איך מנקדים נושאתו?

לאה ל

משתמש פעיל
תודה ר' איפכא על המחמאות...

הניקוד ב'תורת אמת' מלא שגיאות!
 

ערך רב

משתמש פעיל
עריכה תורנית
ר' איפכא כפי הנראה קצץ בכוונה את שורת הכותרת כדי שלא נראה איזו גירסא יש לו.
הנה צילום מסך מהמהדורא האחרונה: עדכון 369.
 

קבצים מצורפים

  • ועוקרתו והופכתו.jpg
    KB 200.4 · צפיות: 34

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
מר ערך רב, הכותרת קוצצה בטעות. הגרסא שבידי היא 353, ולא הבאתיה כתנא דמסייע אלא כעובדה מעניינת הראויה לתשומת לב. במשניות השונות שיש בידי בבית הגרסא אכן כפי מה שהבאת, והיא המקובלת.
לא עשיתי הגהה על 'תורת אמת', וייתכן בהחלט שיש בה שגיאות.
אגב, האם בגרסא האחרונה יש תוספת ספרים? ואם כן - איך אוכל להשיגה?
תודה!
 

ערך רב

משתמש פעיל
עריכה תורנית
נכתב ע"י אפכא מסתברא;2393748:
אגב, האם בגרסא האחרונה יש תוספת ספרים? ואם כן - איך אוכל להשיגה?
תודה!

בודאי. בכל גירסא יש תוספת ספרים ומפעם לפעם גם תיקונים ושיפורים שונים.
כדי להשיגה, הקש על העיגול הנמצא בקצה העליון הימני של המסך,
שם ייפתח לך תפריט, ובחר: "בדוק עדכונים חדשים באתר תורת אמת".
בהצלחה.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
הוא כותב לי: "מסיבה כלשהי לא ניתן לגשת לאתר תורת אמת - הפעולה לא התבצעה". יש לך מושג מה עלי לעשות?
יישר כוחך!
 

ערך רב

משתמש פעיל
עריכה תורנית
נכתב ע"י אפכא מסתברא;2393777:
הוא כותב לי: "מסיבה כלשהי לא ניתן לגשת לאתר תורת אמת - הפעולה לא התבצעה". יש לך מושג מה עלי לעשות?
יישר כוחך!

לפעמים זו בעיה ברשת אצלך, ולפעמים אצלם.
נסה שוב בהזדמנות אחרת.
 

וויני פו

משתמש פעיל
נכתב ע"י חגי פאהן;2391409:
בעזהי"ת

יענו נושאת אותו.
נוֹשֵׂאתוֹ?
נוֹשַׂאֲתוֹ?
נוֹשָׂאתוֹ?
הראשון. מאיזו סיבה ישתנה הצירה? הוא בטל כשהוא שלישי לטעם, אאל"ט.
נכתב ע"י חגי פאהן;2392860:
אִפְכָּא מִסְתַּבְרָא (כך שמעתי את הרב אברהם יוסף אומר)
מסתברא - אמור להיות שם דגש בב', כמו בשאר הכבדים.
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
בעזהי"ת

נכתב ע"י לאה ל;2393563:
ר' קובי הי"ו, מה עם מַשְׁלִיכָתוֹ, וכבר אמר אחד כאן שאין הנידון דומה לראיה, אבל למה?

כי הדוגמה שלך היא בבניין הפעיל, שבו אין שום בעיה, כי בנל"א אומרים מַפְלִיאָתוֹ בדיוק כמו בשלמים. כל השאלה היא בבניין קל (ואולי גם אחרים).

נכתב ע"י לאה ל;2393693:
'ערך רב מסתמך על הצורה השניה של יחידה בהווה' מנין לך? אולי הוא סתם הציע? ודי עם המילים הגבוהות, אין לי בהם שום הבנה, ניקדתי כבר המון מסמכים בלי להבין את שפת הניקוד, פשוט הקשבתי טוב בשיעור המשעמם בדיקדוק, ובמילים מסובכות אני מתייעצת עם מבינים.

אני מכיר את התופעה של אנשים שמתעצבנים כשדנים לידם במילים שהם לא מבינים. אבל אם את לא מבינה, אחרים מבינים וחשוב לנו להבין עד הסוף.
ועוד, צריך לדון כל אדם לכף זכות, ואם ניתן להעמיד שלערך רב יש שיטה צריך להסביר כך, ולא ח"ו לטעון על יהודי שאמר משהו סתם מבלי לחשוב. ואפילו תאמרי שמישהו אמר משהו סתם, ברגע שהוא אמר אנו דנים באפשרות עצמה ולא בבן אדם.
(אך דברי ערך רב כאן מוקשים מדבריו באשכול אחר וכו' וכו' :D)

נכתב ע"י וויני פו;2393864:
הראשון. מאיזו סיבה ישתנה הצירה? הוא בטל כשהוא שלישי לטעם, אאל"ט.

מסתברא - אמור להיות שם דגש בב', כמו בשאר הכבדים.

א. אי מהא לא תקשי, דמעיקרא קסבר שכיון שבמקביל מהשלמים אין צירה כלל (דְּדָן רֹכַלְתֵּךְ, יחזקאל כז כ, ועוד) לכן כתותי מכתת שיעוריה ובטל בכלי ראשון. אך אפכא מסתברא הביאה מילים כמו "וּמִלֵּאתָ" וכד' שגם הן מקבילות לפתח בשלמים (וְטִהַרְתָּ), ואעפ"כ גזרה חכמתו ית' שבנל"א מופיע צירה. אמנם הטיה כמו שאני מחפש (הווה יחידה בניין קל בנל"א) לא מצאתי, אך כרגע זה נראה יותר.

ב. לגבי מסתברא - ומה תאמר על אִתְגְּזֶרֶת (דניאל ב מה)? הבנינים הכבדים בארמית אינם תואמים לאלו בעברית. לצערי אין בידי את טבלת הבניינים בארמית, זה אוצר בלוס. וגם אם היתה לי, הייתי מפחד להסתכל בה, כי ניקוד הארמית היום כל כך רחוק מכללי הארמית עד שמוטב יהיו שוגגים.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
נכתב ע"י חגי פאהן;2393896:
בעזהי"ת
א. אי מהא לא תקשי, דמעיקרא קסבר שכיון שבמקביל מהשלמים אין צירה כלל (דְּדָן רֹכַלְתֵּךְ, יחזקאל כז כ, ועוד) לכן כתותי מכתת שיעוריה ובטל בכלי ראשון. אך אפכא מסתברא הביאה מילים כמו "וּמִלֵּאתָ" וכד' שגם הן מקבילות לפתח בשלמים (וְטִהַרְתָּ), ואעפ"כ גזרה חכמתו ית' שבנל"א מופיע צירה. אמנם הטיה כמו שאני מחפש (הווה יחידה בניין קל בנל"א) לא מצאתי, אך כרגע זה נראה יותר.

הדוגמאות שהבאתי הוכיחו כי בנל"א, כאשר יש צירה בעה"פ - או אז בצרוף כינוי הפעול הצירה נשאר, ואין הפועל בצירוף כינוי הפעול ניטה ע"ד השלמים כלל, אשר על כן המסקנה המתבקשת היא שגם בהטיה שאין אנו מוצאים לה מקור במקרא (חיפשתי בקונקורדנציה בכל שרשי נל"א ולא מצאתי קל יחידה הווה בתוספת כינויי הפעול) הכלל צריך להיות תואם.
ואגב, לגבי ההצעה של ערך רב, שיש בה לכאורה הגיון רב - מצאתי שההטיה בבנין קל הווה יחידה בצירוף כינויי הפעול, בין בשלמים בין בחסרים, היא רק על דרך צורת הפועל סגול-סגול (פוקדת) ולא ע"ד הצורה השניה שווא-קמץ (פוקדה).
לגבי הניקוד המעניין שמצאתי בגרסה שהבאתי ב'תורת אמת' - יש שם אפוא שתי שגיאות: א. אין מטים בהווה בתוספת כינויי הפעול ע"ד 'פוקדה'.
ב. הצורה של תוספת כינוי הפעול באופן שהפועל מלעלי ובסיומת 'תּוּ' יחודית בבנין קל רק לזמן עבר, כאחת האפשרויות.
אין לי פנאי להרחיב, והמבין יבין.
 

לאה ל

משתמש פעיל
סתם ככה מר איפכא, אפילו ששם הניק זה 'לאה ל' הרי שהכותב את ההודעות מברך בדר"כ 'שלא עשני אשה', פתחתי את זה בשביל אשתי אך אני משתמש עם זה לרוב - בלי שום כוונות רעות כמובן, ובאשר לניקוד, אשתי היא המומחית, וכרגע שאלתי אותה בקשר ל'מילים הגבוהות' שטענתי כלפיהם - הרי שהיא מבינה אותם טוב טוב, ואני ע"ה שכמותי כתבתי בשמה כאילו היא לא מבינה, ואני מוחה נמרצות נגדי על העוול שעשיתי לה.
ואם אינך מאמיני שאל אותי בענין סוגיא תלמודית כזאת ש'עשני כרצונו' לא תדע מימינה ושמאלה, ואני אשתדל לענות לך.

תודה וסליחה!
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
לא אכפת לי להשאיר את המבחן הזה למי שירצה להזמין עבודת ניקוד אצל הניק לאה ל...
 

קובי ספייס

משתמש רשום
ר' איפכא היקר,
יתכן שכיום בעברית החדשה שאומרים רופאת ילדים בפתחו"ת האל"ף, (ע"פ האקדמיה ללשון) וזה נח ל"א, אך מ"מ אין להביא משם ראיה לניקוד המסור לנו, שהרי הם מחדשים כידוע מסברת הכרס, ואולי לפי הביאורים שלך צ"ל רופאת בציר"י?
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
במחילת מר קובי, לצורה 'רוֹפֵאת' (בנפרד, לא בנסמך - שלא כמו 'רופאת ילדים') אין קשר לעברית החדשה ולא לאקדמיה, בדיוק כמו שהצורה 'רופאה' הקדימה את העברית החדשה ואת האקדמיה בהרבה מאות (אם לא אלפים) של שנים. כלומר, לאו דווקא המלה הספציפית 'רופאה' אלא הצורה הזו (פוֹקְדה, שוֹמְרה, עוֹבְרה). וצורת הסמיכות 'רופאת ילדים' אינה סברת כרס, אלא דומה ל"וְהִנֵּה֙ אֹרְחַ֣ת יִשְׁמְעֵאלִ֔ים" (בכתיב חסר, כמו בהרבה שמות במקרא).
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
לא הבנתי מה הבעיה בניקוד. האם הניקוד של הצורה 'רוֹפֵאת' שונה מהצורה של 'קוראת'? 'נושאת'?'מוצאת'?
או הבעיה של הניקוד בהטיה? הרי ברוב רובם של השמות המסתיימים בקמץ ולאחריו ה"א הופך הקמץ לפתח בסמיכות.
 

לאה ל

משתמש פעיל
טוב שר' איפכא ומר קובי סיימו לריב, אך מה נשאר איך מנקדים נושאתו?

ואולי כבר עדיף לכתוב נושאת אותו, ודי?
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
נכתב ע"י לאה ל;2397776:
טוב שר' איפכא ומר קובי סיימו לריב, אך מה נשאר איך מנקדים נושאתו?

ואולי כבר עדיף לכתוב נושאת אותו, ודי?

חבל שלא חתום מי הכותב/ת, אדון ל או גב' לאה...
אבל אם מרת לאה מנקדת מקצועית, מסתבר שהכותב הפעם הוא אדון ל, כי כל מנקד מקצועי בוודאי ידע לקרוא את המסקנה למעשה.
 

ערך רב

משתמש פעיל
עריכה תורנית
נכתב ע"י לאה ל;2397776:
טוב שר' איפכא ומר קובי סיימו לריב, אך מה נשאר איך מנקדים נושאתו?

ואולי כבר עדיף לכתוב נושאת אותו, ודי?

זה בודאי עדיף. כיון שבכל מקרה תיבת נושאתו היא תיבה נדירה, ו"נושאת אותו" יהיה יותר קריא וקליט.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
אם הרב פאהן צריך את המלה הזו למילון של תכנת הניקוד שלו, לא יעזרו התחליפים.
 

אולי מעניין אותך גם...

לוח לימודים

מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכד

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד לוּלֵי יי שֶׁהָיָה לָנוּ יֹאמַר נָא יִשְׂרָאֵל:ב לוּלֵי יי שֶׁהָיָה לָנוּ בְּקוּם עָלֵינוּ אָדָם:ג אֲזַי חַיִּים בְּלָעוּנוּ בַּחֲרוֹת אַפָּם בָּנוּ:ד אֲזַי הַמַּיִם שְׁטָפוּנוּ נַחְלָה עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ:ה אֲזַי עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ הַמַּיִם הַזֵּידוֹנִים:ו בָּרוּךְ יי שֶׁלֹּא נְתָנָנוּ טֶרֶף לְשִׁנֵּיהֶם:ז נַפְשֵׁנוּ כְּצִפּוֹר נִמְלְטָה מִפַּח יוֹקְשִׁים הַפַּח נִשְׁבָּר וַאֲנַחְנוּ נִמְלָטְנוּ:ח עֶזְרֵנוּ בְּשֵׁם יי עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:
נקרא  5  פעמים

אתגר AI

געגוע קיצי • אתגר 138

לוח מודעות

למעלה