מכירות את הרב שהסכים עם כל הצדדים, כולל הצד שלא היה צד? נראה לי שרוחו נכנסה בי
.
קוראת את אלו שבעד הביקורת ומסכימה איתן. קוראת את אלו שמסתייגות ומסכימה גם איתן...
אגב, אני חושבת שיש נקודה אחת שעליה כולן מסכימות: גם אלו שמתנגדות לביקורת ספרים לא מתנגדות לה בגלל הביקורת שפתחה את האשכול הזה. היא הייתה מאד מאד מכבדת ועניינית. הרתיעה היא מהתגובות לביקורת, שחלקן לא תמיד כאלו, לא תמיד מכבדות ולא תמיד ענייניות.
מנסה לחשוב איך אפשר לפתור את הדילמה הזאת. יהיה קשה מאד להגיע פה להכרעה הלכתית, כי הגיג אמרה נכון: זאת סיטואציה שקשה להבהיר אותה בשאלת רב קצרה.
יש לי הצעה, אולי תסכימו איתה: מה דעתכן שכל תגובה / דיעה / משוב על סיפור ייכתבו ללא סופרלטיבים?
מסכימות שיש הבדל בין משפט כמו:
"היה משהו שלא הבנתי בסיפור, למה הגרגולים לא ניגשו למלך".
לבין המשפט הזה:
"כל הקטע עם הגרגולים מעצבן ולא הגיוני, איזה טיפשים, למה הם לא ניגשו למלך?!"
כמו שכתבתי, לדעתי (ואני כמובן לא דעה הלכתית) זה בסדר לכתוב: לא הבנתי / לא חיבבתי / לא התחברתי.
אבל נראה לי שפחות בסדר לכתוב:
סיפור מטופש / גרוע / הזוי / מסוכן.
ולא צריך להזכיר שלא בסדר בכלל לכתוב:
סופרת טיפשה / מעצבנת / איכסית.
אני מרגישה, ואולי אני טועה, שלהגדרות, לכינויים, יש צליל מאד חזק, מאד החלטי ופסקני, כזה שאין לערער ולהרהר אחריו.
לעומת סיפור אישי של מביעת המשוב שאומר: 'לא הבנתי, לא חיבבתי, לא התחברתי'. מרגישה שהסיפור האישי נעים יותר לעין וללב.