אגגי בן המדתא

  • פותח הנושא ATUK
  • פורסם בתאריך

רב טקסט

משתמש פעיל
עימוד ספרים
אכן, ועל כרחך שלדעת בעל עין הקורא אין זה שם. אלא שנקרא כן על שום מה.
 

ATUK

משתמש רשום
נכתב ע"י אביגד;528603:
רק לזכור שבלשון הקודש אין ה"א הידיעה לפני שם.

האם זה הכלל לפני שם פרטי או שם תואר או שניהם? מה עם "הירדן" שבלשון הקודש (אֵלֶּה הַדְּבָרִים, אֲשֶׁר דִּבֶּר מֹשֶׁה אֶל כָּל יִשְׂרָאֵל, בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן)? או שהכוונה לשמות בני אדם בלבד?
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
נכתב ע"י ATUK;533586:
האם זה הכלל לפני שם פרטי או שם תואר או שניהם? מה עם "הירדן" שבלשון הקודש (אֵלֶּה הַדְּבָרִים, אֲשֶׁר דִּבֶּר מֹשֶׁה אֶל כָּל יִשְׂרָאֵל, בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן)? או שהכוונה לשמות בני אדם בלבד?

גם לשמות מקומות אין ה' הידיעה בלשון הקודש מלבד כמה יוצאים מן הכלל בשמות הרים ונהרות וכד'.

אי אפשר לומר "הירושלים", "החיפה".

אם אני זוכר נכון המנחת שי כתב על זה שבעצם שמות המקומות האלה הם תארים לסוגים שונים של מקומות, ולא למקום ספציפי, ולכן הם יכולים לקבל ה' הידיעה מכיון שמדובר על מקום ספציפי מתוך כמה סוגי מקומות עם שם זה.

למשל המילה "כרמל" פירושה יער, "גילגל" - מקום בצורת מעגל.
ועוד.
 

חיטובים

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
אגב, מן הכתובים מוכח שהיו כמה מקומות בשם גלגל.
 

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
זה לא מוכח, כי יתכן דרך נבואה כפי שמפרש ראב"ע. אכן "מצפה" נראה מן הכתובים שיש יותר מאחד.
 

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
נכתב ע"י ATUK;533586:
האם זה הכלל לפני שם פרטי או שם תואר או שניהם? מה עם "הירדן" שבלשון הקודש (אֵלֶּה הַדְּבָרִים, אֲשֶׁר דִּבֶּר מֹשֶׁה אֶל כָּל יִשְׂרָאֵל, בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן)? או שהכוונה לשמות בני אדם בלבד?

יש אישיות אחת במקרא ששמה מיודע.

זוהי חידה שלא על מנת לקבל פרס.
 

ATUK

משתמש רשום
האם ייתכן שמדובר בשם ארמי? הרי בארמית ה"א הידיעה היא האל"ף שבסוף. אזי זה עזרא. בחור יהודי בשם עזר (אליעזר, יועזר וכו') שפשוט נקרא העזר, ובארמית עזרא.
 

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
יפה מאד, אלא שלא לשם זה כיוונתי. אני מתכוין לשם שהה"א שלו משמש לידיעה ולא לקריאה בלבד.
אתן לך דוגמא אל מה אני מתכוין, בדברי הימים יש שני שמות: "גדלתי" "רוממתי", היו"ד שלהם היא אמנם נוכחת, אולם כיון שנעשה לשם, שוב אין משמעותה נוכח. אבל אני מתכוין לה"א הידיעה שמשמשת לכך, בדיוק כמו "הירדן" שהה"א 'מופעלת'.
 

ATUK

משתמש רשום
הבנתי. ה"א נוכחת וגם לא נוכחת, בו זמנית.
ובכן, מצאתי (מבלי שהתכוונתי לחפש) עוד משהו: שיר השירים ז': שובי שובי השולמית....האם זאת התשובה על החידה שלא על מנת פרס? ;)
 

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
יופי לך אברהם, ואולם מסתבר שבניגוד אל מה שחשבתי יש יותר משם אנושי אחד כזה.
אתה מוזמן להמשיך לחפש את השם שאני התכוונתי אליו, לא אגלהו בטרם יחשוף אי מי מכם את דבר רפיסות עצביו לנוכח סבלנותי כי רבה, ויבקש מפורש שאגלה את השם אליו נסובה כוונתי.
 

חיטובים

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
דומה שבדברי הימים יש לפחות 3.

וְאֵלֶּה אֲבִי עֵיטָם יִזְרְעֶאל וְיִשְׁמָא וְיִדְבָּשׁ וְשֵׁם אֲחוֹתָם הַצְלֶלְפּוֹנִי:
וַתֵּלֶד לוֹ נַעֲרָה אֶת אֲחֻזָּם וְאֶת חֵפֶר וְאֶת תֵּימְנִי וְאֶת הָאֲחַשְׁתָּרִי
וְקוֹץ הוֹלִיד אֶת עָנוּב וְאֶת הַצֹּבֵבָה
דברי הימים א פרק ד

השני והשלישי מוטלים בספק, ואולי הכוונה ליידוע כמשפחה.
נדמה לי שאמורים להיות עוד.
 

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
הצללפוני אינו בה"א הידיעה, ושאר השמות הם כנראה שמות של משפחות, כפי שמראה גם המשך הפסוק שהוא מדבר ממשפחות: "ומשפחות אחרחל בן הרום".
 

חיטובים

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
נו אז מה התשובה? אני התייאשתי.
 

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
נכתב ע"י געוואלדיג;534455:
יפה מאד, אלא שלא לשם זה כיוונתי. אני מתכוין לשם שהה"א שלו משמש לידיעה ולא לקריאה בלבד.
אתן לך דוגמא אל מה אני מתכוין, בדברי הימים יש שני שמות: "גדלתי" "רוממתי", היו"ד שלהם היא אמנם נוכחת, אולם כיון שנעשה לשם, שוב אין משמעותה נוכח. אבל אני מתכוין לה"א הידיעה שמשמשת לכך, בדיוק כמו "הירדן" שהה"א 'מופעלת'.
ורק עכשיו אני שם לב שעשיתי כאן טעות פטאלית, במקום יו"ד נוכח, נוכחת, הייתי צריך לכתוב יו"ד מדבר בעדו.
האם רק לי קורה טעויות כאלה?
 

חיטובים

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
זו התשובה?! היא לא קבילה מבחינתי.
ודאי שאדם הוא לא שם פרטי כראובן שמעון וכו'. זהו אחד מפרטי המין כמו שור חמור וכו' שמשמשים גם למין וגם לאחד מפרטיו.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיב

א הַלְלוּיָהּ אַשְׁרֵי אִישׁ יָרֵא אֶת יי בְּמִצְוֹתָיו חָפֵץ מְאֹד:ב גִּבּוֹר בָּאָרֶץ יִהְיֶה זַרְעוֹ דּוֹר יְשָׁרִים יְבֹרָךְ:ג הוֹן וָעֹשֶׁר בְּבֵיתוֹ וְצִדְקָתוֹ עֹמֶדֶת לָעַד:ד זָרַח בַּחֹשֶׁךְ אוֹר לַיְשָׁרִים חַנּוּן וְרַחוּם וְצַדִּיק:ה טוֹב אִישׁ חוֹנֵן וּמַלְוֶה יְכַלְכֵּל דְּבָרָיו בְּמִשְׁפָּט:ו כִּי לְעוֹלָם לֹא יִמּוֹט לְזֵכֶר עוֹלָם יִהְיֶה צַדִּיק:ז מִשְּׁמוּעָה רָעָה לֹא יִירָא נָכוֹן לִבּוֹ בָּטֻחַ בַּיהוָה:ח סָמוּךְ לִבּוֹ לֹא יִירָא עַד אֲשֶׁר יִרְאֶה בְצָרָיו:ט פִּזַּר נָתַן לָאֶבְיוֹנִים צִדְקָתוֹ עֹמֶדֶת לָעַד קַרְנוֹ תָּרוּם בְּכָבוֹד:י רָשָׁע יִרְאֶה וְכָעָס שִׁנָּיו יַחֲרֹק וְנָמָס תַּאֲוַת רְשָׁעִים תֹּאבֵד:
נקרא  10  פעמים

אתגר AI

דף חדש • אתגר 121

לוח מודעות

למעלה