אגגי בן המדתא

  • פותח הנושא ATUK
  • פורסם בתאריך

ATUK

משתמש רשום
מהסידור (חנוכה). הבית הרביעי של "מעוז צור":

"כרות קומת בקוש בקש אגגי בן המדתא, ...."

האות ה"א, האם היא חלק מהמלה או משמשת כה"א הידיעה?
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
לענ"ד "המדתא" הוא שמו של אביו של המן ולכן האות ה' היא חלק מהשם ולא ה' הידיעה.
 

גרף

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
עימוד ספרים
נכתב ע"י אברהם;442294:
לענ"ד "המדתא" הוא שמו של אביו של המן ולכן האות ה' היא חלק מהשם ולא ה' הידיעה.

גם לענ"ד 'המדתא' הוא שם בפני עצמו. האגגי הוא הא הידיעה
 

חיוכון

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
איך יכול להיות שהה' היא ה' הידיעה אם יש שוא במ'. אז איך קראו לאבא שלו.
 

ATUK

משתמש רשום
זה ברור לי שמדובר בשם, אבל השאלה - ואני מסכים שלא התבטאתי בדיוק - היא, איזה שם, או ליתר דיוק, מניין מתחיל השם. מהה"א או מהמ"ם?

אני מפרט:

ישנו כלל (ולו יוצאי דופן) שעל פיו לשמות פרטיים של בני אדם או של דומם אין מוסיפים ה"א הידיעה. (למשל יוצא מן הכלל הינו הירדן, הנהר). אין "הוא הסיע את השמואל הביתה". ולגבי זה אין ויכוח.

ישנם שמות שנוצרים מכינויים. למשל: "הלוי". פעם זה היה כינוי, פלוני בן פלוני הלוי, וכך קראו לו בשבת לעלייה. אך כיום מוצאים שמות משפחה (ואולי גם שמות פרטיים?) כתובים בתעודות זהות. וצאצאי נושאי השמות גם יירשו שם משפחה זה, על אף שמדובר אפילו בנשים! פתחו את ספר הטלפונים וראו.

כלומר הכינוי הפך לשם, כולל את ה"א הידיעה.

וזה מה שמעניין אותי, האם מדובר באותה תופעה ב"המדתא" כב"הלוי" (או כב"הירדן"*)? או שמא הה"א היא חלק מהשם באופן שורשי, כגון הה"א במלה "הפסקה"?

________

* הרי גם ב"הירדן" הפכה ה"א הידיעה לחלק בלתי נפרד מן המלה, אלא שבמשמעות בלבד ולא בצורה הגראפית. דהיינו, לא כותבים "בְּהַירדן"**, אלא "בַּירדן".

_____
** למרות שהיתה תקופה בתולדותה של העברית החדשה בה נכתבו המלים המיודעות בעלות התחיליות ב',כ',ל' ו-מ' בתוספת ה"א על מנת להורות על יידוע המלה גם בצורה גראפית. וגם היום כשאנו חפצים להדגיש משהו באופן מיוחד עושים זאת. למשל: בְּהַכּול' במקום "בַּכּול".
 

ATUK

משתמש רשום
נכתב ע"י חיוכון;442323:
איך יכול להיות שהה' היא ה' הידיעה אם יש שוא במ'. אז איך קראו לאבא שלו.


הייתי שואל את השאלה אחרת:

איך ייתכן שיש דגש במ"ם וגם שווא אם הה"א אינה ה"א הידיעה?
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
נכתב ע"י ATUK;442338:
הייתי שואל את השאלה אחרת:

איך ייתכן שיש דגש במ"ם וגם שווא אם הה"א אינה ה"א הידיעה?

פשוט מאד
זה לא שם עברי אלא שם אגגי

כנראה שבאגגית קראו לו בצורה כזו שהמ"ם מודגשת והשווא הוא שווא נע.

לא?
 

ATUK

משתמש רשום
נכתב ע"י גרף;442321:
גם לענ"ד 'המדתא' הוא שם בפני עצמו. האגגי הוא הא הידיעה

הינך חושב שב"האגגי" הה"א הינה ה"א הידיעה משום שהמלה מסתיימת ביו"ד? כלומר שם המקום ממנו הוא בא, הרי הוא אגג?

הייתי סבור כי המלה "מדתא" (הייתה) קיימת גם ללא הה"א. וכאן יש לבדוק מה פירושה של המלה "מדתא". אולי פירושה לא שם מקום, אלא תואר כלשהו. נניח "שחור". "האגגי בן השחור". ואז זה לא חייב להיות שם פרטי (אלא אם כן קרה לו כל"הלוי" כפי שכתבתי לעיל).
אני עדיין דוגל בשיטה שגם אם זה שם , אבל מדובר כאן בה"א הידיעה כגון במלה "הירדן".

השאלה שלי: לו הייתם כותבים את השם הזה בלועזית, הייתם כותבים אותו באות תחילתית גדולה או לאו?

_____________________

לדעתי אפילו "האגגי" נתפס כשם בפני עצמו, כי הוא רומז בפיוט זה לאדם מסויים, הריהו המן הרשע.
 

ATUK

משתמש רשום
נכתב ע"י אברהם;442344:
פשוט מאד
זה לא שם עברי אלא שם אגגי

כנראה שבאגגית קראו לו בצורה כזו שהמ"ם מודגשת והשווא הוא שווא נע.

לא?


טענה זו אהבתי מאוד.
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
אגב, ראיתי פעם ספר שהנקדן כנראה סבר שגם בשם המן האות ה' היא ה"א הידיעה
וכך היה מנוקד שם הַמָּן הרשע

או שאולי הוא סבר שהלחם שירד לבני ישראל מן השמיים במדבר היה גם כן רשע
 

ATUK

משתמש רשום
מה פתאום. היה לו נקדן! והרי הנקדן נותן כמה אפשרויות, אז הוא טעה. או שלא ידע ניקוד. אחד מן השניים.
היה זה בטח סידור לעולים חדשים, לא?
 

אושר

משתמש מקצוען
נכתב ע"י ATUK;442348:
הינך חושב שב"האגגי" הה"א הינה ה"א הידיעה משום שהמלה מסתיימת ביו"ד? כלומר שם המקום ממנו הוא בא, הרי הוא אגג?
למה להרחיק לכת בהשערות אם יש לנו מפורש "אגג מלך עמלק", ומשמע "האגגי" - ממשפחת אגג, כשם ש - להבדיל אא"ה - פלוני ממשפחת השאולי וכד'
 

ATUK

משתמש רשום
לא צריך להרחיק לכת. השאלה האם הה"א ב"המדתא" כמו הה"א שבמלה "הלכה", כלומר מהשורש או שמא כמו במלה "האגגי" ששם היא כה"א הידיעה.

מה משמעות המלה "מדתא"? אולי יש אולי אין אולי היה ונשכח. מי יודע?
כי אם יש לו פירוש בארמית ללא הה"א, ייתכן כי לפנינו מלה בארמית שהוספה לה ה"א הידיעה בעברית.
כמו במלים "סבא" ו"סבתא".

למשל,הנכדים אוהבים את "הסבתא" ואת "הבסא". הרי "סבא" הנה מלה מיודעת מלכתחילה בארמית. כידוע בארמית מידים את המלים ע"י הוספת אל"ף בסופ המלה. ודווקא הצורה בסוף קרה שכל המלים קיבלו יידוע ולכן היידוע הזה איבד למעשה את ערכו.
 

רב טקסט

משתמש פעיל
עימוד ספרים
בעין הקורא - שהיה בזמן הראשונים - כתוב המדתא במ"ם דגושה ובזה יוודע כי הה"א ברורה לא מיוסדה.
ואגב אורחא בין כך זה לא היה שמו של אבי המן כי גם אותו פלוני שנקרא כן מאיזו סבה לא היה אביו של המן שכן בירושלמי יבמות פ"ב ה"ו הקשו וכי בן המדתא היה? עיי"ש ובמפרשים.
 

מאירי5

משתמש רשום
לא הבנתי מדוע רחקת עד הפייט, הלא במקום בראשון שבו המן מופיע במגילה כתוב המן בן המדתא. (גם במ' דגושה).
 

חיטובים

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
(מאמר ארוך על כל ההיסטוריה הפרסית, בין היתר גם על המן)
 

קבצים מצורפים

  • היסטוריה פרסית.pdf
    KB 880.2 · צפיות: 16

רב טקסט

משתמש פעיל
עימוד ספרים
מאירי, עין הקורא הוא ספר של הנקדן הקדמון יהב"י (ר' יקותיאל הכהן בן יצחק, רו"ה שהדפיס הספר כתב בן יהודה) להגיה ניקוד וטעמי המקרא על חומש ומגלת אסתר (ובכ"י יש גם על איכה). ובמגלת אסתר ריש פרק ג' כתב כך המדתא המ"ם דגושה בכולן (ר"ל בכל ששת (או שבעת) הספרים שהסתמך עליהן וכתב כל הגהותיו על פיהן) ובזה יוודע כי הה"א ברורה לא מיוסדה. עכ"ל.

ולעצם הדגש הביא במנחת שי פעם אחת במגלה - נדמה לי בפרק ח' - שיש ספרים שאין בו דגש, וצ"ע אם הכוונה לאותו הפעם לבד.
 

עדיאל

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
השאלה, כפי שהבנתי היא מי בדיוק הוא האגגי כאן, המן או המדתא/מדתא?
אם הכינוי אגגי מוסב על המדתא , כמובן ש'המדתא' הוא השם, שכן לא יתכן לומר "בן הלוי הירושלמי" אף ש'הלוי' הפך לכינוי בזכות עצמו, אלא נאמר תמיד "יעקב בן לוי הירושלמי".

אך אם 'המן' עצמו הוא האגגי, כפי שאכן מסתבר לומר, הרי שניתן לומר "יעקב בן הלוי הירושלמי" כאשר יעקב הוא הירושלמי, כלומר, הובאו כאן שני מזהים לדמותו של המן, בן אותו מדתא, ואגגי...

עברנו לשלב ה'חקירה', מה עכשיו?
 

adir28

משתמש צעיר
עיצוב גרפי
נכתב ע"י חיטובים;443884:
(מאמר ארוך על כל ההיסטוריה הפרסית, בין היתר גם על המן)

האם הדברים מעוגנים במקורותינו או שהם כוללים דעות זרות של מסלפי היסטוריה ופרשני מקרא כפרניים?
אבקש תשובה ממומחים בלבד. התשובה חשובה לי ביותר.
תודה רבה!
 

חיטובים

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
הם כוללים דעות זרות, אך מתוך מטרה להכחישן.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיב

א הַלְלוּיָהּ אַשְׁרֵי אִישׁ יָרֵא אֶת יי בְּמִצְוֹתָיו חָפֵץ מְאֹד:ב גִּבּוֹר בָּאָרֶץ יִהְיֶה זַרְעוֹ דּוֹר יְשָׁרִים יְבֹרָךְ:ג הוֹן וָעֹשֶׁר בְּבֵיתוֹ וְצִדְקָתוֹ עֹמֶדֶת לָעַד:ד זָרַח בַּחֹשֶׁךְ אוֹר לַיְשָׁרִים חַנּוּן וְרַחוּם וְצַדִּיק:ה טוֹב אִישׁ חוֹנֵן וּמַלְוֶה יְכַלְכֵּל דְּבָרָיו בְּמִשְׁפָּט:ו כִּי לְעוֹלָם לֹא יִמּוֹט לְזֵכֶר עוֹלָם יִהְיֶה צַדִּיק:ז מִשְּׁמוּעָה רָעָה לֹא יִירָא נָכוֹן לִבּוֹ בָּטֻחַ בַּיהוָה:ח סָמוּךְ לִבּוֹ לֹא יִירָא עַד אֲשֶׁר יִרְאֶה בְצָרָיו:ט פִּזַּר נָתַן לָאֶבְיוֹנִים צִדְקָתוֹ עֹמֶדֶת לָעַד קַרְנוֹ תָּרוּם בְּכָבוֹד:י רָשָׁע יִרְאֶה וְכָעָס שִׁנָּיו יַחֲרֹק וְנָמָס תַּאֲוַת רְשָׁעִים תֹּאבֵד:
נקרא  10  פעמים

אתגר AI

דף חדש • אתגר 121

לוח מודעות

למעלה