לאחר מחשבה:
הנקודה העיקרית שלי היתה "אם אתה אוהב את התחום - לך על זה." אשתדל להבהיר למה זה לא הדבר הכי חשוב. זה הדבר היחיד שחשוב, לטעמי [הד אנג שולדרס כתבה ג.]. יהיו חולקים עלי, וזה בסדר. כל אחד והמסלול שלו.
אף אחד לא יכול להגיד לך אם יש לך או אין לך כישרון, היות שכוונת העם בביטוי "כישרון" סובייקטיבי לחלוטין לפני שמפרקים באופן מקצועי לרשימת הכישורים הדרושים. אני רושמת לעצמי לכתוב על כך הרחבה בעתיד בעזרת השם. בכל מקרה אי אילו כישורים דרושים וודאי שיש לך. כפי שציינתי עוד לא פגשתי אדם שאין לא איזשהם כישורים נחוצים מתוך הרשימה.
גם אתה עצמך לא תדע אם אתה מתחבר לזה או טוב בזה בכלל לפני שאתה יודע מה זה "זה". זה מעגל שלא יסתיים לעולם לפני שתתנסה.
לכן יש שני דרכים לפניך:
1. להתנסות בחינם, או במחיר מוזל.
לחילופין ניתן לצפות בתהליך העבודה, לנדנד לאמן מקומי כדי שירשה לכם להציץ מעל לכתפו, או להתגנב לשיעור שמתקיים במוסד הלימודים שרציתם, או פשוט לצפות במגוון סרטוני התהליך בפרוג או בנט.
2. לבחון את עצמך אם יש בך משיכה משמעותית לתחום זה מעל לתחומים אחרים.
ואז להתנסות.
תראו, אף פעם לא מאוחר מכדי להחליט שאתם מוותרים על העסק. אמנם אין לי היכרות עם בית הספר של פרוג, אבל אני בטוחה שלא מקבלים את התלמידים בטקס שבועת דם אפלה בה מחייבים אתכם להשתתף בשיעורים עד המוות. אם בהתחייבות כספית עסקינן, ראיתי פה מספר פעמים שמתעופפים שמות של ציירים שעושים משהו כמו "שיעורים פרטיים". אני בטוחה שאצלם יש סיכוי גבוה לקבל החזר כספי חלקי אם תחליטו שאתם לא מתאימים לאחר מספר שיעורים. תתייגו את זה תחת "התנסות במחיר מוזל".
עכשיו הבה נניח שהגעת למסקנה שזה מה שאתה רוצה לעשות, למדת והוכשרת ואתה מוצב על דרכך בעולם הציור. ייתכן אחד מהשלושה:
אפשרות ראשונה: אתה צייר שנתקע ברמה רדודה, כדברי @ronitg. כלומר הקהל לא אוהב אותך.
אולי המוסד אשם, אולי המחסור ב"כישרון" אשם. אולי פשוט לא התאמתם אחד לשני מהסיבות שפרטתי בתגובתי הקודמת. זה לא משנה. בואו נדבר על הקהל: ייתכן שקהל עירני וביקורתי לא מעריכים את העבודות שלך. אבל על מי אנחנו עובדים פה? רוב האוכלוסיה זוללת ציורים בלי קשר לאיכות ה"מקצועית" שלה, והביקורת היחידה היא מצד ציירים אחרים, או אנשים שהכתירו את עצמם כחובבי אומנות ביקורתיים. הוצאות לאור מעוניינים בתפוקה, יחסים, ומחירים. אם תעמוד בזה, בדרך הטבע אין מניע שתצליח. בייחוד לאחר שהגעת למסקנה שזה מה שאתה רוצה ואוהב לעשות, עשית את חובת ההשתדלות שלך, ואתה סומך על בורא עולם. כל אחד מאיתנו מסוגל לחשוב על רשימה נכבדת של ציירים רדודים לטעמינו האנין והביקורתי, שמצליחים. ואלה מאיתנו שנחשבים "בעלי כישרון ענק" יודעים כמה המשכורת לא משקפת את העובדה(?) הזאת.
אפשרות שניה: אתה בעל כישרון גדול ואתה מדהים. כלומר הקהל אוהב אותך.
נהדר. מה עוד יש לדבר? אם אתה אוהב את התחום, יהיה לך כוח לעבוד קשה, ואין מניע שתצליח. עשית את חובת ההשתדלות שלך, אתה משקיע, מתמיד, ואתה סומך על בורא עולם ששלח לך שליחים נאמנים שהדריכו, ולקוחות הגונים שישלמו.
אפשרות שלישית: אתה בעל כישרון ואתה מספיק. אבל אתה לא במקום שדימיינת שתהיה. במילים אחרות, אתה לא אוהב אותך. ובכן, ברוך הבא למועדון.
לא, ברצינות עכשיו: תמשיך להתמיד. תמשיך לעבוד/לתרגל. אם אתה אוהב את התחום יהיה לך את הכוח. לכל אחד יש דרכים אחרות להתמודד אם המשבר הזה. עצתי: עוד שנה תשווה את התוצרים שלך לתוצרים העכשווים ותיווכח לראות שהשתפרת. מילה שלי.
לסיכום, תעבוד קשה - תצליח. מנין לך הכוח לעבוד קשה? כי אתה אוהב את זה. לא אוהב את זה? למה לך הצרה הזאת? לך על משהו שאתה כן נמשך אליו.
הנקודה העיקרית שלי היתה "אם אתה אוהב את התחום - לך על זה." אשתדל להבהיר למה זה לא הדבר הכי חשוב. זה הדבר היחיד שחשוב, לטעמי [הד אנג שולדרס כתבה ג.]. יהיו חולקים עלי, וזה בסדר. כל אחד והמסלול שלו.
אף אחד לא יכול להגיד לך אם יש לך או אין לך כישרון, היות שכוונת העם בביטוי "כישרון" סובייקטיבי לחלוטין לפני שמפרקים באופן מקצועי לרשימת הכישורים הדרושים. אני רושמת לעצמי לכתוב על כך הרחבה בעתיד בעזרת השם. בכל מקרה אי אילו כישורים דרושים וודאי שיש לך. כפי שציינתי עוד לא פגשתי אדם שאין לא איזשהם כישורים נחוצים מתוך הרשימה.
גם אתה עצמך לא תדע אם אתה מתחבר לזה או טוב בזה בכלל לפני שאתה יודע מה זה "זה". זה מעגל שלא יסתיים לעולם לפני שתתנסה.
לכן יש שני דרכים לפניך:
1. להתנסות בחינם, או במחיר מוזל.
לחילופין ניתן לצפות בתהליך העבודה, לנדנד לאמן מקומי כדי שירשה לכם להציץ מעל לכתפו, או להתגנב לשיעור שמתקיים במוסד הלימודים שרציתם, או פשוט לצפות במגוון סרטוני התהליך בפרוג או בנט.
2. לבחון את עצמך אם יש בך משיכה משמעותית לתחום זה מעל לתחומים אחרים.
ואז להתנסות.
תראו, אף פעם לא מאוחר מכדי להחליט שאתם מוותרים על העסק. אמנם אין לי היכרות עם בית הספר של פרוג, אבל אני בטוחה שלא מקבלים את התלמידים בטקס שבועת דם אפלה בה מחייבים אתכם להשתתף בשיעורים עד המוות. אם בהתחייבות כספית עסקינן, ראיתי פה מספר פעמים שמתעופפים שמות של ציירים שעושים משהו כמו "שיעורים פרטיים". אני בטוחה שאצלם יש סיכוי גבוה לקבל החזר כספי חלקי אם תחליטו שאתם לא מתאימים לאחר מספר שיעורים. תתייגו את זה תחת "התנסות במחיר מוזל".
עכשיו הבה נניח שהגעת למסקנה שזה מה שאתה רוצה לעשות, למדת והוכשרת ואתה מוצב על דרכך בעולם הציור. ייתכן אחד מהשלושה:
אפשרות ראשונה: אתה צייר שנתקע ברמה רדודה, כדברי @ronitg. כלומר הקהל לא אוהב אותך.
אולי המוסד אשם, אולי המחסור ב"כישרון" אשם. אולי פשוט לא התאמתם אחד לשני מהסיבות שפרטתי בתגובתי הקודמת. זה לא משנה. בואו נדבר על הקהל: ייתכן שקהל עירני וביקורתי לא מעריכים את העבודות שלך. אבל על מי אנחנו עובדים פה? רוב האוכלוסיה זוללת ציורים בלי קשר לאיכות ה"מקצועית" שלה, והביקורת היחידה היא מצד ציירים אחרים, או אנשים שהכתירו את עצמם כחובבי אומנות ביקורתיים. הוצאות לאור מעוניינים בתפוקה, יחסים, ומחירים. אם תעמוד בזה, בדרך הטבע אין מניע שתצליח. בייחוד לאחר שהגעת למסקנה שזה מה שאתה רוצה ואוהב לעשות, עשית את חובת ההשתדלות שלך, ואתה סומך על בורא עולם. כל אחד מאיתנו מסוגל לחשוב על רשימה נכבדת של ציירים רדודים לטעמינו האנין והביקורתי, שמצליחים. ואלה מאיתנו שנחשבים "בעלי כישרון ענק" יודעים כמה המשכורת לא משקפת את העובדה(?) הזאת.
אפשרות שניה: אתה בעל כישרון גדול ואתה מדהים. כלומר הקהל אוהב אותך.
נהדר. מה עוד יש לדבר? אם אתה אוהב את התחום, יהיה לך כוח לעבוד קשה, ואין מניע שתצליח. עשית את חובת ההשתדלות שלך, אתה משקיע, מתמיד, ואתה סומך על בורא עולם ששלח לך שליחים נאמנים שהדריכו, ולקוחות הגונים שישלמו.
אפשרות שלישית: אתה בעל כישרון ואתה מספיק. אבל אתה לא במקום שדימיינת שתהיה. במילים אחרות, אתה לא אוהב אותך. ובכן, ברוך הבא למועדון.
לא, ברצינות עכשיו: תמשיך להתמיד. תמשיך לעבוד/לתרגל. אם אתה אוהב את התחום יהיה לך את הכוח. לכל אחד יש דרכים אחרות להתמודד אם המשבר הזה. עצתי: עוד שנה תשווה את התוצרים שלך לתוצרים העכשווים ותיווכח לראות שהשתפרת. מילה שלי.
לסיכום, תעבוד קשה - תצליח. מנין לך הכוח לעבוד קשה? כי אתה אוהב את זה. לא אוהב את זה? למה לך הצרה הזאת? לך על משהו שאתה כן נמשך אליו.
נערך לאחרונה ב: