שיתוף - לביקורת אחד בפה ואחד בלב (סיפור)

איש חדש

מהמשתמשים המובילים!
צילום מקצועי
אחד בפה ואחד בלב

תל אביב צ'רלס קלור. בני עומד מביט על הגלים הנשברים מתחתיו בקול רעש גדול, הוא הגיע לכאן עם כמה חברים, לנשום אויר, להתנתק. הוא מביט סביב, זוגות מטיילים, אנשים רצים וגם זוגות נפגשים, גם הוא נפגש פה כמה פעמים ונזכר בפעם ההיא שרצה לקפוץ למים מרוב שעמום.
השמש צובעת את השמים והים בצבעים עזים ובכל זאת כל כך עדינים. כך גם הגלים רועשים בסוג רעש שאין שקט ממנו. זאת ההגדרה ליופי, הוא חושב, בולט אבל עדין.

הפלאפון מצלצל, זה אמא שלו, מזכירה לו שמחר יש לו פגישה, עם לאה רבינוביץ בבני ברק, לא רחוק מהישיבה. למחרת בדרך לפגישה, הוא חושב על משפט פתיחה ועל נושאים, כמו אחד שיודע שאין הזדמנות שניה לרושם ראשוני.

הוא עשה את זה מספיק פעמים, כך שהוא לא כל כך מתרגש. אבל תמיד יש את הצד הקטן בלב שאולי זאת האשה, שתעביר איתה את השמונים שנה הבאות.

הוא משחזר את הפגישה שעשה לפני שלושה שבועות כשפתח במשפט פתיחה הקבוע שלו כשהוא מגיע לירושלים, על הנסיעה ב402, ההפרדה בין גברים לנשים, החסידים, נושא מספיק בשביל שיחה וגם לראות מרובעות, מגזריות, יחס לרבנים ועוד.
הוא סיפר לבחורה, איך פעם כשחזר בלילה לבני ברק היה אחד שהחליט למסור שיעור דף היומי באוטובוס, וכמובן שהוא עשה בלאגן וצעק שזה גזל שינה. הבחורה אולי חשבה שהוא גבר, אבל בתכלס הורידה אותו, כי הוא לא מעריך כל דקה של לימוד. טוב, את הפתיח הזה צריך להחליף,

כנראה שהפעם הוא ילך על הנדוש, כמה שאבא שלך נחמד, ולא הבנתי מה בדיוק הוא עושה בחסד ומרפא, הוא הסגן של פרידמן או שפרידמן הסגן שלו. בכלל אירגוני חסד זה נושא מעניין פוליטיקה כסף וכבוד הכל בשם החסד.


בני דופק בדלת, האבא פותח, שלום, כמה מילות נימוס, זה לא האבא שיתעניין באיזה סוגיה אוחזים בישיבה, אבל הוא כן שואל, מה בדיוק עושה הרב גרליץ בישיבה, פשוט למדנו ביחד בפוניב'ז. הבחורה נכנסת, האבא שואל אם הוא רוצה לשבת ליד השולחן או על הספות, הוא אומר שלא משנה לו ומתיישב בספות. בני מתחיל לדבר, מנסה לפתוח בשיחה ומקבל תשובות קצרות של כן ולא, כנראה הבחורה לחוצה הוא חושב, ומבין שהוא יצטרך לדבר.

הוא מספר על הישיבה, משפחה וקצת על בני ברק, מידי פעם הבחורה זורקת משפט ומהר מאוד הוא מגלה שיש לה גמגום קל. הזמן עובר, הוא מחליט לסיים, אומר תודה ורוצה להגיד זה היה מתיש, אבל אומר היה נחמד.

בני חוזר לישיבה קצת מאוכזב, החבר חדר שואל נו, יש עוד פגישה.
לא יודע, הוא עונה. מה הצדדים?
תראה היא כמעט לא דיברה, אני לא יודע אם היא חכמה, או זורמת.
מה אתה כן יודע שואל החבר.
אני יודע שהיא קצת מגמגמת. נו, אז מה הצדדים?
בני לא עונה הוא יודע שהוא ימשיך לעוד פגישה, הוא חייב לדעת, מה יש מאחורי העיניים המחפשות האלה, מאחורי השתיקות הרועשות, מאחורי הגמגום העדין הזה.

פגישה שניה ושלישית, הנושאים זורמים, היא מדברת יותר ויותר. בני מגלה בחורה איכותית חכמה וזורמת. הספק רק מתעצם, כן הוא חושב שהיא מוצלחת ואפילו מאוד אבל יש משהו שמפריע לו, הגמגום.

פגישה רביעית, היא מדברת ומספרת לו על אהבתה הגדולה למוזיקה, ועל איך שבכל מסיבה גם בתור ילדה קיבלה תמיד תפקיד ראשי לשיר, היא מבחינה בתמיהה בעיניו ומסבירה לו שגמגום אינו מפריע לשירה, דיבור ושירה מגיעים משני מקומות נפרדים במוח ולכן גם מי שמגמגם ואפילו באופן קשה יכול לשיר.
בני לא מגיב.
והיא מספרת שמאז שהיא זוכרת את עצמה בתור ילדה קטנה היתה מגמגמת קצת.
היא נפתחת ומשתפת בתחושות, על ילדה שהמאפיין היחיד שלה הוא, גמגום, לא שכל ולא יופי רק גמגום, הקושי, השריון בו אתה מקיף את עצמך, המבטים, השתיקות, המבוכה, הבטחון העצמי שקורס, השאלה ללא מענה, למה...

עד שאתה גדל ומבין שזה לא ישתנה, ולאט לאט אתה מתרגל, מתחבר, עד שזה נהיה אתה. השלמה.

והרבה דברים משתנים, מחלימים. והמילים השבורות, התקועות שלך, מתגמדות, ומה שנשאר זה המילים הפוגעות, הטראומות.

כמו אז במסיבת הסיום של בית הספר, כשקבלה תפקיד ראשי לשיר. לפניה היתה ילדה שאמורה להקריא את מילות השיר, ואותה ילדה מאוד רצתה לקבל את התפקיד הראשי לשיר. בערב של מסיבת הסיום, כמה דקות לפני העליה לבמה, ניגשת אותה ילדה למורה המארגנת ואומרת שהיא צרודה ולא יכולה להקריא את המילים ושלאה תקריא במקומה. היא מנסה להתנגד ולומר שהיא גם לא יכולה אבל מוצאת את עצמה, על הבמה, מול קהל ענק, אמורה להקריא את המילים ולשיר.

היא רואה את אימה מתבוננת בה בציפיה, את אותה ילדה מסתכלת בהתרסה ואת הקהל ממתין, היא מחוירה ולא מצליחה להוציא שום מילה מהפה, שקט ארוך והיא התחילה לשיר.
זה היה מוצלח מאוד ומרגש נדמה לה שגם בכתה באמצע, כולם מחאו כפיים אבל היא רק שמעה דפיקות והרגישה כאילו אלפי מסמרים ננעצים בה.
מאז הגמגום רק החמיר והיא איבדה עוד משהו מאוד חשוב, את הביטחון לשיר או לנגן, בפני אנשים ואפילו בפני בני משפחתה, היא משתפת שלפעמים כשהיא לבד בבית היא ניגשת לפסנתר שבחדרה ומנגנת.
היא מספרת שהוריה שלחו אותה למומחים להחזיר לה את הביטחון והם המליצו לתקוף את הפחד ישירות, לתת לה לנגן מול קהל אבל היא לא הייתה מסוגלת, היא אומרת שהיום היא פחות מגמגמת, אבל לשיר או לנגן היא לא מסוגלת, טראומה.

בני לא מצליח להגיב ומתחיל לחשוב שגם הוא מגמגם.
הוא שומע אותה אומרת, שהדבר המעניין מבחינתה זה, שלמרות שאותה אחת, ביקשה ממנה סליחה כבר כמה פעמים והיא אמרה לה שהיא סולחת, כל פעם שהיא נזכרת בזה, היא מרגישה כעס ואת תחושת חוסר האונים שהרגישה שם על הבמה, ויודעת שבלב פנימה, היא לא יכולה לסלוח, למרות השנים שעברו מאז.

בני מסביר לה שהדברים אותם אנו חווים, טובים או רעים, משאירים רושם, צלקת בליבנו ולאחר זמן, גם אם בשכל אנו סולחים או חושבים אחרת, הרגש הוא יותר דומיננטי ופעיל.
כמו אדם שמדליק סיגריה לאחר תקופת הפסקה, הוא יודע בשכל שזה לא טוב, אבל זכרון הרגשת ההנאה גובר.
או כשרואים שני חברים טובים שרבים, כאשר אחד החליט בגלל סיבה שכלית, שהקשר לא טוב ומזיק, ולאחר זמן אותו אחד מתמלא געגוע לשני. זה נובע מכיוון שלאחר זמן, אנו זוכרים רק את ההרגשה הטובה שהיתה בחברות ואת הרגעים היפים ופחות את הסיבה השכלית שהביאה להפסקתה.
כך גם את, זוכרת את הרגשת הפגיעה של אז, והיא יותר חזקה מההבנה שהייתם ילדות ועבר זמן רב, ביום שתתגברי ותרפא הצלקת, תוכלי גם לסלוח באמת.

שתיקה שוררת, לאה חושבת על הדברים. בני מהרהר הוא חושב על משה רבינו שהיה כבד פה מנהיג, האדם השלם, שהגיע לרמות שלא היו לפניו וגם לא אחריו. הוא חושב על לאה כל כך מוצלחת, חכמה ומבינה, הוא נזכר במשפט שאין אדם מושלם בעולם, נראה לו שהיא מושלמת. אז ממה הוא מפחד מה הוא מסתפק, בגלל הגמגום אפילו זה נראה לו מלא חן, אז מה הספק.

השתיקה מתארכת, לאה לא אומרת כלום, היא קמה, מניחה לו לשקוע במחשבותיו, היא נגשת אל הפסנתר שעומד בפינת הלובי, לא רחוק מהמקום בו הוא יושב, בני מביט בה, היא מנגנת, נראית בעולם אחר, לא מודעת למעשיה. הוא מתבונן בעיניה הכחולות ונזכר בים, ברקע צלילי הפסנתר רועשים וכל כך עדינים.

הוא שומע את מנגינת החופה, רואה אותה לבושה בלבן והוא מתקדם לעברה בחיוך ענק לכסות אותה בהינומה, עומד מתחת לחופה ומבקש אושר, חיים רוחנים, ילדים, ונחת. הוא לא יודע אם ישיר לה בסוף החתונה אבל מודע לזה שבביתו יהיה פסנתר.

הניגון מסתיים, היא מתקדמת לעברו ונראה שעברה מסע ארוך, הוא אומר לה בגמגום של התרגשות, למדתי שיש דבר חזק יותר ממילים, הניגון שבלב....

פנקו בביקורת...
 
נערך לאחרונה ב:

ביזנסטורי - אילה

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
צילום מקצועי
הפקות ואירועים
עריכה והפקת סרטים

איש חדש

מהמשתמשים המובילים!
צילום מקצועי
פנקו בביקורת...

בתור מתחיל בכתיבה, הביקורת חשובה לי, לדעת את מקומי, ודרכים להשתפר.
בסיפור הקודם שהעליתי, עם 2500 מילה, התחננתי לביקורת או קללות. אז כנראה שלקבל ביקורות פה, זה פינוק.

בשביל מחמאות אני פעיל בקהילת הצלמים;).
 

ביזנסטורי - אילה

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
צילום מקצועי
הפקות ואירועים
עריכה והפקת סרטים
אם כבר יש מחמאות מקהילת הצלמים, אז זה בסדר.

זה תיאור יפה מאד של ארוע\התרחשות\מצב-
זה לא סיפור.

ואם זה סיפור אישי של מישהו- אז זה תיאור של הסיפור שלו. לא הסיפור בעצמו.
הבנו מה קרה,
לא הבנו למה ואיך.
אני קצת לא מרוכזת עכשיו אבל זה הרעיון,
אולי יהיו כאן מתנדבים נוספים שיאותו לפרט ולהסביר.

אבל יש זרימה יפה, ותכל'ס היה מרתק.
(והסוף - קצת קיטשי. זה הביקורת. לא הפינוק.)
 

נ. גל

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
קטע יפה מאוד.
לבקשת הביקורת:
1. התיאור נכתב בלשון הווה, ונדמה לי שבחלקים מסויימים שלה סיפור זה דווקא מפריע לקריאה. כתיבה בלשון הווה יוצרת ציפיה לא מודעת אצל הקורא, שיקרה כבר משהו. נו כבר. בקטע הזה לא קורה כלום, ת'כלס. זה רצף של תנודות רגשיות עדינות מאוד, ולכן יתכן שכיתבה בלשון עבר תתאים יותר.
2. תיאורי הרגשות מעולים בעיניי, כתובים אמין וברצף ברור. עם זאת, בחלקים שבהם מוצגים הרגשות של לאה דרך בני, זה קצת מלאה. אולי שינויי ניסוחים פה ושם או מחיקה של כמה מילים ייטיבו עם הקטע.
3. כפי שנאמר לפני, זה קטע נהדר, אך לא סיפור. כך שאם הכוונה הייתה לכתוב סיפור - יש צורך בעבודה נוספת. אם הכוונה הייתה לתיאור בלבד - הקטע מילא את מטרתו בנאמנות.
4.
שאולי זאת האשה, שתעביר איתה את השמונים שנה הבאות.
הוא בן 40, שמאחל לעצמו לחיות רק עוד 80 שנה?
 

מאל"ף ועד תג

עריכה | הגהה | עימוד
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
עימוד ספרים
עריכה תורנית
חמוד ביותר. כתוב יפה.
מכניס לעלילה ולאווירה לחלוטין.

חסר מעט טוויסט לא צפוי, כי הכיוון היה לשם כל הזמן.


אם יורשה לי, השימוש בפסיקים ונקודות לא מושלם וגורם מעט לעצירות במקום האסור לעצירה...
לדוגמה:
את הביטחון לשיר או לנגן, בפני אנשים ואפילו בפני בני משפחתה,
הפסיק באמצע מיותר. את הפסיק האחרון הייתי מחליף בנקודה.
נקודה למחשבה...



כמו"כ, להכניס כל ציטוט בתוך גרשיים, היה הופך את המלל לנוסע מהר יותר.
לא יודע, הוא עונה. מה הצדדים?
"לא יודע" הוא עונה. "מה הצדדים"?
 

ifatrosh

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
כתוב קולח ונעים לקריאה.
כדאי לחלק את הפסקאות הארוכות, כמובן לפי הצורך כדי שלא יקרה מצב של אמל"ק.

היו שאמרו לפני שאין זה סיפור. אני חולקת.
כמיטב ידיעתי, סיפור הוא התרחשות שבה הגיבור עובר תהליך, הקטע עונה על ההגדרה.
 

הזגג

משתמש פעיל
קטע יפה, עם טעם של עוד.

וכעת, תורי ל'פנק':
בני חוזר לישיבה קצת מאוכזב, החבר חדר שואל נו, יש עוד פגישה.
לא יודע, הוא עונה. מה הצדדים?
תראה היא כמעט לא דיברה, אני לא יודע אם היא חכמה, או זורמת.
מה אתה כן יודע שואל החבר.
אני יודע שהיא קצת מגמגמת. נו, אז מה הצדדים?
לא כ"כ ברור מי אומר מה.
כדאי לפנק מרכאות ופסיק/נקודה, בין משפט למשפט.
 

איש חדש

מהמשתמשים המובילים!
צילום מקצועי
ממש תודה על התגובות והביקורת.
שהשם יפנק אכם.


זה תיאור יפה מאד של ארוע\התרחשות\מצב-
זה לא סיפור.

זה קטע נהדר, אך לא סיפור.
כנראה שאתם צודקים, השאלה עם זה בגלל שזה בעיקר העברת מידע,
או בגלל זה:
חסר מעט טוויסט לא צפוי, כי הכיוון היה לשם כל הזמן.


לגבי פיסוק ופסקאות, זה בעיה קשה אצלי, נעבוד על זה.
כדאי לחלק את הפסקאות הארוכות, כמובן לפי הצורך כדי שלא יקרה מצב של אמל"ק.

כדאי לפנק מרכאות ופסיק/נקודה, בין משפט למשפט.
 
נערך לאחרונה ב:

נ. גל

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
כנראה שאתם צודקים, השאלה עם זה בגלל שזה בעיקר העברת מידע,
או בגלל זה:
לסיפור טוב יש הגדרה.
וההגדרה שלו היא:
בתחילת הסיפור הדמות רוצה משהו.
היא נמנעת מלעשות אותו בשל מעצור מסויים.
לאחר התרחשות מסויימת היא בוחרת להתגבר על המעצור.
הדמות מקבלת תוצאות, ומגשימה את הרצון שלה.
המעבר הזה, של רצון - מעצור - התרחשות - בחירה - תוצאה - הגשמה, הוא זה שיוצר את הסיפור.
כאשר אחד האלמנטים האלה חסר, הסיפור בטל מעיקרו.

אם ננתח את הקטע שלך:
רצון: כאן יש דמות שרוצה להתחתן.
כאן מופיע הסבר ארוך ותיאורי על היחס של הדמות לשידוכים.
מעצור: אין מעצור גלוי, כמו בכל קטע טוב. המעור הנסתר היא העובדה שבני מיואש. מגיע לפגישות בלי הלב, אלא רק בשיקולים שכליים של דרכי שיחה.
התרחשות: אין התרחשות אחת, אלא רצף: בני מגיע לפגישה מתישה, אבל חושב שאולי יש סיכוי לכיוון הזה. לאחר כמה פגישות לאה מספרת על עצמה וגורמת לו לחשוב פעמיים.
(שגם זו בעיה, כיוון שצריכה להיות נקודת מפנה בעלילה. טוויסט, בלשון העם.)
בחירה: להתחתן עם מגמגמת.
וכאן ישנה תפנית בעייתית, כיוון שהבחירה הזו לא מתמודדת עם המעצור.
אם הסיפור היה נסוב על כך שהוא צריך לייתר בתוכו כנות, התעניינות, ולפתוח את הלב - זה היה סיפור שלם. יש לנו כאן שני חצאי סיפורים, שאינם מתאחים לסיפור אחד.
תוצאות: בני מרגיש שדווקא יש מעלות בגמגום, ומבחינתו כבר בוחר את אשתו.
התוצאות מתאימות לבחירה, אבל לא למעצור.

במקרה כזה, כאשר אין קשר בין המעצור ובין ההמשך, מדובר ברצף התרחשויות שאיננו סיפור.
 

נועה לבין (Tamar)

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
צילום מקצועי
פינוק קטנטן גם ממני.
אני מסכימה עם @נ. גל , אם כי חושבת שיש פה עוד משהו.
הסיפור מתחיל מנקודת מבטו של בני, בצורה שהיא כמעט-גוף-ראשון, ומספר ש:
בני רוצה להתחתן, ומופיע כאן הסבר ארוך ותיאורי על היחס של בני לשידוכים.
המעצור הוא העובדה שבני מיואש. מגיע לפגישות בלי הלב, אלא רק בשיקולים שכליים של דרכי שיחה.
ואז הוא נפגש עם בחורה, מתלבט ומחליט להמשיך.
עד כאן הלכנו עם בני יד ביד וקראנו את סיפור השידוך שלו. אבל פתאום אנחנו נכנסים לסיפור חדש שיכול לתפוס פורום בפני עצמו. זה הקטע של כיתה ח'. הקטע הזה קוטע את הרצף וגם קצת מוזר באופי הכתיבה - שלא שונה מכל הקטע - כי זה סוג של הצצה לכיתה ח' של לאה. הייתי משנה את זה ע"י:
1) לאה תספר את הסיפור בעצמה, ו'נשמע' את הגמגום, הרעד, חוסר האונים שמציף אותה גם היום. נשמע ממנה את הסיפור. (עם "...")
2) כל הסיפור יהיה מסופר מהצד של לאה. ברור שיש לה רזומה עשיר בתחום השידוכים. זה גם יכול לפתור את הבעיה שכתבה עליה @נ. גל .
3) פשוט לעשות סצנה חדשה, ולהעביר אליה את הקטע כמו שהוא. אפשר לשים את הסצנה בתחילת הקטע ואז להפגיש אותנו עם לאה בהמשך, או להשאיר אותה במקום ואז לתאר את תגובתו של בני.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיג

א הַלְלוּיָהּ הַלְלוּ עַבְדֵי יי הַלְלוּ אֶת שֵׁם יי:ב יְהִי שֵׁם יי מְבֹרָךְ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם:ג מִמִּזְרַח שֶׁמֶשׁ עַד מְבוֹאוֹ מְהֻלָּל שֵׁם יי:ד רָם עַל כָּל גּוֹיִם יי עַל הַשָּׁמַיִם כְּבוֹדוֹ:ה מִי כַּיהוָה אֱלֹהֵינוּ הַמַּגְבִּיהִי לָשָׁבֶת:ו הַמַּשְׁפִּילִי לִרְאוֹת בַּשָּׁמַיִם וּבָאָרֶץ:ז מְקִימִי מֵעָפָר דָּל מֵאַשְׁפֹּת יָרִים אֶבְיוֹן:ח לְהוֹשִׁיבִי עִם נְדִיבִים עִם נְדִיבֵי עַמּוֹ:ט מוֹשִׁיבִי עֲקֶרֶת הַבַּיִת אֵם הַבָּנִים שְׂמֵחָה הַלְלוּיָהּ:
נקרא  8  פעמים

לוח מודעות

למעלה