אברהם יצחק ויעקב...

RacheliArt

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
איור וציור מקצועי
צילום מקצועי
אשמח אם מישהו ידע לענות.
האם לפני שיצחק אבינו נולד היו בעולם ילדים?
או שהוא היה ממש התינוק הראשון ורק לאחריו נולדו תינוקות?
(כלומר, האם לפני כן נולדו כמבוגרים)
 

שרה'לה

משתמש מקצוען
כי כתוב שהוא היה התינוק הראשון שהתנדנד בעריסה. עד אז, כל הנולדים עמדו מיד על רגליהם (כמו בעלי חיים)
 

מושי998877

משתמש רשום
אני ממש מתבייש להגיד מעולם לא שמעתי על זה
מצאתי עכשיו מאמר שמביא בשם המדרש


יצחק אבינו - היה הראשון שנולד כתינוק קטן. עד אז היו נולדים כגדולים ובשלים. אמר רבי לוי: "לא נֻדנדה עריסה תחילה - אלא בביתו של אברהם אבינו!" (בראשית רבה נג י)

והיתה לכך סיבה מיוחדת. הלוא נתבונן ונראה, כי כל בעלי החיים, זמן קצר לאחר לידתם הם כבר בשלים ובוגרים. אין אצלם תקופה ארוכה של תלות בהוריהם, וכבר בימים הראשונים הם הולכים על רגליהם. רק האדם - נולד כשהוא כה תלותי בהוריו! ותקופה זו נמשכת זמן רב: תחילה, תקופה ארוכה של ינקות ותלות מוחלטת בהורים, ולאחר מכן, עוד מספר שנים של ילדות, שבהן עדיין הילד אינו עומד ברשות עצמו וזקוק לתמיכה ולעזרה תמידית. רק לאחר שנים רבות מגיע האדם לבגרות ולבשלות מוחלטת. מדוע יש צורך בתקופה כה ארוכה? התשובה היא, כי רק באדם קיים המושג "חינוך". האדם צריך להתחנך למוסר, למידות טובות, לאמונה ולערכים. וכל אלו יוטבעו באדם בצורה הטובה ביותר, דווקא כשהוא סופג זאת אט אט מההורים תוך כדי גדילתו, כשהוא תלוי בהוריו.

יצחק - הוא למעשה התינוק הראשון בעולם שצריך להעביר את שושלת האמונה של עם ישראל. הוא זה שממשיך את דרכו של אברהם אבינו, ודרכו תעבור האמונה והדבקות בה' ובתורתו - מדור לדור. ולשם כך - זקוק הוא לינוק זאת מהוריו אט אט, וכך יוטבעו הדברים בנפשו.

מקור http://dvar-tora.co.il/mamr.aspx?id=778
 

שרה'לה

משתמש מקצוען
רחלי, אם זה יוסיף לך, אז יש מדרש על תינוק שנולד, ואימו שלחה אותו מיד לאחר הלידה להביא לה נר.
יצא התינוק, ופגש שד בחוץ. אמר לו השד:" לך תגיד תודה לאלוקיך, שהציל אותך מיידי, כי כבר עלה השחר ואני לא יכול להזיק לך יותר"
ענה לו התינוק:" לך תגיד אתה תודה לאלוקים, שהציל אותך מידיו של תינוק..." (לא מצטטת מהמקור, תבדקי מה הלשון המדויק אם זה מעניין אותך)
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
זה ש'לא נדנדה עריסה' לפני יצחק אינו אומר שלא נולדו תינוקות. זה אומר שרק אצלו נדנדו עריסה בתנועות של מטוטלת (כך שמעתי בדרשה של הרב ברוך רוזנבלום, לא זכור לי בדיוק של איזו שנה), ושיש לכך השלכה. (שכחתי מהי...)
 

מושי998877

משתמש רשום
נכתב ע"י אפכא מסתברא;2109759:
זה ש'לא נדנדה עריסה' לפני יצחק אינו אומר שלא נולדו תינוקות. זה אומר שרק אצלו נדנדו עריסה בתנועות של מטוטלת (כך שמעתי בדרשה של הרב ברוך רוזנבלום, לא זכור לי בדיוק של איזו שנה), ושיש לכך השלכה. (שכחתי מהי...)
נרגעתי קצת, שאני לא עם הארץ כל כך גדול:)
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
נכתב ע"י שרה'לה;2109753:
רחלי, אם זה יוסיף לך, אז יש מדרש על תינוק שנולד, ואימו שלחה אותו מיד לאחר הלידה להביא לה נר.
יצא התינוק, ופגש שד בחוץ. אמר לו השד:" לך תגיד תודה לאלוקיך, שהציל אותך מיידי, כי כבר עלה השחר ואני לא יכול להזיק לך יותר"
ענה לו התינוק:" לך תגיד אתה תודה לאלוקים, שהציל אותך מידיו של תינוק..." (לא מצטטת מהמקור, תבדקי מה הלשון המדויק אם זה מעניין אותך)
המדרש הזה נאמר על דור המבול, שהקב"ה שינה לפני המבול את הטבע בעולם לטובה כדי להחזירם בתשובה (שיצטערו לאבד טובה כל כך גדולה) - כפי הכתוב באיוב כא: וְאִם-זָכַ֥רְתִּי וְנִבְהָ֑לְתִּי וְאָחַ֥ז בְּ֝שָׂרִ֗י פַּלָּצֽוּת: (רש"י: ונבהלתי. שאני רואה רשעי דור המבול עתקו גם גברו חיל )מַדּוּעַ רְשָׁעִים יִחְיוּ עָתְקוּ גַּם גָּבְרוּ חָיִל: {ח} זַרְעָם נָכוֹן לִפְנֵיהֶם עִמָּם וְצֶאֱצָאֵיהֶם לְעֵינֵיהֶם: {ט} בָּתֵּיהֶם שָׁלוֹם מִפָּחַד וְלֹא שֵׁבֶט אֱלוֹהַּ עֲלֵיהֶם: {י} שׁוֹרוֹ עִבַּר וְלֹא יַגְעִל תְּפַלֵּט פָּרָתוֹ וְלֹא תְשַׁכֵּל: {יא} יְשַׁלְּחוּ כַצֹּאן עֲוִילֵיהֶם וְיַלְדֵיהֶם יְרַקֵּדוּן: {יב} יִשְׂאוּ כְּתֹף וְכִנּוֹר וְיִשְׂמְחוּ לְקוֹל עוּגָב: {יג} (יבלו) יְכַלּוּ בַטּוֹב יְמֵיהֶם וּבְרֶגַע שְׁאוֹל יֵחָתּוּ: {יד} וַיֹּאמְרוּ לָאֵל סוּר מִמֶּנּוּ וְדַעַת דְּרָכֶיךָ לֹא חָפָצְנוּ - אבל כל זה נמחה עם המבול. ר' בראשית רבה פ' ל"ו.
 

יונתן1

משתמש צעיר
עריכה תורנית
נכתב ע"י אפכא מסתברא;2109759:
זה ש'לא נדנדה עריסה' לפני יצחק אינו אומר שלא נולדו תינוקות. זה אומר שרק אצלו נדנדו עריסה בתנועות של מטוטלת (כך שמעתי בדרשה של הרב ברוך רוזנבלום, לא זכור לי בדיוק של איזו שנה), ושיש לכך השלכה. (שכחתי מהי...)

הציטוט של 'לא נדנדה עריסה' מגיע שם בהקשר מסוים:

עוג מלך הבשן השתתף בסעודת גמילת יצחק. כל המלכים התפעלו ממתנת ה' לאברהם, ואילו הוא זילזל ואמר שהיא 'מתנה שפופה', כי התינוק קטן וחלש. על כך מגיע הציטוט הנ"ל שאומר שאכן יצחק היה קטן בצורה חריגה ביחס לשאר תינוקות. זה לא אומר שהם הלכו מיד כשנולדו, אבל כנראה היו גדולים יותר ולא הכילה אותם עריסה. אגב, זה גם לא אומר שמיד לאחר יצחק הכל השתנה, אבל שם זה היה לראשונה.
המפרשים מקשרים את התופעה לדור המבול שאכן היו מפותחים מאד בלידתם.

יש גם פירושים אחרים לדברי המדרש, מי שיש לו כח יכול להתבונן במפרשים בקובץ המצורף.
 

קבצים מצורפים

  • PrintPDF.pdf
    KB 636.8 · צפיות: 23

ארט בראש

משתמש פעיל
הכנתי פעם שעור בנושא-
בספר "לקח טוב" (אין לי אפשרות לסרוק עכשיו)
בעמוד קט"ו בפרשת חיי שרה על הפסוק- "ואברהם זקן בא בימים.."

אכן מדבר שם שילדות וזיקנה הם אמצעים לחינוך,
ואכן כתוב שלאחר לידת יצחק היו 2 שינויים:
א'- עד יצחק היו התינוקות עומדים ומהלכים מיד לאחר שנולדו, ויצחק היה התינוק הראשון שנולד כיצור חסר אונים המתפתח אט אט.

ב'- עד אותו זמן לא מצויות היו תופעות זיקנה, עד שבא אברהם ולפי בקשתו נהיה הזקן הראשון.

כאן מרחיב ומסביר שמכאן למדים על ענין חינוך הבנים:
כדי שהבנים יקבלו את מוסר אביהם באהבה ובהכנעה היה צורך להביא את הבן למצב שהוא תלוי בחסד ההורים ולכן מיצחק, ואילך נולדו התינוקות במצב שיש צורך לטפל בהם לטפח ולעזור במשך כמה שנים עד שיסתדרו. ומכיון שהם כבר נושאים את עיניהם אל הוריהם, ממילא יקבלו ביתר קלות את דברי תוכחתם ואת עיקרי החינוך שניתן להם.

גם הזיקנה מביאה תועלת בחינוךבהקנותה לאב המחנך מעמד שניכר עליו גם כלפי חוץ וכו'..

(לפני כמה שנים לימדתי בכתה א', ובאסיפת ההורים הכללית, קישרתי את הדברים הבאים בתור חיזוק לאמהות העמלות לטרוח בגידול הילדים- מערסלות, מנדנדות, מאכילות, מלבישות עוזרות בכל התחומים.. ועם כל הקושי (בלי לשכוח את היופי וההנאה כמובן) הכל שווה!! זה למען שישאו עיניהם אלינו לקבל את עיקרי החינוך)
 

לנצח

משתמש רשום
ומה נעשה עם כתוב מפורש: "היניקה בנים שרה"?
שהיו כל המטרונות מביאות את בניהן לשרה, כדי שתניק אותם.

והלא כולם נולדו גדולים ובשלים?

גם הקטע שהביא מושי,
זה לאחר הוספות של עורך 'דבר תורה'.
הקיצור, אין חז"ל כזה.
 

הני כגנס

משתמש מקצוען
כתוב בפרשת דברים על עוג מלך הבשן "הנה ערשו ערש ברזל הלא היא ברבת בני עמון" (דברים ג' י"א)
עוג מלך הבשן נולד לפני יצחק ומפורש בתורה שהיתה לו עריסה
 

מושי998877

משתמש רשום
נכתב ע"י הני כגנס;2116068:
כתוב במפרשת דברים על עוג מלך הבשן "הנה ערסו ערס ברזל הלא היא ברבת בני עמון" (דברים ג' י"א)
עוג מלך הבשן נולד לפני יצחק ומפורש בתורה שהיתה לו עריסה

אני לא חושב שערשו (בתורה כתוב עם שין ולא עם ס') הכוונה לעריסה
לכאורה הכוונה למיטה
גם דוד המע"ה אמר בתהלים אם אעלה על ערש יצועי
ושם בוודאי הכוונה למיטה
 

הני כגנס

משתמש מקצוען
נכתב ע"י הני כגנס;2116068:
כתוב בפרשת דברים על עוג מלך הבשן "הנה ערשו ערש ברזל הלא היא ברבת בני עמון" (דברים ג' י"א)
עוג מלך הבשן נולד לפני יצחק ומפורש בתורה שהיתה לו עריסה

הרשב"ם כותב ערשו - עריסה של קטן שהיה תינוק
וכן בפירוש עמק דבר לנצי"ב כתב שמיטת של קטן מיקרי ערש, ובהיות עוג קטן בשנים היתה ערשו ערש ברזל
 

מושי998877

משתמש רשום
מצאתי ברחבי הנט פולמוס על הנושא

כִּי רַק עוֹג מֶלֶךְ הַבָּשָׁן נִשְׁאַר מִיֶּתֶר הָרְפָאִים
הִנֵּה עַרְשׂוֹ עֶרֶשׂ בַּרְזֶל הֲלֹה הִוא בְּרַבַּת בְּנֵי עַמּוֹן
תֵּשַׁע אַמּוֹת אָרְכָּהּ וְאַרְבַּע אַמּוֹת רָחְבָּהּ בְּאַמַּת אִישׁ.
(דברים ג יא)
על הכל מוסכם כי ערשו של עוג היא מיטתו – אך נחלקו פרשנים, ראשונים כאחרונים, על איזו מיטה מדובר.

רשב"ם מבאר: "עריסה של קטן כשהיה תינוק (בירציל בלע"ז), לפי שכשהיה קטן היה חזק מאד ובהשתטחו היה משבר ערס של עץ לכך עשאוהו של ברזל". גם בפירוש 'דעת מקרא' הלכו בדרך זו וביארו שהערש הוא העריסה של ימינו. דעה נוספת מאחרת את הערש עד שעת המיתה. כך למשל מפרש יהושע שטיינברג במילונו 'משפט האורים': "עַרְשׂוֹ עֶרֶשׂ בַּרְזֶל – מיטת קבורתו, ארונו".

אחרים אוחזים בדרך האמצע, וסוברים שמדובר במיטתו בשעת בגרותו. כך לדוגמה מביא הרמב"ם במורה נבוכים, אגב עיסוקו בדברים שנכתבו בתנ"ך בלשון גוזמה והפלגה:

אך לא ממין זה מה שכתבה התורה על עוג: הנה ערשו ערש ברזל וכו', כי ערש הוא המיטה: אף ערשנו רעננה. ואין מיטתו של אדם שווה למידתו, שהרי אינה בגד שהוא לובש, אלא המיטה תמיד גדולה יותר מן האדם הישן בה. נהוג ומקובל שהיא ארוכה יותר מן האדם בשליש אורכו. ואם היה אורכה של מיטה זאת תשע אמות, יהיה אורכו של הישן עליה... שש אמות או קצת יותר... זאת היא בלי ספק אחת מן החריגות של פרטי המין [האנושי], אך בשום פנים אין היא נמנעת.
(תרגום מיכאל שוורץ)
בלשון המקרא ככלל הערש היא מילה נרדפת למיטה, ואין לה כל קשר למיטת תינוק דווקא. דוד המלך בתהילים מזכיר את נדרו ושבועתו "אִם אָבֹא בְּאֹהֶל בֵּיתִי אִם אֶעֱלֶה עַל עֶרֶשׂ יְצוּעָי... עַד אֶמְצָא מָקוֹם לַה' מִשְׁכָּנוֹת לַאֲבִיר יַעֲקֹב". בארמית ערסא היא מיטה, וזהו התרגום הקבוע באונקלוס למילה מיטה (האות שׂ הפכה פעמים רבות ל-ס בתרגום הארמי. כך למשל המספר עסר במקום עשׂר). בקצרה נציין כי המיטה והערש במקרא לא משמשים רק לשכיבה, אלא גם לישיבה ולהסבה בעת אכילה ושתייה. כך למשל נאמר בשאול ההולך אצל בעלת האוב: "וַיִּפְרְצוּ בוֹ עֲבָדָיו וְגַם הָאִשָּׁה וַיִּשְׁמַע לְקֹלָם וַיָּקָם מֵהָאָרֶץ וַיֵּשֶׁב אֶל הַמִּטָּה... וַתַּגֵּשׁ לִפְנֵי שָׁאוּל וְלִפְנֵי עֲבָדָיו וַיֹּאכֵלוּ" (שמואל א כח כג-ד); וכן הוא במשתאות במגילת אסתר ("מטות זהב וכסף"; "והמן נֹפל על המטה אשר אסתר עליה").
המיטה גם שימשה להובלת המת לקברו, כפי שמצאנו בלוויית אבנר בן נר: "וְהַמֶּלֶךְ דָּוִד הֹלֵךְ אַחֲרֵי הַמִּטָּה, וַיִּקְבְּרוּ אֶת אַבְנֵר בְּחֶבְרוֹן" (שמואל ב ג לא-ב).

ערש העריסה

בלשון חז"ל התייחדה העריסה בעיקר למיטתו של תינוק. כך למשל מובא בסיפור המפורסם על אותו אדם שניסה להכעיס את הלל הזקן ולא עלתה בידו:
אמר לו: מפני מה ראשיהם של בבליים ארוכים ושל בני מדינה זו מגולגלים? אמר לו שאלה גדולה שאלת, מפני שאין במקומן עריסות וכל ימיו מתגדל על חיק אמו ["עקרון הרצף"?], ושל בני מדינה זו כיון שהיא יולדת אותו היא נושאת ונותנת אותו בתוך העריסה - ראשיהן נעשין מגולגלים.
(אבות דר' נתן, כט)
במקום אחר מייחסים חז"ל את תחילת השימוש בעריסה לביתם של אברהם ושרה: "אמר ר' לוי: לא נדנדה עריסה תחילה אלא בבית אברהם אבינו (בראשית רבה פרשה נ"ג)

העריסה אף הפכה להיות כינוי לגיל הקטנות, וכך מביאה המשנה שדיני טומאה וטהרה חלים בנשים "מעריסתן", היינו מיומן הראשון (נדה פ"ד מ"א).

יש להניח שדעתו של רשב"ם שערשו של עוג היא מיטתו בקטנותו מתבססת על העריסה המוכרת לנו מלשון חז"ל, אך גם לדעה שערשו של עוג היא מיטת קברו יש על מה שתסמוך. במדרש תנחומא לבמדבר מובא לגבי מיתת אהרן: "כיון שירד משה ואלעזר מן ההר אמרו ישראל למשה אהרן היכן הוא? אמר להם: אספוֹ הקב"ה... ולא היו מאמינין שגוע אהרן עד שאמר השם לרוח ליטול ערסו בין השמים ובין הארץ, וראו בני ישראל אותו והאמינו שנאמר 'ויראו כל העדה כי גוע אהרן'". בעברית שלנו השימוש במילה ערש נעשה כמדומה בעיקר כחלק משני צירופי לשון הקשורים גם הם לראשית החיים ולסופם - שיר-ערש ומולו ערש-דווי. ערש הדווי מקורו במקרא (תהילים מ"א: "ה' יסעדנו על ערש דווי", ושם פירושו מיטת חולי), ואילו המונח שיר ערש התחדש במאה ה-19 על ידי משוררי התקופה, כתרגום של המונח משפות לעז. המילה ערש משמשת גם בלשון המליצית, במובן של התחלה חדשה. בהקשר זה מעניינים דברים שכתב הסופר מנחם זלמן וולפובסקי על ריבוי שירי הערש בתקופת התעוררות הציונות: "התקופה ההיא היתה תקופת התנועה הציונית בעריסתה, ומטעם זה, אולי, הושרו אז בפי המשוררים העברים בדור ההוא, משוררי ציון, שירי ערש רבים" ("קרובים בנפש", תשכ"ח).

ערש רעננה

בדברי הרמב"ם שהובאו לעיל צוטט הפסוק "אף ערשנו רעננה" משיר השירים כראיה לכך שהערש הוא מיטה. ברם, בתנ"ך התואר רענן מתלווה כמעט תמיד לעצים ולצמחים, ונראה פחות מתאים למיטה. פרופ' יחזקאל קוטשר ז"ל הציע בספרו 'מילים ותולדותיהן' להיעזר במילה הערבית 'ערישה', שפירושה בקרב תושבי הארץ סוכה המוקמת על הגג, ולפרש שהערש הרעננה משיר השירים היא סוכה המוקמת בינות לגפנים (והלא שני פסוקים קודם לכן הוזכרו כרמי עין גדי). יש להזכיר בהקשר זה אף את המושג המשנאי עריס, שפירושו הוא גפן מודלית (פירוש המשנה לרמב"ם, כלאיים ו א).
ניתן להביא סיוע לפירוש זה, גם אם עקיף במקצת, מהפטרת השבת. בחזון הפורענות של ישעיהו נאמר: "ונותרה בת ציון כסכה בכרם, כמלונה במקשה, כעיר נצורה". תרגום יונתן למילה מלונה הינו "ערסל מבתותא", כלומר ערסל המשמש ללינה. הערסל המוזכר כאן, שאינו אלא צורה אחרת לערס, איננו מיטה אלא מעין עמדת שמירה ארעית שבה עושה שומר השדה את לילו. כפי הנראה, המלונה המוכרת לנו כיום כביתו של הכלב נולדה מהמלונה המוזכרת כאן, שכן עיקר תפקידו של הכלב היה השמירה על החצר. כך ניתן לראות למשל בסיפור "מאחורי הגדר" שכתב ח"נ ביאליק לפני 100 שנה, שבו מתגורר במלונה הכלב הנורא שקוריפין ("כלב שבכלבים, ברדלס, דורס בני אדם... כשהוא מריח פסיעות בן-אדם במבוי הקרוב – מיד "רְ-רְ-רְר – הָב, הָב!" – כך הוא נובח בפירוש: "הָב!" בקמץ ולא בפתח, וכלב שנביחתו קמוצה – הזאב טוב ממנו), אך כך נקרא גם הצריף שבו לנה מארינקא, השומרת על הגן.
https://www.safa-ivrit.org/writers/etsion/eres.php
 

ארט בראש

משתמש פעיל
לגבי מה שכתבתי, רציתי להבהיר שלא ציטטתי את הכתוב,
וכתבתי ממש מעט ממה שכתוב שם.
מי מעונין יכול לפתוח ולקרוא מהמקור
לקח טוב עמוד קט"ו בפרשת חיי שרה על הפסוק- "ואברהם זקן בא בימים.."
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיג

א הַלְלוּיָהּ הַלְלוּ עַבְדֵי יי הַלְלוּ אֶת שֵׁם יי:ב יְהִי שֵׁם יי מְבֹרָךְ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם:ג מִמִּזְרַח שֶׁמֶשׁ עַד מְבוֹאוֹ מְהֻלָּל שֵׁם יי:ד רָם עַל כָּל גּוֹיִם יי עַל הַשָּׁמַיִם כְּבוֹדוֹ:ה מִי כַּיהוָה אֱלֹהֵינוּ הַמַּגְבִּיהִי לָשָׁבֶת:ו הַמַּשְׁפִּילִי לִרְאוֹת בַּשָּׁמַיִם וּבָאָרֶץ:ז מְקִימִי מֵעָפָר דָּל מֵאַשְׁפֹּת יָרִים אֶבְיוֹן:ח לְהוֹשִׁיבִי עִם נְדִיבִים עִם נְדִיבֵי עַמּוֹ:ט מוֹשִׁיבִי עֲקֶרֶת הַבַּיִת אֵם הַבָּנִים שְׂמֵחָה הַלְלוּיָהּ:
נקרא  19  פעמים

לוח מודעות

למעלה