מתוך אתר האקדמיה (הדגשות והערות שלי):נכתב ע"י קובי ספייס;2398917:כבודו יבין את מה שכתבתי לגבי החלטת האקדמיה ללשון, שמשום מה לא החליטו כמוך... עיי"ש.
נכתב ע"י אפכא מסתברא;2399033:מתוך אתר האקדמיה (הדגשות והערות שלי):
אבל לא לגבי הצורה עצמה של סמיכות בניקוד כזה לשמות, כפי שהבאתי לעיל: ארחת ישמעאלים.
נכתב ע"י לאה ל;2402734:אין שום קשר בין חותנתו - שם עצם, לנושאתו שם פעולה, אפי' ר' איפכא שליטא יסכים, הלא כן?
אין אתה מוצא "אָרְחָה" במקרא אלא "ארחות" ברבים, ומאחר שתמיד הן במשמעות של 'דרכים' (ראה שופטים ה,ו: "בִּימֵי שַׁמְגַּר בֶּן עֲנָת בִּימֵי יָעֵל חָדְלוּ אֳרָחוֹת וְהֹלְכֵי נְתִיבוֹת יֵלְכוּ אֳרָחוֹת עֲקַלְקַלּוֹת" מצודת ציון: "ארחות. נתיבות, דרכים ושבילים") אפשר לראות בהן צורת ריבוי נוספת של אֹרַח'. לעומת זאת - אֹרחת ישמעאלים היא בלי ספק שיירת ישמעאלים ולא דרךישמעאלים (ראה רש"י: ארחת. כתרגומו שיירת, על שם הולכי ארח).נכתב ע"י חגי פאהן;2402747:בעזהי"ת
האם לפי זה משמעות הפסוק היא "אוֹרַחַת של ישמעאלים"?..
וא"ת שגם הצורה ללא נסמך היא אוֹרְחָה כמו רופאה, עפ"י תורת אמת יש 23 מופעים של אָרְחוֹת, אֳרָחוֹת וכו' - בקמץ קטן (כמו "במה יזכה נער את אָרְחוֹ"), ורק 13 פעמים שמופיע בשוא, ולפי רש"י בנושאים אלו אזלינן בתר רובא, ולכן הנכון יותר לומר אָרְחָה, ולכן עדיין "צורה זו היא בבחינת חידוש". אא"כ יש לך איזה חילוק בין ארחה לאורחה.
כפי שכתבתי לעיל:נכתב ע"י חגי פאהן;2402722:בעזהי"ת
לענייננו, לענ"ד "נוֹשְׂאָתוֹ" אמנם נשמע טוב אך ברור שזו תהיה צורה "בבחינת חידוש" (כלשון האקדמיה), כי המקבילה מהשלמים לא מנוקדת בתורה "חוֹתְנָתוֹ" אלא חוֹתַנְתּוֹ, ולכן הוא לא עונה על השאלה מה המקבילה הנל"אית לצורה זו.
וכןנכתב ע"י אפכא מסתברא;2393666:ערך רב מסתמך על הצורה השניה של יחידה בהווה, שהיא שווה הן בשלמים והן בנחי ל"א: פּוֹקְדָה (לצד פוקדת), רופאה (לצד רופֵאת), נושאה (לצד נושאת), אבל צריך עיון אם בתוספת כינוי הפעול ממשיכים לפי הצורה השניה של היחידה או לפי הצורה העיקרית.
נכתב ע"י אפכא מסתברא;2394507:ואגב, לגבי ההצעה של ערך רב, שיש בה לכאורה הגיון רב - מצאתי שההטיה בבנין קל הווה יחידה בצירוף כינויי הפעול, בין בשלמים בין בחסרים, היא רק על דרך צורת הפועל סגול-סגול (פוקדת) ולא ע"ד הצורה השניה שווא-קמץ (פוקדה).
נכתב ע"י לאה ל;2402856:צדיק, מיילד הוא גם פועל, הוא מיילד מישהו, גם שומר הוא שם עצם לאחד שעושה פעולת שמירה, אבל עדיין הוא שם פעולה כי הוא שומר בפועל, הלא כן?.
נכתב ע"י אפכא מסתברא;2402912:אין אתה מוצא "אָרְחָה" במקרא אלא "ארחות" ברבים, ומאחר שתמיד הן במשמעות של 'דרכים' (ראה שופטים ה,ו: "בִּימֵי שַׁמְגַּר בֶּן עֲנָת בִּימֵי יָעֵל חָדְלוּ אֳרָחוֹת וְהֹלְכֵי נְתִיבוֹת יֵלְכוּ אֳרָחוֹת עֲקַלְקַלּוֹת" מצודת ציון: "ארחות. נתיבות, דרכים ושבילים") אפשר לראות בהן צורת ריבוי נוספת של אֹרַח'. לעומת זאת - אֹרחת ישמעאלים היא בלי ספק שיירת ישמעאלים ולא דרךישמעאלים (ראה רש"י: ארחת. כתרגומו שיירת, על שם הולכי ארח).
נכתב ע"י חגי פאהן;2402936:בעזהי"ת
כשם שאין אתה מוצא אָרְחָה, כך אין אתה מוצא אוֹרְחָה. וטענתך היא שזו מילה יחידה שאין דומה לה, ייתכן, אך לכאורה גם אֹרחותיך ואֹרחותיו וכיו"ב שבמקרא כולן במשמעות דרך. צ"ע.
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:
18.11
י"ז חשוון
וובינר מרתק!
המדריך (הלא שלם) לסטוריטלינג
הרצאה ייחודית עם ירון פרל ממשרד הפרסום מקאן, על עולם הסטוריטלינג. מספרי סיפורים נולדים ככה או שאפשר ללמוד את זה? מה הופך סיפור אחד ל״תעירו אותי כשזה מסתיים״ ואחר ל״ספרו לי את זה שוב!״, והקשר לעולם הקריאייטיב.
הכניסה חופשית!
19.11
י"ח חשוון
פתיחת
קורס בינה מלאכותית - חדשנות ב AI
קורס מקוצר
19.11
י"ח חשוון
אירוע שיתופים ייחודי
בוטים מספרים על עצמם
בואו לשמוע בוגרים מובילים שלנו משתפים אתהסיפור מאחורי הבוטים הייחודיים שהם פיתחו.הצצה מרתקת לעולמות האוטומציה, החדשנות והפתרונות החכמים,עם הזדמנות ללמוד איך גם אתם יכולים לקחת חלק במהפכה הטכנולוגית.
הכניסה חופשית!
25.11
כ"ד
פתיחת
קורס פרסום קופי+
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
פתיחת
קורס פיתוח בוטים ואוטומציות עסקיות
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
פתיחת
קורס עיצוב גרפי ודיגיטל - בסילבוס חדש ומטורף!
מלגות גבוהות!
תהילים פרק קכד
א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד לוּלֵי יי שֶׁהָיָה לָנוּ יֹאמַר נָא יִשְׂרָאֵל:ב לוּלֵי יי שֶׁהָיָה לָנוּ בְּקוּם עָלֵינוּ אָדָם:ג אֲזַי חַיִּים בְּלָעוּנוּ בַּחֲרוֹת אַפָּם בָּנוּ:ד אֲזַי הַמַּיִם שְׁטָפוּנוּ נַחְלָה עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ:ה אֲזַי עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ הַמַּיִם הַזֵּידוֹנִים:ו בָּרוּךְ יי שֶׁלֹּא נְתָנָנוּ טֶרֶף לְשִׁנֵּיהֶם:ז נַפְשֵׁנוּ כְּצִפּוֹר נִמְלְטָה מִפַּח יוֹקְשִׁים הַפַּח נִשְׁבָּר וַאֲנַחְנוּ נִמְלָטְנוּ:ח עֶזְרֵנוּ בְּשֵׁם יי עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ: