איך מלמדים נגינה ילד קטן שרק התחיל עכשיו ללמוד א' ב'?

  • פותח הנושא מ.S
  • פורסם בתאריך

מ.S

משתמש סופר מקצוען
סאונד והפקות אולפן
מוזיקה ונגינה
ב"ה כמורה לנגינה באורגן (שיעורים פרטיים) עד היום לימדתי גילאים גדולים יותר, בחורים וילדים, הכי קטן מהם היה בן 7. לאחרונה הגיעו אלי 3 ילדים, 2 בני שש ועוד אחד בן חמש, ועוד לא יצא לי להתמודד עם הגילאים האלו .. ומי שמכיר יודע כמה קריטי בשנים האלו ההבדל בין גיל 5 לגיל 7..

בכללי אצל ילדים קטנים אני מעדיף ללמד מתוך חוברת תוים ולא משמיעה, כי ראיתי שבגילאים קטנים עדיין קשה להבין את הרעיון הכללי של נגינה משמיעה (מרגיש כמו לאלף תוכי שחוזר על מה שאתה מראה לו אבל אחרי 10 דקות שוכח:LOL:) , ולעומת זאת בחוברת תוים הילד יותר ממוקד בתרגילים שבחוברת
הבעיה היא שזה נכון יותר לגילאי7-9, ילד בן 5-6 עדיין בקושי קורא, והרבה יותר מורכב להתחיל להסביר לו את כל הכללים - מה זה תו של רבע ומה זה חצי, ושהילד יקרא וינגן תוך כדי.. אבל משמיעה זה עוד יותר גרוע הילד לא מבין מימינו ומשמאלו, אולי אם אני ישב עם כל אחד 12 שעות כל יום משהו יזוז אבל לא נראה לי.. :rolleyes:


עצות? רעיונות? אשמח לשמוע ממכם!
 

ברוך ר

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
מוזיקה ונגינה
עימוד ספרים
האם זה בטוח שבגיל הזה אין סיכוי? אם זה לא בטוח אני לא ישלול עכשיו כל מי שבגיל הזה
לא אמרתי שזזה בטוח (אני לא מלמד נגינה) אלא מדבריך היה נשמע שזה כמעט בלתי אפשרי
 

Srool

משתמש סופר מקצוען
סאונד והפקות אולפן
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
בגיל הזה - כל מקרה לגופו.
לפני כיתה ג' אני מקבל תלמידים לחודש ניסיון בלבד, וממשיך רק אם אני רואה התאמה.
יש לי תלמיד סופר מוכשר שהתחיל אפילו קצת לפני קצת כיתה א'. הייתי סקפטי, והיום, שנתיים אחרי, הוא יכול לנגן שירים עם אקורדים מורכבים, בס, אימפרוביזציה (אילתור), שר ומנגן תוך כדי... סופר מוזיקלי. אז שווה לנסות, ובמקרה הצורך - להמליץ לחזור כשהילד יגדל.

בכל אופן, בהחלט יש פה את עניין השכחה. הוא לא זוכר שירים שהוא למד וידע בעל פה, אבל את הטכניקות הוא זוכר, ועם קצת תרגול הוא ייזכר מחדש. עם תווים הוא מסתדר יופי, אבל אני לא ממש מחבב תווים (אקורדים כן).
 

Srool

משתמש סופר מקצוען
סאונד והפקות אולפן
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
מה אתם אומרים על שיטת הצבעים? מישהו שמלמד בשיטה הזאת יכול להמליץ?
בתור ילד (12) התחלתי ללמוד עם החוברת "תווים בצבעים". היא אמנם הביאה תוצאות מיידיות, אבל בהמשך היה לי קושי גדול מאוד עם תווים רגילים. עד היום אני מתייחס לכל תו בצבע שלו, זה מקובע עמוק במוח.

הייתי אומר שכדאי להשתמש בזה רק אם הילד ממש מתקשה עם תווים רגילים, ולא מלכתחילה.
 

ALESIS

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
אפשר להתמקד גם בפיתוח שמיעה (גם בלי קשר לשיר מסוים),
זאת אומרת - לפתח אצל הילד הבחנה בין צלילים וכדו' כדי לתת לו כלים, עם הזמן, לנגן בעצמו לפי שמיעה.

לדוגמה -
תרגיל הבחנה בין צלילים גבוהים לנמוכים:
המורה מנגן שני צלילים, הילד צריך להגיד אם הייתה עלייה/ירידה.
מתחילים מרווחים ממש גדולים ומתקרבים לאט לאט.

חוץ מזה, כשלומדים שיר, אפשר לעשות את זה בצורה כזאת - כל פעם לוקחים כחצי שורה, ואז:
1. בודקים כמה הברות יש כאן (יו-נ-תן ה-ק-טן)
2. שרים בקול ומסמנים עם הידיים באוויר את הגובה, עולים ויורדים לפי המנגינה
3. מנסים למצוא את הצליל הראשון.
אם מתקשים ממש - אפשר שהמורה ישיר אותו (יוווווו... ארוך) והתלמיד ינסה תוך כדי למצוא. המורה יכול לשיר כל
פעם את הצליל שהילד לוחץ עליו, ואז את הצליל שאמור להיות.
כך התלמיד שומע שהצליל עליו לחץ הוא לא הצליל הנכון, וממשיך לחפש, וככה הוא גם מתרגל לקשר יותר צליל מושר
וצליל מנוגן.
4. מצאנו? מצוין! עובדים לצליל הבא.
5. פעם בכמה צלילים מנגנים שוב מהתחלה.


תוך גג חצי שנה - השיר מוכן:rolleyes:
 

ברוך ר

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
מוזיקה ונגינה
עימוד ספרים
יש לי תלמיד סופר מוכשר שהתחיל אפילו קצת לפני קצת כיתה א'. הייתי סקפטי, והיום, שנתיים אחרי, הוא יכול לנגן שירים עם אקורדים מורכבים, בס, אימפרוביזציה (אילתור), שר ומנגן תוך כדי... סופר מוזיקלי
וואו ! תוך שנתיים הפכת אותו לכזה מוכשר ?!
אני בא ללמוד אצלך ! ;):D (לי כנראה יספיק פחות משנתיים... :unsure:)
 

רְעוּתָהּ

סטודיו לעיצוב גרפי
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
סאונד והפקות אולפן
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
UX UI
מעניין לקרוא פה את התגובות...
ואם כבר מדברים פה על שמיעה ותוויום,
אשמח לשמוע כיצד ניתן לפתח שמיעה אצל תלמידים שבלי שמיעה טובה
אפילו שיר שהם מכירים הם ממש מתקשים ולא הולך
מדברת על כל הגילאים ולא קטנים דווקא

וגם אשמח לשמוע מה אתם חושבים על אנשים שמנגנים משמיעה בלבד
עם יידע בסיסי בלבד בתווים ולא מעבר, אבל רב הנגינה היא משמיעה מוזיקלית ברמה מעולה
 

yz

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
הפקות ואירועים
שמיעה מוסיקלית טובה היא מתנה משמים. בדיוק כמו כשרון ציור וכל כשרון אחר.
מי שיש לו שמיעה טובה יכול לפתח אותה ולהביא אותה ליכולות גבוהות.
מי שלא קיבל כזו מתנה משמים, בדרך כלל, לא יכול לקבל אותה דרך פיתוח כי אין בסיס ואין את מה לפתח.
אנשים שמנגנים משמיעה בלבד זה מאד יפה. ויש להם בסיס ומנוע חזק להצלחה
אבל תמיד כדאי להתמקצע וללמוד גם טכניקה והפקת צליל.
קריאת תוים היא סוג של בונוס המאפשר לקרוא יצירות כתובות
ולתקשר בשפה מוסיקלית.
 

ALESIS

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
מי שלא קיבל כזו מתנה משמים, בדרך כלל, לא יכול לקבל אותה דרך פיתוח כי אין בסיס ואין את מה לפתח.
לאחר ניסיונות רבים אצל תלמידים שונים, אני נאלצת להסכים...
בהתחלה עוד הייתה לי אשליה ש"הוא רק צריך ללמוד להבחין בין עליות לירידות" ו"זה רק עניין של אימון", אבל ת'כלס - מי שאין לו את זה, אין לו את זה :(

עם זאת - יש כאלו שכן יש להם בסיס כלשהו, גם אם לא מפוצץ במיוחד,
ואז דווקא כן אפשר לפתח ע"י אימונים כאלו ואחרים.

אולי צריך פשוט לנסות ולראות אם זה מתקדם, אם הילד קולט ומתחיל ליזום ולנסות ולהצליח,
או נתקע במקום ולא משנה מה עושים.
 

מ.S

משתמש סופר מקצוען
סאונד והפקות אולפן
מוזיקה ונגינה
תודה לכל המגיבים על התגובות המפורטות!

מעניין... זה מה שיש לרובי הרובוט לומר בענין :)


שאלתי אותו:

"האם ניתן לפתח כישרון נגינה למי שנולד ללא חוש מוזיקלי?"

תשובתו:

"בעוד שלחלק מהאנשים יש כישרון טבעי למוזיקה, אפשר גם לפתח מיומנויות באמצעות תרגול ואימון. מחקרים הראו שאימון מוזיקלי יכול להוביל לשינויים במוח, כולל הגברת קשרים עצביים ושיפור תפקוד קוגניטיבי. אם מישהו מרגיש שהוא נולד ללא חוש מוזיקלי, הוא עדיין יכול לפתח את היכולות המוזיקליות שלו על ידי נטילת שיעורים, תרגול קבוע והאזנה למוזיקה מגוונת. זה יכול לקחת יותר מאמץ וזמן מאשר מישהו עם נטייה טבעית למוזיקה, אבל עם מסירות והתמדה, כל אחד יכול לשפר את כישוריו המוזיקליים"
 

ALESIS

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
"בעוד שלחלק מהאנשים יש כישרון טבעי למוזיקה, אפשר גם לפתח מיומנויות באמצעות תרגול ואימון. מחקרים הראו שאימון מוזיקלי יכול להוביל לשינויים במוח, כולל הגברת קשרים עצביים ושיפור תפקוד קוגניטיבי. אם מישהו מרגיש שהוא נולד ללא חוש מוזיקלי, הוא עדיין יכול לפתח את היכולות המוזיקליות שלו על ידי נטילת שיעורים, תרגול קבוע והאזנה למוזיקה מגוונת. זה יכול לקחת יותר מאמץ וזמן מאשר מישהו עם נטייה טבעית למוזיקה, אבל עם מסירות והתמדה, כל אחד יכול לשפר את כישוריו המוזיקליים"
זה מעודד מאוד :)

אבל הבעיה היא שאנחנו מדברים על ילדים, שהם בד"כ פחות הסוג שיחליטו נחרצות שהם רוצים לפתח כישורים מוזיקאליים ויתאמנו יומם וליל במסירות והתמדה...
ילדים רוצים תוצאות, אין הרבה שיש להם באופן טבעי המון מוטיבציה ויכולת התמדה.

אז התיאור הנ"ל מתאים יותר לגילאי 15+, שילמדו ויתאמנו כי הם רוצים ולא כי אמא שלהם רוצה שיהיה להם חוג נחמד...
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכד

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ יֹאמַר נָא יִשְׂרָאֵל:ב לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ בְּקוּם עָלֵינוּ אָדָם:ג אֲזַי חַיִּים בְּלָעוּנוּ בַּחֲרוֹת אַפָּם בָּנוּ:ד אֲזַי הַמַּיִם שְׁטָפוּנוּ נַחְלָה עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ:ה אֲזַי עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ הַמַּיִם הַזֵּידוֹנִים:ו בָּרוּךְ יְהוָה שֶׁלֹּא נְתָנָנוּ טֶרֶף לְשִׁנֵּיהֶם:ז נַפְשֵׁנוּ כְּצִפּוֹר נִמְלְטָה מִפַּח יוֹקְשִׁים הַפַּח נִשְׁבָּר וַאֲנַחְנוּ נִמְלָטְנוּ:ח עֶזְרֵנוּ בְּשֵׁם יְהוָה עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:
נקרא  0  פעמים

לוח מודעות

למעלה