כל מילה פנינהמגיל קטן העמיסו עליהן ביאורי מילים, שאלות וקושיות
המורות התחרו בסתר על "רמה" גבוהה ועל איך הן נותנות לבנות "להתמודד" עם החומר ולא מאכילות בכפית, מבחן מקיף מלא כל טוב (באמת) בסוף כל פרשה. עוגמת נפש מצטברת בבית סביב הכנת השיעורים ושינון לקראת מבחן....
החרוצות- סופגות באהבה. המצטיינות- אפילו מצליחות להנות. אבל, מה יגידו אזובות הקיר? שהן לא אחת ולא שתיים, וגם מסתדרות הקיר, הבינוניות שסוחבות בקושי....?
אז התוצאה המתבקשת- סלידה.
מה עוזר? משנים כיוון.
עושים פינה בשיעור- "תורת חיים"
ושם מכניסים חוויה.
והשדר-
תורה זה כיף.
זה כיף.
הכי כיף בעולם.
אם זה לא יהיה כיף- המטרה שלנו לא הושגה.
מה שכיף לילדות שלנו- לתת להן בלימוד התורה.
לחבר לעולם שלהן את החומר. בכל מיני דרכים.
להכניס חוויה עד כמה שאפשר בחמשת החושים.
דרמה, הצגות, שירים, משחקים, ממתקים אוכל...
נכון זה דורש, אבל אכפת לנו מהן!!! וכאן- בתורה, ובכל לימודי הקודש- עיקר התפקיד שלנו!
אני מציעה שכל מורה שהעבירה שיעור "שלא מהמניין" (תמיד מצחיקים אותי השיעורים האלו, למה לקרוא להם ככה? הם המניין האמיתי) תפרוש את מרכולתה כאן ותעשיר אותנו.
למה יגרעו שיעורי הקודש?
להבדיל שיעורי אנגלית מלאי חוויה. המורות שלנו מעבירות אותם בגיל ורננים, עם משחקים ושירים, חוברות צבעוניות משובבות לב... וכל טוב. היי היי היי! ותורה, מה? מונחת בקרן זווית... חיוורת קשה ורחוקה.
אסור!
לקרב ולא לרחק, ובפרט בדור שלנו...
ואולי תלוי איך מעבירים את השיעור?בלת''ק
כשאוהבים זה מועבר!!
אם המורה אוהב/ת באמת את לימוד החומש, מתענגת על רשי זה מדבק!!!
מנסיון, אחד השעורים הכי אהובים עלי במערכת.
והבנות אצלי משוגעות על השעור הזה ומצטערות על כל שעור שנופל.
אז השאלה שלי מיועדת אליך...בלת''ק
כשאוהבים זה מועבר!!
אם המורה אוהב/ת באמת את לימוד החומש, מתענגת על רשי זה מדבק!!!
מנסיון, אחד השעורים הכי אהובים עלי במערכת.
והבנות אצלי משוגעות על השעור הזה ומצטערות על כל שעור שנופל.
כנראה שבשנה שעברה היה משהו לא בסדר בשיעורזה היה עוד לפני שהתחלתי למסור שיעור ראשון
לא יכולה לתקן את העבר.כנראה שבשנה שעברה היה משהו לא בסדר בשיעור
מה עושים, אין בעיה אני מבינה שזה תהליך ולא יעבור משנאה לאהבה ברגע אבל מה אני יכולה לעשות כי כל כך חבל לי כל יום, חומש לומדים כי זה מכתב אלוקים והוא מיועד אלינו כל יום מחדש!
ראיתי שבסופו של יום זה הכי נכוןעוד דבר חשוב שצריך להימנע ממנו: ריבוי אור.
משמעותו:
עודף תוכן, עודף העמסה, עודף פרטים, וגם, כן, עודף התלהבות של המורה התורנית למסירת החומר הנלמד...
תוצאה של ריבוי אור: ריבוי השמן מכבה את הנר...
אז נכון. יש לנו תוכנית לימודים, יש מעל הראש סגנית ומנהלת. צריך לרצות את כולן וללכת בין הטיפות.
אבל- המודעות. שגם הטוב שלי יכול להזיק לתלמידות!
גם מורה נהדרת, נפלאה ומשקיענית יכולה ליפול לריבוי אור.
מדיי מלל, מדיי העברה, מדיי קריאת פסוקים... אין לילדות כלים להכיל את השפע הזה.
המורה "באורות" בתוך החוויה של עצמה, אבל התלמידות לגמרי לא. הן עייפות, רעבות, יגעות... נו, כבר היה צלצול והמורה ממשיכה לדבר! מה יש לה? שתפסיק! ועל מה המורה מדברת בכלל? מה הקשר שלי לשם???
לחבר, לקשר, לסחוב, למשוך אותן בשפה נעימה, מתוך ההווי שלהן, כל פעם קצת לפי הכלים- זאת האומנות של ההוראה- וזה נקרא להאהיב.
וזאת העבודה שלנו. להמתיק להן את הגלולה שנקראת בית ספר. ובפרט בשיעורי קודש.
אשמח לקבל ממך חומר ושירים לימודיים בחומש במדברלגבי ריבוי מפרשים - לדעתי מאד מגוון, כשאת מוסיפה גימטריות, פרפראות, מדרשים מרתקים ולא ידועים - זה מרתק יותר מאשר הבנת דקדוקית של מילה שזה באמת קשה לבנות.
אם כי צריך גבול הייתה לביתי מורה בסמינר שלמדה כ-7 שיעורים את הפסוק הראשון בפ. בהעלותך. ... יש לה מזה עד היום באמת סיוט...
בקריאת הפסוקים כדאי לשתף אותן בהשלמת מילים זה מחבר מאד.
המון שירים לימודיים מי שצריכה לחומש במדבר אשמח לתת. אין אצלי בס"ד תלמידה שלא יודעת סדר חניית בנ"י במדבר , אנחנו פשוט שרות והן זוכרות בשמחה,
משתדלת לסכם עם תנועות לדוג' דין הגוזל ונשבע לשקר - אנחנו מדקלמות:
מתוודה, מחזיר, מוסיף [ חומש ] , מקריב [ קר' איל הכיפורים ] ואת זה עושים כל מילה עם תנועה מתאימה , זה עוזר לבנות לזכור ומחבר אותן לעניין , כשיודעים - נהנים ואוהבים.
לדוג' : שילוח טמאים - צרוע - 3 מחיאות [ יוצא מ3 מחנות] זב - 2 מחיאות , טמא לנפש - מחיאה אחת.
תמונות צבעוניות כחידה , לדוגמא - בעניין הנזיר תליתי תמונה של מספריים , יין, שיער , תנחשנה ע"מ נלמד היום...
בברכת כהנים - חידה מתמשכת - ציירתי על הלוח משולש [ ברכה משולשת ] עין ועליה איקס [ אסור להסתכל על הכוהנים וכך הוספתי ציורים עד שניחשו ע"מ נלמד.
מאד חשוב לתת לבנות דוגמאות איך הנושא קשור גם אלינו , אני משתמשת הרבה בספרי הרב זילברשטיין שליט"א [ עלינו לשבח וכו'... ] לדוג' בדין גוזל ונשבע לשקר הוא מביא סיפור על סופר סתם שלא סיים את המלאכה בזמן וכו''' הסיפורים הכרחיים והם גם מאד מאד אהובים. הרעיון הוא שמורה צריכה לקרא הרבה ולשלוף בעת הצורך סיפורים קשורים לעניין .
לפעמים עורכת פעילות חברתית שקשורה לעניין בתורה לדוג' למדנו על ברכת כהנים - " יאר ה' פניו אליך " - שמעתי [ בשיעור בקול הלשון הרב יונתן... לא יודעת מה המשפחה ] שבפנים רואים אם אדם שמח, מתרגז , עצוב וכו'.. אמרתי להן לדבר אחת עם השנייה כשהן מפנות גב, ואז שוחחנו - איך הרגשתן? קישרתי את זה לשיחה עימן בקווי טלפון כשלא ראינו אחת את השנייה ... ואז בחרתי 4 בנות העמדתי אותן הפוך ותליתי להן 4 צבעי בריסטול על השיער [ עם סיכת משרד ] שאלתי שאלות בנושא בנ"א לחבר - ולמי זה מתאים? לדוג' : למי מתאים להיכנס לכיתה בבוקר ולברך את כולן בבוקר טוב ? כל הכיתה צריכה לענות בצבעים... ואז הבנות צריכות לנחש איזה צבע הן . שאלתי אותן מה משותף לשאלות ? - בנ"א לחברו והסברנו שה' מאיר פנים למי שמאיר פניו לחברו ... זה לא לקח הרבה זמן והכניס הרבה חיות ושמחה.
אף פעם ! לעולם לא! להאריך שיעור ע"ח הפסקה !!!!
באורי מילים - דבר מיגע , עדיף באור עניין שלם ובתוכו להסביר את המילים אין שום תועלת כמעט בלדקלם זתם מילה והסברה בלי להבין את הקשרה ולמה בכלל נכתבה...
ולהשתדל לסיים עניין בשיעור , לא כ"כ כיף להתחיל שיעור בסיומת של השיעור הקודם . לפעמים זה בלתי אפשרי אז למצוא פתיחה חזקה של משחק סיכום או סיפור וממנו להמשיך הלאה.
לחזרה על פרשה אני עורכת משחקים - אשמח להסביר.
ומאד חשוב אם עושים מבחן - להביא חזרה ברורה שיהיה קל גם לאמהות וגם לבנות לשנן ומבחנים קלים...
והכי חשוב להתפלל שנזכה להעריב על תלמידותינו את התורה המתוקה מדבש ויקרה מפנינים!
בהצלחה!
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:
19.11
י"ח חשוון
פתיחת
קורס בינה מלאכותית - חדשנות ב AI
קורס מקוצר
25.11
כ"ד
פתיחת
קורס פרסום קופי+
מלגות גבוהות!
26.11
כ"ה חשוון
אירוע שיתופים ייחודי
בוטים מספרים על עצמם
בואו לשמוע בוגרים מובילים שלנו משתפים אתהסיפור מאחורי הבוטים הייחודיים שהם פיתחו.הצצה מרתקת לעולמות האוטומציה, החדשנות והפתרונות החכמים,עם הזדמנות ללמוד איך גם אתם יכולים לקחת חלק במהפכה הטכנולוגית.
הכניסה חופשית!
27.11
כ"ו חשוון
נפתחה ההרשמה!
קורס צילום חוץ, אירועים וסטודיו - עם בינה מלאכותית!
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
פתיחת
קורס פיתוח בוטים ואוטומציות עסקיות
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
פתיחת
קורס עיצוב גרפי ודיגיטל - בסילבוס חדש ומטורף!
מלגות גבוהות!
תהילים פרק קכו
א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו: