יש לי כל כך הרבה מה לענות לכם, בכל תגובה שלכם אני לוחצת על
ציטוט ומתחילה להריץ שורות, עד שאני קולטת - שבעצם
בדיוק על זה אני מדברת במאמרים הבאים, וש
חייבים את כל המאמר כדי להבין אותי... אז סליחה ומחילה. אני קוראת הכל, ותודה לכולכם על תשומת הלב שאתם מעניקים להגיגי האקראיים. תשובות בעזרת השם יהיו בפרקים הבאים.
בכל זאת יש כמה תגובות שהתייחסתי לנושא שלהם בפרק הראשון, אז אענה עליהם כאן:
1.
התערבבו כאן שני עניינים
יש פלגיאט פשוט של העתקה מסופר לסופר, ויש פלגיאט של התאמה תרבותית
אכן יש כמה סוגי פלגיאט, ואנחנו נדבר עליהם בפרק הבא.
תזכורת כללית, זכויות יוצרים בהלכה שונים באופן מהותי מהאופן בו הם נתפסים בעולם כיום, אך באמת אין כאן המקום לנהל דיון בנושא הלכתי זה
זכויות יוצרים ופלגיאט הם שתי נושאים קרובים אך שונים.
אני
לא מדברת על זכויות יוצרים. בכל מקרה אעיר שרוב הפוסקים מגיעים למסקנה של דיני מלכותא, אם זה דרך הלכות השגת גבול, ואם זה דרך הלכות בשם אומרו או בדרך אחרת... אבל
לא על זה אני מדברת.
בשונה מ"זכויות יוצרים", "פלגיאט" הוא נושא ברור בהלכה. המקור המוכר ביותר לנושא הוא '..בשם אומרו מביא גאולה לעולם', אבל כדאי לראות הרחבה בנושא ב
מקורות שציטטתי בהערות השוליים במאמר. בייחוד מרחיב על כך ר' שמואל אשכנזי במאמרו "הגונב מן הספר" שהתפרסם בישורון. שם הוא מאחד מקורות רבים בנושא.
אמנם שם מדובר כמובן על דברי תורה, ואני לא פוסקת להלכה לכן לא התיימרתי לכתוב מאמר בשם "הדינים וההלכות לפלגיאט בנושאי בידור". אני באה מהכיוון של יושר ואמינות כלפי הקהל, ובהמשך אסביר למה אילו נושאים שחשובים עבורנו כ
אמנים וכ
יהודים.
מסיבה זו גם לא הבאתי את החוקים הבינלאומיים והישראלים בנושא, אלא רק כדי ללמד אותנו איך להסתכל אל העתקות והשראות. איך לבחון אותם. בלי ללמוד את הכללים מאוד קשה לשמור על גדרות, לכן כדאי לנו להסתכל על החוקים הקייימים. למעשה לדעתי הסיבה והגורם לפלגיאטים אצלינו
הוא הוא שאנחנו לא לומדים את החוקים, ולא שום מניע נבזי או נסתר אחר.