איך להכניס לילד לראש את ההבדל בין שווא לקמץ ופתח?

דבורה חזקיה

משתמש מקצוען
אני מלמדת את התלמידים בצורה כזאת:
אות ללא תנועה זו אות בלי כוח אז קוראים אותה "חלש"
ואות עם תנועה קוראים עם הרבה כוח.
בהתחלה עושים המון משחקים
את אומרת עיצור ללא תנועה ומראים שאין כוח (למשל ישיבה רופסת על הכיסא)
ובעיצור עם תנועה קופצים או מביעים תנועה כלשהיא שמראה כוח.
לאחר מכן אפשר לעבור למשחקים ועבודות בנושא.
באתר שלי תולי לראות הרבה חומר בנושא
בהצלחה!
 

שלוימה'לה

משתמש צעיר
לא ניסיתי אף פעם להקנות קריאה לזאטוטים אבל מתבגרים רבים נעזרו בי
ישנה נוסחה עתיקת יומין שעד היום משמתשים בה לקשיי קריאה בגילאים מתקדמים
לדעתי כדאי לנסות איך זה יעבדו על הדור הצעיר, וזוהי השיטה:
לכל אות וניקוד יש את ה"פרצוף" שלה
לדוגמה ה'קמץ קטן' של ההגיה החסידית שהוא ה'קמץ' הרגיל בהגיה הליטאית/ירושלמית, זה אומר לפתוח פה גדול
לעומת ה'קמץ' הרגיל של החסידית שהוא ה'שורוק' בליטאית/ירושלמית, שבזה נכווץ את שפתותינו כדגים
או עוד דוגמה קטנה יש ילדים הנוטים להחליף ש' בס' פעולה שאינה מתאפשרת בשיניים סגורות
וכן הלאה והלאה לעשות לילד את ה'פרצוף' ולעקוב אחריו שהוא 'מחקה' אותו נכון
הדברים נכתבים במרוצה
מקווה שהועלתי
 

רבקה רוקח

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
יש לי קישוט קיר או כרטיסים במפתחי פה לקריאה,
מחולק לעברית \ לשון הקודש, וכן חסידי\ ליטאי\ ספרדי\ דתי,
 
נערך לאחרונה ב:

ווילי וונקה

משתמש מקצוען
לבטא את התנועות בגוף
שווא הוא שתי נקודות, לצייר על הרצפה (נניח עם דבק חשמל) שתי נקודות ולקפוץ עליהם בלי לזוז (עיצור)
לעומת קמץ או פתח שהם קו וצריך להזיז את הרגל לאורך כל הקו ותוך כדי לומר אהההה עד שמסיימים "לצייר" עם הרגל את הקמץ
 

ברכי פינקל

משתמש פעיל
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
פרסום וקופי
להכניס לילד לראש משהו - לא ילך..
כי צריך שהוא בעצמו יכניס- לא שתדחפי לו :)

ז"א - לכל ילד יש את הדרך שבה הוא בעצמו יבין ויפנים.
אם את מכירה אותו ויכולה לומר אם הוא חזותי או שמיעתי או תחושתי- יש לך כבר כיוון
ואם לא- תנסי בכל הערוצים -
שמיעתי- עם הסיפור על יש כח ואין כח.
חזותי - עם ציורים ומראה הפה במראה
ותחושתי - על הרצפה כפי שאמרו פה
ותתפללי עליו!!!
 

nuyh

משתמש פעיל
את צריכה דבר ראשון שהאותיות בי הכח (השווא) ישבו לו טוב ואחכ תלמדי אותו על כח אה (קמץ) ואחרי שהקמץ יושב טוב את מביאה לו דף עם אותיות ואת שואלת אותו איזו אות זו... יש לה כח ?... איך שומעים את האות ד עם כח אה
את יכולה לקצר קוראים לה... והיא אומרת...
מקווה שהובנתי
 

רעיה מ

משתמש מקצוען
צילום מקצועי
אפשר גם את השיטה של המקל של הרופא וממש לתת לו לשים מקל ארטיק בפה ולצעוק אהההההה
כי הרופא אומר לפתוח פה גדול ולומר אההההה
אחכ עם המקל תלכו לאותיות ותבדקו מי הלכה לרופא?
מי אומרת אהההה
 

בובת ניו יורק

משתמש חדש
אפשר להגיד לתלמיד שאות עם שווא אין לה כח היא בוכה.
להדביק 2 מדבקות מתחת לעין וכל הזמן להדגיש את זה.
 

מפי הש"ר

משתמש חדש
הכי פשוט שיש
הנקודה הזו לא אומרת כלום......
וזה גם הכי קל
עד עכשיו אתגרנו ואתו וכאן עושים לו חיים קלים
תשמיע צליל ולך הלאה.....
 

גלי ים

משתמש רשום
משפחת השותקים מכניסים אותו לבית ביחד עם אלף הא ועין ובמשפחה הזאת אף אחד לא יכול לדבר
שואלים אותם מה השם שלכם ? אאאאאאאאאאא.......
זה בשיטה שגם מחברת את הטית ותף כי הם באותו צליל.
 

איכות

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
הקניית חולם,
ילד ראה נורה על התקרה אמר : הו, הנה אור!
פתח
ישב על הספסל ילד חמוד עייף ואמר אהההה (אנחת רווחה,)

תמיד כדאי לצייר את הסיפור(אות ותנועה) וגם על הגוף (אצל הבן שלי עם קצף גילוח באמבטיה ציורים על הגב וציורים על הדף ביחד יד על יד
והכי כיף, לצייר עם קטשופ על הלחם, ואז - לטוסטר
עם שקית קטנה ושוקולד מומס על ביסקוויט,
ליום מושקע: עוגיות ביתיות עם סוכריות קניתי צורות אותיות והכנו ניקוד משאריות בצק)
אם תרצו עוד רעיונות, בשמחה.
 

שוקלד בלונדי

משתמש פעיל
הקניית חולם,
ילד ראה נורה על התקרה אמר : הו, הנה אור!
פתח
ישב על הספסל ילד חמוד עייף ואמר אהההה (אנחת רווחה,)

תמיד כדאי לצייר את הסיפור(אות ותנועה) וגם על הגוף (אצל הבן שלי עם קצף גילוח באמבטיה ציורים על הגב וציורים על הדף ביחד יד על יד
והכי כיף, לצייר עם קטשופ על הלחם, ואז - לטוסטר
עם שקית קטנה ושוקולד מומס על ביסקוויט,
ליום מושקע: עוגיות ביתיות עם סוכריות קניתי צורות אותיות והכנו ניקוד משאריות בצק)
אם תרצו עוד רעיונות, בשמחה.
אני מלמדת *בבית ספר
 

שוקלד בלונדי

משתמש פעיל
אגב,
הילדה שאני סייעת שלה מתבלבלת המון בין כל הניקוד
אני צריכה להקנות לה חזק בצורה מאוד מוחשית עם כלים שיש בבית ספר יש לכם רעיונות או דפי עבודה מעניינים?
 

ERNR

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
מה שיכול מאוד מאוד לעזור זה תומך למידה תנועתי משולב בסיפור ואז משתמשים רק בתזכורת של התנועה...
פתח היד כמו נכנסת לפה (מקל רופא)
חיריק היד לוחצת על האף (האמאמשחקת עם הילד הקטן לוחצת לו על האף והוא אומר אי....)
יש את הספר שמביא סיפור על כל תנועה לפי ההגייה השונה חסידי ליטאי עדות המזרח...אם אני לא טועה הספר נקרא המלמד
 

מביאה את המשיח

משתמש פעיל
אגב,
הילדה שאני סייעת שלה מתבלבלת המון בין כל הניקוד
אני צריכה להקנות לה חזק בצורה מאוד מוחשית עם כלים שיש בבית ספר יש לכם רעיונות או דפי עבודה מעניינים?
אפשר תנועות
בחיריק הזרת על הסנטר(שמנו בהתחלה מדבקה של חיריק והצבענו עליה ואז נשאר רק התנועה של ההצבעה בלי המדבקה)
בחולם אצבע שעושה שש(זה כאילו ו והאף זה החולם שוב בהתחלה מדבקה)

אפשר להדפיס סרגל עם פרצופים שפותחים את הפה לפי ניקוד.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק לא

א לַמְנַצֵּחַ מִזְמוֹר לְדָוִד:ב בְּךָ יְהוָה חָסִיתִי אַל אֵבוֹשָׁה לְעוֹלָם בְּצִדְקָתְךָ פַלְּטֵנִי:ג הַטֵּה אֵלַי אָזְנְךָ מְהֵרָה הַצִּילֵנִי הֱיֵה לִי לְצוּר מָעוֹז לְבֵית מְצוּדוֹת לְהוֹשִׁיעֵנִי:ד כִּי סַלְעִי וּמְצוּדָתִי אָתָּה וּלְמַעַן שִׁמְךָ תַּנְחֵנִי וּתְנַהֲלֵנִי:ה תּוֹצִיאֵנִי מֵרֶשֶׁת זוּ טָמְנוּ לִי כִּי אַתָּה מָעוּזִּי:ו בְּיָדְךָ אַפְקִיד רוּחִי פָּדִיתָה אוֹתִי יְהוָה אֵל אֱמֶת:ז שָׂנֵאתִי הַשֹּׁמְרִים הַבְלֵי שָׁוְא וַאֲנִי אֶל יְהוָה בָּטָחְתִּי:ח אָגִילָה וְאֶשְׂמְחָה בְּחַסְדֶּךָ אֲשֶׁר רָאִיתָ אֶת עָנְיִי יָדַעְתָּ בְּצָרוֹת נַפְשִׁי:ט וְלֹא הִסְגַּרְתַּנִי בְּיַד אוֹיֵב הֶעֱמַדְתָּ בַמֶּרְחָב רַגְלָי:י חָנֵּנִי יְהוָה כִּי צַר לִי עָשְׁשָׁה בְכַעַס עֵינִי נַפְשִׁי וּבִטְנִי:יא כִּי כָלוּ בְיָגוֹן חַיַּי וּשְׁנוֹתַי בַּאֲנָחָה כָּשַׁל בַּעֲוֹנִי כֹחִי וַעֲצָמַי עָשֵׁשׁוּ:יב מִכָּל צֹרְרַי הָיִיתִי חֶרְפָּה וְלִשֲׁכֵנַי מְאֹד וּפַחַד לִמְיֻדָּעָי רֹאַי בַּחוּץ נָדְדוּ מִמֶּנִּי:יג נִשְׁכַּחְתִּי כְּמֵת מִלֵּב הָיִיתִי כִּכְלִי אֹבֵד:יד כִּי שָׁמַעְתִּי דִּבַּת רַבִּים מָגוֹר מִסָּבִיב בְּהִוָּסְדָם יַחַד עָלַי לָקַחַת נַפְשִׁי זָמָמוּ:טו וַאֲנִי עָלֶיךָ בָטַחְתִּי יְהוָה אָמַרְתִּי אֱלֹהַי אָתָּה:טז בְּיָדְךָ עִתֹּתָי הַצִּילֵנִי מִיַּד אוֹיְבַי וּמֵרֹדְפָי:יז הָאִירָה פָנֶיךָ עַל עַבְדֶּךָ הוֹשִׁיעֵנִי בְחַסְדֶּךָ:יח יְהוָה אַל אֵבוֹשָׁה כִּי קְרָאתִיךָ יֵבֹשׁוּ רְשָׁעִים יִדְּמוּ לִשְׁאוֹל:יט תֵּאָלַמְנָה שִׂפְתֵי שָׁקֶר הַדֹּבְרוֹת עַל צַדִּיק עָתָק בְּגַאֲוָה וָבוּז:כ מָה רַב טוּבְךָ אֲשֶׁר צָפַנְתָּ לִּירֵאֶיךָ פָּעַלְתָּ לַחֹסִים בָּךְ נֶגֶד בְּנֵי אָדָם:כא תַּסְתִּירֵם בְּסֵתֶר פָּנֶיךָ מֵרֻכְסֵי אִישׁ תִּצְפְּנֵם בְּסֻכָּה מֵרִיב לְשֹׁנוֹת:כב בָּרוּךְ יְהוָה כִּי הִפְלִיא חַסְדּוֹ לִי בְּעִיר מָצוֹר:כג וַאֲנִי אָמַרְתִּי בְחָפְזִי נִגְרַזְתִּי מִנֶּגֶד עֵינֶיךָ אָכֵן שָׁמַעְתָּ קוֹל תַּחֲנוּנַי בְּשַׁוְּעִי אֵלֶיךָ:כד אֶהֱבוּ אֶת יְהוָה כָּל חֲסִידָיו אֱמוּנִים נֹצֵר יְהוָה וּמְשַׁלֵּם עַל יֶתֶר עֹשֵׂה גַאֲוָה:כה חִזְקוּ וְיַאֲמֵץ לְבַבְכֶם כָּל הַמְיַחֲלִים לַיהוָה:
נקרא  5  פעמים

אתגר AI

הבעות פנים • אתגר 57

לוח מודעות

למעלה