חידות תורניות אשכול חידות תורניות

הפצחן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
אני כבר שנים מכור לחידות ושאלות.
פותר כאלה, כותב כאלה, קורא כאלה. אפשר למצוא כמה שלי באשכול הזה.

ראיתי פה באתר המון אשכולות של חידות. המון. אבל משום מה, להפתעתי, כמעט ולא מצאתי (מלבד אשכול אחד מפוזר ומבולגן) חידות ושאלות תורניות מעניינות ומסודרות, שזה חבל.

זה חבל כי זה מחדד שיניהם של ישיבישערס, זה חבל כי זה מענג מוחם של אברכים עמלים, זה חבל כי זה מתבל את הלימוד וזה חבל כי זה תורה, אחרי הכל. וזה חשוב לנו הרבה יותר מאזורי תפוצה של ארנב הקטפוליבמבה האימתני או לנסות לנחש מילה רנדומלית.

קיצור אמרתי לעצמי בוא נרים את הכפפה, ונפתח אשכול חביב ומסודר של חידות ושאלות תורניות.

אפשר שאלות הלכתיות מסקרנות, שאלות עניין יהודי, שאלות בפשוטו של מקרא וכו׳ וכו׳.

רק כמה כללים חשובים:
לחדי החידות: בבקשה - רק שאלות שיש לכם תשובה מוכנה עליהן. לא פתחנו שו״ת סמס, אלא אשכול נחמד של חידות בעלות תשובה.

ולעוני התשובות: בבקשה לא להשתמש במאגרי מידע מקוונים למיניהם. קצת אידישע קאָפּ, חבר׳ה.

נא לא להספים ולכתוב הודעות של שווא והבל. רק שאלות, תשובות וניסיונות לתשובה, למען הסדר ושמירה על אשכול קריא ונוח.

אני אשתדל להעלות פה שאלות מדי פעם, מי שירצה יוכל להשתדל לפתור וגם להעלות שאלות משל עצמו.

בעזרת השם נעשה ונצליח


שאלה מס׳ 1 | התחום: עניין יהודי

למה רבי טרפון קידש 300 נשים?
אם יהיה קושי בפיתרון, נוסיף גם רמז בעז״ה.
 

פינחס רוזנצוויג

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
אף אחד לא כותב משהו נגד הש"ס,
בש"ס לא מבואר שט"ו בשבט הוא יו"ט, אלא שהוא ר"ה לאילן לעניין מעשרות וכו'. אלא שהגר"א ביאר עפי"ז שהוא יו"ט, ויש שביארו באופן אחר מהו טעם היו"ט
ואגב המקור לדברים אלו הוא בספר מעגלי צדק להרה"ק מדעעש זצ"ל לט"ו בשבט שנת תרכ"ה
זה נגד הש"ס,. בגמרא כתוב שהוא ראה שהימים מתארכים כבר בתקופה.(עז, ח)
 

נסיך אוסטרי

משתמש פעיל
עריכה תורנית
זה נגד הש"ס,. בגמרא כתוב שהוא ראה שהימים מתארכים כבר בתקופה.(עז, ח)
מי אמר לך שבאותו שנה לא חלה תקופת טבת בט"ו בשבט, ועשאו ליו"ט כמבואר שם בגמ'?
אני יודע שיש הרבה שמסבירים את זה על חנוכה אבל זה ממש לא מוכרח
 
נערך לאחרונה ב:

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
האצבעות של נח?
באתי ללמד ונמצאתי לומד, אנא הסבר?
עד נח היו הידים ללא פירוד אצבעות
מצאתי בארכיון:
מי הראשון שאצבעותיו היו מופרדים זה מזה, ואיפה זה מרומז בפסוק?
"זֶה יְנַחֲמֵנוּ מִמַּעֲשֵׂנוּ וּמֵעִצְּבוֹן יָדֵינוּ" נח.
ובמדרש אבכיר אמרו שכל הנולדים קודם נח היו ידיהם אדוקות שלימות מבלי פירוד וחילוק אצבעות, כי לא היו צריכים לעבוד אדמה, ונח נולד עם חיתוך אצבעות, ומזה הבין למך שיהיה זה צריך לכך לעבודת האדמה. (פענח רזא)
והוסיף על כך חתנו של המהר"ל מפראג בהגהותיו: וזהו דקדוק לשון "ומעצבון ידינו מן האדמה" שעד עתה היה לנו עצב ידים מה מכח האדמה. ממעשנו ומעצבון ידינו בגימטריא ידים היו בלי חילוק האצבעות.​
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
יש יותר מ-4
וראיתי לחכם אחד שנתן בזה סימן
צדוקי, כארז, אדר, מלוחים, עבד, (כלאים) - סימן.
צריך לבקש מבר אילן 'שמחה גדולה' בלבד. כך הוא מביא שש תוצאות:

יומא יט, ב: תנו רבנן: מעשה בצדוקי אחד שהתקין מבחוץ והכניס. ביציאתו היה שמח שמחה גדולה.
תענית כ, א: תנו רבנן: לעולם יהא אדם רך כקנה ואל יהא קשה כארז. מעשה שבא רבי אלעזר (בן רבי) [ברבי] שמעון ממגדל גדור מבית רבו, והיה רכוב על חמור ומטייל על שפת נהר, ושמח שמחה גדולה.
מגילה יג, ב: הפיל פור הוא הגורל, תנא: כיון שנפל פור בחדש אדר שמח שמחה גדולה, אמר: נפל לי פור בירח שמת בו משה. ולא היה יודע שבשבעה באדר מת ובשבעה באדר נולד.
מועד קטן ו, ב: לגבי כלאים: בראשונה היו עוקרין ומשליכין לפני בהמתן, והיו בעלי בתים שמחין שתי שמחות: אחת שמנכשין להם שדותיהן, ואחת - שמשליכין לפני בהמתם, התקינו שיהו עוקרין ומשליכין על הדרכים. ועדיין היו שמחין שמחה גדולה שמנכשין שדותיהן, התקינו שיהו מפקירין כל השדה כולה.
קידושין סו, א: דתניא: מעשה בינאי המלך שהלך לכוחלית שבמדבר וכיבש שם ששים כרכים, ובחזרתו היה שמח שמחה גדולה, וקרא לכל חכמי ישראל. אמר להם: אבותינו היו אוכלים מלוחים בזמן שהיו עסוקים בבנין בית המקדש, אף אנו נאכל מלוחים זכר לאבותינו,
בבא קמא עד, ב: מעשה בר"ג שסימא את עין טבי עבדו, והיה שמח שמחה גדולה.
אבל הסימן ההוא צריך סימן אחר לזוכרו.. אולי היה טוב לחבר המילים: צדוקי ממגדל גדור פורר כלאים, ובכוחלית נסמית עין.
 

נסיך אוסטרי

משתמש פעיל
עריכה תורנית
איזה עון היתה למרים הנביאה, ושלכן מחלה לה השירה בשירת הים ?? (למרות שאין לנו השגה בזה, והרי גם מש"ר אמר שירה, הבאתי כי זה מובא בספר מקדוש עליון)
שפתי כהן על שמות פרק טו פסוק כ
ומה עוון עשתה מרים שנמחל לה על ידי שירה, על שגנבה דעתו של פרעה שאמרו כי לא כנשים המצריות העבריות, וכן גנבה דעתה של בת פרעה באומרה האלך וקראתי לך אשה מינקת והיה לה לבטוח בה' ולומר האלך וקראתי לך את אם הילד, כי יש מי שכתב שבזה העוון נהרג חור בנה, אף על פי שאינו כן שנאמר (דברים כ"ד, ט"ז) לא יומתו אבות על בנים ובנים לא יומתו על אבות, ולא לרבות האם, עם כל זה גניבת דעת הוא ובאומרה השירה נמחל לה'
 

sl disign

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
מי הוא בעל מאה צבעים?
תלמוד בבלי - סנהדרין צח.
אמר ליה שבור מלכא לשמואל אמריתו משיח על חמרא אתי אישדר ליה סוסיא ברקא דאית לי אמר ליה מי אית לך בר חיור גווני.
חברותא - סנהדרין
אמר ליה שבור מלכא לשמואל: אמריתו [אומרים אתם], משיח על חמרא אתי [שהמשיח יבוא על חמור], והרי גנאי הוא!

כך פירש רש"י. וביד רמה כתב, שכך אמר לו: הרי אתם אומרים שהוא בא על חמור, ואם כן, יש לומר שמשום כך הוא שוהה מלבוא. אשלח אני סוסיא ברקא, סוס רץ כברק, אולי כך יבוא מהר.
אישדר ליה סוסיא ברקא דאית לי [אשלח לו סוס נאה שיש לי]! וללגלג נתכוין.

ברש"י במס' עבודה זרה [ל א] משמע שגרס "סוסיא בארג". וכתב, ש"בארג" הוא משובח בלשון פרסי.
אמר ליה שמואל: מי אית לך בר חיור גווני [האם יש לך סוס בן מאה גוונים]? שהרי חמורו של המשיח כך הוא!
 

sl disign

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
מסכת פסחים (מ)
דבי פרחי רוחי. אותן שדים דבי פרחי שמן רוחי ולקמן מפרש למאי נפקא מינה: דבי זרדתא שידי. שמן: דבי איגרי. המצויין בגגות רשפי שמן:

קטב מרירי
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
יש עוד הרבה.
למשל:
יוסף שידא
יונתן שידא
בן תמליון המפורסם
קטב מרירי
אגרת בת מחלת הנודעת.
נעמה הידועה.
קורדייקוס.
ועוד.
- יש ספר של הרב מרגליות שנקרא 'מלאכי עליון' שם קיבץ שמות המלאכים מסטרא דקדושה ומסט"א. ע"ש ותרו"ץ.
 
נערך לאחרונה ב:

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
יש עוד הרבה.
התעוררתי לזה בגלל דף היומי
יש ספר של הרב מרגליות שנקרא 'מלאכי עליון' שם קיבץ שמות המלאכים מסטרא דקדושה ומסט"א.
גם שדים? אמנם יש בהם ג' דברים כמלאכי השרת אבל הם עדיין לא מלאכים או שכוונתך מענין לענין​
אני צמא מאוד!!! יישר כח
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
נזרקה מפי חבורה
תזרקו לי שמות של שדים - בחז"ל
אשמדאי
לילית
רוחי
שידי
רשפי
(פסחים)
קטב מרירי
יוסף שידא
יונתן שידא
בן תמליון
קטב מרירי
אגרת בת מחלת
נעמה
קורדייקוס
זה מה שיש לנו בינתיים
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  108  פעמים

אתגר AI

תאומים • אתגר 145

לוח מודעות

למעלה