אין דבר העומד בפני הרצון???

imagine

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
בס"ד

שאלה דחופה:
מהו המקור למשפט: "אין דבר העומד בפני הרצון"???
(האם יש למשפט זה מקורות ביהדות??? לא את הרעיון שעומד מאחורי זה, אלא את המשפט הזה ממש, כציטוט!!!)

תודה ובהצלחה:)
 

דניאל נ

משתמש מקצוען
מקור הפתגם אינו ידוע, אך מנחם אוסישקין צוטט באמרו: "אין לך דבר העומד בפני הרצון".
להבדיל אלף אלפי הבדלות בזהר ב קסב יש משהו דומה : כל מילין דעלמא לא תליין אלא ברעותא - כל הדברים שבעולם אינם תלויים אלא ברצון.
 

imagine

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
עם כל הכבוד (?!...) מנחם אוסישקין אינו מקור יהודי בעבורי.
המקור של הזוהר בהחלט עוזר לי.
אך עדיין אני מעוניינת לדעת האם לציטוט "אין דבר העומד בפני הרצון" (בדיוק כך!!) יש מקור ביהדות? (או יותר נכון, מה מקורו? הרי ברור שמישהו אמר אותו פעם ראשונה...)
פשוט, זכור לי שלפני שנים... כשהייתי ב"בתיה" המדריכה עשתה פעולה בנושא כלשהו ובין הדברים היא חידשה שהפתגם הזה גויי... שהרי יש דברים שעם כל הרצון הטוב, לא נוכל להשיג, כאשר רצון שמים הוא אחרת. האם יש לכם מושג בנושא???
תודה, תמשיכו בכח הרצון:)
 

דניאל נ

משתמש מקצוען
עשיתי גזור והדבק מגודל והוספתי את הלהבדיל
לגבי מה שהמדריכה אמרה : הזוהר כותב את אותו דבר רק במילים אחרות
וההסבר : ידוע שכל יהודי יגיע בסופו של דבר לגמר התיקון , אם כך איפה הבחירה שמדברים עליה כל כך הרבה ? אלא הבחירה היא איזו דרך יהודי יבחר על מנת להגיע לתיקונו , ייסורים חלילה או דרך התורה וכמשל כל אחד מגיע לתחנה יש שיגיעו ברגל יש באוטובוס ויש במונית וגם בכל דרך יש אלפי בחירות דרך נוחה או מלאה מהמורות ומכשולים
וכך בעולם הזה אין דבר העומד בפני הרצון אולם אם רצון האדם נוגד את רצון שמים וודאי שהאדם יצליח ( כמובן כביכול ) שהרי כתוב הבא ליטהר מסייעים בידו וחלילה ההיפך
דהיינו במעשיו האדם בחר מסלול שונה שבמסלול הזה הוא יעשה את רצון הבורא בדרך קשה יותר והכל על אותו האופן ואכמ״ל
 

ליקי

משתמש פעיל
עיצוב גרפי
נכתב ע"י דניאל נ;604571:
טעות בשם החיד״א מובא משהו אחר ..
תראה לקרוא אני יודעת...
בסוף האשכול זה מה כתוב. (אני לא יודעת להביא קישור להודעה מסוימת)

במשך האשכול לא הצלחתי בדיוק להבין אבל את ההודעה אחרונה הבנתי.
 

g2035

משתמש פעיל
D I G I T A L
פעם עשיתי חיפוש באוצר החכמה על הפתגם אין דבר העומד בפני הרצון, וכמובן מצאתי הרבה ספרים שמביאים הפתגם.
וגם מצאתי ספר אחד (איני זוכר כעת איזה.) שמביא רשימה שלימה של פתגמים שאין להם מקור, וזה אחד מהם.
 

דניאל נ

משתמש מקצוען
נכתב ע"י ליקי;604575:
תראה לקרוא אני יודעת...
בסוף האשכול זה מה כתוב. (אני לא יודעת להביא קישור להודעה מסוימת)

במשך האשכול לא הצלחתי בדיוק להבין אבל את ההודעה אחרונה הבנתי.

מתנצל טעות שלי
 

שיר770

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
תחפשי בהיברובוקס את המשפט. אני הגעתי לכמה וכמה תוצאות מעניינות מאוד...
 

22

משתמש פעיל
עיצוב גרפי
שמעתי בהרצאה של הרב יחיאל יעקבזון שאין כזה חז"ל, אנשים אוהבים כאלה משפטים ומדביקים א"ז לכל דבר.
אולי רבנים מסוימים כן אומרים א"ז אבל זה לא מהמקורות
 
א

איצה מאייר

אורח
סליחה על הסטיה.
אבל משהו יודע את המקור למושג:
'גזל שינה'
אשמח מאוד לשמוע.
 

דניאל נ

משתמש מקצוען
נכתב ע"י איצה מאייר;604843:
סליחה על הסטיה.
אבל משהו יודע את המקור למושג:
'גזל שינה'
אשמח מאוד לשמוע.

העיר על כך מרן רבי שמואל הלוי וואזנר שליט``א בספרו שבט הלוי (חלק ז סי` רכד) ולדעתו לא שייך גזל אלא כשהגזלן לוקח משהו מהנגזל, משא``כ בגזל שינה שהוא מבטל את התועלת מחבירו שזהו איסור חמור כמבואר בתלמוד (בבא בתרא כ ב) ובשולחן ערוך (חושן משפט סי` קנו) אבל גזל גמור אין כאן, אולם צידד שזה לא גרוע מהגזל שמבואר במסכת ברכות (ו ב) שמי שאינו משיב על ברכת שלום שחבירו מברך אותו נקרא גזלן. ואני מעתיק לך עוד בעניין זה מכבוד מורי ורבי הגאון רבי מנשה קליין שליט``א מניו יורק – ירושלים בספרו הגדול משנה הלכות, וזה לשונו: לכבוד ידידי היקר וכו` הי``ו. אחדשה``ט.

בדבר ששאל מה שמורגל בפי העולם גזל שינה אי יש לזה מקור. נראה כי דבר זה מקורו ממה שאמרו ז``ל (ברכות יג) אמר ליה רב נחמן לדרו עבדיה בפסוקא קמא צערן טפי לא תצערן וכן אמר ליה רב יוסף לרב יוסף בריה דרבה אבוך היכי הוה עביד א``ל בפסוקא קמא הוה קא מצער נפשיה טפי לא הוה מצער נפשיה ומבואר דאפילו למצות ק``ש רק אפסוק ראשון הוה מצער עצמו משום שינה ולא יותר, א``כ בסתמא לצער מי שהוא ולהקיצו הו``ל בכלל גוזל ממנו דעיקר ענין של גזל הוא משום דמצטער.

וקצת ראיה נראה מגמ` סנהדרין נ``ט הגוזל פחות משו``פ דב``נ ניהרג עליה אע``פ שגזל מישראל וישראל מחיל ליה מ``מ בשעה ששומע מצטער אלא אח``כ מוחל, א``כ הכ``נ הו``ל מצטער כגוזל פחות משו``פ ועיין תוספתא ב``ק פ``ג ה``ז ז` גנבים הם הראשון שבגנבים גונב דעת הבריות ומסרב לחבירו לארחו ואין בלבו לקרותו וכו` ע``ש שכולן בלי נקיטת חפץ וכו` ומיהו לא חשיב גוזל שינה והבן כי אין הז``ג יותר. לכן מה שכתב מע``כ דגזל לא שייך אלא בנקיטת חפץ ודאי זה אינו כמבואר בתוספתא הנ``ל דכל הני בכלל גזל הם אע``פ שאינו אוחז שום דבר בידו.

איברא דלכאורה צ``ע ממשנה מפורשת סנהדרין (ע``א ע``ב) שינה ויין לרשעים הנאה להם הנאה לעולם לצדיקים רע להם ורע לעולם וא``כ ממ``נ אם הוא רשע אז הנאה לו ולעולם השינה וא``כ גוזל הנאתו הימנו וגם מן העולם והו``ל בכלל גוזל כנסת ישראל שאמרו שמי שאוכל בלא ברכה גוזל כנסת ישראל ואם הוא צדיק אז אדרבה שינה רע לו ולעולם ואינו גוזל כלום אלא אדרבה מצוה לעוררו שיהיה טוב לעולם ולכן כל הענין צ``ע.

והנותן לשכוי בינה צוהו להעיר העולם כולו משנתן, ואדרבה הוא מצוה וחיוב, ובמשנה מסכת תמיד (פ``א דף כ``ח א) אשריהם לראשונים שאפי` על אונס שינה עושין דין שלא על אונס שינה על אחת כמה וכמה וי``ל דמיירי בחולה או במי שלא ישן ג` ימים וי``ל. ובספרי מוסר עורו ישנים משנתכם ונרדמים הקיצו מתרדמתכם (ועיין רמב``ם פ``ג מהל` תשובה ה``ד), ואם הוא ח``ו רשע אז אין לעוררו כי שינה נאה הוא לו ולעולם, ואם מיירי באדם חולה ומקיצו ומטרידו אין זה ענין של גזל אלא מזיק את חבירו מה שמעוררו ולפעמים הוא בכלל פק``נ וכגון חולה שישן שמותר לכבות הנר כדתנן (שבת כ``ט ע``ב) המכבה את הנר מפני החולה שישן פטור ואם מעוררו הרי הוא בכלל פק``נ ח``ו, אבל אפי` במקום איסור לעורר הכל ענין היזק ולא גזל.

והמאירי ב``ב כ` ע``ב אמר המאירי חנות שבחצר יכול הוא למחות כלומר אחד מבני החצר שרצה לעשות בביתו חנות יכולים השכנים או אחד מהם לעכב עליו ולומר אין אנו יכולין לישן מקול הנכנסים והיוצאים, אבל עושה וכו` בתוך ביתו ואינו נמנע מפני היזק שינה וכו` ע``ש והרי דקרי ליה היזק שינה אבל לא גזל.
 

22

משתמש פעיל
עיצוב גרפי
אני שמעתי הרצאה של רב גדול (מעדיפה לא להגיד מי כדי שלא יבוא מכשול על ידי ח"ו) שהוא אומר שאין כזה דבר גזל שינה
יש ואהבת לרעך כמוך או דינים אחרים של בן אדם לחברו שצריך להיות טובים, מה שב"א לא רוצה שיעשו לו אסור לו לעשות לאחרים ועוד, אבל המושג גזל שינה לא קיים.
 
א

איצה מאייר

אורח
דניאל תודה רבה רבה
22 אין פה שום מכשול,
כי ואהבת לרעך כמוך הוא לא פחות חמור,
בכל מקרה תודה למשיבים.
 

imagine

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
נכתב ע"י אושר;604722:

יישר כח ענק!!!
עזרת לי מאד!
שתזכה להגשים כל רצונותיך הרוחניים!!!
מה שאני הבנתי מכל הדיונים זה: שגם אם הפתגם הספיציפי הזה אין לו מקור ידוע יהודי, בכל אופן, משמעותו לגבי השגים והשגות רוחניים ברורה ושרירה וקיימת לעד!!! מה שאין כן לגבי השגים גשמיים שאז האדם בהחלט מוגבל! כמובן שחובת ההשתדלות עדיין מוטלת עליו וכמובן שזה יעשה רק מתוך רצון כנה ואמיתי שמביא לעשיה ולא מתוך חיבוק ידיים.... אבל, בסופו של דבר "הכל בידי שמים - חוץ מיראת שמים". ועל האדם להכיר במוגבלותו להשיג קניינים גשמיים, שהרי עם כל הרצון הטוב, המאמץ והיגע עדיין יש מישהו מעל שמנהל את העולם! ולפעמים, גם אם מאאאאאאד נרצה - נגלה בביטול ובהכנעה שהאדם יצור מוגבל ורק אלוקים הוא כל יכול וברצונו נעשה הכל!
מבינים ומסכימים איתי???
מי שכן - יש פעמון בצד שמאל למטה, ויש מקש שמאלי בעכבר, וד"ל...
מי שלא - יש לי שאלה אליך: האם את/ה יכולים להתחייב ולהבטיח לי שאם באמת ארצה מאד ואעשה כל מאמץ שבעולם להשיג מליארד דולר - מוכרח להיות שזה יתגשם??? או - אם יש לי באמת ובתמים רצון עז וכביר לזכות לילד משלי, ואני עושה כל מה שכוחי לעשות בנידון - האם גם כאן בכח הרצון שלי לזכות אותי ב-100% בילד משלי???
אודה על תשובתכם, זוהי שאלה שמנקרת בתוכי זמן רב, ובעזרתכם אני מקווה להגיע לתשובה הנכונה והמדוייקת.
יישר כח ושבת שלום:)
 

אולי מעניין אותך גם...

לוח לימודים

מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:

18.11

י"ז חשוון


וובינר מרתק!

המדריך (הלא שלם) לסטוריטלינג

הרצאה ייחודית עם ירון פרל ממשרד הפרסום מקאן, על עולם הסטוריטלינג. מספרי סיפורים נולדים ככה או שאפשר ללמוד את זה? מה הופך סיפור אחד ל״תעירו אותי כשזה מסתיים״ ואחר ל״ספרו לי את זה שוב!״, והקשר לעולם הקריאייטיב.

הכניסה חופשית!


19.11

י"ח חשוון


פתיחת

קורס בינה מלאכותית - חדשנות ב AI

קורס מקוצר


19.11

י"ח חשוון


אירוע שיתופים ייחודי

בוטים מספרים על עצמם

בואו לשמוע בוגרים מובילים שלנו משתפים אתהסיפור מאחורי הבוטים הייחודיים שהם פיתחו.הצצה מרתקת לעולמות האוטומציה, החדשנות והפתרונות החכמים,עם הזדמנות ללמוד איך גם אתם יכולים לקחת חלק במהפכה הטכנולוגית.

הכניסה חופשית!


25.11

כ"ד


פתיחת

קורס פרסום קופי+

מלגות גבוהות!


27.11

כ"ו חשוון


פתיחת

קורס פיתוח בוטים ואוטומציות עסקיות

מלגות גבוהות!


27.11

כ"ו חשוון


פתיחת

קורס עיצוב גרפי ודיגיטל - בסילבוס חדש ומטורף!

מלגות גבוהות!


27.11

כ"ו חשוון


נפתחה ההרשמה!

קורס צילום חוץ, אירועים וסטודיו - עם בינה מלאכותית!

מלגות גבוהות!


הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  51  פעמים

אתגר AI

הצבע הירוק • אתגר 23

לוח מודעות

למעלה