איך מנקדים נושאתו?

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
בעזהי"ת

יענו נושאת אותו.
נוֹשֵׂאתוֹ?
נוֹשַׂאֲתוֹ?
נוֹשָׂאתוֹ?


כרגע אני נוטה לאחרון, כי הרי אנחנו באים להחליף פתח (כמו חוֹתַנְתּוֹ), ומצינו ששמים קמץ במקרה כזה (כמו וּמְצָאתוֹ). מצד שני זה עבר וזה הווה, ואולי אין לדמות.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
נכתב ע"י חגי פאהן;2391409:
בעזהי"ת

יענו נושאת אותו.
נוֹשֵׂאתוֹ?
נוֹשַׂאֲתוֹ?
נוֹשָׂאתוֹ?


כרגע אני נוטה לאחרון, כי הרי אנחנו באים להחליף פתח (כמו חוֹתַנְתּוֹ), ומצינו ששמים קמץ במקרה כזה (כמו וּמְצָאתוֹ). מצד שני זה עבר וזה הווה, ואולי אין לדמות.

נכתב ע"י תגרין;2391493:
אכן, כמו השלישי.
אין להביא ראיה מ'ומצאתו', מאחר ש'מצא' בכל הגופים בעבר הצד"י קמוצה. לעומת זאת - יש לנו הפועל "ברא" בבנין פיעל, שבו הרי"ש צרויה, והצירה נשאר בכינוי הפעול: "כִּי יַעַר הוּא וּבֵרֵאתוֹ" (יהושע יז, יח), משמע אין לחשב את הפועל בכינוי הפעול על פי צורת השלמים, שאז בא פתח בעה"פ: "וְשִׁלַּחְתּוֹ חָפְשִׁי מֵעִמָּךְ" (ירמיה לד, יד).
כיו"ב: "כִּי זַעַם מִלֵּאתָנִי" (ירמיה טו, יז) [הקמץ בתי"ו בגלל ההפסק] לעומת "כִּי שִׂמַּחְתַּנִי ה' בְּפָעֳלֶךָ" (תהלים צב, ה). ויש עוד.
 

קדיתא

משתמש פעיל
משום מה ברור לי כאפשרות הראשונה.
אם המקור היה 'נושאה אותו', יתכן שאחת מהאפשרויות האחרות היתה נכונה, אבל מאחר שהמקור הוא 'נושאת אותו' ["ותהי אסתר נושאת חן"], לכן האפשרות הראשונה היא הנראית כנכונה.
יתכן שגם הצורה 'נושאה' תקינה [מצוי הרבה בספרות התורנית 'נושאה ונותנת' במקום 'נושאת ונותנת'], ואז יש יותר מאפשרות אחת.
אבל את הכל צריך להוכיח...
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
נכתב ע"י קדיתא;2391848:
משום מה ברור לי כאפשרות הראשונה.
אם המקור היה 'נושאה אותו', יתכן שאחת מהאפשרויות האחרות היתה נכונה, אבל מאחר שהמקור הוא 'נושאת אותו' ["ותהי אסתר נושאת חן"], לכן האפשרות הראשונה היא הנראית כנכונה.
יתכן שגם הצורה 'נושאה' תקינה [מצוי הרבה בספרות התורנית 'נושאה ונותנת' במקום 'נושאת ונותנת'], ואז יש יותר מאפשרות אחת.
אבל את הכל צריך להוכיח...
מן הדוגמאות שהבאתי מהמקרא ברור שהאפשרות הראשונה היא הנכונה.
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
בעזהי"ת

בסוף נראה לי שנלך על צירי, לאור ההיענות הברוכה של חברי הפורום, ושל אִפְכָּא מִסְתַּבְרָא (כך שמעתי את הרב אברהם יוסף אומר)
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
אמנם האשכנזים (לפחות הירושלמים שבהם) אומרים אִפְּכָא מסתברא, אבל נראים לי דברי הרב מדבריהם...
 

קובי ספייס

משתמש רשום
ההחלטה טעות, האפשרות האמצעית היא הנכונה על משקל יולדתו (משלי יז כב), - יולדת אותו, אוכַלתו - אוכלת אותו, וכן הלאה. כך גם נושאת אותו - נושַאתו
 

לאה ל

משתמש פעיל
ר' קובי הי"ו, מה עם מַשְׁלִיכָתוֹ, וכבר אמר אחד כאן שאין הנידון דומה לראיה, אבל למה?
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
נכתב ע"י קובי ספייס;2393512:
ההחלטה טעות, האפשרות האמצעית היא הנכונה על משקל יולדתו (משלי יז כב), - יולדת אותו, אוכַלתו - אוכלת אותו, וכן הלאה. כך גם נושאת אותו - נושַאתו
אינך יכול להביא ראיה מן השלמים על נחי ל"א.

נכתב ע"י לאה ל;2393563:
ר' קובי הי"ו, מה עם מַשְׁלִיכָתוֹ, וכבר אמר אחד כאן שאין הנידון דומה לראיה, אבל למה?
אין שום קשר בצורה ובדרך ההטיה בין 'נושאתו' (נושאת אותו) - בנין קל נחי ל"א, לבין 'משליכתו' (משליכה אותו) - בנין הפעיל שלמים.
 

לאה ל

משתמש פעיל
מר ערך רב, מנין הביטחון? פרט/י סיבות, בלי מילים גבוהות כמו ר' איפכא שליט"א
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
ערך רב מסתמך על הצורה השניה של יחידה בהווה, שהיא שווה הן בשלמים והן בנחי ל"א: פּוֹקְדָה (לצד פוקדת), רופאה (לצד רופֵאת), נושאה (לצד נושאת), אבל צריך עיון אם בתוספת כינוי הפעול ממשיכים לפי הצורה השניה של היחידה או לפי הצורה העיקרית. אנסה לחפש בקונקורדנציה.
לא מצאתי דוגמת זו בקונקורדנציה, אבל ראיתי שהנקדן/ית שניקד את המשניות בתכנת 'תורת אמת' ניקד על דרך זו במסכת אבות: עוֹקְרַתּוּ וְהוֹפַכְתּוּ (שתיהן במלעיל, כמובן). מעניין לדון עמו בדבר, אילו ידענו מיהו.
 

לאה ל

משתמש פעיל
'ערך רב מסתמך על הצורה השניה של יחידה בהווה' מנין לך? אולי הוא סתם הציע? ודי עם המילים הגבוהות, אין לי בהם שום הבנה, ניקדתי כבר המון מסמכים בלי להבין את שפת הניקוד, פשוט הקשבתי טוב בשיעור המשעמם בדיקדוק, ובמילים מסובכות אני מתייעצת עם מבינים.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
נכתב ע"י לאה ל;2393693:
'ערך רב מסתמך על הצורה השניה של יחידה בהווה' מנין לך? אולי הוא סתם הציע? ודי עם המילים הגבוהות, אין לי בהם שום הבנה, ניקדתי כבר המון מסמכים בלי להבין את שפת הניקוד, פשוט הקשבתי טוב בשיעור המשעמם בדיקדוק, ובמילים מסובכות אני מתייעצת עם מבינים.

מרת לאה, אם תיכנסי לפורום מתמטיקה וידברו אתך במשוואות מהמעלה השניה, בפרבולות וטנגנס וסינוס, גם כן תקראי: די כבר עם המלים הגבוהות? זו השפה המקצועית של הדקדקנים, וטוב שאת מעידה על טיב ידיעותיך.
 

ערך רב

משתמש פעיל
עריכה תורנית
נכתב ע"י אפכא מסתברא;2393666:
אבל ראיתי שהנקדן/ית שניקד את המשניות בתכנת 'תורת אמת' ניקד על דרך זו במסכת אבות: עוֹקְרַתּוּ וְהוֹפַכְתּוּ (שתיהן במלעיל, כמובן). מעניין לדון עמו בדבר, אילו ידענו מיהו.

ירחיק עדותו...
הניקוד בתורת אמת הוא: "וְעוֹקַרְתּוֹ וְהוֹפַכְתּוֹ" (אבות פ"ג משנה י"ז) [העתקתי משם ב"העתק הדבק"].
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
אתה מכיר את הודעותי רק מהיום? עשיתי צילום מסך...
 

קבצים מצורפים

  • ועוקרתו והופכתו.png
    KB 141.9 · צפיות: 24

אולי מעניין אותך גם...

לוח לימודים

מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכד

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד לוּלֵי יי שֶׁהָיָה לָנוּ יֹאמַר נָא יִשְׂרָאֵל:ב לוּלֵי יי שֶׁהָיָה לָנוּ בְּקוּם עָלֵינוּ אָדָם:ג אֲזַי חַיִּים בְּלָעוּנוּ בַּחֲרוֹת אַפָּם בָּנוּ:ד אֲזַי הַמַּיִם שְׁטָפוּנוּ נַחְלָה עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ:ה אֲזַי עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ הַמַּיִם הַזֵּידוֹנִים:ו בָּרוּךְ יי שֶׁלֹּא נְתָנָנוּ טֶרֶף לְשִׁנֵּיהֶם:ז נַפְשֵׁנוּ כְּצִפּוֹר נִמְלְטָה מִפַּח יוֹקְשִׁים הַפַּח נִשְׁבָּר וַאֲנַחְנוּ נִמְלָטְנוּ:ח עֶזְרֵנוּ בְּשֵׁם יי עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:
נקרא  5  פעמים

אתגר AI

געגוע קיצי • אתגר 138

לוח מודעות

למעלה