חידות תורניות אשכול חידות תורניות

הפצחן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
אני כבר שנים מכור לחידות ושאלות.
פותר כאלה, כותב כאלה, קורא כאלה. אפשר למצוא כמה שלי באשכול הזה.

ראיתי פה באתר המון אשכולות של חידות. המון. אבל משום מה, להפתעתי, כמעט ולא מצאתי (מלבד אשכול אחד מפוזר ומבולגן) חידות ושאלות תורניות מעניינות ומסודרות, שזה חבל.

זה חבל כי זה מחדד שיניהם של ישיבישערס, זה חבל כי זה מענג מוחם של אברכים עמלים, זה חבל כי זה מתבל את הלימוד וזה חבל כי זה תורה, אחרי הכל. וזה חשוב לנו הרבה יותר מאזורי תפוצה של ארנב הקטפוליבמבה האימתני או לנסות לנחש מילה רנדומלית.

קיצור אמרתי לעצמי בוא נרים את הכפפה, ונפתח אשכול חביב ומסודר של חידות ושאלות תורניות.

אפשר שאלות הלכתיות מסקרנות, שאלות עניין יהודי, שאלות בפשוטו של מקרא וכו׳ וכו׳.

רק כמה כללים חשובים:
לחדי החידות: בבקשה - רק שאלות שיש לכם תשובה מוכנה עליהן. לא פתחנו שו״ת סמס, אלא אשכול נחמד של חידות בעלות תשובה.

ולעוני התשובות: בבקשה לא להשתמש במאגרי מידע מקוונים למיניהם. קצת אידישע קאָפּ, חבר׳ה.

נא לא להספים ולכתוב הודעות של שווא והבל. רק שאלות, תשובות וניסיונות לתשובה, למען הסדר ושמירה על אשכול קריא ונוח.

אני אשתדל להעלות פה שאלות מדי פעם, מי שירצה יוכל להשתדל לפתור וגם להעלות שאלות משל עצמו.

בעזרת השם נעשה ונצליח


שאלה מס׳ 1 | התחום: עניין יהודי

למה רבי טרפון קידש 300 נשים?
אם יהיה קושי בפיתרון, נוסיף גם רמז בעז״ה.
 

לילך חצי האי

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
יוצרי ai
צהר
צא מן התבה
בטוח שיש שלשה?
מצאתי רק שנים:
צהר תעשה לתיבה, צא מן התיבה.
צהר תעשה לתיבה, צא מן התיבה
יש שלישי?
הטעות עימדי!
החידה כתובה בנוס"א: ד' פעמים 'צדיק' וכוללת גם את ב' הפעמים שהפסוק במתחיל ב'נח'...
וְנֹ֕חַ מָ֥צָא חֵ֖ן
וְנֹ֕חַ בֶּן־שֵׁ֥שׁ מֵא֖וֹת שָׁנָ֑ה
שהרי נֹ֗חַ אִ֥ישׁ צַדִּ֛יק
 

לילך חצי האי

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
יוצרי ai
סיחון (דעת זקנים ורבינו בחיי סוף פרשת חוקת בשם מדרש).
ראיתי מי שכתב שגם כנען נולד בתיבה.
אם סיחון נולד בתיבה אז כנען לא נולד, שהרי אשת חם לא יכלה להוליד בתרתי על פני שנה אחת...
אא"כ נימא שילדה תאומים או כדברי הגמ' 'הוא סיחון הוא כנען הוא ערד'...
וכ"ז א"א, שהרי כנען הוא בנו של חם, וסיחון אשתו ילדה, אך לא מ'חם' כמבואר שם...
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
וכוללת גם את ב' הפעמים שהפסוק מתחיל ב'נח'...
וְנֹ֕חַ מָ֥צָא חֵ֖ן
וְנֹ֕חַ בֶּן־שֵׁ֥שׁ מֵא֖וֹת שָׁנָ֑ה
יש עוד ביחזקאל יד, כ וְנֹ֨חַ דָּנִיאֵל וְאִיּוֹב (רק ניגון הטעמים שונה מה-2 הנ"ל)
 
נערך לאחרונה ב:

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
מיהי 'נחלת עמק'?
בהעדר ברירה אחרת, אביא ממדרש נעלם:
ילמדנו רבינו, מפני מה נקראת נחלת עמק, אמר רבי תנחומא חזרנו על כל המקרא ולא מצאנו נחלת עמק (בנ"י נוסף: ולא תמצא אלא מלך השדים ושווה עכור, חברון האלה ואיילון, רפאים יהושפט ויזרעאל, הקציץ והחרוץ, סוכות הבכא והברכה), ולא זו בלבד, אלא שכך מקובלני מפי רבי ורבי מרבי עד אוצר התבונה שלא הניח מקרא ומשנה ותלמוד הלכות ואגדות, משלי שועלים ושיחת שדים, כתבי עת וקבצים נדירים, ספרי פרו פסורים כשרים ופסולים, וביקש בכל רגעיו ולא מצא תיבות אלו מצורפות זו לזו כאחת, אלא אם אינו ענין לעצמו תנהו ענין לצירוף אחר שעמו, ואל תקרי נחלת עמק אלא נח להתעמק, שלא נשאלה שאלה זו ביד התלמיד השואל אלא לחדד את רבו ולכוין את שמועתו, הה"ד העמק שאלה או הגבה שאלה, תאנא וכל זאת לא עלתה בידו, כי אחזו שומר הפתח להוציאו מחוץ לכותלי ביהמ"ד, ובת קול מצווחת ואומרת בעמק שולח ברגליו, מי גרם לו שיהא משולח ברגליו, הוי אומר ענין העמק. אבל לעתיד לבוא מה הוא אומר, והיה השרון לנוה צאן ועמק עכור לרבץ בקר ולפתח תקוה. ועל זה נתנבא ישראל אביהם וישלחהו מעמק חברון, מעצה עמוקה של אותו צדיק המתחבר ומשיב כהלכה בענין העמק תשובה ערוכה.
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
אם סיחון נולד בתיבה אז כנען לא נולד, שהרי אשת חם לא יכלה להוליד בתרתי על פני שנה אחת...
אכן, הם שני פירושים שונים. לאמיתו של דבר ראיתי שגם בעל הפירוש החדש הזה (דובר מישרים עה"ת) כתב במוסגר שמסתבר יותר שנולד מחוץ לתיבה.
 

לילך חצי האי

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
יוצרי ai
בהעדר ברירה אחרת, אביא ממדרש נעלם:
ילמדנו רבינו, מפני מה נקראת נחלת עמק, אמר רבי תנחומא חזרנו על כל המקרא ולא מצאנו נחלת עמק (בנ"י נוסף: ולא תמצא אלא מלך השדים ושווה עכור, חברון האלה ואיילון, רפאים יהושפט ויזרעאל, הקציץ והחרוץ, סוכות הבכא והברכה), ולא זו בלבד, אלא שכך מקובלני מפי רבי ורבי מרבי עד אוצר התבונה שלא הניח מקרא ומשנה ותלמוד הלכות ואגדות, משלי שועלים ושיחת שדים, כתבי עת וקבצים נדירים, ספרי פרו פסורים כשרים ופסולים, וביקש בכל רגעיו ולא מצא תיבות אלו מצורפות זו לזו כאחת, אלא אם אינו ענין לעצמו תנהו ענין לצירוף אחר שעמו, ואל תקרי נחלת עמק אלא נח להתעמק, שלא נשאלה שאלה זו ביד התלמיד השואל אלא לחדד את רבו ולכוין את שמועתו, הה"ד העמק שאלה או הגבה שאלה, תאנא וכל זאת לא עלתה בידו, כי אחזו שומר הפתח להוציאו מחוץ לכותלי ביהמ"ד, ובת קול מצווחת ואומרת בעמק שולח ברגליו, מי גרם לו שיהא משולח ברגליו, הוי אומר ענין העמק. אבל לעתיד לבוא מה הוא אומר, והיה השרון לנוה צאן ועמק עכור לרבץ בקר ולפתח תקוה. ועל זה נתנבא ישראל אביהם וישלחהו מעמק חברון, מעצה עמוקה של אותו צדיק המתחבר ומשיב כהלכה בענין העמק תשובה ערוכה.
בכת"י אחר מצאתי כך
"תמה אני על רבי ומורי שלא מצא בכל הספרים צירוף תיבות הללו, שאם יצא לרעות בשדות זרים, הלא האיך דילג על חשוב שבחיצונים, ונבר בשיחות שדים ומשלי שועלים, הה"ד "גְּאֻלָּה תִּהְיֶה לּוֹ וּבַיֹּבֵל יֵצֵא"."
שם תמצאנו!
 

לילך חצי האי

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
יוצרי ai
ואם בכת"י עסקינן, אביא כאן מכת"י נדיר של האב"ע הנמצא תח"י, כתב חידה על פרשה שעברה...

לַכֹּל הִיא רִאשׁוֹנָה
וְהָאַחֲרוֹנָה כָּךְ נִקְרְאָה
רֹאשָׁהּ אֵינוֹ הָרֹאשׁ
וּבֵיתָהּ נִמְצָא בְּלִי רֹאשׁ
 

לילך חצי האי

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
יוצרי ai

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
בכת"י אחר מצאתי כך
אפשר כי מדרשים חלוקים הן, ואפשר שהעלמת השכחה אשר מאבות נזיקין הן.
גם המקרא אשר במדרש השני לא נמצא בבית האוצר, זולתי אם נדון בת טי"ת כבת תי"ו..
ועדיין זקוקים אנו למודעי, החכם @מתגעגע משכבר הימים, אשר עיניו כיונים, להוציא מרגליות ופנינים, ממדרשים אשר עדן אינם נדפסים (וי"ג נכתבים..), ובכן הננו ממתינים, עד יבוא ידידינו ויפענח נעלמים.
 

לילך חצי האי

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
יוצרי ai
כנען
ברוך ד' אלוקי שם ויהי כנען עבד למו
יפת אלו' ליפת וישכון באהלי שם ויהי כנען עבד למו
אותה המילה ממש שחוזרת על עצמה ד' פעמים בפסוק אחד ובתוכה מילה אחרת החוצצת בין שני הזוגות (זוג: מילה הכופלת את עצמה).
 

לילך חצי האי

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
יוצרי ai
איפה כתוב בתנך שתרח עבד עבודה זרה?
בְּעֵבֶר הַנָּהָר יָשְׁבוּ אֲבוֹתֵיכֶם מֵעוֹלָם תֶּרַח אֲבִי אַבְרָהָם וַאֲבִי נָחוֹר וַיַּעַבְדוּ אֱלֹקים אֲחֵרִים (יהושע כד, ב)
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  83  פעמים

אתגר AI

קוביסט • אתגר 144

לוח מודעות

למעלה