חידות תורניות אשכול חידות תורניות

הפצחן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
אני כבר שנים מכור לחידות ושאלות.
פותר כאלה, כותב כאלה, קורא כאלה. אפשר למצוא כמה שלי באשכול הזה.

ראיתי פה באתר המון אשכולות של חידות. המון. אבל משום מה, להפתעתי, כמעט ולא מצאתי (מלבד אשכול אחד מפוזר ומבולגן) חידות ושאלות תורניות מעניינות ומסודרות, שזה חבל.

זה חבל כי זה מחדד שיניהם של ישיבישערס, זה חבל כי זה מענג מוחם של אברכים עמלים, זה חבל כי זה מתבל את הלימוד וזה חבל כי זה תורה, אחרי הכל. וזה חשוב לנו הרבה יותר מאזורי תפוצה של ארנב הקטפוליבמבה האימתני או לנסות לנחש מילה רנדומלית.

קיצור אמרתי לעצמי בוא נרים את הכפפה, ונפתח אשכול חביב ומסודר של חידות ושאלות תורניות.

אפשר שאלות הלכתיות מסקרנות, שאלות עניין יהודי, שאלות בפשוטו של מקרא וכו׳ וכו׳.

רק כמה כללים חשובים:
לחדי החידות: בבקשה - רק שאלות שיש לכם תשובה מוכנה עליהן. לא פתחנו שו״ת סמס, אלא אשכול נחמד של חידות בעלות תשובה.

ולעוני התשובות: בבקשה לא להשתמש במאגרי מידע מקוונים למיניהם. קצת אידישע קאָפּ, חבר׳ה.

נא לא להספים ולכתוב הודעות של שווא והבל. רק שאלות, תשובות וניסיונות לתשובה, למען הסדר ושמירה על אשכול קריא ונוח.

אני אשתדל להעלות פה שאלות מדי פעם, מי שירצה יוכל להשתדל לפתור וגם להעלות שאלות משל עצמו.

בעזרת השם נעשה ונצליח


שאלה מס׳ 1 | התחום: עניין יהודי

למה רבי טרפון קידש 300 נשים?
אם יהיה קושי בפיתרון, נוסיף גם רמז בעז״ה.
 

ירושלמי987

משתמש מקצוען
כבר נשאלה שאלה זו לפני הזקנים, והיו מתעסקים בה בחבורה, זה מימין ושזה משמאל, זה אומר בכה וזה אומר בכה, ויפן כה וכה, הלוך ילך ובכה, עד שנמנו וגמרו, ונזרקה מפי חבורה: אין מקשים בהגדה, ואין למדין מן האגדה, ואין מטריחין בבעל הגדה. ולא ניתנה רשות להקשות בהגדה אלא לילה אחד בשנה, ליל שמורים הוא לה', ליל שבו הכל מורים, בין בהלכה ובין בהגדה. עד שבאו תלמידיהם ואמרו להם הגיע זמן ק"ש, ושוב אין להקשות קש.
במקרה דנן אכן לא מדובר בהלכה למעשה
שאלתי שבמקרה שיש כן הלכה למעשה

וגם על הנ"ל יש לי הערה שמטעם כמוס, אני מעדיף לשתוק ואכמ"ל והמבין יבין
 
נערך לאחרונה ב:

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
שאלתי שבמקרה שיש כן הלכה למעשה
במקרה שלנו יש הלכה למעשה?
יש איזה הבדל אם הפרה הקדושה שנשחטה היתה מששת ימי בראשית או נולדה עתה?
אולי כוונתך לענין אכילתה בתוך שבעה ימים ללידתה. ועל זה התשובה תהיה, כנראה, שאין סומכים על סימנים כאלה. אף שנאמרו בדרך הגדה.
 

ירושלמי987

משתמש מקצוען
במקרה שלנו יש הלכה למעשה?
יש איזה הבדל אם הפרה הקדושה שנשחטה היתה מששת ימי בראשית או נולדה עתה?
אולי כוונתך לענין אכילתה בתוך שבעה ימים ללידתה. ועל זה התשובה תהיה, כנראה, שאין סומכים על סימנים כאלה. אף שנאמרו בדרך הגדה.
טעיתי בכתיבה ותקנתי
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
מי שלא הניח ביום שישי, וקיבל שבת לפני שקיעה.

ההולך במדבר ואינו יודע מתי שבת
לענין החידה, נראות תשובות ראויות.
כל הכבוד!
לענין לשון החידה, לכאורה במקרים האלה לא 'מחייבים אותו להניח תפילין בשבת', אלא אדרבה, מחייבים אותו להניח תפילין בגלל שזה לא שבת. (וזה שהנבוך ההוא עושה קידוש, הוא רק מספק. והיה מתאים לשאול כיצד ימצא אדם עושה קידוש בליל שבת בברכה, ובבוקר חייב להניח תפילין בברכה).
וגם על הנ"ל יש לי הערה שמטעם כמוס, אני מעדיף לשתוק ואכמ"ל והמבין יבין

סליחה שהוצאתי דבריך ממסגר: ההערה והטעם הכמוס בה, הם על 'הנ"ל' שכתבתי (לענין לימוד בהגדה), או על 'הנ"ל' של הספרים הנ"ל (עצם הסימן של הטבור)? או שגם זה כמוס עמדך וחתום באוצרותיך, והמבין יבין?
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
וחידה מסוג אחר:
שמו דייקן למטרה, וחורפיה בצד.
כרה בשורש, והוא אגר, רעיונו נעלה אך פגע בשביעי ועל זאת נחלקו שלוש על סופו.
בין הנשארים לא מצא נוחל, וסדרם התחלפו כפי המעמד, ומהם לקח את האחרונה, ושם מקומו.
צירף לאחרון את האחד שלפני האחרונה, והוא ישן שלא כסדר, וסימן שגבו כפוף לשלפניו.
בתווך נמצא מי שמוצאו משלם והוא בראשו, שקודם לו השלימות, ואז נמצא אותו בלתי מוגדר.
ובכללותו נוח להיכפף, נבון ומכלכל בחוכמה אמריו חידותיו וחרזיו, שנה כמעט אין לפניו!!
זו החידה המתאגרת ביותר שכתבת.
כל אלו סימנים לאדם אחד, ועדיין אין לי שמץ.
רק שאלה: הדמות הזאת תנכי"ת או פרוגית, או לא מזה ולא מזה?
 

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
ערל (שאחיו מתו מחמת הברית) חייב להניח תפילין גם בשבת.
הטעם, כי תמיד צריך שיהיה לישראל 2 אותות, והוא שלא נימול צריך להניח תפילין יחד עם אות השבת.
שמעתי שבעל דרך אמונה ציטט את הסמ"ג הזה.
ההולך במדבר ואינו יודע מתי שבת
לעניין תפילין, מבואר במ"ב שצריך להניח תפילין גם ביום השביעי, ולא מיבעיא אם נאמר שיום השביעי זה רק שבת מדרבנן שוודאי שצריך להניח תפילין, אלא גם אם נאמר שזה דאורייתא, זה רק ספק דאורייתא, ולכן צריך להניח תפילין גם ביום השביעי שלו.
(ציטוט מתוך אתר בגוגל, בלי אחריות :unsure:)
עצם התשובה נכונה, למרות שלא הבנתי כ"כ את ההמשך.

והתירוץ השלישי, כשהולך בשבת ורואה תפילין זרוקים בשדה דרך בזיון. לעניין ברכה צריך לברר!

בעניין יפן וניו זילנד מה שכתב הרב @כל שם שתרצה
לכאורה זה לא נכון, כי המחייבים אותו סוברים שזה יום חול. והסוברים שהוא שבת אוסרים לו, כמובן.
אותו דבר גם היה אמור להיות בתקיעת שופר בהאי שתא, לא?
 
נערך לאחרונה ב:

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
לא, אלא:

בדיוק!!!

וכן:
והנה איל ר' יהודה ור' יוסי חולקין בדבר זה, אחד אומר לפי שעה נזדמן לו, ואחד אומר ראש צאנו של אברהם היה, ויצחק שמו, ולא הכירו, אמר הקב"ה יבא יצחק תחת יצחק. (מדרש הגדול)
רב ושמואל, חד אמר מביתו הוא בא עמו ואין מכיר בו, וחד אמר בין הרקיעים גדל, והיו קוראין לו יצחק. (מדרש "זה הוא שנאמרה ברוח הקדש").
מצאתי בחיד"א משמעות שלא ברורה לי כ"כ בזה!
מה הוא כותב?
לכאורה הכוונה שיצחק היה הבל!

1698931822748.png
 

יהורם

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
רק לי צורם מאד הבית מדרש המעורב????
כשמדברים בכל הפורום גברים ונשים יחד זה בעייתי אבל אשכול תורני שהוא כמו בית מדרש ומלא מחמאות. שגברים ונשים משמשים בו בעירבוביה?????
לא הגזמנו?????????????????.
אדרבא, אולי תמצאו עם כל הידע שלכם בספרים ובתורה איזה היתר לזה.
 

ירושלמי987

משתמש מקצוען
לענין החידה, נראות תשובות ראויות.
כל הכבוד!
לענין לשון החידה, לכאורה במקרים האלה לא 'מחייבים אותו להניח תפילין בשבת', אלא אדרבה, מחייבים אותו להניח תפילין בגלל שזה לא שבת. (וזה שהנבוך ההוא עושה קידוש, הוא רק מספק. והיה מתאים לשאול כיצד ימצא אדם עושה קידוש בליל שבת בברכה, ובבוקר חייב להניח תפילין בברכה).


סליחה שהוצאתי דבריך ממסגר: ההערה והטעם הכמוס בה, הם על 'הנ"ל' שכתבתי (לענין לימוד בהגדה), או על 'הנ"ל' של הספרים הנ"ל (עצם הסימן של הטבור)? או שגם זה כמוס עמדך וחתום באוצרותיך, והמבין יבין?
הגדה
 

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
אינו בתנחומא שיש לנו, אלא במדרש ילמדנו, מובא בילקוט.

הפכת בכוונה את הסדר במדרש?
לא, כך זה מועתק בבשם אמרו והקלדתיו.
"ומעיינא דמייא הוה תחות ההוא אילנא ומאן דצריך טבילה מיד מיין סלקין לגביה"
[ומעיין של מים היה תחת האילן ומי שצריך טבילה מיד היו המים עולים כנגדו] (זוהר וירא קב: )​
בול בול!!!
ויתן אל הנער זה אליעזר (ספר הישר, מדרש החפץ) א"כ לכאורה גם אליעזר היה נוכח שם.
במחשב שניה, אני לא יודע אם זה ראייה שהיה נוכח בסעודה בתוך האהל!
 
נערך לאחרונה ב:

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
זו החידה המתאגרת ביותר שכתבת.
כל אלו סימנים לאדם אחד, ועדיין אין לי שמץ.
זה שלוש מילים שבצירופם זה שם כלשהי מוכר!
אין לי דרך לחלק את זה לשלוש, אבל אחלק את זה בכדי להקל!


שמו דייקן למטרה, וחורפיה בצד.
כרה בשורש, והוא אגר, רעיונו נעלה אך פגע בשביעי ועל זאת נחלקו שלוש על סופו.

בין הנשארים לא מצא נוחל, וסדרם התחלפו כפי המעמד, ומהם לקח את האחרונה, ושם מקומו.
צירף לאחרון את האחד שלפני האחרונה, והוא ישן שלא כסדר, ועל גבו הסימן שכפוף לשלפניו.

בתווך נמצא מי שמוצאו משלם והוא בראשו, שקודם לו השלימות, ואז נמצא אותו בלתי מוגדר.

ובכללותו נוח להיכפף, נבון ומכלכל בחוכמה אמריו חידותיו וחרזיו, שנה כמעט אין לפניו!!

רק שאלה: הדמות הזאת תנכי"ת או פרוגית, או לא מזה ולא מזה?
לא דמות תנכית!
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
אותו דבר גם היה אמור להיות בתקיעת שופר בהאי שתא, לא?
וכבר חדדו על זה חידה, בעמוד 48:
שאלה:
היכן תקעו ביום הראשון של ראש השנה בשופר, וגם נטלו לולב ביום הראשון של סוכות, על אף שחל בשבת. לפי שיטה אחת.
מדובר על בתי כנסת שלמים, ובריש גלי.

לענין החידה המתאגרת שלך. הצצתי בה שנית, וראיתי את ההודעה המקורית שנערכה. נפוגותי ונדכתי אף נבוכותי, ועדן לא הסכנתי בין כל אמריה..
 

מירער

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
מהו דבר שיש בו נ"ט והוא בטיל? רמז: יורה יורה.
אל תנסו לפתור, סתם התלוצצתי. ב-טיל נ"ט שהחיזבאללה יורה יורה...
אולי זה אמור להיות ב-חחחרבות ברזל? או שנפתח חחחחידות תורניות....
 

ירושלמי987

משתמש מקצוען
מהו דבר שיש בו נ"ט והוא בטיל? רמז: יורה יורה.
אל תנסו לפתור, סתם התלוצצתי. ב-טיל נ"ט שהחיזבאללה יורה יורה...
אולי זה אמור להיות ב-חחחרבות ברזל? או שנפתח חחחחידות תורניות....
חחחחח לפני הספוילר
עלה לי מיד בראש טיל נט
 

ירושלמי987

משתמש מקצוען
מהו דבר שיש בו נ"ט והוא בטיל? רמז: יורה יורה.
אל תנסו לפתור, סתם התלוצצתי. ב-טיל נ"ט שהחיזבאללה יורה יורה...
אולי זה אמור להיות ב-חחחרבות ברזל? או שנפתח חחחחידות תורניות....
זה וזה גורם?

ומצאתי גם זה
דעת היד יהודה (פיה"א סקכ"ב ופיה"ק סקל"ט) שאם אין הדרך ליתנו להטעים בפחות מס' אף אם א' עשה כן וטעמו נרגש בטל, אבל אם דרכו ליתן להטעים בפחות מס' אינו בטל.
 
נערך לאחרונה ב:

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
זה וזה גורם?

ומצאתי גם זה
דעת היד יהודה (פיה"א סקכ"ב ופיה"ק סקל"ט) שאם אין הדרך ליתנו להטעים בפחות מס' אף אם א' עשה כן וטעמו נרגש בטל, אבל אם דרכו ליתן להטעים בפחות מס' אינו בטל.
אשריכם ישראל, שאפילו את מה שאינו חידה אתם פותרים. ופותרים יאות, רק שאת הרמז לא הסברת.
או שאתם מקפידים על שמירת המחשבה והעיניים שלא להביט בספוילרים..
 

ירושלמי987

משתמש מקצוען
אשריכם ישראל, שאפילו את מה שאינו חידה אתם פותרים. ופותרים יאות, רק שאת הרמז לא הסברת.
או שאתם מקפידים על שמירת המחשבה והעיניים שלא להביט בספוילרים..
רק בכח התורה בטל כל הטילים:)
ובאמת הוא הביא משהו יפה בעיתוי הזה
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק כה

א לְדָוִד אֵלֶיךָ יְהוָה נַפְשִׁי אֶשָּׂא:ב אֱלֹהַי בְּךָ בָטַחְתִּי אַל אֵבוֹשָׁה אַל יַעַלְצוּ אֹיְבַי לִי:ג גַּם כָּל קוֶֹיךָ לֹא יֵבֹשׁוּ יֵבֹשׁוּ הַבּוֹגְדִים רֵיקָם:ד דְּרָכֶיךָ יְהוָה הוֹדִיעֵנִי אֹרְחוֹתֶיךָ לַמְּדֵנִי:ה הַדְרִיכֵנִי בַאֲמִתֶּךָ וְלַמְּדֵנִי כִּי אַתָּה אֱלֹהֵי יִשְׁעִי אוֹתְךָ קִוִּיתִי כָּל הַיּוֹם:ו זְכֹר רַחֲמֶיךָ יְהוָה וַחֲסָדֶיךָ כִּי מֵעוֹלָם הֵמָּה:ז חַטֹּאות נְעוּרַי וּפְשָׁעַי אַל תִּזְכֹּר כְּחַסְדְּךָ זְכָר לִי אַתָּה לְמַעַן טוּבְךָ יְהוָה:ח טוֹב וְיָשָׁר יְהוָה עַל כֵּן יוֹרֶה חַטָּאִים בַּדָּרֶךְ:ט יַדְרֵךְ עֲנָוִים בַּמִּשְׁפָּט וִילַמֵּד עֲנָוִים דַּרְכּוֹ:י כָּל אָרְחוֹת יְהוָה חֶסֶד וֶאֱמֶת לְנֹצְרֵי בְרִיתוֹ וְעֵדֹתָיו:יא לְמַעַן שִׁמְךָ יְהוָה וְסָלַחְתָּ לַעֲוֹנִי כִּי רַב הוּא:יב מִי זֶה הָאִישׁ יְרֵא יְהוָה יוֹרֶנּוּ בְּדֶרֶךְ יִבְחָר:יג נַפְשׁוֹ בְּטוֹב תָּלִין וְזַרְעוֹ יִירַשׁ אָרֶץ:יד סוֹד יְהוָה לִירֵאָיו וּבְרִיתוֹ לְהוֹדִיעָם:טו עֵינַי תָּמִיד אֶל יְהוָה כִּי הוּא יוֹצִיא מֵרֶשֶׁת רַגְלָי:טז פְּנֵה אֵלַי וְחָנֵּנִי כִּי יָחִיד וְעָנִי אָנִי:יז צָרוֹת לְבָבִי הִרְחִיבוּ מִמְּצוּקוֹתַי הוֹצִיאֵנִי:יח רְאֵה עָנְיִי וַעֲמָלִי וְשָׂא לְכָל חַטֹּאותָי:יט רְאֵה אוֹיְבַי כִּי רָבּוּ וְשִׂנְאַת חָמָס שְׂנֵאוּנִי:כ שָׁמְרָה נַפְשִׁי וְהַצִּילֵנִי אַל אֵבוֹשׁ כִּי חָסִיתִי בָךְ:כא תֹּם וָיֹשֶׁר יִצְּרוּנִי כִּי קִוִּיתִיךָ:כב פְּדֵה אֱלֹהִים אֶת יִשְׂרָאֵל מִכֹּל צָרוֹתָיו:
נקרא  2  פעמים

אתגר AI

פלינדרום • אתגר 52

לוח מודעות

למעלה