דרוש מידע קשב וריכוז במבוגרים- כל מה שחשוב לדעת ...

בחורציק עם ADHD

משתמש רשום

קבצים מצורפים

  • מפת תרופות.jpg
    מפת תרופות.jpg
    KB 413 · צפיות: 3

פונצ'ר אמיתי

משתמש מקצוען
לקינוח

מי ירים את הכפפה ויצור שאלון אבחון קשב וריכוז לבחור חרדי ??

עם השאלות המיוחדות למגזר שלנו

ואתגר עוד יותר גדול

מי יוכל ויעשה שאלון לאברך החרדי הנשוי ??

לצורכי מחקר יש לו בפורום פה הרבה חומר לשאלון

--אני חושב אולי אפשר לפתוח נושא חדש (סגור) וכל אחד יוסיף ענין אחר עד שיתגבש משהו

מה דעת החברים היקרים שליט"א?


שבת שלום ומבורך
ג"א מצטרף
 

פונצ'ר אמיתי

משתמש מקצוען
[דוגמה אחת בודדת, שמתי לב שבקרב בחורי ישיבה עם הפרעת קש"ר, כמעט כולם - אם לא כולם - בוחרים כשהם לומדים לשבת צמוד לקיר / כמה שיותר מאחורה. בצורה שיטתית ו'אובססיבית'. - יש לי הסבר למה זה ככה ואכמ"ל -. ותכל'ס כששמתי לב לזה התחלתי לבחון בחורים 'רגילים' שבצורה שיטתית בוחרים לשבת באותם המקומות, ואצל כמה וכמה גיליתי תסמיני ADHD נוספים, אמיתיים.]
או אם תשים לב לאלה שנכנסים לביהמ"ד כשהוא בתפוסה של בקושי שליש ועומדים 5 דקות מאחורה כשהם מחפשים מקום לשבת ובעצמם לא יודעים למה הם פשוט לא מתיישבים באחד מהמקומות הפנויים הרבים...
 

פונצ'ר אמיתי

משתמש מקצוען
הכדור לא הורס אלא הרס - אני מקווה שכולכם זוכרים שהיום אני על מיינד פלוס - הדבר הטבעי היחיד שעוזר לדעתי.
בקיצור נמרץ - רוב תופעות הלוואי התקיימו בי, גו"נ. ולא רק בי.

אז אתה לא מכין רשימה כפי שהציע @ממקק - אתה סתם מנסה להיות מאבחן על דעת עצמך.
צר לי לבשר לך שבלי כלים מתאימים וניתוח מאוד נכון ומדוייק אין לך סיכוי להצליח.
גם אני לא מזמן חשבתי כמוך, עד שהתברר לי כמה טעיתי ופניתי לבדוק למה: התשובה שיכולת הניתוח שלנו - בין בחורצ'יקים ובין אברכונים - שוגה לעיתים רבות מאוד.
תופעות לוואי זה הרס את החיים???
קודם כל בגלל זה יש כל כך הרבה סוגים שניתן להחליף ביניהם
וחוץ מזה תופעות לוואי זה דבר צדדי שניתן לטפל בהן בהרבה מאוד צורות וזה לא קשור להשפעה של הכדור על יכולת הריכוז.
ואגב, לו רק שיש לו סיכוי להצליח הוא גם מצליח!!! ( ואני מדבר מידיעה)
 

פונצ'ר אמיתי

משתמש מקצוען
דווקא אני תמיד עם המשגיח הייתי עשר. אני תוך שניה 'חבר' של כל הרמי"ם והמשגיחים ואנשי הצוות... אם כבר - החברים מתעצבנים...
רוב בעלי הקש"ר הסתבכו עם הדמות בישיבה שהיתה אחראית על הצבת הגבולות לרוב מדובר במשגיח, יתכן שאצלך בישיבה זה היה איש צוות אחר, או שלא היו גבולות כל כך קשוחים, או שאתה סתם שונה מהרגיל.
 

פונצ'ר אמיתי

משתמש מקצוען
כמה תגובות לדברים שראיתי כשעברתי על עמודים קודמים מלמעלה
מכאן השאלה שאולי תביא ל"מסקנא דרמטית" האם ייתכן שבקרב בחורי הישיבות אחוז בעלי בעיות הקש"ר גבוה מכלל האוכלוסיה???
הפרעת קש"ר מתפתחת עד גיל 5 כך שזה לא הגיוני מה שכן-הפרעת קש"ר אצל אלה שאינם בחורי ישיבות יתכן שתשפיע עליהם פחות ולא יזדקקו לכדורים
כבחור ישיבה עם הפרעת קשב וריכוז, ברצוני להגיב לשאלה שנשאלה כאן.

ראשית אקדים כלל בסיס בהקשר לקשר וריכוז. לעולם אל תחשבו שאתם מבינים / יודעים / מרגישים מה הילדים שלכם עוברים. ואני חוזר שוב, לעולם אל תחשבו שאתם מבינים / יודעים / מרגישים מה הילדים שלכם עוברים.

דבר שני,
לעולם אל תאמרו "אין דבר כזה לא יכול, יש לא רוצה", או - "אם רק היית רוצה...". אז זהו, שבהחלט יש דבר כזה 'לא יכול', וברמות שאתם לא מבינים בכלל. [והתסכול מבעבע בדמי כשאני כותב מילים אלו, ואם זה יעזור ולו לאחד - והיה זה שכרי.] ולא תמיד הרצון רלוונטי. [ואל תקשקשו עם "אין דבר העומד בפני הרצון", כי באותה מידה גם אפשר לומר את זה לאדם שרח"ל ריסק את כל עצמותיו בתאונת דרכים ושוכב מקובע כולו ומגובס בכל חלקי גופו, "אם רק היית רוצה עכשיו לרקוד בחתונה של אחיך - וודאי שהיית יכול..." כי הרי אין דבר העומד בפני הרצון, ואם רק היית רוצה... ואין דבר כזה לא יכול, יש לא רוצה... והדברים פשוטים לכל בר דעת].

דבר שלישי, הלומד עם הפרעת קשב וריכוז משקיע פי כמה וכמה וכמה משאר בני גילו, ומגיע לתפוקה נמוכה בהרבה מאד. התוצאה היא שהמשוב החיובי שהוא מקבל - אפסי [דבר שאינו הוגן כלל וכלל!!! בהתחשב בכמות ההשקעה שלו לעומת האחרים שהגיעו לתוצאה סבירה באפס השקעה - יחסית]. ואין לו את הסיפוק שבהצלחה, ויש לו תסכול, ואכזבה, ובושה [מהסביבה, מההורים ומהמורים ומהחברים], ועוד שפע רב של רגשות שליליים.

דבר רביעי, גם עם תרופה כלשהי, זה לא מכריח כלל שהילד [או הבחור או האברך..] ישב וילמד. שמעתי פעם משפט בשם הרב שטיינמן, 'ריטלין נותן אפשרות ללמוד. הוא לא נותן חשק ללמוד'. והדברים פשוטים וברורים ובדוקים ומנוסים לכל מי שניסה את זה... [ואגב, לא מדובר בהכרח כלל וכלל על המושג הידוע 'חשק בלימוד' שכולם מכירים. גם מי שמאד מאד אוהב ללמוד תורה, מספיק שקשה לו לעבור ממצב אי פעולה למצב פעולה, בכדי שכבר לא יהיה לו 'חשק' ללמוד. ואכמ"ל.]
ולגבי זה, ישנם כל מיני דרכים שעוזרות. אפשר ליצור גירוי חיצוני שימשוך [כדוגמת מקום מעניין ללמוד בו, אבל לא ברמה שיסיח את הדעת..], או גירוי פנימי שימשוך [ללמוד נושאים מעניינים], אבל בעיקר בעיקר ללמוד בצורה מושכת ומרתקת, להציג הכל בצורה חיה, צבעונית ומגרה. כמו השאלות של הגר"י זילברשטיין. לא כמו שזה כתוב בגמרא... [ואגב, זה לא חייב להיות כל הזמן כך. מספיק להגיע ולזרוק שאלה מרתקת וצבעונית שתעיר ותקפיץ את הלומד, ואחרי שהוא מתחבר לסיפור וחי את השאלה, ואחרי שאומר מה דעתו, לומר "אז הנה זה בדיוק קרה פעם, לפני הרבה שנים, בדיוק בתקופה של רב אשי. אז כמובן שהם הגיעו לרב אשי לשאול מה הדין, והוא אומר כך - " ולצטט את הגמרא לאט, בבהירות, בהטעמה, עם ניגון המילים בצורה תואמת, לדוגמה, - "חוץ מרשות המיוחדת למזיק, (ומסביר רש"י, שאם נכנס שור ניזק, בחצר המזיק, והזיקו שור המזיק, פטור). דאמר ליה: תורך, ברשותי, מאי בעי???" ולהצביע על הלומד במילה 'תורך', ועל עצמך במילה 'ברשותי', תוך הדגשת המילים, ואז "מאי בעי??" ברור. השאלה זועקת. וכן הלאה וכו'...] וישנם עוד דרכים,

וכבר נשתברו קולמוסין רבים על הנושא, ויעויין בהדרכות המקצועיות של המומחים בדבר... ולא באתי אלא לעורר, אל תחשבו שאתם מבינים במה מדובר, וממילא אל תחשבו שאתם יכולים 'להסתדר' עם זה בצורות הרגילות שאתם מכירים [וודאי שגם לא לדון אותו על פי אמות המידה ה'מקובלות'.]

בברכת הצלחה"
כל מלה - פנינה!!
אבל במקום לשים בספוילר עדיף שיותר אנשים יקראו את זה (ולקוראים שממהרים לקרוא את זה עכשיו לא התכוונתי לאלה שכאן באשכול...)
אני יכולה להתרכז גם בדברים משעממים שעות רבות
במוח יש 3 מצבים של הפרשת דופמין וכו'
1. מצב מעניין -מופרש דופמין בכמות גבוהה במצב זה אין שינוי אצל בעלי הקש"ר (יש מחקרים שאדרבה אצלם מופרש עוד יותר דופמין מה שמסביר את תופעת ה'היפר פוקוס'
2. מצב משעמם- מופרש דופמין בכמות נמוכה אין שינוי אצל בעלי הקש"ר ולכן כולם לא מרוכזים בדברים משעממים
3. מצב שגרה- במצב זה הגוף מפריש מספיק דופמין בשביל להתרכז וכו' משא"כ אצל בעלי קש"ר שהגוף לא מפריש מספיק דופמין
לפי זה יוצא שכשכמות הדופמין לא בשליטה שלנו אלא מכוח הכדור במצב שעמום לכאו' יהיה לנו יותר דופמין מהרגיל ונהיה יותר מרוכזים
 

י ס

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
תופעות לוואי זה הרס את החיים???
קודם כל בגלל זה יש כל כך הרבה סוגים שניתן להחליף ביניהם
וחוץ מזה תופעות לוואי זה דבר צדדי שניתן לטפל בהן בהרבה מאוד צורות וזה לא קשור להשפעה של הכדור על יכולת הריכוז.
ואגב, לו רק שיש לו סיכוי להצליח הוא גם מצליח!!! ( ואני מדבר מידיעה)
כיף לאנפף, אני יודע.
אבל המלצה קטנה שלי - בשביל שאנשים יאהבו אותך, אל תזלזל בסבל שלהם.
בפרט שאתה לא יודע כלום על תופעות לוואי - כך ניכר מהתגובה שלך.
תוכל ללמוד מ @בחורציק עם ADHD, שלא פסל אלא שאל "תוכל לפרט במה?".
 

הקטן שבאריות

משתמש פעיל
כיף לאנפף, אני יודע.
אבל המלצה קטנה שלי - בשביל שאנשים יאהבו אותך, אל תזלזל בסבל שלהם.
בפרט שאתה לא יודע כלום על תופעות לוואי - כך ניכר מהתגובה שלך.
תוכל ללמוד מ @בחורציק עם ADHD, שלא פסל אלא שאל "תוכל לפרט במה?".
עד היום לא העזתי להכנס לפינה הזאת.
אבל עכשיו ברשותך אני מתעניין.
תוכל לפרט במה?
כמובן אני שואל ברגישות. אם לא נח אז תשאיר את זה ככה.
 

הקטן שבאריות

משתמש פעיל
מה תגידו על מחקר שאומר שאין דבר כזה קו"ר גנטי או במוח וכ"ו, אלא הכול בעיות רגשיות?
זה אפילו לא בעיות רגשיות.
אלא סה"כ אנשים נורמטיבים שלקחו חיסון קורונה ומשם הכל התחיל......
תכלס' בין כך ובין כך אנחנו עם בעיות רגשיות כדבריך. אז מה יעזור לפנות אלינו?
אולי כדאי שתפנה לפסיכולוג המטפל שלנו?
רק שאלה קטנה בשביל ההתעניינות. השיפור בעקבות התרופה הוא דרמטי. ומוכח בכלים חד משמעיים ומדידים (למשל תוצאות מבחנים ועוד ועוד). אז איך המחקר מסביר את זה????
 

ערקט י

משתמש חדש
זה כמו לומר שאם נגמר לי הדלק אני יכול להיכנס לתחנת דלק שזה "הפתרון" ואני יכול גם להזמין גרר, והגרר יועיל אז זה אומר שזה הפתרון?!
כלומר זה שהתרופה מועילה זה לא אומר ששם הבעיה אלא זה כמו במשל להזמין גרר במקום לפתור את הבעיה.
 

ערקט י

משתמש חדש
זה אפילו לא בעיות רגשיות.
אלא סה"כ אנשים נורמטיבים שלקחו חיסון קורונה ומשם הכל התחיל......
תכלס' בין כך ובין כך אנחנו עם בעיות רגשיות כדבריך. אז מה יעזור לפנות אלינו?
אולי כדאי שתפנה לפסיכולוג המטפל שלנו?
רק שאלה קטנה בשביל ההתעניינות. השיפור בעקבות התרופה הוא דרמטי. ומוכח בכלים חד משמעיים ומדידים (למשל תוצאות מבחנים ועוד ועוד). אז איך המחקר מסביר את זה????
אבל מה יעזור לדון כאן אולי אתה צודק ובאמת צריך לפנות ישר לפסיכולוג..
 

אורגינלית

משתמש פעיל
מה תגידו על מחקר שאומר שאין דבר כזה קו"ר גנטי או במוח וכ"ו, אלא הכול בעיות רגשיות?
אני אגיד שזה לא נכון 🙂
זוג הורים + 8 ילדים עם הפרעת קש"ר, שכל ילד פצצת אנרגיה ושמחת חיים- זה לא בעיות רגשיות, זה גנטיקה.
אפשר לומר דבר אחר- בחלק מהמקרים, קש"ר לא מטופל יכול לגרום לבעיות רגשיות.
זה כמו לומר שאם נגמר לי הדלק אני יכול להיכנס לתחנת דלק שזה "הפתרון" ואני יכול גם להזמין גרר, והגרר יועיל אז זה אומר שזה הפתרון?!
כלומר זה שהתרופה מועילה זה לא אומר ששם הבעיה אלא זה כמו במשל להזמין גרר במקום לפתור את הבעיה.
שאפו על המשל!! ממש מוצלח.
אם כי יש לי שינוי קטן:
לקחת תרופה זה ללכת למלא דלק, להזמין גרר זה לשלוח אותו לפסיכולוג שינסה להבין מה גורם לו לא להתרכז..

ואגב, סתם עצה- אל תאמינו למחקרים...
על כל מחקר בכל נושא אני יכולה להביא לכם 5 שטוענים ההפך.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ק'

קמה קָרָאתִי בְכָל לֵב עֲנֵנִי יי חֻקֶּיךָ אֶצֹּרָה:קמו קְרָאתִיךָ הוֹשִׁיעֵנִי וְאֶשְׁמְרָה עֵדֹתֶיךָ:קמז קִדַּמְתִּי בַנֶּשֶׁף וָאֲשַׁוֵּעָה (לדבריך) לִדְבָרְךָ יִחָלְתִּי:קמח קִדְּמוּ עֵינַי אַשְׁמֻרוֹת לָשִׂיחַ בְּאִמְרָתֶךָ:קמט קוֹלִי שִׁמְעָה כְחַסְדֶּךָ יי כְּמִשְׁפָּטֶךָ חַיֵּנִי:קנ קָרְבוּ רֹדְפֵי זִמָּה מִתּוֹרָתְךָ רָחָקוּ:קנא קָרוֹב אַתָּה יי וְכָל מִצְוֹתֶיךָ אֱמֶת:קנב קֶדֶם יָדַעְתִּי מֵעֵדֹתֶיךָ כִּי לְעוֹלָם יְסַדְתָּם:
נקרא  10  פעמים

אתגר AI

הסוואה • אתגר 21 • אתגר נושא פרסים 🎁

לוח מודעות

למעלה