אשכול החידות, לחידוד גולשי הפורום---

שרלוט

משתמש סופר מקצוען
תשובה נכונה: (בהשראת שריונה כמובן)

ארץ ישראל

נמוכה וגבוהה
ים המלח והחרמון

צרה ורחבה

שטח צר ולא אמר אדם צר לי המקום

בולעת ומקיאה

"אֶרֶץ אֹכֶלֶת יוֹשְׁבֶיהָ הִוא"
"ולֹא תָקִיא הָאָרֶץ אֶתְכֶם בְּטַמַּאֲכֶם אֹתָהּ"

חביבה ושנואה
בתנחומא: "חביבה עלי ארץ ישראל שקדשתי אותה מכל הארצות"
שנואה בעולם, הלכה היא בידוע שעשו שונא ליעקב

משלימה ושבורה

הדר בארץ ישראל שרוי בלי עוון, נמצאת על קו השבר

אחת ובה שבעה

בורכה בשבעת המינים, שבעת עמי כנען ששכנו בארץ ישראל בזמן יציאת מצרים

עקרונית- זו התשובה המפורטת והמלומדת ;)
נמוכה וגבוהה- אמרו חז"ל (קידושין סט:): "ארץ ישראל גבוה מכל ארצות...
נמוכה- ים המלח המקום הנמוך בעולם.


צרה ורחבה- צרה מבחינת גאוגרפית אבל בברכת המזון אנו מציינים: ארץ חמדה טובה ורחבה.

בולעת ומקיאה- בולעת: כדברי המרגלים.
מקיאה- ותטמא הארץ ואפקד עוונה עליה ותקיא הארץ את יושביה (עמי כנען).

תוספת קטנה: ילקוט שמעוני, זאת הברכה: ים יפו מקיא אבנים טובות ומרגליות.

חביבה ושנואה- כנ''ל.

משלימה ושבורה- וירשתם אותה וישבתם בה ושמרתם לעשות- ישיבת ארץ ישראל שקולה כנגד כל המצוות שבתורה.
שבורה- מחולקת לנחלות בקרב השבטים. שבורה- הכוונה גם שבורה ורצוצה מפני הגלות.

אחת ובה שבעה-
שבעה עמים היו בה :כנעני, החתי, האמורי, החיווי, הפרזי, היבוסי והגרגשי.
נשתבחה בשבעת המינים.

ו @סופי12 - התשובה עם המלח פשוט פצצה!!!
 

ש. צ. וינמן

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
עימוד ספרים
עריכה תורנית
נמוכה וגבוהה

צרה ורחבה

בולעת ומקיאה

חביבה ושנואה

משלימה ושבורה

אחת ובה שבעה



נמוכה – המקום הנמוך ביותר בעולם נמצא בה – ים המלח

וגבוהה – ברוחניות

"כִּי יִפָּלֵא מִמְּךָ דָבָר לַמִּשְׁפָּט בֵּין דָּם לְדָם בֵּין דִּין לְדִין וּבֵין נֶגַע לָנֶגַע דִּבְרֵי רִיבֹת בִּשְׁעָרֶיךָ וְקַמְתָּ וְעָלִיתָ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר יי אֱלֹהֶיךָ בּוֹ"
דברי ריבות בשעריך וקמת ועלית וגו' - מכאן שהמקדש גבוה מכל ארץ ישראל דכל צדדיה סתם וכתב ועלית – ארץ ישראל נקראת גבוהה – בגלל בית המקדש. – גובה רוחני!.
"כי את כל הארץ אשר אתה רואה, לך אתננה" (בראשית י"ג, ט"ו) מכאן שלארץ ישראל יש רובד רוחני, ארץ ישראל של מעלה.
דוגמא אחת: אם זכה למות בא"י – נתכפרו עוונותיו. וכל הקבור בא"י כקבור תחת המזבח (כתובות קי"א). וכן הוא ברמב"ם (מלכים פ"ה): הקבור בא"י נתכפר לו, וכאילו המקום שהוא בו מזבח כפרה שנא':"וכפר אדמתו עמו".)
(יש פרוט ארוך במפרשים)

צרה – שטח ארץ ישראל הוא רצועה צרה – במימד הגאוגרפי.

ורחבה – "וָאֵרֵד לְהַצִּילוֹ מִיַּד מִצְרַיִם וּלְהַעֲלֹתוֹ מִן הָאָרֶץ הַהִוא אֶל אֶרֶץ טוֹבָה וּרְחָבָה אֶל אֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבָשׁ אֶל מְקוֹם הַכְּנַעֲנִי וְהַחִתִּי וְהָאֱמֹרִי וְהַפְּרִזִּי וְהַחִוִּי וְהַיְבוּסִי" (שמות ג ח)

אוכלת – "וַיֹּצִיאוּ דִּבַּת הָאָרֶץ אֲשֶׁר תָּרוּ אֹתָהּ אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר הָאָרֶץ אֲשֶׁר עָבַרְנוּ בָהּ לָתוּר אֹתָהּ אֶרֶץ אֹכֶלֶת יוֹשְׁבֶיהָ הִיא" (במדבר יג לב).

ומקיאה – "וְלֹא תָקִיא הָאָרֶץ אֶתְכֶם בְּטַמַּאֲכֶם אֹתָהּ כַּאֲשֶׁר קָאָה אֶת הַגּוֹי אֲשֶׁר לִפְנֵיכֶם" (ויקרא יח כח)

חביבה - א"י נקראת ארץ חמדה שהיא חמדת השי"ת, וכל העליונים והתחתונים תשוקתם אליה, והיא חמדת כל ישראל, שהכל מצפים לראותה (הגר"א באיגרתו). ולמה נקראת "חמדה"-שבית המקדש נתון בתוכה. ועוד, שחמדו לה כל המלאכים, רבנן אמרי: ארץ שנתחמדו לה אבות העולם אברהם יצחק ויעקב (מדרש משפטים ל"ב- ב).

ושנואה – על אומות העולם

משלימה – קיום המצוות בשלימות יתכן רק בארץ ישראל.

ושבורה – יושבת על השבר הסורי אפריקני.

אחת ובה שבעה

1. שבעה מינים שנשתבחה בהם ארץ ישראל.

2. יש בה שבעה סוגי אקלים.
רבינו בחיי אומר: כי הכתוב מציין את אוצרותיה של ארץ ישראל והמילה ארץ מוזכרת שש פעמים:" ארץ טובה, ארץ נחלי מים, עיינות ותהומות. .ארץ חיטה ושעורה וגפן תאנה ורימון, ארץ זית שמן ודבש.. ארץ אשר לא במסכנות תאכל לחם,, ארץ אשר אבניה ברזל..."
בנוסף התורה מזכירה בפעם השביעית את המילה ארץ: "ואכלת ושבעת וברכת את ה' אלוקיך על הארץ הטובה.."
הסיבה להזכרת הארץ שש פעמים תחילה היא: מהטעם שיש ברחבי תבל שישה סוגי אקלים בכדור הארץ שמקורם בארץ ישראל והמילה "ארץ" המוזכרת בפעם השביעית היא אקלימה של ירושלים.
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
בעזהי"ת

שלושה שבטים נמשלו בתורה לאריה.

הערה: לגבי מה שכתבו כאן על גובה ארץ ישראל (והמקור הוא בפרשתנו: "ועלו אל אבי. ארץ ישראל גבוה מכל הארצות" רש"י מה ט. עריכה: המקור הראשון בקידושין סט. למטה). לענ"ד מדובר על גובה גשמי. והפשט הוא: ארץ ישראל גבוהה מכל הארצות שסביבה. מכל כיוון שבאים צריך לעלות, וכמובן הכוונה לרצועת ההר שנמתחת מהר הנגב ועד צפון השומרון. ואל תקשו לי על מישור החוף, זו לא קושיה. לכל דבר יש שוליים.
 
נערך לאחרונה ב:

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
בעזהי"ת

נכתב ע"י נעמיתוש בפרטי:
"ולדן אמר גור אריה"
ליהודה נאמר: "גּוּר אַרְיֵה יְהוּדָה מִטֶּרֶף בְּנִי עָלִיתָ
גד. כלביא שכן.
תשובה נכונה! הקושי כמובן היה גד.
 

צדיק סופית

משתמש פעיל
אני צונח פה בעמוד 16, כך שאין לי מושג מה קרה באשכול במהלך הזמן.
רק חשבתי להציע לכם להעלות לכאן את חידת ירושלים של המודיע ורמזיה.
כך תוכלו גם להרוויח עשירייה מפתרון חידה.
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
אני צונח פה בעמוד 16, כך שאין לי מושג מה קרה באשכול במהלך הזמן.
רק חשבתי להציע לכם להעלות לכאן את חידת ירושלים של המודיע ורמזיה.
כך תוכלו גם להרוויח עשירייה מפתרון חידה.
קריינא דאיגרתא איהו ליהוי פרוונקא
 

צדיק סופית

משתמש פעיל
מפרוונק את החידה מהזיכרון:
קראו לך ציון - בלבבי
דורש אין לה - במובן החיובי
טוב להסב עם הנץ
יש על מי לסמוך והפתרון ינצנץ

החידה היא מספרית, כלומר שהתשובה היא מספר שקשור לעיר הקודש והמקדש.

היו כמה וכמה רמזים, ביניהם:
מצד לצד
שולחן ערוך
דרך ארץ
ארץ עיר
קו לקו
"כי ינצו"
נצו מאוחר
חמש תפילות
תלפיות
קי"א ק"מ

(מי שיודע את היתר - מוזמן להעלות)

והיו עוד חידות משנה, שפתרונן אף הוא מרמז על הפתרון.
פתרון האחת היה 30 שרמז לדף ל' במסכת ברכות, שם מובא כי יש להתפלל לכיוון ירושלים.
פתרון נוסף היה 66, שזו תחילת המילה סומא וכן מי שרואה טוב נקרא שהוא רואה 6-6.

אז קדימה, נסו לפתור.
ולא לשכוח להעביר לי אחוזים מהפרס.
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
מפרוונק את החידה מהזיכרון:
קראו לך ציון - בלבבי
דורש אין לה - במובן החיובי
טוב להסב עם הנץ
יש על מי לסמוך והפתרון ינצנץ

החידה היא מספרית, כלומר שהתשובה היא מספר שקשור לעיר הקודש והמקדש.
אני לא מכיר את סגנון החידות. מאיפה מתחילים?
 

ש. צ. וינמן

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
עימוד ספרים
עריכה תורנית
אני לא מכיר את סגנון החידות. מאיפה מתחילים?

הטוב ביותר.
אם מישהו שיש לו המודיע יעלה צילום מדוייק של החידה כולל הרמזים.
ו-כתובת למשלוח הפתרון.
- בערך בחידה זה חידה אחרת.
ותודה מראש למי שמעלה.
 

צדיק סופית

משתמש פעיל
החידה מדויקת. ממש לא בערך.
היו עוד רמזים, ולא את כולם העליתי.
אני לא מכיר את סגנון החידות. מאיפה מתחילים?
זה סגנון מפולפל וקצת מבולבל.
אתן לך דוגמאות של כיוונים שחשבתי:
דורש אין לה - במובן החיובי - הגמרא לומדת מהפסוק שיש לעשות זכר למקדש 7 ימים. "דורש אין לה, מכלל דבעיא דרישה".
טוב להסב עם הנץ - תפילת 18 ראוי להסמיך להנץ החמה.
יש על מי לסמוך - או 1 הוא אלוקינו שעליו אנו נשענים, או אולי "כדאי הוא רבי שמעון לסמוך עליו", ואז המספר הוא 33.
אפשר גם להתחיל מהסוף, כלומר למצוא מספר שקשור לירושלים, ולנסות להתאים את ספרותיו לחידה.
 

ש. צ. וינמן

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
עימוד ספרים
עריכה תורנית
החידה מדויקת. ממש לא בערך.
היו עוד רמזים, ולא את כולם העליתי.

זה סגנון מפולפל וקצת מבולבל.
אתן לך דוגמאות של כיוונים שחשבתי:
דורש אין לה - במובן החיובי - הגמרא לומדת מהפסוק שיש לעשות זכר למקדש 7 ימים. "דורש אין לה, מכלל דבעיא דרישה".
טוב להסב עם הנץ - תפילת 18 ראוי להסמיך להנץ החמה.
יש על מי לסמוך - או 1 הוא אלוקינו שעליו אנו נשענים, או אולי "כדאי הוא רבי שמעון לסמוך עליו", ואז המספר הוא 33.
אפשר גם להתחיל מהסוף, כלומר למצוא מספר שקשור לירושלים, ולנסות להתאים את ספרותיו לחידה.
תודה.

האם אמורים לפתור את כל הרמזים?
ולאן שולחים את הפיתרון.
 

סופי12

משתמש סופר מקצוען
20171223_225746.jpg
20171223_225755.jpg
 

שרלוט

משתמש סופר מקצוען
התשובה הסופית היא מספר אחד בלבד?
או שהמספר כלול בתוך התשובה לדוג': מאה שערים.

יש לי 5 רעיונות, אבל ממש לא רואה קשר בינן לבין התשובה הסופית.
 

סופי12

משתמש סופר מקצוען
איך שהבנתי התשובה מורכבת ממספר ספרות.
בטלפון "פשוט" רק צריך להקיש את הספרות של התשובה.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קה

א הוֹדוּ לַיי קִרְאוּ בִּשְׁמוֹ הוֹדִיעוּ בָעַמִּים עֲלִילוֹתָיו:ב שִׁירוּ לוֹ זַמְּרוּ לוֹ שִׂיחוּ בְּכָל נִפְלְאוֹתָיו:ג הִתְהַלְלוּ בְּשֵׁם קָדְשׁוֹ יִשְׂמַח לֵב מְבַקְשֵׁי יי:ד דִּרְשׁוּ יי וְעֻזּוֹ בַּקְּשׁוּ פָנָיו תָּמִיד:ה זִכְרוּ נִפְלְאוֹתָיו אֲשֶׁר עָשָׂה מֹפְתָיו וּמִשְׁפְּטֵי פִיו:ו זֶרַע אַבְרָהָם עַבְדּוֹ בְּנֵי יַעֲקֹב בְּחִירָיו:ז הוּא יי אֱלֹהֵינוּ בְּכָל הָאָרֶץ מִשְׁפָּטָיו:ח זָכַר לְעוֹלָם בְּרִיתוֹ דָּבָר צִוָּה לְאֶלֶף דּוֹר:ט אֲשֶׁר כָּרַת אֶת אַבְרָהָם וּשְׁבוּעָתוֹ לְיִשְׂחָק:י וַיַּעֲמִידֶהָ לְיַעֲקֹב לְחֹק לְיִשְׂרָאֵל בְּרִית עוֹלָם:יא לֵאמֹר לְךָ אֶתֵּן אֶת אֶרֶץ כְּנָעַן חֶבֶל נַחֲלַתְכֶם:יב בִּהְיוֹתָם מְתֵי מִסְפָּר כִּמְעַט וְגָרִים בָּהּ:יג וַיִּתְהַלְּכוּ מִגּוֹי אֶל גּוֹי מִמַּמְלָכָה אֶל עַם אַחֵר:יד לֹא הִנִּיחַ אָדָם לְעָשְׁקָם וַיּוֹכַח עֲלֵיהֶם מְלָכִים:טו אַל תִּגְּעוּ בִמְשִׁיחָי וְלִנְבִיאַי אַל תָּרֵעוּ:טז וַיִּקְרָא רָעָב עַל הָאָרֶץ כָּל מַטֵּה לֶחֶם שָׁבָר:יז שָׁלַח לִפְנֵיהֶם אִישׁ לְעֶבֶד נִמְכַּר יוֹסֵף:יח עִנּוּ בַכֶּבֶל (רגליו) רַגְלוֹ בַּרְזֶל בָּאָה נַפְשׁוֹ:יט עַד עֵת בֹּא דְבָרוֹ אִמְרַת יי צְרָפָתְהוּ:כ שָׁלַח מֶלֶךְ וַיַּתִּירֵהוּ מֹשֵׁל עַמִּים וַיְפַתְּחֵהוּ:כא שָׂמוֹ אָדוֹן לְבֵיתוֹ וּמֹשֵׁל בְּכָל קִנְיָנוֹ:כב לֶאְסֹר שָׂרָיו בְּנַפְשׁוֹ וּזְקֵנָיו יְחַכֵּם:כג וַיָּבֹא יִשְׂרָאֵל מִצְרָיִם וְיַעֲקֹב גָּר בְּאֶרֶץ חָם:כד וַיֶּפֶר אֶת עַמּוֹ מְאֹד וַיַּעֲצִמֵהוּ מִצָּרָיו:כה הָפַךְ לִבָּם לִשְׂנֹא עַמּוֹ לְהִתְנַכֵּל בַּעֲבָדָיו:כו שָׁלַח מֹשֶׁה עַבְדּוֹ אַהֲרֹן אֲשֶׁר בָּחַר בּוֹ:כז שָׂמוּ בָם דִּבְרֵי אֹתוֹתָיו וּמֹפְתִים בְּאֶרֶץ חָם:כח שָׁלַח חֹשֶׁךְ וַיַּחְשִׁךְ וְלֹא מָרוּ אֶת (דבריו) דְּבָרוֹ:כט הָפַךְ אֶת מֵימֵיהֶם לְדָם וַיָּמֶת אֶת דְּגָתָם:ל שָׁרַץ אַרְצָם צְפַרְדְּעִים בְּחַדְרֵי מַלְכֵיהֶם:לא אָמַר וַיָּבֹא עָרֹב כִּנִּים בְּכָל גְּבוּלָם:לב נָתַן גִּשְׁמֵיהֶם בָּרָד אֵשׁ לֶהָבוֹת בְּאַרְצָם:לג וַיַּךְ גַּפְנָם וּתְאֵנָתָם וַיְשַׁבֵּר עֵץ גְּבוּלָם:לד אָמַר וַיָּבֹא אַרְבֶּה וְיֶלֶק וְאֵין מִסְפָּר:לה וַיֹּאכַל כָּל עֵשֶׂב בְּאַרְצָם וַיֹּאכַל פְּרִי אַדְמָתָם:לו וַיַּךְ כָּל בְּכוֹר בְּאַרְצָם רֵאשִׁית לְכָל אוֹנָם:לז וַיּוֹצִיאֵם בְּכֶסֶף וְזָהָב וְאֵין בִּשְׁבָטָיו כּוֹשֵׁל:לח שָׂמַח מִצְרַיִם בְּצֵאתָם כִּי נָפַל פַּחְדָּם עֲלֵיהֶם:לט פָּרַשׂ עָנָן לְמָסָךְ וְאֵשׁ לְהָאִיר לָיְלָה:מ שָׁאַל וַיָּבֵא שְׂלָו וְלֶחֶם שָׁמַיִם יַשְׂבִּיעֵם:מא פָּתַח צוּר וַיָּזוּבוּ מָיִם הָלְכוּ בַּצִּיּוֹת נָהָר:מב כִּי זָכַר אֶת דְּבַר קָדְשׁוֹ אֶת אַבְרָהָם עַבְדּוֹ:מג וַיּוֹצִא עַמּוֹ בְשָׂשׂוֹן בְּרִנָּה אֶת בְּחִירָיו:מד וַיִּתֵּן לָהֶם אַרְצוֹת גּוֹיִם וַעֲמַל לְאֻמִּים יִירָשׁוּ:מה בַּעֲבוּר יִשְׁמְרוּ חֻקָּיו וְתוֹרֹתָיו יִנְצֹרוּ הַלְלוּיָהּ:
נקרא  4  פעמים

אתגר AI

רגעים מכריעים בחיים • אתגר 116

לוח מודעות

למעלה