איך נכון לכתוב

בנימין41

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
תלויי בטקסט כללית האם הוא כתיב מלא / חסר / מעורב.

אם זה מנוקד אז יותר מתאים חסר, ואם לאו, יותר מתאים מלא.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
במחילה, גם בכתיב חסר הניקוד אין זה נכון להוסיף כאן יו"ד, אם כי רבים הטועים בכך.
 

בנימין41

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
נכתב ע"י אפכא מסתברא;804789:
במחילה, גם בכתיב חסר הניקוד אין זה נכון להוסיף כאן יו"ד, אם כי רבים הטועים בכך.

פאר וואס?

צירה מלא מגיע עם יוד, לא?
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
אבל אין זה צירה מלא, זה בפירוש צירה חסר! תורותינו (תורות, ל' רבים) - צירה מלא. תורתנו (תורה, ל' יחיד) - צירה חסר. אכן, רבים טועים וכותבים ארצינו במקום ארצנו, אבל כשכותבים ילדינו במקום ילדנו או אז אתה מתקשה להבין אם הכותב התכוון ל'ילדים שלנו' או ל'ילד שלנו'. צירה מלא הוא סימן לרבים.
 

חיטובים

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
רבינו: ומה עם רבינו, אלקינו?
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
רבינו - שגיאה שהשתרשה. אלקינו - וודאי מן הדין הוא, אלקים ל' רבים. כמו כן אדונינו - ל' אדונים.
 

בנימין41

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
איך נשמע ההבדל הזה בביטוי המילה?

רבותינו, רבותנו?

אולי "רבותינו" מבטאים את זה כמו הנהלת יתד הישנה "רבותייינו"...
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
אם אתה ספרדי אתה מבטא את שתיהן כמו סגול, ואם אתה אשכנזי אתה מבטא את שניהם כמו צירה בתוספת י' שוואית:)
ואגב, למה 'רבותנו'?
 

בנימין41

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
אני אשכנזי.
אז רבותינו נשמע עם יוד, וגם רבותנו. אז מה ההבדל, למה בכתיבה ההבדל מחויב, ובשמיעה לא?

את ה"אגב" לא הבנתי!
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
רבותינו ברבים, על כן זה חייב להיות בי'. אין 'רבותנו'! 'רבנו' - רב שלנו. 'רבותינו' - רבנים שלנו. 'ארצנו' - ארץ שלנו. 'ארצותינו' - ארצות שלנו. 'דברנו' - דבר שלנו. 'דברינו' - דברים שלנו.
ועל השאלה מדוע יש הבדל בכתיבה אם בשמיעה אין הבדל - במהרה יבוא תשבי וילמדנו מה שהספקנו לשכוח בגלותנו... אין ספק שהיה הבדל בהגיה לא רק בין סגול לצירה אלא גם בין צירה מלא לחסר.
 

בנימין41

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
הבנתי, הדוגמא לא מתאימה.

איך יבוטא בשמיעה ההבדל בין ארצנו לארצינו?
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
נכתב ע"י בנימין41;804923:
הבנתי, הדוגמא לא מתאימה.

איך יבוטא בשמיעה ההבדל בין ארצנו לארצינו?
גם 'ארצינו' זו שגיאה:)
שאל על 'דברנו' ו'דברינו'. אבל כבר עניתי על כך בשעה שאתה כתבת הודעתך זו ואני ערכתי הודעתי הקודמת...
 

יום אביב

משתמש מקצוען
אפכא, ערכתי באחרונה חומר שהצירוף 'משה רבנו' הופיע בו כמה וכמה פעמים. מתוך נאמנות לדקדוק וללשון תקינים, השמטתי את הי'. בעיניי הצירוף 'משה רבנו' היה נראה מצוין. האם היה מקום להותיר את ה'רבינו'? כתבת שמדובר בשגיאה שהשתרשה.

מדובר בספר השקפה ומודעות קלה, לנשים.
 

agav

משתמש פעיל
משה רבנו - באופן יוצא דופן יש צד לכתוב גם בי', אם כי הנכון מבחינה דקדוקית הוא בלי י'.
משה רבינו - גימ' תרי"ג
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
גם אני שמעתי זאת, אך גימטריאות יש רבות המתיחסות לכתיב מלא גם כשאין הוא המקורי, כמו גימ' על סוכה (פרח מזכרוני מה בדיוק, אבל בהתיחס למלה 'סוכה' בוא"ו, בעוד כתיבה המקורי חסר).
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
נכתב ע"י אפכא מסתברא;805120:
גם אני שמעתי זאת, אך גימטריאות יש רבות המתיחסות לכתיב מלא גם כשאין הוא המקורי, כמו גימ' על סוכה (פרח מזכרוני מה בדיוק, אבל בהתיחס למלה 'סוכה' בוא"ו, בעוד כתיבה המקורי חסר).


סוכה - ס"ה (שם אדנות), כ"ו (שם הויה).

גם אוכל - א-ל הוי"ה

במקרים בהם יש משמעות לגימטריה אני מנקד בכתיב מלא רק את ההתייחסות המפורשת לגימטריא, ובשאר הטקסט בכתיב חסר.

לכן - משה רבנו, אלא אם כן מדובר בקטע על כך שמשה רבינו גימטריא תריג
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיב

א הַלְלוּיָהּ אַשְׁרֵי אִישׁ יָרֵא אֶת יי בְּמִצְוֹתָיו חָפֵץ מְאֹד:ב גִּבּוֹר בָּאָרֶץ יִהְיֶה זַרְעוֹ דּוֹר יְשָׁרִים יְבֹרָךְ:ג הוֹן וָעֹשֶׁר בְּבֵיתוֹ וְצִדְקָתוֹ עֹמֶדֶת לָעַד:ד זָרַח בַּחֹשֶׁךְ אוֹר לַיְשָׁרִים חַנּוּן וְרַחוּם וְצַדִּיק:ה טוֹב אִישׁ חוֹנֵן וּמַלְוֶה יְכַלְכֵּל דְּבָרָיו בְּמִשְׁפָּט:ו כִּי לְעוֹלָם לֹא יִמּוֹט לְזֵכֶר עוֹלָם יִהְיֶה צַדִּיק:ז מִשְּׁמוּעָה רָעָה לֹא יִירָא נָכוֹן לִבּוֹ בָּטֻחַ בַּיהוָה:ח סָמוּךְ לִבּוֹ לֹא יִירָא עַד אֲשֶׁר יִרְאֶה בְצָרָיו:ט פִּזַּר נָתַן לָאֶבְיוֹנִים צִדְקָתוֹ עֹמֶדֶת לָעַד קַרְנוֹ תָּרוּם בְּכָבוֹד:י רָשָׁע יִרְאֶה וְכָעָס שִׁנָּיו יַחֲרֹק וְנָמָס תַּאֲוַת רְשָׁעִים תֹּאבֵד:
נקרא  15  פעמים

אתגר AI

דף חדש • אתגר 121

לוח מודעות

למעלה