התייעצות "אין חודש שאני שונא כמו אלול". חלק א.

nissozzx

משתמש חדש
בהתקרב אלינו ימי ראש השנה הבאים לקראתנו לטובה, לאחר חודש של קירבה לשם, תפילות והתחזקות, ימי הדין מגיעים אלינו, אך לא רק ימי דין אלא גם ובעיקר ימי רגש לעבודתו יתברך!
אומנם, לא כל אחד חווה את ימי הקרבה והרגש אלא יותר את ימי הדין, לכן הדברים הכתובים כאן הם דוגמא של ייעוץ שהיה לי על נושא כאוב ומפורסם מאוד בקרב היועצים החינוכיים, כיצד חודש שלם מהחיים הופך נטל (במקרה הטוב).

לכן חשוב גם לקרוא את החלק השני של המאמר על מנת להבין מעט את דרכי ההתמודדות מול הבעיה הספציפית הזו.

בשנים האחרונות אנו עדים על יותר ויותר בני תורה המודים בבושה גמורה (והם לא צריכים להתבייש) שימים אלו הם ימי שנאה עבורם (ישנם שגם חג השבועות), ימים של פחד וחרדה עד כדי כך שבחורים וגם גברים נשואים לא הולכים שנים לאמירת הסליחות, ואף כאלה שלא טורחים ללכת לתפילות החג. ולא כי הם חס ושלום שונאים את המצוות.

אז מה האמת, למה באמת הם לא הולכים לתפילות הכי מרגשות בכל השנה?

הדברים הבאים נאמרו ע"י אברך חשוב מאוד, בן תורה אמיתי, ובן אדם מאוד בריא בדעותיו (וכמובן נכתבו בהסכמתו). "אין חודש שאני שונא כמו אלול! אני לא יכול לשמוע על החודש הזה, אני כבר מחכה שהוא וראש השנה כבר יעופו. שנים אני מחפש את המנין הכי קצר, קצר וקולע תפילה, תקיעה, מוסף והביתה! בלי דרשות ובלי פיוטים!".

אני, שכבר מודע לבעיה וכמעט גם יודע מה הסיבה, שואל בכל זאת: למה?

והוא, שכבר יודע שאני יודע, עונה קצת כדי לצאת ידי חובה: "כי מגיל קטן לא היו מפסיקים לדבר על זה שכמה שנעשה זה לא שווה! כמה שאתה תתפלל זה לא באמת, אתה ממש צריך להאריך בתפילה כדי שהשם ישמע אותך. ככה זה מהבית וככה זה מהלימודים ועד הישיבה! מכיר את הסידורים האלה עם הכוונות?" הוא שואל אותי. ואני, מהנהן בחיוך קל.

"בישיבה היו מתפללים עמידה שעה (אומר את זה בטון מתוסכל) ואני, הייתי מסיים את התפילה תוך חמש דקות ועדיין זז כאילו אני מתפלל. ולמה? כי יש איזה לחץ כזה מהסביבה שאם אתה לא קורע שערי שמיים בתפילה זכה וארווווכה (ככה הוא משך את המילה) אז זה לא שווה! ועוד, אוי ואבוי אם תעז לנקר או ח"ו לישון ביום הזה! בכלל תקבל על הראש כמה לא אכפת לך מהחיים שלך וכמה אתה לא טוב! לחץ לחץ לחץ, אתה מכיר את זה?" הוא שואל.
ואני, רוצה לומר לו שאוו.. אוו.. כמה אני מכיר את זה.
(אגב זו עוד שיחה עדינה, באמת שיש לי שיחות עם בחורים שדברו דברים הרבה יותר קשים וכואבים).

ואני, עכשיו תפקידי רק לשמוע, להקשיב ולתת לו לדבר ולהוציא את הכאב שלו. כמובן שלא נלעה אותכם הקוראים בכל תהליך הייעוץ והריפוי הארוך מול אותו אברך תלמיד חכם שעפר אני לרגליו, אבל אולי אפשר לומר קצת מהכיוון ויועילו הדברים אי"ה.

באמת שכולנו, אבל כולנו טובים ברוב הפעמים. כולנו מתפללים, לומדים, עושים חסד עם הילדים שלנו, עושים חסד עם השכנים והחברים, מכבדים הורים, ובמילה אחת שהיא העיקרית: משתדלים!

כולנו משתדלים לעבוד את השם, אני לא מכיר אדם באופן אישי, שרוצה לחלל שם שמיים או רוצה לפגוע באיזה מישהו, הפוך, רוב ככל האנשים שאני מכיר אם הם פגעו במישהו אפילו בספק, ייסורי המצפון שיהיו להם יגרמו לכך שתוך יום יומיים, מקסימום שבוע הם הולכים ועושים "סולחה" כלשון העם.

אני מכיר באופן אישי, אשת חבר שוויתרה על עבודה עם משכורת גבוהה מאוד, כולל רכב צמוד, ורק בגלל שהיא חשדה, שמא, אולי יהיה לה איזה קירבה מסויימת לאינטרנט לא מסונן. אישה עם משפחה גדולה, ויתרה על חיי הרווחה בגלל שלא רצתה להתרחק מהשם!

והאמת? שכולנו ככה! כל אחד והדוגמא שלו. ההוא שוויתר על עבודה עם שכר גבוה בגלל שעובדים בחול המועד ורצה יותר ללמוד תורה ויותר זמן איכות עם המשפחה.

והשני שלא הולך לאירועים לא צנועים אפילו של משפחה קרובה.

האישה שמסיעה את ילדיה כל יום הלוך וחזור מרחק של כמעט שעה לא כולל פקקים רק כי היא רוצה עבורם חינוך יותר טוב!

אם אנו הקטנים מתפעלים ממסירות נפש כזו, לא כל שכן שהקב"ה מתפעל ושמח במעשינו? השתדלות זו מילת המפתח. כולנו משתדלים במאה אחוז. הצלחות זה רק מתנת שמיים ותו לא.

לדרכים נופסות לצאת מההרגשה של השפלות השלילית, נכתוב בחלק ב' של המאמר. אי"ה.

הכותב משמש כיועץ חינוכי
מייל לשאלות וייעוץ: <לא ניתן לפרסם מיילים באופן פומבי>​
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קד

א בָּרְכִי נַפְשִׁי אֶת יי יי אֱלֹהַי גָּדַלְתָּ מְּאֹד הוֹד וְהָדָר לָבָשְׁתָּ:ב עֹטֶה אוֹר כַּשַּׂלְמָה נוֹטֶה שָׁמַיִם כַּיְרִיעָה:ג הַמְקָרֶה בַמַּיִם עֲלִיּוֹתָיו הַשָּׂם עָבִים רְכוּבוֹ הַמְהַלֵּךְ עַל כַּנְפֵי רוּחַ:ד עֹשֶׂה מַלְאָכָיו רוּחוֹת מְשָׁרְתָיו אֵשׁ לֹהֵט:ה יָסַד אֶרֶץ עַל מְכוֹנֶיהָ בַּל תִּמּוֹט עוֹלָם וָעֶד:ו תְּהוֹם כַּלְּבוּשׁ כִּסִּיתוֹ עַל הָרִים יַעַמְדוּ מָיִם:ז מִן גַּעֲרָתְךָ יְנוּסוּן מִן קוֹל רַעַמְךָ יֵחָפֵזוּן:ח יַעֲלוּ הָרִים יֵרְדוּ בְקָעוֹת אֶל מְקוֹם זֶה יָסַדְתָּ לָהֶם:ט גְּבוּל שַׂמְתָּ בַּל יַעֲבֹרוּן בַּל יְשׁוּבוּן לְכַסּוֹת הָאָרֶץ:י הַמְשַׁלֵּחַ מַעְיָנִים בַּנְּחָלִים בֵּין הָרִים יְהַלֵּכוּן:יא יַשְׁקוּ כָּל חַיְתוֹ שָׂדָי יִשְׁבְּרוּ פְרָאִים צְמָאָם:יב עֲלֵיהֶם עוֹף הַשָּׁמַיִם יִשְׁכּוֹן מִבֵּין עֳפָאיִם יִתְּנוּ קוֹל:יג מַשְׁקֶה הָרִים מֵעֲלִיּוֹתָיו מִפְּרִי מַעֲשֶׂיךָ תִּשְׂבַּע הָאָרֶץ:יד מַצְמִיחַ חָצִיר לַבְּהֵמָה וְעֵשֶׂב לַעֲבֹדַת הָאָדָם לְהוֹצִיא לֶחֶם מִן הָאָרֶץ:טו וְיַיִן יְשַׂמַּח לְבַב אֱנוֹשׁ לְהַצְהִיל פָּנִים מִשָּׁמֶן וְלֶחֶם לְבַב אֱנוֹשׁ יִסְעָד:טז יִשְׂבְּעוּ עֲצֵי יי אַרְזֵי לְבָנוֹן אֲשֶׁר נָטָע:יז אֲשֶׁר שָׁם צִפֳּרִים יְקַנֵּנוּ חֲסִידָה בְּרוֹשִׁים בֵּיתָהּ:יח הָרִים הַגְּבֹהִים לַיְּעֵלִים סְלָעִים מַחְסֶה לַשְׁפַנִּים:יט עָשָׂה יָרֵחַ לְמוֹעֲדִים שֶׁמֶשׁ יָדַע מְבוֹאוֹ:כ תָּשֶׁת חֹשֶׁךְ וִיהִי לָיְלָה בּוֹ תִרְמֹשׂ כָּל חַיְתוֹ יָעַר:כא הַכְּפִירִים שֹׁאֲגִים לַטָּרֶף וּלְבַקֵּשׁ מֵאֵל אָכְלָם:כב תִּזְרַח הַשֶּׁמֶשׁ יֵאָסֵפוּן וְאֶל מְעוֹנֹתָם יִרְבָּצוּן:כג יֵצֵא אָדָם לְפָעֳלוֹ וְלַעֲבֹדָתוֹ עֲדֵי עָרֶב:כד מָה רַבּוּ מַעֲשֶׂיךָ יי כֻּלָּם בְּחָכְמָה עָשִׂיתָ מָלְאָה הָאָרֶץ קִנְיָנֶךָ:כה זֶה הַיָּם גָּדוֹל וּרְחַב יָדָיִם שָׁם רֶמֶשׂ וְאֵין מִסְפָּר חַיּוֹת קְטַנּוֹת עִם גְּדֹלוֹת:כו שָׁם אֳנִיּוֹת יְהַלֵּכוּן לִוְיָתָן זֶה יָצַרְתָּ לְשַׂחֶק בּוֹ:כז כֻּלָּם אֵלֶיךָ יְשַׂבֵּרוּן לָתֵת אָכְלָם בְּעִתּוֹ:כח תִּתֵּן לָהֶם יִלְקֹטוּן תִּפְתַּח יָדְךָ יִשְׂבְּעוּן טוֹב:כט תַּסְתִּיר פָּנֶיךָ יִבָּהֵלוּן תֹּסֵף רוּחָם יִגְוָעוּן וְאֶל עֲפָרָם יְשׁוּבוּן:ל תְּשַׁלַּח רוּחֲךָ יִבָּרֵאוּן וּתְחַדֵּשׁ פְּנֵי אֲדָמָה:לא יְהִי כְבוֹד יי לְעוֹלָם יִשְׂמַח יי בְּמַעֲשָׂיו:לב הַמַּבִּיט לָאָרֶץ וַתִּרְעָד יִגַּע בֶּהָרִים וְיֶעֱשָׁנוּ:לג אָשִׁירָה לַיי בְּחַיָּי אֲזַמְּרָה לֵאלֹהַי בְּעוֹדִי:לד יֶעֱרַב עָלָיו שִׂיחִי אָנֹכִי אֶשְׂמַח בַּיהוָה:לה יִתַּמּוּ חַטָּאִים מִן הָאָרֶץ וּרְשָׁעִים עוֹד אֵינָם בָּרְכִי נַפְשִׁי אֶת יי הַלְלוּיָהּ:
נקרא  4  פעמים

אתגר AI

רגעים מכריעים בחיים • אתגר 116

לוח מודעות

למעלה