עזרה איך עובדים עם עורך ותחקירן ספרותי?

יוסף יצחק פ.

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
איך מתנהלת העבודה בין הסופר לעורך / תחקירן?
הבנתי שעדיף שהסופר ידע כמה שיותר מידע על מה שהוא כותב, כך שהכתיבה יוצאת יותר משכנעת/ריאליסטית.. אז איך זה עובד עם תחקירן - שהוא זה שעושה את המחקר?
מה בערך התפקיד של כל אחד מהם?
ומה העלות שלהם?
 
נערך לאחרונה ב:
הפיתרון
נתחיל בזה שאין לי הרבה ידע, אבל את המעט שיש... אני פה בשביל לחלוק אותו עם מי שרוצה. הההסברים מבוססים על שיחות שלי עם עורכים ומנסיון של עמיתים שהוציאו ספרים...

אז יש שני סוגי עורכים - כמו שכתבו כל החכמים מעליי.
עורך לשוני, וספרותי.

הלשוני - העבודה מאוד פשוטה.
גמרת לכתוב? שלח את הקובץ לעורך, הוא יתקן אותו, אתה תעבור על התיקונים (או שלא), וזהו.
ספרותי - מורכב בהרבה.
בגדול העבודה מחולקת למספר אבני דרך.
1- בניית תקציר. הסיפור של הסיפור. טקסט של 500-2000 מילה שמתאר את הספר, הדמויות הראשיות בו, מהן מטרותיהן ולמה.
זהו טקסט לא ספרותי, יבש וכמה שיותר רציונלי.
את התקציר אפשר לכתוב לבד, עדיף ורצוי, או להיעזר בעורך. ככל שתיעזרו יותר - תשלמו יותר.

2- בניית הפרקים. מה קורה בכל פרק?
שורה שתיים תספקנה בהחלט לתיאור.
זהו טקסט לא ספרותי, יבש וכמה...

לוטם

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
צילום מקצועי
הפקות ואירועים
איך מתנהלת העבודה בין הסופר לעורך / תחקירן?
לי יצא לעבוד עם אחד שעושה את שני התפקידים, ככה שאני לא בדיוק יודעת מה ההבדל בעבודה עצמה.
בדרך כלל העבודה מתנהלת כך שהעורך\תחקירן קוראים את הקובץ ששלחת, מעריכים את כמות העבודה ומתמחרים.
כשחותמים חוזה מתחילים לעבוד.
העורך כותב את כל התיקונים\הערות\שאלות על הנכתב\על העלילה ב'עקוב אחר השינויים' +'הערות' ואתה עובר על זה, עונה, משנה, מוחק, מקבל הערות, דוחה אותן, וכו'... (מלא זמן, מניסיון...)
אחר כך אתה שולח לו את הקובץ בחזרה הוא בודק שוב, אם יש עוד שאלות וכו'.
בדרך כלל מחלקים את הספר לכמה חלקים כדי שיהיה יותר נוח ויעיל לעבוד.
הבנתי שעדיף שהסופר ידע כמה שיותר מידע על מה שהוא כותב, כך שהכתיבה יוצאת יותר משכנעת/ריאליסטית.. אז איך זה עובד עם תחקירן - שהוא זה שעושה את המחקר?
בגדול, אתה צריך לדעת על מה שאתה כותב.
התחקירן מבצע יותר עבודות שטח מעמיקות, על דברים שבטוח לא חשבת עליהם....
ומה העלות שלהם?
עלות שבין 9K ל-15K
כמובן, תלוי באופי הספר, האורך שלו, והאיכות שלו.
 

RACHELIZ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי

נודד

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית

ליאורהA

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
D I G I T A L

Natan Galant

כתיבה שדגה לך לקוחות, ובכמויות!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עיצוב ואדריכלות פנים
נתחיל בזה שאין לי הרבה ידע, אבל את המעט שיש... אני פה בשביל לחלוק אותו עם מי שרוצה. הההסברים מבוססים על שיחות שלי עם עורכים ומנסיון של עמיתים שהוציאו ספרים...

אז יש שני סוגי עורכים - כמו שכתבו כל החכמים מעליי.
עורך לשוני, וספרותי.

הלשוני - העבודה מאוד פשוטה.
גמרת לכתוב? שלח את הקובץ לעורך, הוא יתקן אותו, אתה תעבור על התיקונים (או שלא), וזהו.
ספרותי - מורכב בהרבה.
בגדול העבודה מחולקת למספר אבני דרך.
1- בניית תקציר. הסיפור של הסיפור. טקסט של 500-2000 מילה שמתאר את הספר, הדמויות הראשיות בו, מהן מטרותיהן ולמה.
זהו טקסט לא ספרותי, יבש וכמה שיותר רציונלי.
את התקציר אפשר לכתוב לבד, עדיף ורצוי, או להיעזר בעורך. ככל שתיעזרו יותר - תשלמו יותר.

2- בניית הפרקים. מה קורה בכל פרק?
שורה שתיים תספקנה בהחלט לתיאור.
זהו טקסט לא ספרותי, יבש וכמה שיותר רציונלי.
אפשר לכתוב לבד, עדיף ורצוי, או להיעזר בעורך. ככל שתיעזרו יותר - תשלמו יותר.

3- הידוק עלילה, התאמת ציר זמן, השבחת הסיפור, הוספת קאצ'ים, ועוד ועוד.
כאן התהליך האמיתי, נראה לי. מגלגלים ביחד רעיונות, הלוך חזור, חושבים, מוסיפים, גורעים, וכולי.

ככלל - ככל שעובדים יותר על הספר, ויותר זמן, התוצאה עמוקה וטובה יותר. אין קטעים מיותרים בעלילה והכל מדוייק יותר.

ואסיים בטיפ קטן שאמר לי עורך:
תעבור על הספר שלך, תשאל את עצמך על כל קטע וקטע: מה הוא תורם לסיפור?

נ.ב.
'תן לישון, געציל'! זכיתי להוציא בס"ד לאור בזכותכם, בין היתר, לא עבר שום עריכה ספרותית, הוא לא עומד בשום חוק של עריכה ספרותית, הוא ללא ציר זמן, עלילה או הגיון כלשהו, והוא טיפשי ברמות היסטריות, והוא לא מתיימר להיות משהו אחר!!!
 
הפיתרון

פירי

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
בגדול העבודה מחולקת למספר אבני דרך.
התיאור כאן מתאים לליווי ספרותי לאורך כתיבת הספר.
אבל נראה לי שהרוב כותבים לבד, (ומייצרים לבד תקציר וסצנות ופרקים) וכשהכל כתוב מעבירים לעורך.
 

ליאורהA

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
D I G I T A L

R.E.Y

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
צילום מקצועי
דרך אגב,
סיפור שמתפרסם בעיתון עובר עריכה לפני ההוצאה לאור?
או שרק תוך כדי הפרסום מעורך העיתון?
נגיד לספר אחד מאלף של מ. קינן נוספו כמה פרקים שלא התפרסמו בעיתון. זה בגלל העריכה?
 

לוטם

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
צילום מקצועי
הפקות ואירועים
התיאור כאן מתאים לליווי ספרותי לאורך כתיבת הספר.
אבל נראה לי שהרוב כותבים לבד, (ומייצרים לבד תקציר וסצנות ופרקים) וכשהכל כתוב מעבירים לעורך.
נכון מאוד.
דרך אגב,
סיפור שמתפרסם בעיתון עובר עריכה לפני ההוצאה לאור?
או שרק תוך כדי הפרסום מעורך העיתון?
נגיד לספר אחד מאלף של מ. קינן נוספו כמה פרקים שלא התפרסמו בעיתון. זה בגלל העריכה?
לא חושבת שאפשר להגיד בוודאות...
אבל סביר להניח שזה מה שהיה, או שאחרי שהיא סיימה לכתוב ולפרסם היא הרגישה שחסרות לה סצנות מסויימות\קטעים מסויימים והוסיפה אותם בספר.
 

לוטם

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
צילום מקצועי
הפקות ואירועים
איך מתנהלת העבודה בין הסופר לעורך / תחקירן?
אם העורך טוב הוא הופך להיות הבוס שלך.
אפילו שלכאורה אתה אמור להיות הבוס שלו.
זה תלוי מה זה אומר 'בוס'.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  57  פעמים

לוח מודעות

למעלה