חידות תורניות אשכול חידות תורניות

הפצחן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
אני כבר שנים מכור לחידות ושאלות.
פותר כאלה, כותב כאלה, קורא כאלה. אפשר למצוא כמה שלי באשכול הזה.

ראיתי פה באתר המון אשכולות של חידות. המון. אבל משום מה, להפתעתי, כמעט ולא מצאתי (מלבד אשכול אחד מפוזר ומבולגן) חידות ושאלות תורניות מעניינות ומסודרות, שזה חבל.

זה חבל כי זה מחדד שיניהם של ישיבישערס, זה חבל כי זה מענג מוחם של אברכים עמלים, זה חבל כי זה מתבל את הלימוד וזה חבל כי זה תורה, אחרי הכל. וזה חשוב לנו הרבה יותר מאזורי תפוצה של ארנב הקטפוליבמבה האימתני או לנסות לנחש מילה רנדומלית.

קיצור אמרתי לעצמי בוא נרים את הכפפה, ונפתח אשכול חביב ומסודר של חידות ושאלות תורניות.

אפשר שאלות הלכתיות מסקרנות, שאלות עניין יהודי, שאלות בפשוטו של מקרא וכו׳ וכו׳.

רק כמה כללים חשובים:
לחדי החידות: בבקשה - רק שאלות שיש לכם תשובה מוכנה עליהן. לא פתחנו שו״ת סמס, אלא אשכול נחמד של חידות בעלות תשובה.

ולעוני התשובות: בבקשה לא להשתמש במאגרי מידע מקוונים למיניהם. קצת אידישע קאָפּ, חבר׳ה.

נא לא להספים ולכתוב הודעות של שווא והבל. רק שאלות, תשובות וניסיונות לתשובה, למען הסדר ושמירה על אשכול קריא ונוח.

אני אשתדל להעלות פה שאלות מדי פעם, מי שירצה יוכל להשתדל לפתור וגם להעלות שאלות משל עצמו.

בעזרת השם נעשה ונצליח


שאלה מס׳ 1 | התחום: עניין יהודי

למה רבי טרפון קידש 300 נשים?
אם יהיה קושי בפיתרון, נוסיף גם רמז בעז״ה.
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
בדקתי באוצר החכמה. זה מובא בספר אור הפלאות (ניו יורק תשי"א) ובספר אשת חיל (של הרב יחיאל מיכל שטרן, עמ' קנה) בשם 'ילקוט ראובני ב, טז'.
בספר ילקוט ראובני עצמו לא מצאתי דבר.
גם הצירוף של שמות הבנות לא הוביל דבר.
חידה סתומה ועלומה, שנראית חסרת בסיס לחלוטין.
אולי הם התבלבלו עם ילקוט אחר
יש גם ילקוט ראובני לפי סדר האל"ף בי"ת בדקת גם שם?
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
אולי: אין יש. (לשון פסוק הוא, בשמואל א כא, ותהלים קלז. ושגור בפי אחרונים מחכמי ספרד).
האמת היא שהפסוק בשמואל וְאִין יֶשׁ פֹּה אינו קשור לעניינינו, כי שם הכוונה ואם יש פה (רש"י ועי' מצודות)
אלא רק הפסוק בתהלים (קלה, יז) אֵין יֶשׁ רוּחַ בְּפִיהֶם, וכעין זה לֹא יֵשׁ בֵּינֵינוּ מוֹכִיחַ (איוב ט, לג)
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
האמת היא שהפסוק בשמואל וְאִין יֶשׁ פֹּה אינו קשור לעניינינו, כי שם הכוונה ואם יש פה (רש"י ועי' מצודות)
זו מחלוקת במפרשים.
לשון רד"ק: ואין - בחירק כמו ואין בצרי והוא דרך שאלה כלו' אין יש תחת ידך חרב או חנית שתתן לי וכמוהו חירק וצרי ניר ונר בין ובין ריש ורש חין וחן וי"ת ואילו אית הכא:
וכן הוא במצודות שציינת אליו
יש גם ילקוט ראובני לפי סדר האל"ף בי"ת בדקת גם שם?
ביקשתי ולא מצאתי, לא באל"ף בי"ת ולא בגימ"ל דל"ת.
באוצר החכמה יש את שני הסוגים, ואין.
ולא עוד, אלא שהמציינים הנ"ל ציינו (ב, טז) ומשמע שהוא על סדר הפרשיות. ואיו?
אולי הם התבלבלו עם ילקוט אחר
אולי עם ילקוט הרועים אשר לדוד..
אולי עם ספר אחר. שאינו באוצר.
כי החיפוש באוצר הוא על מאה אלף ספרים. ובכולם לא נמצא צירוף זה (אפילו של שתי בנות מתוכן).
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
זו מחלוקת במפרשים. לשון רד"ק: ואין - בחירק כמו ואין בצרי והוא דרך שאלה כלו' אין יש תחת ידך חרב או חנית שתתן לי וכמוהו חירק וצרי ניר ונר בין ובין ריש ורש חין וחן וי"ת ואילו אית הכא: וכן הוא במצודות שציינת אליו​
גם לדבריהם צריך להוסיף את המילה "האם" בלשון שאלה, וְ-האם - אִין יֶשׁ - האם אין יש, שמשמעותו בעצם: הרי יש לך חרב, משא"כ בתהלים אֵין יֶשׁ - במילה אחת: אין.​
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
לגבי החמור בסולם, יש סיום של רבי אליהו בחור, הובא בדברי היעב"ץ בלוח אר"ש: אם יעלה חמור בסולם תמצא אשכנזי מדקדק..
שיתפתי באשכול אחר את המידע המעניין הזה ששיתפת כאן - לא ידעתי אם תרצה שאציין "דבר בשם כותבו".
מה אתה אומר?​
 

מליעל

משתמש רשום
4) מי אמר: שלמה הרגני?
שם הגדולים ח"ב אות ח'
וכתב עוד שם בס' החשק הנז' שראה בספרי קדמונים שדוד הע"ה הלך למחמה ושלמה ילד היה למד חכמות אצל חכם גדול ואמר לרבו ראה בחכמה אם אבי ינצח המלחמה ויבא לשלום וענהו הוא רחוק כי גבר אויב, ואז שלמה נתן נפשו והעמיק בחכמה ומלאכה, ואחר שכמעט כפשע בין דוד המלך ע"ה ובין המות נהפך הדבר ונהרג המלך השונא וכה אמר במותו "שלמה הרגני, שלמה הרגני". וראה רבו עומק דעתו וחכמתו ואחר כך למד ממנו. וכשבא לשלום דוד המלך ע"ה הראה לו חיבה יתירה.
 

מליעל

משתמש רשום
דווקא ראיתי בספר חסידים אני לא זוכר באיזו אות
שהתורה נכתבה באצבע
(וכך לשון התורה כתבים באצבע אלוקים ואף שזה הולך על הלוחות מ"מ הרי כל התורה הייתה בלוחות כמבואר בכמה מקומות, ואף שיש לדחוק שאצבע זה שם כולל מ"מ אי"ז הפשט)
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
שיתפתי באשכול אחר את המידע המעניין הזה ששיתפת כאן - לא ידעתי אם תרצה שאציין "דבר בשם כותבו".
מה אתה אומר?​
אין צורך. (בכלל, בהעברת מידע שכבר כתוב בספר אלא שהלה 'מראה מקום הוא לו', בכלל לא ברור שחובה לציין).
ושמחה היא לי שהמידע עובר.
על זה נאמר: ישוטטו רבים ותרבה הדעת.
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
1) איזה דבר אסור לעשות עם הזרת?
5) מי מהשבטים נגלה לרב אחד בחלומו, ונשקו על ראשו?
1) לאכול בה מלח אחרי הסעודה.
לשון השו"ע (סוף סימן קעט): האוכל מלח אחר אכילתו, לא יאכל בגודל, דקשה לקבור בנים. ולא בזרת, דקשה לעניות. ולא באצבע, דקשה לש"ד, אלא באמה ובקמיצה.
(אם זו התשובה, הרי שהשאלה היתה יכולה להיות גם על אגודל או אצבע).

5) ראובן. בא בחלום לחסיד אחד שדרש ברבים את המקרא שנזכר בו חטא ראובן, באופן שגם לפי הפשט הוא לא חטא.
הובא בספר 'פני דוד' של החיד"א, סוף פרשת וישלח, בשם רבינו אפרים [אחד מהראשונים].

2) עם איזה אצבע כתב הקב"ה את הלוחות?
הערה קלה, אם יורשה:
בכל המקומות האלו שנזכר דבר גשמי כלפי ה', ראוי לכתוב 'כביכול'. (אע"פ שהדברים פשוטים שאין לו גוף ודמות הגוף, בכל זאת ראוי לכתוב כן).
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
אמה (כך מובא בדעת זקנים שמות לא)
בדעת זקנים יש טעות סופר, שכותב "ואיתא בזבחים פרק רבי ישמעאל אומר חמשה אצבעות", ואינו בזבחים, אלא בפרקי דרבי אליעזר (פרק מ"ח): רבי ישמעאל אומר חמש אצבעות של ימינו של הקב"ה כולן יסוד [נ"א: סוד] גאולות, אצבע קטנה בה הראה לנח מה לעשות בתיבה, שנאמר וזה אשר תעשה אותה, אצבע שניה לקטנה בה הכה את המצרים, שנאמר אצבע אלקים היא, אצבע שלישית לקטנה בה כתב את הלוחות, שנאמר לוחת אבן כתובים באצבע אלקים, אצבע רביעית שהיא שניה לבוהן בה הראה הקב"ה למשה מה יתנו ישראל בפדיון נפשם, שנאמר וזה יתנו, הבוהן וכל היד בה עתיד הקב"ה להשמיד את עמלק. ובדעת זקנים הגירסא: ברביעית שהוא סמוכה לבהן הראה למשה הלבנה, בגודל הראהו מחצית השקל.

דווקא ראיתי בספר חסידים, אני לא זוכר באיזו אות, שהתורה נכתבה באצבע, (וכך לשון התורה כתבים באצבע אלוקים, ואף שזה הולך על הלוחות, מ"מ הרי כל התורה הייתה בלוחות כמבואר בכמה מקומות, ואף שיש לדחוק שאצבע זה שם כולל, מ"מ אי"ז הפשט)​
אות תרצ"ג (מהדורת מקיצי נרדמים): אדם שאומר לחבירו תושיט לי את הספר, יקחנו בימינו ויושיט לו, ולא בשמאלו, ואדם שמראה באצבעו דברי תורה, יראה באצבע שאצל הגודל ימינו, שבו כתב הקב"ה את הלוחות.​
 
נערך לאחרונה ב:

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
(אם זו התשובה, הרי שהשאלה היתה יכולה להיות גם על אגודל או אצבע).​
נכון, בהתחלה חשבתי כך לשאול, אבל ככה היה יותר קל לגלות את התשובה. מאותו סיבה לא שאלתי עם איזה אצבע הראה לנח, אלא נקטתי אחד מהאצבעות.​
הערה קלה, אם יורשה: בכל המקומות האלו שנזכר דבר גשמי כלפי ה', ראוי לכתוב 'כביכול'. (אע"פ שהדברים פשוטים שאין לו גוף ודמות הגוף, בכל זאת ראוי לכתוב כן).​
צודק, אקח לתשומת לבי.
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
גם זה יעבור היה חקוק לשלמה המלך על טבעתו.
ויש אומרים (בן גרני להרב יוסף ישראל דייטש, בשלח ד"ה לא ימיש) שהיה חקוק לדוד המלך בטבעתו, בעצת בנו שלמה כאשר היה ילד. ובחדרי בטן להרב חיד"א ז"ל פ' וישלח כתב שלמה המלך ע"ה היה לו חותם וכתב עליו גם זה עבר, ובבן איש חי נצבים מביא המעשה בקיצור בלי שם המלך.​
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
אות תרצ"ג (מהדורת מקיצי נרדמים): אדם שאומר לחבירו תושיט לי את הספר, יקחנו בימינו ויושיט לו, ולא בשמאלו, ואדם שמראה באצבעו דברי תורה, יראה באצבע שאצל הגודל ימינו, שבו כתב הקב"ה את הלוחות.​
כוונת @מליעל היתה שהתורה נכתבה באצבע, ולא רק הלוחות. ולזה לא מצאתי מקור בספר חסידים. אולי כתוב בספר אחר.
מה שכתוב שהמראה באצבעו דברי תורה יראה באצבע, זו גמרא מפורשת בברכות לגבי 'מפני מה אין מקנחין בימין, מפני שמראה בה טעמי תורה'. אלא שבספר חסידים כתוב גם בסתם הכוונה לחבירו, וכנראה נכלל בדברי הגמרא.
אחד מהראשונים.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  108  פעמים

אתגר AI

תאומים • אתגר 145

לוח מודעות

למעלה