סיפור אנשים ללא מסכות / שיחה על-מונית 6

שיילה

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
"תאמין לי אתה", הודיע לי נהג המונית, חרדי חביב בגיל העמידה. "אם לא הייתי צריך כסף הייתי נשאר בבית".

"גם אני", אמרתי לו ונזכרתי בערגה בלימוד הטלפוני עם המחשב והשוקוצ'ינו המושקע של החל"תניקית.

"אנשים לא מתחשבים ולא נזהרים. הפסיקו לרחוץ ידיים לובשים את המסכה על הסנטר, אם בכלל. איך אתה מסביר את זה?"

זעתי על מקומי באי נוחות, שולף בזהירות את המסכה מכיס החליפה, ממלמל לעצמי, "כן בהחלט, זה לא בסדר, אני רק הורדתי בגלל התפילין ושכחתי להחזיר, אתה יודע ככה זה".

"וואלה לא. לא מבין את זה", כך בכעס, "מילא אם זה היה כל אחד לעצמו שידבקו אינשא-ללה אבל זה מזיק לאחרים מה עם 'חב לאחריני'?.

כשמתחילים איתי בפלפולים זה להילחם איתי במגרש הביתי. "זה חשש, לא ברי הזיקא, קבעתי. לא מדובר בחולים או בחייבי בידוד שהם בסיכון גבוה, זה רק 'קדש עצמך במותר לך' כדי לשמור על שליטה בהדבקות".

"נו? וחשש היזק מותר?"

"חס וחלילה, אבל בדרגא כזו רחוקה שמי אמר שאני חולה ואם כן מי אמר שאדביק ואם אדביק מי אמר שאזיק, זה כבר יותר מספק ספיקא".

"אבל זה ספק ספיקא בפיקוח נפש, זה קולא דאתי לידי חומרא, מחללים שבת על אחוזים כאלו של חשש נפשות".

"זה לא באמת פיקוח נפש, גם משפעת אנשים מתים וחוץ מזה כל זמן שמערכת הבריאות מתפקדת אין סיבה לדאגה בכלל", שלפתי מהזיכרון ציטוט של איזה פרופסור שלגלג על הפאניקה, "אז האחוזים הרבה יותר נמוכים".

"תגיד לי אתה נורמלי?", רשף בכעס ומילא את מסכת השקף בנתזי רוק, "איפה אתה חי??? אתה מודע לנתונים? אתה מודע למה שקורה בעולם? אתה מודע לזה שהפרופסור שציטטת שינה את דעתו עשרה פעמים לפי מה שהתקשורת ששה לשדר?".

"נו נו", אני לא אוהב שמתקיפים אותי, "כל אחד והרבנים שלו".

"יש רב שנתן הוראה שלא ללבוש מסכה?"

"לא נראה לי, אבל יש כאלו המזלזלים בהוראות".

"לא מאמין שיש רב שיודע את הסכנה ומזלזל במקום שיכולים רבים להנזק ואם תמצא אחד כזה זה מעורר סימני שאלה".

'תמימות של בעלי-בתים', חשבתי לעצמי. "אתה יכול לעצור לי כאן?"

"בשמחה", סינן ועצר את המונה, "רק לסיום הייתי אומר לך משהו שאתה כנראה לא יודע"

"דבר באזני עבדך", אמרתי תוך כדי שליית מטבעות מהכיס הקדמי.

"יש ביאור הלכה מפורש שאומר שצריך להכריח אדם ללבוש מסכה כדי שלא ידבק הוא עצמו ואפילו במקום שאין המגפה בחוזק. אם לעצמו כך לאחרים על אחת כמה וכמה".

"מוזר, איפה זה כתוב?"

"ביאור הלכה סימן תקנד סעיף ו' ד"ה במקום חולי", שלף יחד עם העודף.

"תודה",אמרתי והלכתי למצא איזה חילוק דחוק שישאיר את המסיכות בראדין.
 

anotherית

משתמש סופר מקצוען

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
כרגיל דליקטס!
מבלי להוריד מחשיבות הדברים, אבל ההשוואה בין הקורונה למחלת ה'חלערי"א', בעיני - מורידה מהחיבור לתוכן.
נראה לי שזה לא משרת את המטרה.
כידוע, אם סברא לא מספיקה - הראיה צריכה להיות ממש טובה, כי בפירכא קלה יפול כל הבנין.
וחבל שנושא זה יטמע בין דבריהם של אלו דלא ידעי לדמות מילתא למילתא, ויוקצן.
בזמן שבהסברה בהירה וברורה יוכל ליכנס בלבו ובמוחו של כל בר-דעת.
 

שיילה

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
מבלי להוריד מחשיבות הדברים, אבל ההשוואה בין הקורונה למחלת ה'חלערי"א', בעיני - מורידה מהחיבור לתוכן.
חולק עליך בזאת.
הנתונים מראים שאצל אנשים בסיכון גבוה (וישנם רבים כאלו) הקורונה מסכנת חיים באחוזים גבוהים יותר מהכולירה.
 

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
א. אין לי מספרים ונתונים נכונים בשביל פילוח מלא, אבל גם אם נגדיר את סיכון וחומרת המחלות בפילוח המוזר של 'קבוצות סיכון' - אז צריך לבדוק ככה גם את הכולרה. ולתחושתי - שוב בלי מספרים - קבוצת הסיכון של כולרה מול קבוצת הסיכון של קורונה = כולרה לוקחת בגדול (לשם השוואה בסקטור של כלל הנדבקים - כולרה 50% תמותה בחולים נטולי טיפול, קורונה - אנחנו אוחזים ב6% תמותה [ושבעז"ה לא יעלה יותר] ועדיין אין תרופה. מאידך כמובן יש טיפול תומך, אבל גם בכולרה טופלו החולים. בקיצור צריך לשקלל הרבה נתונים בשביל זה).
ב. הזכרון של האנושות מהכולרה הרבה יותר כואב מפגעי הקורונה (בישראל פחות מ300 הרוגים מתוך 9M תושבים, אמנם ישנן ארצות אחרות בהן האחוזים גבוהים יותר, אבל כמדומני שברוב המדינות זה כמו אצלנו) וממילא העיקר הוא מה חושב היעד אליו מיועד הפוסט..
ג. גם ולו שהנתונים האמיתיים יהיו זהים או אפילו חמורים יותר בקורונה מאשר בכולרה - בדעת בני אדם זה לא מצטייר כך, הקורונה נתפסת בעיקר כזעזוע למשק, והכולרה נזכרת יותר כמגפה קטלנית.
משכך, ההשוואה מורידה את אמינות המסר, גם אם שלא בצדק.

תן לנו דיאלוג/מונולוג מוניות משובח וממוקד שיסביר את ההגיון בלי צורך בראיות.
למדונו רבותינו שראיות מעידות על חסרון בסברא.
במחשבה שניה - אולי רק אצלי 'ראיות' מקפיצות צורך לדחות ולחלק.
 

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
איך דחוק? ריבוינע של עוילם!
 

שיילה

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
איך דחוק? ריבוינע של עוילם!
הטראומה האנושית נמדדת לפי מספר המתים, דהיינו שאם המחלה הזו הורגת ב100% אדם אחד משכונת קטמון זאת ידידותית למדי. אך על פי היהדות עניין פיקוח נפש נמדד לפי אחוזי סיכון מוות אפילו יחידני כך שהחילוק אכן דחוק.
 

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
הטראומה האנושית נמדדת לפי מספר המתים, דהיינו שאם המחלה הזו הורגת ב100% אדם אחד משכונת קטמון זאת ידידותית למדי. אך על פי היהדות עניין פיקוח נפש נמדד לפי אחוזי סיכון מוות אפילו יחידני כך שהחילוק אכן דחוק.
יש כאן מקום להאריך, אבל זה לא הפורום המתאים.
מ"מ, מבחינת פוסט שבא להעביר מסר חד ולשכנע את אלו שטרם השתכנעו - יש כאן בעיה בתבנית.
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
הפורמט של שיחה עם נהג מונית, נראה לי די קיטשי, אם כי יש כאן חידוש מרענן, של נהג מונית 'חרדי'. משום מה, הצירוף הזה נראה לי קצת...
"זה חשש, לא ברי הזיקא, קבעתי. לא מדובר בחולים או בחייבי בידוד שהם בסיכון גבוה, זה רק 'קדש עצמך במותר לך' כדי לשמור על שליטה בהדבקות".
"זה חשש, לא ברי הזיקא", קבעתי. "לא מדובר בחולים או בחייבי בידוד שהם בסיכון גבוה, זה רק 'קדש עצמך במותר לך' כדי לשמור על שליטה בהדבקות".
חולק עליך בזאת.
הנתונים מראים שאצל אנשים בסיכון גבוה (וישנם רבים כאלו) הקורונה מסכנת חיים באחוזים גבוהים יותר מהכולירה.
השאלה היא לגבי המון הציבור. אין שום ספק שהכולירה קטלה הרבה יותר אנשים מאשר הקורונה, גם אילו לא היו נוקטים בצעדי ההרחקה.
הנה קישור לסיפור היסטורי מתקופת החולירה. האם בברוקלין, ויליאמסבורג וקראון-הייטס, שם רוב הציבור החרדי חלה בקורונה, התרחשו מקרים כמו בסיפור?
 

שיילה

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
השאלה היא לגבי המון הציבור. אין שום ספק שהכולירה קטלה הרבה יותר אנשים מאשר הקורונה, גם אילו לא היו נוקטים בצעדי ההרחקה.
ודאי, אבל אין חולק שה'אבולה' שקטלה הרבה פחות אנשים מהקורונה היא קטלנית לאין ערוך.
הנידון הוא אינו כמה ימותו באחוזים מהאוכלוסיה אלא האם ישנם אנשים שימותו ודאי, וזה קיים בהחלט.
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
הנידון הוא אינו כמה ימותו באחוזים מהאוכלוסיה אלא האם ישנם אנשים שימותו ודאי, וזה קיים בהחלט.
נכון שכשבאופן כללי אנשים פחות מקפידים על מסכות, יהיו אנשים שימותו ודאי. אבל כשמדברים על האדם הספציפי, שהמסכה חונקת אותו/מגרדת לו/מרגיזה אותו, אין שום הכרח שהורדת המסכה תהרוג מישהו. אבל כמובן שחובה לחבוש מסכה, לא באתי להקל...
 

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
הנה קישור לסיפור היסטורי מתקופת החולירה. האם בברוקלין, ויליאמסבורג וקראון-הייטס, שם רוב הציבור החרדי חלה בקורונה, התרחשו מקרים כמו בסיפור?
זכור לטוב!
ולכל אלו שעם הקנסות פתאום כיסו את פניהם, טלו קורה מבין עיניכם, ספק ממוני עדיף לכם מספק נפשות???
שכיח היזקא שאני...
 

כנפיים

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
פרסום וקופי
יפה מאד! אם כי גם לי הציקה למדנותו של הנהג. אבל יותר מזה, כתבת בתור מזלזל בהוראות, אבל לטעמי לא נכנסת לדמות מספיק, ולכן המשחק לא מספיק משכנע את הצופים.
איפה מצאת כזה צדיק נסתר ששולף לך מ"מ בביאור הלכה על המקום ועוסק למחייתו בעגלונות מודרנית
בארגז התחפושות של המסרים
 

שיילה

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
איפה מצאת כזה צדיק נסתר ששולף לך מ"מ בביאור הלכה על המקום ועוסק למחייתו בעגלונות מודרנית
גם לי הציקה למדנותו של הנהג
וכבר אמר אותו הסדרן "תורה מונחת בקרן זוית, מי פנוי???" ,וברצינות, אני מכיר יודעי ספר שפושטים את נבלתם בענווה תחת כיפה צהובה.
 
נערך לאחרונה ב:

אולי מעניין אותך גם...

אשכולות דומים

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיד

א בְּצֵאת יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם בֵּית יַעֲקֹב מֵעַם לֹעֵז:ב הָיְתָה יְהוּדָה לְקָדְשׁוֹ יִשְׂרָאֵל מַמְשְׁלוֹתָיו:ג הַיָּם רָאָה וַיָּנֹס הַיַּרְדֵּן יִסֹּב לְאָחוֹר:ד הֶהָרִים רָקְדוּ כְאֵילִים גְּבָעוֹת כִּבְנֵי צֹאן:ה מַה לְּךָ הַיָּם כִּי תָנוּס הַיַּרְדֵּן תִּסֹּב לְאָחוֹר:ו הֶהָרִים תִּרְקְדוּ כְאֵילִים גְּבָעוֹת כִּבְנֵי צֹאן:ז מִלִּפְנֵי אָדוֹן חוּלִי אָרֶץ מִלִּפְנֵי אֱלוֹהַּ יַעֲקֹב:ח הַהֹפְכִי הַצּוּר אֲגַם מָיִם חַלָּמִישׁ לְמַעְיְנוֹ מָיִם:
נקרא  14  פעמים

אתגר AI

חלון ראווה • אתגר 123

לוח מודעות

למעלה