ואותן שהיו בביתו היו מאורסות אלא שעוד לא נישאו ולא ידעו איש.
לפי ראב"ע: 'חתניו לוקחי בנותיו' הם שני אנשים, והם הבעלים של שתי הבנות שנישאו. אין לו מקור בכתוב ל'מאורסות'.
נראה שהצדק איתך, זה נקרא ללמוד יסודי!

אגב הרמב"ן מסתפק אם היו לו בנים שכבר התחתנו, 'עוד מי לך פה חתן ובניך ובנתיך'.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  106  פעמים

אתגר AI

תאומים • אתגר 145

לוח מודעות

למעלה